Grooo Skrevet 19. juni 2004 #1 Skrevet 19. juni 2004 Har forstått at man kan steke bacon i microbølgeovn, hvordan gjør man? Hvor lenge, hvilken effekt...???
~sikka~ Skrevet 19. juni 2004 #2 Skrevet 19. juni 2004 Da blir den sikkert hvertfall ikke særlig sprø og god...
Gjest Ethereal Skrevet 19. juni 2004 #3 Skrevet 19. juni 2004 Har fått med meg at du skal legge baconet på kjøkkenpapir, for å suge opp fettet, og at du skal bruke full effekt, men steketiden vet jeg ikke. Jeg tipper baconet blir seigere på denne måten; selv pleier jeg å steke det i panne med slippbelegg, og så legge det i en skål med tørkepapir inni.
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #4 Skrevet 19. juni 2004 Legg baconskivene på et stykke kjøkkenpapir (suger opp fettet så de ikke blir så myke) og stek på full effekt ca 4 minutter. Personlig foretrekker jeg å steke i panne, da blir de bedre stekt og sprøere.
Grooo Skrevet 19. juni 2004 Forfatter #5 Skrevet 19. juni 2004 Tror nok jeg går for stekepanna jeg og, det er liksom ikke så mye pes å gjøre det på "gamlemåten" *ler* Skal nemmelig kose meg med bakt potet i kveld, og har vel god nok tid til å steke baconet mens potetene ligger i ovnen...
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #6 Skrevet 19. juni 2004 Tror nok jeg går for stekepanna jeg og, det er liksom ikke så mye pes å gjøre det på "gamlemåten" *ler* Skal nemmelig kose meg med bakt potet i kveld, og har vel god nok tid til å steke baconet mens potetene ligger i ovnen... Hehe, du vil steke bacon i mikro men potetene i ovnen? Jeg gjør helt omvendt nesten. Jeg synes det tar altfor lang tid å bake poteter i vanlig ovn, så de baker jeg alltid i mikro. Det tar 7-8 minutter (per potet, vi er bare to så det er greit, er dere mange er kanskje ovnen like rask) og i mellomtiden steker jeg bacon i panne eller ordner annet fyll.
Gjest Ethereal Skrevet 19. juni 2004 #7 Skrevet 19. juni 2004 Jeg liker ikke mikrobakte poteter; synes de blir mye bedre i ovnen på laaaang steketid Med bacon, maiskorn og hjemmelaget hvitløksdressing.
Grooo Skrevet 19. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2004 Jeg synes det tar altfor lang tid å bake poteter i vanlig ovn, så de baker jeg alltid i mikro. Hm.. Har bodd i hus med en microbølgeovn i over to år nå, og brukt den kanskje fem ganger... Til å poppe micropopcorn. Har gitt meg selv i oppgave å prøve å bli venner med denne rare maskinen, skal prøve å begynne å bruke den i alle fall litt. Hadde ikke tenkt på at det kanskje gikk å lage potetene i microen i steden... Men hvis Ethereal ikke synes det er noe godt synes kanskje ikke jeg det heller... Er jo hjemme alene i kveld, kanskje jeg skal prøve en potet i microen og en i ovnen, og så litt bacon i micro og resten i panne...
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #9 Skrevet 19. juni 2004 Micropopcorn er Ja, det er kanskje lurt å lage en av hver så du virkelig får smak. Personlig merker jeg ingen forskjell mellom ovnsbakte eller mikrobakte poteter (annet enn at skallet blir sprøtt i ovnen hvis du ikke pakker de i folie, men jeg liker mykt skall da). For best resultat i mikro må du prikke potetene med en spiss kniv og snu dem etter halve steketiden. Pakk dem i folie etterpå (og gjerne et kjøkkenhåndkle også) og la hvile et par minutter så varmen får fordelt seg. Nam nam. :-)
Grooo Skrevet 19. juni 2004 Forfatter #10 Skrevet 19. juni 2004 Putta potetene i stekovnen jeg, ti over seks. Vil at de skal steke seg fort, for jeg er litt sulten. Men orker ikke prøve meg på noen skumle micro-prosjekter i dag allikevel.
Snehvit Skrevet 20. juni 2004 #11 Skrevet 20. juni 2004 Den svenske tv-kokken Tina "stekte" bacon i mikrobølgeovnen, og hun sa i hvert fall at det ga et ypperlig resultat: Tinas BLT-sandwich
Fakse Skrevet 20. juni 2004 #12 Skrevet 20. juni 2004 Når det gjelder poteter i mikrobølgeovn er det også et triks å kjøre dem litt i mikroen først, før man putter dem i stekeovnen. Da tar det mye kortere tid, samtidig som potetene blir akkurat slik de blir når man har dem i stekeovnen på vanlig vis.
Gjest Ethereal Skrevet 20. juni 2004 #13 Skrevet 20. juni 2004 Det hørtes ut som et godt tips; å la potetene kjøre seg litt i mikroen først.
Grooo Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #14 Skrevet 20. juni 2004 Hørtes lurt ut å kjøre dem litt i microen først ja.. Mine stod to timer i stekovnen i går før de ble bra, men så smakte de veldig godt også da når de endelig ble ferdige
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #15 Skrevet 20. juni 2004 To timer? :o Må ha vært noen gigantpoteter du hadde. Jeg pleier å steke toppe 1 time 15 minutter i ovn, og jeg liker dem skikkelig myke.
Grooo Skrevet 20. juni 2004 Forfatter #16 Skrevet 20. juni 2004 De var ikke så veldig store egentlig, men... Hm... Så på dem etter en time og de var skikkelig harde, og derfor lot jeg dem ligge litt til. Og vips hadde det gått to timer. De var kjempefine da, hadde ikke stekt for lenge. Men det hadde sikkert funka å ta dem ut før. Og det hadde kanskje blitt annerledes om jeg hadde brukt grillfunksjonen?
Gjest Lea Skrevet 20. juni 2004 #17 Skrevet 20. juni 2004 Grill fungerer dårlig på bakte poteter. Jeg bruker varmluft og ca 200-220 grader og lar dem ligge i 1-1 1/2 timer. Passer på å ikke kjøpe for store poteter og at de har samme størrelse. (Lager heller 2 mindre poteter til hver person). Hvis jeg er usikker på om de er ferdige stikkerjeg en skarp kniv eller en sånn kakepinne inn i poteten for å sjekke.
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #18 Skrevet 20. juni 2004 Jeg bruker ikke grillfunksjon, og heller ikke varmluft. Steker dem på 200 grader i 1 time 15 minutter, vanlige bakepoteter. Men lengre steketid er jo ikke noe minus uansett, de skal ligge ganske lenge før de blir ødelagte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå