Gå til innhold

Gastroskopi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta min første gastroskopi med beroligende i morgen (har ekstrem svelgeangst og lever på flytende føde) så jeg lurte på om noen med svelgefobi har erfaring med gastroskopi, om slangen kan briste luftrøret og om man kan dra på fest ca 5 timer etter undersøkelsen? Takk på forhånd :)

Anonymous poster hash: 27c36...658

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså første gastroskopi noen gang, og har avtalt at jeg skal få beroligende!

Skrevet

Altså første gastroskopi noen gang, og har avtalt at jeg skal få beroligende!

Du kommer til å få så mye beroligende at du ikke kommer til å merke at de fører slangen ned gjennom halsen din og neida den kommer ikke til å briste. Du må svelge litt i begynnelsen, men så glir den ned uten problem.

Jeg var til gastroskopi for noen år siden og det gikk kjempefint. Du kan sikkert dra på fest, men spør legen først da du jo vil bli litt pjusk etterpå pga bedøvelsen.

Du har ikke spurt om du kan få narkose da, slik at du får det litt lettere mens undersøkelsen pågå.

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å få så mye beroligende at du ikke kommer til å merke at de fører slangen ned gjennom halsen din og neida den kommer ikke til å briste. Du må svelge litt i begynnelsen, men så glir den ned uten problem.

Jeg var til gastroskopi for noen år siden og det gikk kjempefint. Du kan sikkert dra på fest, men spør legen først da du jo vil bli litt pjusk etterpå pga bedøvelsen.

Du har ikke spurt om du kan få narkose da, slik at du får det litt lettere mens undersøkelsen pågå.

Tusen takk :) er litt redd for narkose og, hehe, så får prøve meg med beroligende. Har hatt en operasjon med det hvor folk vanligvis tar narkose og det gikk fint fordi jeg var så likegyldig, så veldig godt å høre at man blir likegyldig av disse beroligende også :)

Skrevet

Jeg har litt svelgeangst, og klarte det ikke. Hadde ikke sjans i helvete.
Det gikk greit i omtrent 10 sekunder, så begynte jeg å brekke meg noe voldsomt og brekningene ble bare verre og verre og varte og varte, så det endte med at jeg dro slangen ut selv (ikke gjør det, kan være farlig) i panikk fordi jeg ikke fikk puste. Hadde også fått beroligende, men det hjalp ikke særlig...

Jeg har gjort det i narkose tidligere, foretrakk det for å si det sånn!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt svelgeangst, og klarte det ikke. Hadde ikke sjans i helvete.

Det gikk greit i omtrent 10 sekunder, så begynte jeg å brekke meg noe voldsomt og brekningene ble bare verre og verre og varte og varte, så det endte med at jeg dro slangen ut selv (ikke gjør det, kan være farlig) i panikk fordi jeg ikke fikk puste. Hadde også fått beroligende, men det hjalp ikke særlig...

Jeg har gjort det i narkose tidligere, foretrakk det for å si det sånn!

Men er det for sent å ta narkose når det ikke fungerer i våken tilstand? Min svelgefobi kommer av frykt for å dette ting i halsen etter jeg hold på å kveles av det en gang, men tanken på at slangen ikke kan sette seg fast håper jeg hjelper litt. Blir fælt men har så store problemer med denne magen så har ikke så mye valg :/

Skrevet

Jeg skulle på gastroskopi først bare med beroligende, men jeg turte ikke å jeg har sikkeli svelgeangst, så jeg fikk tatt det i narkose heller. Å da merket jeg ingenting. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle på gastroskopi først bare med beroligende, men jeg turte ikke å jeg har sikkeli svelgeangst, så jeg fikk tatt det i narkose heller. Å da merket jeg ingenting. :)

Ok :) syns du ikke det hjalp på svelgeangsten at ikke slangen kan sette seg fast og kvele deg? Fikk du narkose samme dag eller?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vondt, bare ganske ubehagelig. Det er viktig å slappe av og huske at man faktisk får puste både med munn og nese. Man kjenner det mest i svelget i begynnelsen, det rareste er egentlig å kjenne at den pokinga nedi magesekken og at de blåser inn luft. Men det er over på noen minutter og går kjempebra! :)

Anonymous poster hash: 1b95d...ad5
Gjest Jørild
Skrevet

Jeg fikk så mye beroligende at jeg sov 24 timer etterpå. Så fest hadde vært utelukket.

Skrevet

Men er det for sent å ta narkose når det ikke fungerer i våken tilstand? Min svelgefobi kommer av frykt for å dette ting i halsen etter jeg hold på å kveles av det en gang, men tanken på at slangen ikke kan sette seg fast håper jeg hjelper litt. Blir fælt men har så store problemer med denne magen så har ikke så mye valg :/

Vet du hva jeg tror du skal prøve? Tenk på at du lever et langt liv og at du klarer å ha det ukomfortabelt den korte stunden. Slangen kommer ikke til å sette seg fast. Helsepersonellet som gjør disse undersøkelsene, har kontroll og vet hva de gjør. Joda, det er litt ekkelt og skremmende i begynnelsen, men gastroskpi-slangen er veldig tynn og kommer til å gli godt ned, uten problem.

Det er lett å si at du skal slappe av, men det hjelper faktisk når du ligger der hvis du forsøker å slappe av i musklene og konsentrere deg om å puste med magen. Snakk med helsepersonellet som skal behandle deg om at du er redd og hør om du kan få ekstra beroligende medisin.

Husk at det er mange som går gjennom gastroskopi hver dag og klarer det med glans. Det klarer du også. Plutselig er undersøkelsen over og du har det veldig "godt" pga medikamentene du har fått.

Det er lett for oss å si dette siden vi ikke sliter med denne angsten, men jeg forstår deg godt. Kanskje du kjenner noen som kan være med deg inn når du skal undersøkes? :hug:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har troa på deg. :) Som Honey Dew sier så er det bare et bittelite øyeblikk av hele livet ditt, og du gjør jo ikke dette for morro skyld. Ting blir mye bedre hvis du gjennomfører en gastroskopi.

En annen ting jeg føler hjelper at jeg tenker på folk jeg ikke liker som har gjort det samme. Nå har ikke jeg tatt gastroskopi, men med fødsel f.eks. "Hvis HU klarer det, hu som er så sutrete og teit, så klarer iallefall jeg en fødsel med glans!"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for all støtte :hug:

Må lese gjennom her før jeg drar i morgen altså :laugh:

Skrevet

Håper det gikk bra med deg :)

Skrevet

Hvordan gikk det med deg? Håper det gikk bra:-)

Skrevet

Håper det gikk bra med deg!:)

Da jeg tok det var det verste bedvelsen han smørte i halsen. Smakte grusomt og brakk meg. Nå husker jeg ikke en dritt av selve gastroen, da jeg var så dopa ned at jeg måtte holdes for å ikke dette ned fra benken. Sovna med en gang slangen var ute. Haha..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...