Søster K Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 Noen som har barn med melkeallergi her? Får dere penger for innkjøp av melkefrie matvarer osv? Vi har i tillegg allergi for egg og peanøtter. Så lurer jeg på om dere som fikk påvist melkeallergi tidlig fikk vite noe om årsaken til allergien? Vi fikk nemlig høre av allergilegen at en teskje med mme kunne gi melkeallergi. Datteren min ble tatt med keisersnitt mens jeg var i narkose. Og ser ut fra journalen at sykehuset gav nan en stund etter fødselen. Har stusset litt på det i ettertid.
Lillemini Skrevet 12. juni 2014 #2 Skrevet 12. juni 2014 Vår datter på 15 måneder har melkeallergi. Fikk det påvist da hun var 4 måneder. Hun var utrøstelig, gren døgnet rundt, spente hele kroppen, kastet opp og var ekstremt utilpass. Ammet frem til hun var 6 måneder, og i det månedene etter hun ble diagnostisert kuttet jeg ut all melk fra kostholdet. Etter 6 måneder gikk vi over til nutramigen (mme), da hun ikke ville ta puppen. Den er melkefri, og man får den gratis på apoteket etter søknad til helfo blir godkjent. Noe annen støtte enn gratis mme får man ikke, men det ser jeg heller igjen grunn til. Det koster ikke oss noe ekstra å la henne leve melkefritt. Sojamelk og havremelk er ikke så veldig dyrt, og brukes uansett bare i matlaging. Som drikkemelk får hun bare nutramigen. Ellers finnes det melkefritt margarin og melange. Det er lett å leve melkefritt når man blir vant med det. I starten leste vi fantastisk på alle matvarer (kasein, myse, skummetmelkspulver osv brukes jo i veldig mye), men nå er vi så vant med det at vi vet hva vi kan gi henne og ikke. Så må man bare være litt oppfinnsom når man lager mat. Veldig mye kan erstattes med melkefrie alternativer, som soja og kokosmelk. Vi fikk aldri vite noen årsak, dette er jo en autoimmun lidelse som de fleste vokser av seg. Mennesker er jo strengt tatt ikke skapt for å drikke kumelk, så det er jo ikke så rart at en del reagerer på det. Hvor gammel er ungen din da? Har dere fått resept på nutramigen? Ikke bekymre deg unødig i alle fall, melkeallergi er ikke noe stress så snart du kommer inn i rutinene. Og mest sansynlig vil de vokse det av seg.
Søster K Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2014 Datteren min er snart to, og vi fikk påvist allergiene ved seks måneder mener jeg. Ser at man kan få grunnstønad dersom ekstrautgiftene utgjør over 600,- i måneden, noe det gjør for oss dersom vi tar med spesialsåper og kremer osv. Hun har også atopisk eksem som blusser opp ved kryssallergier osv. Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med å søke om grunnstønad. Og ser at de bl.a på Rikshospitalet ikke gir nan på grunn av risiko allergi (?) og at man egentlig skal ha samtykke fra foreldre dersom mme skal gis. I og med at min datter er hyperallergisk for melk, og var det fra dag 1 tenker jeg at dette derfor kanskje kan være en årsak. Det er ikke det at jeg nå skal lage drama i forhold til sykehuset, men lurer litt på om andre har erfaring og har sett en sammenheng mellom allergien og tidlig introduksjon av kumelk..
Lillemini Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Men er det ikke rart om nan skulle ha skylden? Jeg vet ikke jeg altså, men jeg syns det høres rart ut da babyen uansett vil få kumelkproteiner i seg via morsmelken så lenge mor ikke lever melkefritt. Vår datter har aldri fått mme før hun fikk spesialmelk, men jeg spiste og drakk masse kumelk. 1
Jolene Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Vår datter på 15 måneder har melkeallergi. Fikk det påvist da hun var 4 måneder. Hun var utrøstelig, gren døgnet rundt, spente hele kroppen, kastet opp og var ekstremt utilpass. Ammet frem til hun var 6 måneder, og i det månedene etter hun ble diagnostisert kuttet jeg ut all melk fra kostholdet. Etter 6 måneder gikk vi over til nutramigen (mme), da hun ikke ville ta puppen. Den er melkefri, og man får den gratis på apoteket etter søknad til helfo blir godkjent. Noe annen støtte enn gratis mme får man ikke, men det ser jeg heller igjen grunn til. Det koster ikke oss noe ekstra å la henne leve melkefritt. Sojamelk og havremelk er ikke så veldig dyrt, og brukes uansett bare i matlaging. Som drikkemelk får hun bare nutramigen. Ellers finnes det melkefritt margarin og melange. Det er lett å leve melkefritt når man blir vant med det. I starten leste vi fantastisk på alle matvarer (kasein, myse, skummetmelkspulver osv brukes jo i veldig mye), men nå er vi så vant med det at vi vet hva vi kan gi henne og ikke. Så må man bare være litt oppfinnsom når man lager mat. Veldig mye kan erstattes med melkefrie alternativer, som soja og kokosmelk. Vi fikk aldri vite noen årsak, dette er jo en autoimmun lidelse som de fleste vokser av seg. Mennesker er jo strengt tatt ikke skapt for å drikke kumelk, så det er jo ikke så rart at en del reagerer på det. Hvor gammel er ungen din da? Har dere fått resept på nutramigen? Ikke bekymre deg unødig i alle fall, melkeallergi er ikke noe stress så snart du kommer inn i rutinene. Og mest sansynlig vil de vokse det av seg. Bare pass på at det ikke er palmeolje i de produktene dere kjøper. Står det "vegetabilsk fett" ol så er det som regel palmeolje, det bør ikke de små få i seg. Dessuten kan det være negativt med for mye soya. Det finnes også rismelk samt kokosmelk. Dette smaker faktisk ganske godt
Søster K Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2014 Men er det ikke rart om nan skulle ha skylden? Jeg vet ikke jeg altså, men jeg syns det høres rart ut da babyen uansett vil få kumelkproteiner i seg via morsmelken så lenge mor ikke lever melkefritt. Vår datter har aldri fått mme før hun fikk spesialmelk, men jeg spiste og drakk masse kumelk. Jo, det høres jo veldig rart ut. Det var allergilegen (smestad barneallergilegene) som sa det til meg. Har ikke hørt det andre steder. Googler, men finner ikke noe info om det.
Lillemini Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 Bare pass på at det ikke er palmeolje i de produktene dere kjøper. Står det "vegetabilsk fett" ol så er det som regel palmeolje, det bør ikke de små få i seg. Dessuten kan det være negativt med for mye soya. Det finnes også rismelk samt kokosmelk. Dette smaker faktisk ganske godt Rismelk skal man unngå pga hormforstytrende stoffer, samt at det for veldig lite næring. Soja går fint når det ikke er store mengder, og havremelk er supert! Kokosmelk også, men i en del middager passer jo ikke smaken av kokos. Vi lager all mat fra bunnen av, så da inngår vi palmeolje. Forøvrig er vel ikke årsakene til å unngå palmeolje hovedsakelig ernæringsmessig betinget, men miljømessig slik jeg har skjønt det? 1
Jolene Skrevet 13. juni 2014 #8 Skrevet 13. juni 2014 Rismelk skal man unngå pga hormforstytrende stoffer, samt at det for veldig lite næring. Soja går fint når det ikke er store mengder, og havremelk er supert! Kokosmelk også, men i en del middager passer jo ikke smaken av kokos. Vi lager all mat fra bunnen av, så da inngår vi palmeolje. Forøvrig er vel ikke årsakene til å unngå palmeolje hovedsakelig ernæringsmessig betinget, men miljømessig slik jeg har skjønt det? Enig med soya i små mengder. Kokossmaken kan man faktisk krydre vekk/kjøpe en lettutgave av. Lager mat fra bunnen av selv, og tro du meg, det finnes mye skjult palmeolje! Dersom man kun tenker at det er pga miljøet at man skal styre unna, så skal jeg ikke blande meg. Trodde bare ikke foreldre ville øke kolesterolet til sine små, men så feil kan man ta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå