Rixer Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 Jeg har lyst å lage en kake eller noen boller, men jeg har begrenset med ingredienser. Har for eksempel ikke nok vaniljesukker til å lage en stor sjokoladekake. Må ha 3ts vaniljesukker i kaka + fyllet. Har kanskje bare en halv ts vaniljesukker igjen. Har også litt lite melis til å ha i fyllet på en eventuell sjokoladekake.. Har dere tips til hva jeg kan lage med disse ingrediensene? Jeg vil lage en enkel sjokoladekake eller en eller annen sjokolade-dessert. Vil også lage en eller annen form for deilig bakst som f.eks. boller. Jeg har: - 12 Egg - Melk - Mel - Sukker - Litt melis - Mørk kokesjokolade - Kakao - Bakepulver - Margarin Har selvfølgelig litt andre ingredienser også, men ramset bare opp de jeg tenkte var basic å ha i baking.
MonaPona Skrevet 12. juni 2014 #2 Skrevet 12. juni 2014 Man kan lage sjokoladekake uten vanlijesukker og! Evt kan du lage sukkerbrød med sjokoladebiter, og strø melis over! Jeg tenker at mangel på veniljesukker er det minst alvorlige dersom man skal bake, jeg ville kanskje hatt i litt ekstra sukker..
Rixer Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Man kan lage sjokoladekake uten vanlijesukker og! Evt kan du lage sukkerbrød med sjokoladebiter, og strø melis over! Jeg tenker at mangel på veniljesukker er det minst alvorlige dersom man skal bake, jeg ville kanskje hatt i litt ekstra sukker.. Kunne sikkert greid meg med det lille vaniljesukkeret jeg har. Jeg hater sjokoladekake med for lite melis. Har bare 185g melis. Vanligvis bruker jeg 300g melis når jeg lager sjokoladekake i langpanne. Endret 12. juni 2014 av Rixer
Rixer Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2014 Jeg fant oppskrift på skuffkake og det virket lett å lage. Men det krevde 5-6 ts vaniljesukker. Blir man å kjenne det nevneverdig på smaken om jeg har for lite vaniljesukker i f.eks. skuffkake med kanel og sukker på toppen?
Gjest avocadoen Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Har du potetmel? http://www.alleoppskrifter.no/click/index/3134993/?site=ninaskokebok.blogspot.no 1
MonaPona Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 Kunne sikkert greid meg med det lille vaniljesukkeret jeg har. Jeg hater sjokoladekake med for lite melis. Har bare 185g melis. Vanligvis bruker jeg 300g melis når jeg lager sjokoladekake i langpanne. Grunnen til at je sier at du kan bake uten vaniljesukker er at jeg bor et sted hvor det ikke finnes! Jeg har dog vaniljesukker, men det er ikke så nødvendig som vi i Norge tror! Klem og lykke til
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 Hva med kanelboller? Anonymous poster hash: 1551d...e9c
outkast Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 Har du ritzkjeks og peanøtter? http://oppskrift.klikk.no/snickerskake/4463/
outkast Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 Eller vent! Du kan jo lage sjokoladefondanter!!!! Muffinsformer kan brukes. Anbefaler å smøre de i forkant, og skjære vertikalt i muffinspapiret med 4-5 cm mellomrom slik at du får ut kaken uten at den renner ut. Dette er den beste oppskriften etter min mening. http://trinesmatblogg.no/2013/02/15/sjokoladefondant/ Enkel og god.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #10 Skrevet 12. juni 2014 Uff ja. Dropp det vaniljesukker-styret. Det er jo bare kjemisk fremstilt smakstilsetning. Anonymous poster hash: e61a5...5da
Rixer Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2014 Jeg fant en pakke potetmel bakerst i skapet, så kan lage sjokoladerullade! Jeg har ikke gjær så kan ikke lage kanelboller. Det står mellom Skuffkake med kanel og sukker, Sjokoladerullade eller Sjokoladefontant! Greier ikke bestemme meg. Hvor godt er egentlig sjokoladefondant? Ser for meg at det er slikt som har en ekstrem smak av mørk sjokolade som man kun spiser til kaffen..?
outkast Skrevet 12. juni 2014 #12 Skrevet 12. juni 2014 Jeg fant en pakke potetmel bakerst i skapet, så kan lage sjokoladerullade! Jeg har ikke gjær så kan ikke lage kanelboller. Det står mellom Skuffkake med kanel og sukker, Sjokoladerullade eller Sjokoladefontant! Greier ikke bestemme meg. Hvor godt er egentlig sjokoladefondant? Ser for meg at det er slikt som har en ekstrem smak av mørk sjokolade som man kun spiser til kaffen..? Sjokoladefondant er HIMMELSK! Jeg lover, du kommer IKKE til å angre! Angående spørsmålet så avhenger det av hvor mørk sjokolade du bruker. Jeg synes det er godt med en mellomting, og pleier å slenge oppi 100g dronningsjokolade (ca 30-40% kakao), 50g kokesjokolade med 70% kakao og noen biter melkesjokolade. Den mørke sjokoladen med høyt kakainnehold gir en utrolig god smak, men har aldri prøvd å bare bruke dette. Dog har jeg prøvd det med sjokoladesufflé, men da ble det litt for mørkt. Ta det du har som du tror vil gi en god balanse, ikke for mørkt, ikke for lyst, men hell mer mot den mørke.
Søster K Skrevet 12. juni 2014 #13 Skrevet 12. juni 2014 Ville ikke kastet meg ut i fondantstyret om du ikke har litt erfaring. Prøvd det en gang selv, det ble ikke bra, hehe;) smakte gummiball... 1
outkast Skrevet 12. juni 2014 #14 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Ville ikke kastet meg ut i fondantstyret om du ikke har litt erfaring. Prøvd det en gang selv, det ble ikke bra, hehe;) smakte gummiball... Hehe, hvor mye sjokoladebrukte du og hvor mørk? Det samme skjedde med meg første gangen, da jeg ikke brukte nok/mørk nok kokesjokolade. Timingen er også ganske viktig og litt vanskelig å få til. Om man bruker middels store former, er det en fin regel å sjekke den etter 8-9 minutter. Om det har dannet seg et tynt lag på overflaten, slik at den ikke brytes når man tar på den med en lett finger, så må man ta den ut. Selv om den ikke ser ferdig ut. Den bruker å trenge et minutts tid på å sette seg før du kan begynne å prøve å ta den ut av formen. Endret 12. juni 2014 av outkast
Søster K Skrevet 12. juni 2014 #15 Skrevet 12. juni 2014 Jeg gjorde sikkert masse feil, hehe mener at disse fondantene ble til i et desperat må-ha-noe-godt-helst-med-sjokolade-i-øyeblikk... Skal prøve igjen en dag jeg har god tid
FantasDick Skrevet 12. juni 2014 #16 Skrevet 12. juni 2014 Fondant! Det er noe av det beste jeg vet - og så så enkelt da! Lager alltid fondant om jeg må slenge sammen noe. Var ikke fondanten på den linken litt vel flytende? Har aldri fått servert en så lite stekt fondant, jeg.
Rixer Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #17 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Jeg blir å prøve meg på sjokoladefondant! :D Har bare Dronning Sjokolade med 44%! Bør jeg slenge oppi en liten ts vanlig kakao-pulver? Har bare muffinsformer, hvor lenge tror dere jeg må steke dem da? Endret 12. juni 2014 av Rixer
outkast Skrevet 12. juni 2014 #18 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Jeg blir å prøve meg på sjokoladefondant! :D Har bare Dronning Sjokolade med 44%! Bør jeg slenge oppi en liten ts vanlig kakao-pulver? Har bare muffinsformer, hvor lenge tror dere jeg må steke dem da? Du burde tilsette noe mer mørk sjokolade ja, ihvertfall om du skal følge oppskriften jeg linket til. Hvis du på en eller annen måte kan få tak i litt mørk sjokolade (70%) hadde det vært ypperlig, men litt kakaopulver kan sikkert også funke. Men sjokolade er nok det optimale. Endret 12. juni 2014 av outkast
Rixer Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #19 Skrevet 12. juni 2014 Resultatet ble helt greit. Jeg greide å steke dem for mye, ca 1 eller 2 minutt for mye. Ble myk på innsiden men ikke bløt. Litt kjedelig smak men helt greit å spise hvis man er litt sukker-sugen. Er sikkert bedre med mørkere sjokolade.
outkast Skrevet 13. juni 2014 #20 Skrevet 13. juni 2014 Resultatet ble helt greit. Jeg greide å steke dem for mye, ca 1 eller 2 minutt for mye. Ble myk på innsiden men ikke bløt. Litt kjedelig smak men helt greit å spise hvis man er litt sukker-sugen. Er sikkert bedre med mørkere sjokolade. Øvelse gjør mester! ... Men ikke alltid. JEg satte i gang og skulle bake nå på natta. Jeg tok smør på feelingen fordi jeg ikke har vekt. Tok i for mye, har jeg funnet ut. Så nå har jeg 10 fondanter i kjøleskapet jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av, tror ikke jeg orker å spise de. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå