Gå til innhold

Kan jeg "tvinge" far til endret samvær?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja vet overteksten er brutal...

Vi har en sønn på 7 år, siden vi gikk fra hverandre da han var 1 1/2 år har vi hatt 50/50 ordning onsdag til onsdag.

Denne avtalen var kun gjeldene til han begynte på skolen for å se da om bytte midt i uken kunne bli forvirrende.

For meg begynner jeg å bli lei dette bytte på onsdager pga da er det skole,middag, lekser, fotball også i dysjen så i seng.

Føler ikke vi får en rolig start på ny uke sammen.

De siste par årene nå har jeg prøvd å endre dette samværet, forsatt ha 50/50 men bytte på andre dager.

Uansett hvilket forslag jeg kommer med sier han blankt nei, han jobber kun dagtid så kommer ikke i veien med jobb.

Jeg har sagt at etter sommeren så tar jeg kontakt med familievern kontoret men ser ikke helt hvordan de heller ksn hjelpe.

Er det så "enkelt" at han bare kan si nei også blir det slik?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det her er veldig vanskelig. Du kan jo snu det å si at er det bare for deg å si du vil ha det endret og så skal du få viljen din? Det er vel familievernkontoret som kan sette opp mekling? Slik at dere får satt dere ned med en nøytral tredjepart og diskutert en ny ordning for samværet.

Anonymous poster hash: 5bab0...04c
Skrevet

Det her er veldig vanskelig. Du kan jo snu det å si at er det bare for deg å si du vil ha det endret og så skal du få viljen din? Det er vel familievernkontoret som kan sette opp mekling? Slik at dere får satt dere ned med en nøytral tredjepart og diskutert en ny ordning for samværet.

Anonymous poster hash: 5bab0...04c

Det er ikke for meg men jeg ser på det som best for sønnen vår å få en roligere start på bytte dagene.

Ja derfor jeg skal ringe de for å få en meklingstime.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du verken kan eller burde få lov til å tvinge far til et slikt bytte uten enighet eller kompromiss.

Anonymous poster hash: c416c...46f
  • Liker 2
Skrevet

Nei, du verken kan eller burde få lov til å tvinge far til et slikt bytte uten enighet eller kompromiss.

Så du mener at så lenge han ønsker det slik så skal jeg forholde meg til det?

AnonymBruker
Skrevet

Onsdag til søndag? Det blir jo ikke 50/50?

En venninne av meg har 50/50 med eksen og de bytter også på onsdager. Begge de to synes det er kjempefint for da får de sett barnet hver uke. Den uken du må "vente" og savne barnet så er det letter å tenke at det bare er et par dager før det blir helg og så er det bare et par dager og så har jeg barnet igjen. Istedet for å tenke at det er en hel uke til du ser barnet. Så du kan jo prøve å se slik på det :)

Anonymous poster hash: d2272...884
AnonymBruker
Skrevet

Ja. såfremt dere på et tidligere tidspunkt har kommet til enighet om, eller fått tildelt denne avtalen så er det denne du må forholde deg til frem til dere eventuelt sammen kommer til enighet om en ny avtale.

• Liker 8
Skrevet

Ja. såfremt dere på et tidligere tidspunkt har kommet til enighet om, eller fått tildelt denne avtalen så er det denne du må forholde deg til frem til dere eventuelt sammen kommer til enighet om en ny avtale.

Den kontrakten vi skrev den gang skulle kun vare til han begynte på skolen, så den er pr dags dato ikke gyldig, han skal jo begynne i 3 klasse snart.

Enn om den ikke er gyldig så forholder jeg meg selvfølgelig til den.

Det jeg tenker på er under ny mekling om han forsatt står fast onsdag til onsdag så er det igrunn ikke så mye for meg å ha sagt.

Skrevet

Onsdag til søndag? Det blir jo ikke 50/50?

En venninne av meg har 50/50 med eksen og de bytter også på onsdager. Begge de to synes det er kjempefint for da får de sett barnet hver uke. Den uken du må "vente" og savne barnet så er det letter å tenke at det bare er et par dager før det blir helg og så er det bare et par dager og så har jeg barnet igjen. Istedet for å tenke at det er en hel uke til du ser barnet. Så du kan jo prøve å se slik på det :)

Anonymous poster hash: d2272...884

Er onsdag til onsdag :)

Siste forslaget mitt var fredag til fredag da jeg ser på det som best akkurat nå, å kunne fått ein rolig å kjekk start på uken sammen istede for bare tidsklemme og stress.

Skrevet

Istedet for å innta en konfronterende rolle bør det være fokus på hvorfor han ikke ønsker en endring. Avtalen ligger jo til grunn og er noe dere begge var enige om, da blir det utgangspunktet. Jeg vil tro at du trenger å bevise at sønnen din vil få det bedre med en annen dag, istedet for å basere seg på påstander. Foreslå en forsøksordning på en måned for å se hvordan det går, og ikke minst spør barnet selv. Når et barn er rundt 7 år skal det få si sitt i forhold til hva det ønsker. I motsetning til når barnet er yngre.

Det er viktig at du ikke bruker argumenter og legger fokus på at du selv synes dette er slitsomt. Legg derfor all vekt på barnets behov.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Like enkelt som for han å si nei som for deg vennen. :)

Hvis du vil ha et godt forhold med eksen din må du finne en løsning som passer dere best og ikke kun deg.

Dermed vil familievern kontoret være en fin ting fordi du kan argumentere for hvorfor og han på samme måten.

Anonymous poster hash: fcaaf...ea0
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har jo skrevet at jeg synes dette er det beste for sønnen vår.

Han har ingen annet grunnlag for å ikke endre dager enn at han liker det slik for da kan han ta fri fra jobb fredag eller mandager å reise på hytten når han har barnefri.

Skrevet

Han har ingen annet grunnlag for å ikke endre dager enn at han liker det slik for da kan han ta fri fra jobb fredag eller mandager å reise på hytten når han har barnefri.

Det er da en legitim grunn det. Det går nok andre veien når han har barnet også, at den ordningen er fin å ha slik at de kan ha god tid til å enten dra hjem fra hytten eller dra opp når ungen kommer på onsdager.

• Liker 5
Skrevet

Så lenge jobb ikke er et problem syns jeg far kan være fleksibel.

Vi bytter torsdager, først var jeg skeptisk men etterhvert merket jeg hvor greit det er å ha èn dag med skole, for så å "lande" i helgen.

Mandagsbytte medførte flere til dels urolige dager, det syns jeg var dumt.

Barna her vil gjerne ha to uker hos hver, men det går ikke pga turnus.

Gjest Coolaid
Skrevet

Si

Den kontrakten vi skrev den gang skulle kun vare til han begynte på skolen, så den er pr dags dato ikke gyldig, han skal jo begynne i 3 klasse snart.

Det jeg tenker på er under ny mekling om han forsatt står fast onsdag til onsdag så er det igrunn ikke så mye for meg å ha sagt.

Da er det mer enn gyldig grunn til å reforhandle avtalen. Hva med å ha annenhver uke og bytte på søndag kveld ? Da får begge foreldre uke og helg sammen med barnet.

Min mening er at 50 % avtaler er mer for foreldrenes beste enn barnets beste. Har ennå til gode å oppleve at dette er en positiv ordning. Men det var et sidespor.....

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener at så lenge han ønsker det slik så skal jeg forholde meg til det?

Så lenge dere ikke er enige om å bytte, så er det status quo som gjelder, ja.

Anonymous poster hash: b3942...e09

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Gammel" avtale er fortsatt gyldig, siden dere ikke endret avtalen ved dens slutt. Siden denne da har vart i to år lenger enn hva den i utgangspunktet var ment å vare, vil den være gyldig etter sedvane.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

DU syns det er det beste for sønnen deres. Det argumentet holder ikke. Heller ikke argumentet om at han tar seg fri i friukene. Det har du virkelig ingenting med, og får deg til å høres ut som en sjalu kjerring.

• Liker 4
Skrevet

DU syns det er det beste for sønnen deres. Det argumentet holder ikke. Heller ikke argumentet om at han tar seg fri i friukene. Det har du virkelig ingenting med, og får deg til å høres ut som en sjalu kjerring.

Sjalu kjerring???

På hvilket grunnlag kan du komme med noe slik???

Som skrevet har jeg prøvd å forandle med han i et par år, mer enn nok tid til å komme med andre forslag.

Skrevet

Nei, du kan ikke tvinge far til å endre avtalen, bortsett fra om dere har datofestet en evaluering og åpning for endring på samværsavtalen. Blir dere ikke enig om en endring må du enten slå deg til ro med avtalen som er nå eller ta far til retten.

Utover det er jeg enig med Guybrush og legger til at dere burde bestille time på familievernkontoret.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...