AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 Samboeren min har barn fra før av. Samarbeidet de i mellom har alltid vært utfordrende og særlig det siste året. Jeg tror benevnelsen karusellmamma kan passe. Det er is, kaker og godteri hver dag. Hvis barna ikke har overnattingsgjester, sover de selv borte. Vi rekker aldri å ta de med på kino eller teater, for det har barnemor sørget for å tatt de med på. Hun bestiller ferieturer uten å høre med min samboer, som f.eks Legoland. For et halvt år siden avklarte samboeren min ferie (tidspunkt og sted) med barnemor, og i dag fikk vi vite at hun tar med barna til samme stedet, bare uken før og hun viser ingen forståelse for å dele på aktivitetene (fornøyelsesparker etc) og har tenkt til å ta de med på alt vi har planlagt... Når barna kommer til oss er de alltid helt utslitt og spør om vi bare kan være hjemme og slappe av. Det hele begynner å bli krampaktig og jeg ser barna begynner å lide av "konkurransen". Håper dere har noen tips om hvordan dette kan gripes an:)! Det hadde jeg satt stor pris påAnonymous poster hash: 5989d...8c1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #2 Skrevet 12. juni 2014 Har det sånn selv. Mor gjør alt med barnet. Kino, teater, badeland, tivoli, sydenturer og sånn fortsetter det. Far er kun helgepappa, derfor blir sånne aktiviteter litt begrenset bortsett fra ferier. Men hver gang vi spør barnet om vi skal på kino, får vi alltid til svar at "den har jeg sett med mamma". Det samme med badeland, "neei, var der i går med mamma". I løpet av en mnd var mor og barn både til syden og en storby i europa, uten å ta hensyn til vi skulle ha barnet i høstferien og hadde lagt planer. Og ikke for å snakke negativt om mor, men opp i alt det her klager hun på at far aldri tar med barnet på kino eller på badeland osv. Ts, mine teorier rundt dette, er at mor skal veie opp for at hun er alenemor om du skjønner. Hun vil ikke at barnet skal ha det kjedlig når h*n er sammen med henne. Akkurat som hun må bevise at hun er en god mor. Har dessverre ingen gode råd, bortsett fra å være litt frampå når det gjelder kino, teater etc, som ikke trengs å planlegges så veldig. Håper det ordner seg Anonymous poster hash: 5fa93...e2c 4
Gjest Violetta Skrevet 13. juni 2014 #5 Skrevet 13. juni 2014 Trodde alenemødre hadde dårlig råd jeg. De er da vanlige folk og kan tjene godt, de som alle andre. 2
Gjest Jørild Skrevet 13. juni 2014 #6 Skrevet 13. juni 2014 Trodde alenemødre hadde dårlig råd jeg. Nå er det jo ikke slik at alle alenemødre får penger av NAV 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #7 Skrevet 13. juni 2014 Trodde alenemødre hadde dårlig råd jeg. Er du fullforsørget av mannen din? Kvinner kan jobbe, til og med fulltid med god lønn Anonymous poster hash: 2ed7b...a71 1
Frk.Dings Skrevet 13. juni 2014 #8 Skrevet 13. juni 2014 Trådstarter her: Hun får det meste dekt av foreldrene. Supert om dere også har noen råd:)
Teriyaki Skrevet 13. juni 2014 #9 Skrevet 13. juni 2014 Trodde alenemødre hadde dårlig råd jeg. Javel? Det finnes da mange kvinner med god lønn. 1
ViljaH Skrevet 14. juni 2014 #10 Skrevet 14. juni 2014 Er du fullforsørget av mannen din? Kvinner kan jobbe, til og med fulltid med god lønn Anonymous poster hash: 2ed7b...a71 Nei, jeg har god lønn, men skulle jeg gått over til én-inntekts-husholdning, så hadde det neppe blitt sydenturer og weekendturer til Europa flere ganger i året, relativt dyre aktiviteter som svømmehall og ulike -land omtrent hver helg. Jeg skulle klart meg fint, men har ikke millionlønn ei heller millionformue å tære på. I likhet med de aller fleste alenemødre. Jeg hadde ikke trengt å tyne Nav og eks tilsiste dråpe for å få det til å gå rundt heller. TS: beklager, har ingen gode forslag. Kommunikasjon? Familievernkontor? 1
Gjest Jørild Skrevet 14. juni 2014 #11 Skrevet 14. juni 2014 Råd. Nei, det er vanskelig å skulle legge seg opp i andres prioriteringer uten å lage en konflikt. Dersom det går ut over barna må vel mekling eller familievernkontoret kanskje være en nøytral instans man kan kontakte for å starte en dialog.
Pinkee Skrevet 14. juni 2014 #12 Skrevet 14. juni 2014 Far kan ikke legge dere borti hva mor gjør sammen med ungene sine, bare fordi han hadde tenkt å gjøre det samme. Men, hvis far mener det blir for mye aktivitet på barna, slik at det går utover helse/skole osv, da bør han ta det opp med mor. Hjelper ikke det, så må man blande inn FV-kontoret. Men, å klage på at hun tar med ungene på aktiviteter bare fordi far ønsker å gjøre det først, det blir sutring i mine ører i alle fall. 2
Biloba Skrevet 14. juni 2014 #13 Skrevet 14. juni 2014 Hvis mor ikke vil moderere fornøyelsesnivået er det antagelig ikke så mye dere får gjort med det. Jeg ville ha satset på å heller prøve å dekke barnas behov for nært og avslappet samvær. Ha spillekveld, grille i hagen, gå fjelltur med hytteovernatting (f.eks turistforeningens hytter), utenlandsferie f.eks Kroatias skjærgård med leid båt, bare enkrl pizzakveld foran TV osv. Slike opplevelser er også gull verdt for barna, dere trenger ikke å konkurrere om fornøyelsesparkene. 4
mara2012 Skrevet 14. juni 2014 #14 Skrevet 14. juni 2014 På den ene siden synes jeg det er flott at ungene får så mange opplevelser, uavhengig av om det er med mor eller far. Ikke alle som har råd, tid eller mulighet til å gi ungene sine så mye. Når det er sagt, synes jeg det er veldig dumt at hun ikke tar hensyn til deres samværsuker og planlegger ting over hodene deres. Kanskje dere ikke skal fortelle hennd om planene dere ldggef for barna heller, slik at hun ikke gjør de samme tingene? Ellers bør dere vel ta en tur på fam.kontoret å få orden på samværet. 1
Frk.Dings Skrevet 14. juni 2014 #15 Skrevet 14. juni 2014 TS her: Takk for mange gode råd. Og for all del, det er positivt at mor har ressurser til å finne på ting med barna. Men det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet. Nå er det bare krampaktig. Far spurte om de kunne fordele aktivitetene i sommer, i og med at hun velger å dra til samme sted som oss, uken før, noe hun imidlertid ikke er interessert i. Det vil si at planene vi har lagt sammen med barna kommer hun til å gjøre istedenfor. Si hvis hun bestiller tur til Legoland neste sommer og sier i fra til oss i god tid, så hadde det aldri falt oss inn å bestille akkurat samme turen, bare uken før. Som mange av dere nevner så blir det nok Familievernkontoret:/ God sommer:) 1
Tvist Skrevet 14. juni 2014 #16 Skrevet 14. juni 2014 Ikke fortell hvor dere har tenkt å reise med barna.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juni 2014 #17 Skrevet 14. juni 2014 Ja, det er mitt råd også. Ikke fortell hvilke planer dere har. Ved spørsmål: jo, vi tenker oss en tur innen Norden i uke bla bla, men akkurat hvor tar vi på sparket når det nærmer seg. Etc.
tingeling Skrevet 14. juni 2014 #18 Skrevet 14. juni 2014 Hei TS Skjønner at det med ferien er dumt, men ofte tror jeg barn liker å ga ro hjemme og tid til å leke med venner. Det er ikke sikkert det er en ulempe å være de dom tar det med ro. Og kanskje dere kan gjøre andre ting enn det moren legger opp til? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå