Gå til innhold

Snus etter operering av visdomstann?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har i dag morges fått operert ut en horisontal visdomstann. Inngrepet gikk veldig fint, tannlegen brukte i underkant av 30 min og sydde 3 sting. Jeg fikk med meg et ark om råd i tiden fremover. Det eneste som står angående nikotin, er at man bør holde seg unna røyk det første døgnet, grunnet at det tar lengre tid for såret å gro. Men det står ingenting om snus. Kan jeg snuse når bedøvelsen har gått helt ut? Som sagt står det ingenting om at det er nikotin som gjør at man ikke bør røyke, men at såret leges tregere.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er jo nikotin i snus. Så hadde holdt meg unna ja. Helningen går fortere.

Anonymous poster hash: 3aef3...3d2
Skrevet

Gjelder det uansett om det er oppe eller nede? Jeg har operert nede på høyre side, men snuser oppe på venstre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil påstå at den informasjonen du har fått utdelt ikke er særlig godt formulert.

http://kariesjegeren.com/2012/08/12/tanntrekking-kirurgi-og-kompliksajoner/

Her står det tydeligere.

Når det gjelder røyk og snus vil nikotinet ha en sammentrekkende effekt på blodårene, og dermed redusert blodtilførsel og tilheling. I tillegg reduseres immunforsvaret lokalt i munnhulen under bruk av røyk og snus, slik at infeksjonsfaren øker litt.

Anonymous poster hash: 6943b...0cf
AnonymBruker
Skrevet

Det tar sjukt lang tid å gro hvis man røyker i hvertfall. Har trukket både når jeg røykte og ikke, forskjellen er dramatisk!

Anonymous poster hash: c218c...cb9

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ligge unna nikotin ja, samme med snus som med røyk.

Snus er forøvrig verre enn røyk da det legger seg i munnhulen og danner grunnlag for bakterievekst. Veldig uheldig om du skulle fått det i stingene også.

Men det gror veldig fort da :) Så det er jo ikke så lenge ;)

Hilsen tidl. tannlegeassistent :)

Anonymous poster hash: 511e3...0bc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...