AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Har en unghund som ikke liker å bli fortalt hva han skal gjøre, og jeg synes han begynner å bli "tøffere" i adferden sin, såpass "tøff" at jeg faktisk er litt nervøs for han. Tingen er at han kan glefse og knurre dersom han blir fortalt å gå ned fra sofaer/senger osv. Men i det siste har han også bitt noen ganger. Vi er aldri slem mot han og "tar han", heller ikke dersom han knurrer. Noen ganger har vi ikke fått han ned ved å snakke til ham, så da har vi enten "dyttet" han rolig ned eller tatt han i halsbåndet og geleidet han med. Og noen av disse gangene har han også prestert i å bite. Vi prøver å hindre ham å gå opp i sofaer/senger osv, men det er ikke alltid så lett. Spesielt når vi er på besøk hos andre. For noen uker siden tok vi bussen og han hoppet opp i setet. Han ville ikke gå ned når jeg ba han gå ned så jeg måtte da dytte han forsiktig ned. Da prøvde han å bite. I dag hoppet han halvveis oppi sengen vår og kjæresten min sa "nei", og dyttet han forsiktig ned. Da bet han såpass hardt at litt hud ble skrapt opp... Jeg synes dette er skummel atferd og lurer på om det er normalt? Lurer på å sende han tilbake til oppdretter, for dette synes jeg ikke er gøy. Jeg synes man bør kunne ta hunder rolig ned fra steder uten å bli bitt, har aldri opplevd at noen andre hunder har oppført seg slik. Noen har kanskje strutter i mot, men aldri svart med å bite... Anonymous poster hash: 2a64e...263
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Har en unghund som ikke liker å bli fortalt hva han skal gjøre, og jeg synes han begynner å bli "tøffere" i adferden sin, såpass "tøff" at jeg faktisk er litt nervøs for han. Tingen er at han kan glefse og knurre dersom han blir fortalt å gå ned fra sofaer/senger osv. Men i det siste har han også bitt noen ganger. Vi er aldri slem mot han og "tar han", heller ikke dersom han knurrer. Noen ganger har vi ikke fått han ned ved å snakke til ham, så da har vi enten "dyttet" han rolig ned eller tatt han i halsbåndet og geleidet han med. Og noen av disse gangene har han også prestert i å bite. Vi prøver å hindre ham å gå opp i sofaer/senger osv, men det er ikke alltid så lett. Spesielt når vi er på besøk hos andre. For noen uker siden tok vi bussen og han hoppet opp i setet. Han ville ikke gå ned når jeg ba han gå ned så jeg måtte da dytte han forsiktig ned. Da prøvde han å bite. I dag hoppet han halvveis oppi sengen vår og kjæresten min sa "nei", og dyttet han forsiktig ned. Da bet han såpass hardt at litt hud ble skrapt opp... Jeg synes dette er skummel atferd og lurer på om det er normalt? Lurer på å sende han tilbake til oppdretter, for dette synes jeg ikke er gøy. Jeg synes man bør kunne ta hunder rolig ned fra steder uten å bli bitt, har aldri opplevd at noen andre hunder har oppført seg slik. Noen har kanskje strutter i mot, men aldri svart med å bite... Anonymous poster hash: 2a64e...263 Ett råd: Du må oppdra hunden din, eller så kan du ikke ha hund!!!! Oppførselen tyder på at han ikke ser på dere som ledere av flokken.Anonymous poster hash: 08908...389 20
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #3 Skrevet 12. juni 2014 Så skal oppdretteren ta tilbake det som nå er blitt en problem hund fordi dere ikke oppdrar den? dere må begynne å 'ta den'. Knurrer eller biter den, så klem rundt snuten eller ta i nakkeskinnet. Vis at du er sjefen. Når du gir mat, så la den vente med å spise til du sier 'ja'. Ikke la den komme opp i sofa. Øv daglig med godbit lær den 'gå opp' og 'ned' i sofaen. Dette lærer den på en dag, inkluder håndbevegelse. Hvilken rase er det?Anonymous poster hash: fb659...084 4
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Så skal oppdretteren ta tilbake det som nå er blitt en problem hund fordi dere ikke oppdrar den? dere må begynne å 'ta den'. Knurrer eller biter den, så klem rundt snuten eller ta i nakkeskinnet. Vis at du er sjefen. Når du gir mat, så la den vente med å spise til du sier 'ja'. Ikke la den komme opp i sofa. Øv daglig med godbit lær den 'gå opp' og 'ned' i sofaen. Dette lærer den på en dag, inkluder håndbevegelse. Hvilken rase er det?Anonymous poster hash: fb659...084 Og dette er jo et klassisk eksempel på et råd til etterfølgelse om man ønsker en enda mer usikker hund. Det er nettopp det hunden er; usikker. Hunden har (som veldig mange andre hunder), prøvd å fortelle noe med språket sitt. Den har/er i situasjoner den føler seg ukomfortabel med og dermed har den prøvd å "snakke" til dere med et kroppsspråk som man ikke har tatt hensyn til - eller forstått. Dette gjør igjen at hunden føler den må snakke i "store bokstaver" - overdrive, for å bli forstått, og en vakker dag så knurrer den og vi tror den er aggressiv. Biting er siste utvei for en hund når den må snakke i store bokstaver for å gjøre seg forstått. Om du/dere ikke føler dere har lyst eller mulighet til å trene bort dette (det kan være en lengre prosess), så kan man jo alltids levere den tilbake til oppdretter. Om oppdretter vil da. Det er nemlig ikke enkelt å omplassere et "problem" som må jobbes med. Det kan være mange årsaker til atferden: - smerte/ubehag/sykdom - usikkerhet - stress Eller gjerne en kombinasjon av dette. Jeg har vært bort i mange hundeeiere med denne utfordringen og det har overhode ingenting med rase å gjøre. Ei heller med "sjefsstatus" (som ofte er veldig misforstått dessverre). 21 1
Skywise Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Hvordan tenker du at man kan trene bort denne type atferd, Portvinpiken? Det eneste jeg har erfart som løsning er å holde dem konsekvent borte fra det som trigger atferden (i dette tilfellet sofaer, stoler og senger), men det har bare virket på hunder som agerer slik pga. ressursforsvar eller lite konsekvent eier. Om det har vært et usikkerhetsproblem som har ligget til grunn, har atferden ofte kommet tilbake i andre situasjoner. Så da handler det jo i stor grad om å trene på usikkerheten, og det har jeg enda til gode å se bli trent bort. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 Og dette er jo et klassisk eksempel på et råd til etterfølgelse om man ønsker en enda mer usikker hund. Det er nettopp det hunden er; usikker. Hunden har (som veldig mange andre hunder), prøvd å fortelle noe med språket sitt. Den har/er i situasjoner den føler seg ukomfortabel med og dermed har den prøvd å "snakke" til dere med et kroppsspråk som man ikke har tatt hensyn til - eller forstått. Dette gjør igjen at hunden føler den må snakke i "store bokstaver" - overdrive, for å bli forstått, og en vakker dag så knurrer den og vi tror den er aggressiv. Biting er siste utvei for en hund når den må snakke i store bokstaver for å gjøre seg forstått. Om du/dere ikke føler dere har lyst eller mulighet til å trene bort dette (det kan være en lengre prosess), så kan man jo alltids levere den tilbake til oppdretter. Om oppdretter vil da. Det er nemlig ikke enkelt å omplassere et "problem" som må jobbes med. Det kan være mange årsaker til atferden: - smerte/ubehag/sykdom - usikkerhet - stress Eller gjerne en kombinasjon av dette. Jeg har vært bort i mange hundeeiere med denne utfordringen og det har overhode ingenting med rase å gjøre. Ei heller med "sjefsstatus" (som ofte er veldig misforstått dessverre). At en hund prøver å bite i en slik situasjon har ikke noe med ''usikkerhet'' å gjøre. Den prøver å bestemme. Anonymous poster hash: fb659...084 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 Har også opplevd knurring og glefsing av en hund i "ungdomsåra". Bare opprør og måtte jekkes ned noen hakk. Ta tak i det nå før hunden tror den er flokkleder for alvor. Anonymous poster hash: 055f2...097 5
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 Hvordan tenker du at man kan trene bort denne type atferd, Portvinpiken? Det eneste jeg har erfart som løsning er å holde dem konsekvent borte fra det som trigger atferden (i dette tilfellet sofaer, stoler og senger), men det har bare virket på hunder som agerer slik pga. ressursforsvar eller lite konsekvent eier. Om det har vært et usikkerhetsproblem som har ligget til grunn, har atferden ofte kommet tilbake i andre situasjoner. Så da handler det jo i stor grad om å trene på usikkerheten, og det har jeg enda til gode å se bli trent bort. Å trene bort usikkerhet og/eller lært hjelpeløshet er en møysom prosess hvor en bygger opp hundens selvsikkerhet ved å blant annet gi den valgmuligheter - å erfare at de får velge selv, samtidig med å bygge mestringsevnen. Alt bør gjøres i en tilnærmingsprosess; altså at man tar så små/store skritt i tilnærmingen som hunden selv takler. Hvis ikke, er det bortkastet dessverre. 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 Ja, jeg vil også vite hvordan man skal "trene" vekk dette? Klikker og pølsebiter?? Jeg må si jeg er litt lei av alle disse hundeinstuktørene som overanalyserer alt. Stress, usikkerhet og vondt noen steder. Tanken har aldri slått deg, (Portvinspiken) at hunder også kan ta litt over hvis alt bare blir oversett? En hund som ikke har noen regler å forholde seg til, vil gjerne bestemme mer og mer. En hund som knurrer når den blir beordret ned av en sofa, vil enkelt og greit ikke ned av sofaen, og protesterer fordi den ikke vil. Ikke fordi den blir usikker og stresset. Det går fint an å ta tak i hunden sin, og vise at visse ting er helt uakseptabel oppførsel, uten at den ødelegges av den grunn. Vi har aldri hatt så mye uoppdragne hunder rundt om, som etter at det ble fy-fy å sette grenser! Anonymous poster hash: bfdbd...701 6
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2014 #10 Skrevet 12. juni 2014 Har også opplevd knurring og glefsing av en hund i "ungdomsåra". Bare opprør og måtte jekkes ned noen hakk. Ta tak i det nå før hunden tror den er flokkleder for alvor. Anonymous poster hash: 055f2...097 Huff. Kan du forklare hvordan en hund kan tro at den styrer ressursene i huset og er "flokkleder"? En "flokkleder" er dessuten ikke den som viser utagerende atferd og snakker i unødvendig store bokstaver, altså overreagerer. En slik "flokkleder" er det ingen i flokken som kunne stolt på, og ville ergo ikke vært leder av noe som helst i naturen. 10 1
muffins Skrevet 12. juni 2014 #11 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Enig med han/ hun over her. Og en flokkleder løper ikke rundt med klikker og pølsebiter heller. Jeg er ingen fan av militærdisiplin, men å ta tak i en "snørrunge" i ny og ned, tar de overhodet ikke skade av! Jeg har sett stygge eksempler på hunder som har blitt forsøkt oppdratt etter *overse uønsket adferd*-prinsippet. Det var ikke en hyggelig hund! Nei, hund er hund. Ikke overanalyser så voldsomt! Endret 12. juni 2014 av muffins 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #12 Skrevet 12. juni 2014 Å trene bort usikkerhet og/eller lært hjelpeløshet er en møysom prosess hvor en bygger opp hundens selvsikkerhet ved å blant annet gi den valgmuligheter - å erfare at de får velge selv, samtidig med å bygge mestringsevnen. Alt bør gjøres i en tilnærmingsprosess; altså at man tar så små/store skritt i tilnærmingen som hunden selv takler. Hvis ikke, er det bortkastet dessverre. Velge selv?? Hunden skal ikke velge selv. Den skal få beskjed om å gå opp i sofaen eller gå ned. Den har ikke et valg. Bortkastet? Neppe. Min hund lyder alle mine kommandoer, uten glefsing. Jeg tok den i nakken en gang, og knep rundt snuten en gang. Etter dette har den aldri gjort noe igjen. Det gjør ikke spesielt vondt for dem. Min hund er 2 år, og jeg angrer ikke på at jeg tok kontroll som sjefen. Anonymous poster hash: fb659...084 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #13 Skrevet 12. juni 2014 Ja, jeg vil også vite hvordan man skal "trene" vekk dette? Klikker og pølsebiter?? Jeg må si jeg er litt lei av alle disse hundeinstuktørene som overanalyserer alt. Stress, usikkerhet og vondt noen steder. Tanken har aldri slått deg, (Portvinspiken) at hunder også kan ta litt over hvis alt bare blir oversett? En hund som ikke har noen regler å forholde seg til, vil gjerne bestemme mer og mer. En hund som knurrer når den blir beordret ned av en sofa, vil enkelt og greit ikke ned av sofaen, og protesterer fordi den ikke vil. Ikke fordi den blir usikker og stresset. Det går fint an å ta tak i hunden sin, og vise at visse ting er helt uakseptabel oppførsel, uten at den ødelegges av den grunn. Vi har aldri hatt så mye uoppdragne hunder rundt om, som etter at det ble fy-fy å sette grenser! Anonymous poster hash: bfdbd...701 Helt enig! Anonymous poster hash: fb659...084 6
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2014 #14 Skrevet 12. juni 2014 Ja, jeg vil også vite hvordan man skal "trene" vekk dette? Klikker og pølsebiter?? Jeg må si jeg er litt lei av alle disse hundeinstuktørene som overanalyserer alt. Stress, usikkerhet og vondt noen steder. Tanken har aldri slått deg, (Portvinspiken) at hunder også kan ta litt over hvis alt bare blir oversett? En hund som ikke har noen regler å forholde seg til, vil gjerne bestemme mer og mer. En hund som knurrer når den blir beordret ned av en sofa, vil enkelt og greit ikke ned av sofaen, og protesterer fordi den ikke vil. Ikke fordi den blir usikker og stresset. Det går fint an å ta tak i hunden sin, og vise at visse ting er helt uakseptabel oppførsel, uten at den ødelegges av den grunn. Vi har aldri hatt så mye uoppdragne hunder rundt om, som etter at det ble fy-fy å sette grenser! Anonymous poster hash: bfdbd...701 Overanalyserer er dine ord. Jeg velger å heller finne årsaken til problemet før jeg jobber med det. Min egen erfaring med mange egne hunder med atferdsproblemer, og tilbakemeldingene jeg får gjør meg bare mer og mer sikker på at det jeg gjør faktisk funker. Først og fremst: jo det er en årsak til alle typer atferder. Denne årsaken bunner dessverre altfor ofte i vår egen mangel på kunnskap om hundens språk og måte å kommunisere på, og derfor blir ting misforstått. Fakta: hunder er konfliktdempende dyr. De prøver ikke å overta noe som helst. Hvorfor skulle de det? Det finnes naturlige årsaker til det aller meste. Det å ligge i en sofa er for eksempel fint for hunder fordi det 1) da ligger den høyt og har oversikten (instinkt), 2) den ligger antagelig mykt og godt, 3) den ligger sammen med oss der vi er (hunder er ekstremt sosiale). Det har dermed ingenting med at de vil "ta over sofaen" og "eie" den. Jeg er den første til å snakke om viktigheten av å sette grenser. Alle (mennesker og dyr) mener jeg behøver grenser av noen art, for at vi skal kunne lære hvordan vi best oppfører oss sammen med andre. Dette er så typisk misforstått av mange hundeeiere (og endel hundetrenere). Å ignorere uønsket atferd betyr ikke at vi skal tillate alt! Overhode ikke. Ei heller mener jeg vi skal være vandrende "pølseautomater". Faktisk så bruker jeg sjeldent godbiter i treningen min. Men jeg vet at det å gå bort fra sofaen, kalle hunden med deg, og belønne den for å komme ned fra sofaen, funker utrolig mye bedre enn å fysisk dytte den ned fra sofaen i dette tilfellet. Til info har jeg aldri brukt klikker selv. 11 1
Portvinpiken Skrevet 12. juni 2014 #15 Skrevet 12. juni 2014 Velge selv?? Hunden skal ikke velge selv. Den skal få beskjed om å gå opp i sofaen eller gå ned. Den har ikke et valg. Bortkastet? Neppe. Min hund lyder alle mine kommandoer, uten glefsing. Jeg tok den i nakken en gang, og knep rundt snuten en gang. Etter dette har den aldri gjort noe igjen. Det gjør ikke spesielt vondt for dem. Min hund er 2 år, og jeg angrer ikke på at jeg tok kontroll som sjefen. Anonymous poster hash: fb659...084 Jeg tror du må lese innlegget mitt om igjen. Det var treningen jeg svarte på. Å trene en hund til å forstå at den har valgfriheter. Jeg har aldri hatt behov eller sett det som nødvendig å fysisk korrigere hverken dyr eller mennesker og synes det er ganske utrivelig og totalt unødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #16 Skrevet 12. juni 2014 Trist hvordan folk som egentlig ikke kjenner situasjon, eier eller hund så enkelt kan råde ts å "ta den rundt stuta" eller "ta den i nakkeskinnet"(really? Dette har vi vel vokst fra?). Hunden har åpenbart ikke regler, og selv om jeg ikke følger flokkledertankene så virker det som at bikkja mener at den skal ha mer å si enn eierne. Lær hunden en kommando på å gå ned fra sofaen. Simple as that. Hunder er svært enkle dyr. Den kommandoen bruker du da når bikkja slår seg vrang, og er den godt nok innlært så går hunden vekk, så belønner du. Anonymous poster hash: c08a6...ad8 4
Sapientia Skrevet 12. juni 2014 #17 Skrevet 12. juni 2014 Jeg, som oppdretter, fikk en hund tilbake for en periode pga en lignende adferd. Ikke noe vondt i hunden, men eier synes ikke det var noe problem. Resten av familien var uenig i det. Alt hun trang var en litt bestemt hånd for å bryte noe som var mer en uvane som hadde fått utviklet seg enn noe annet.. Hunden ble hos meg fortalt at slik adferd ikke er akseptabel. Etter 3 dager så jeg aldri noe mer til den slags. Jeg driver ikke med god gammeldags hundebank, men jeg er ingen "pølsetante"heller. I dette tilfellet ble hun bestemt sendt ned fra sofaen ved at jeg tok henne i halsbåndet med påfølgende timeout i et annet rom. 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #18 Skrevet 12. juni 2014 Jeg overtok en stor hund etter eiere som ikke hadde satt grenser. De hadde store problemer med at hunden løp ned eieren med vilje. Den kom i stor fart, for så å bare løpe rett i bena på tidligere eier. Det gjorde jo kjempevondt, og var til tider farlig. De hadde aldri straffet hunden for dette, men prøvd å avlede med go'biter og kommandere hunden på plass, uten hell. Dette var blitt et stort problem når hunden var løs. Selvfølgelig gjorde den akkurat det samme på meg da jeg slapp den løs. Det var den ene gangen. Neste gang den kom i stor fart, grep jeg tak i hunden å la den i bakken. Siden den gangen prøvde den aldri mer dette stuntet, hverken på meg eller andre. Hunden var kjempelykkelig etter dette også, og vi hadde et supert samarbeid. Så det å ta tak i hunden fra tid til annet, og fortelle dem at ; Dette er HELT uakseptabelt!, er overhodet ikke noe problem, bare hunde vet hva den blir tatt for. Der og da, og ferdig med den saken! Så er vi venner igjen. Så enkle er hunder! Anonymous poster hash: bfdbd...701 7
Skywise Skrevet 12. juni 2014 #19 Skrevet 12. juni 2014 Jeg tenker at det er viktig å se an årsaken til problemet. Om det kun er mangel på grenser det bunner i kan man enkelt be bikkja om å drite i det et par ganger, men er det nervøsitet, usikkerhet, stress ol. som fører til problemet, vil det i de fleste tilfeller ikke ha særlig effekt å be dem om å gi f. Liker eksemplet ditt, Portvinpiken, å lokke og kalle hunden ned fra sofaen i stedet for å kommandere den ned. Men så er det jo om man kan jobbe seg dit hvor man kan kommandere hunden ned uten å risikere å bli bitt, eller om man bare vil ende opp med å unngå problemet (som jo for så vidt min løsning i forrige post er).
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #20 Skrevet 12. juni 2014 Jeg synes det uansett er håpløst at folk gir råd i en slik sak som dette. Ingen har sett eiere eller hund, men de kan bare anta hvordan situasjonen er. Hunden kan mangle grenser og ha totalt ukonsekvente eiere, som gjør at den kanskje føler den må ta ansvar selv, side de er inkompetente. Hunden kan være usikker, redd, ha vondt osv uten at eier ser dette. Hunden kan ha en veldig sterk psyke og være litt for "hard" for eierene. Jeg synes det beste hadde vært om eierene tok med seg hunden til en hundtrener og fikk opplæring i hvordan de skal håndtere hunden. Alt ansvar ligger på eierene og deres måte å håndtere hunden på. Ergo må eierene vurderes og læres opp. Og det skjer best om noen ser de. Ikke via råd på nett. Anonymous poster hash: 0db15...dbb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå