Gå til innhold

Hvor mye ferie har jeg krav på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har studert og hatt vikarjobber hele livet. Nå er jeg 22 og har vært i min første faste jobb siden oktober/november.

Så langt har jeg ikke hatt ferie. Jeg jobbet i jula, påska og alle slike typiske fridager.

Nå lurer jeg på hvor mye ferie jeg har krav på til sommeren? Jeg er clueless på dette, så kan noen hjelpe meg med litt slik kunnskap? :)

Trodde jeg hadde like mye ferie som alle andre, men i dag nevnte sjefen at "du har ikke spart opp så mye ferie, du, 'Maria'". Jeg vet ikke hvordan jeg kan spare "hardere", men som sagt har jeg ennå ikke helst skjønt hvordan systemet fungerer ;)

På forhånd takk for alle svar!



Anonymous poster hash: 04aff...f73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har krav på 5 ukers ferie som alle andre og av de 5 ukene har du krav på å ta ut 18 dager i hovedferien.

Det som menes med at du ikke har spart opp så mye ferie er nok at du får mindre feriepenger siden opptjeningsperioden din var i 2013 og da jobbet du ikke så mye.

Anonymous poster hash: cf401...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på 5 ukers ferie som alle andre og av de 5 ukene har du krav på å ta ut 18 dager i hovedferien.

Det som menes med at du ikke har spart opp så mye ferie er nok at du får mindre feriepenger siden opptjeningsperioden din var i 2013 og da jobbet du ikke så mye.

Anonymous poster hash: cf401...d09

Ok, men feriepengene og "oppspart ferie" har ingenting å si for hvor mye fri jeg kan ta?

Og jeg har krav på 18 dager ferie i sommer og 5 uker ellers i året? Uansett? :)

Anonymous poster hash: 04aff...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men feriepengene og "oppspart ferie" har ingenting å si for hvor mye fri jeg kan ta?

Og jeg har krav på 18 dager ferie i sommer og 5 uker ellers i året? Uansett? :)

Anonymous poster hash: 04aff...f73

Du har 5 uker. I løpet av de 5 ukene kan du ta ut 18 i hovedferien. Altså = 5 uker minus 18 dager.

Jeg har dog 5 uker, eller ti dager. I forhold til vaktlista mi så blir det til 5 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men feriepengene og "oppspart ferie" har ingenting å si for hvor mye fri jeg kan ta?Og jeg har krav på 18 dager ferie i sommer og 5 uker ellers i året? Uansett? :)Anonymous poster hash: 04aff...f73

Du har ikke krav på både 18 dager OG 5 uker. Det er det ingen som har.

Du har krav på 5 ukers ferie. 18 dager, av de 5 ukene, har du krav på å ta ut i hovedferien.

Oppsparte feriepenger har ingenting å si, bortsett fra for deg som må ta ut ferie uten lønn dersom du har ut mere ferie enn du har oppspart feriepenger til.

Anonymous poster hash: cf401...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 5 uker. I løpet av de 5 ukene kan du ta ut 18 i hovedferien. Altså = 5 uker minus 18 dager.

Jeg har dog 5 uker, eller ti dager. I forhold til vaktlista mi så blir det til 5 uker.

Åååja, da forstår jeg! Takk! :)

Du har ikke krav på både 18 dager OG 5 uker. Det er det ingen som har.

Du har krav på 5 ukers ferie. 18 dager, av de 5 ukene, har du krav på å ta ut i hovedferien.

Oppsparte feriepenger har ingenting å si, bortsett fra for deg som må ta ut ferie uten lønn dersom du har ut mere ferie enn du har oppspart feriepenger til.

Anonymous poster hash: cf401...d09

Får man ikke lønn i juli? :sjokkert:

Håper jeg misforstår.

Anonymous poster hash: 04aff...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååja, da forstår jeg! Takk! :) Får man ikke lønn i juli? :sjokkert: Håper jeg misforstår. Anonymous poster hash: 04aff...f73

Du får lønn 11 mnd. i året og feriepenger 1 mnd. Du må nesten høre med arbeidsgiver hvordan dette organiseres på din arbeidsplass, men tar du ut mer ferie enn du har oppspart feriepenger til blir det i praksis ferie uten lønn.

Anonymous poster hash: cf401...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg er arbeidsgiver og jobber ut fra følgende. (Det er mulig vi er snillere enn lovverket tilsier, men jeg vet vi ikke er slemmere!):

Alle stillinger hos oss er 100%, altså fulltid. Alle har rett på 5 uker ferie i løpet av et år hos oss, uansett hvor mye ferie de har opparbeidet seg rett til foregående år. Dersom de starter 1 januar, så har de null dager oppspart med lønn, men har fortsatt mulighet til å ta ut inntil 5 uker ferie om de ønsker det.

Samtidig lar vi alle følge samme regler: De har rett på (maks) 3 uker sammhengende i sommerferien (mai-september). I spesielle tilfeller og dersom det lar seg gjøre for kabalen ellers kan man få mer enn 3 uker sammenhengende, og noen tar kun 1 uke i slengen.

Vi sørger også for at ferie er klarlagt innen 1 mai, slik at alle kan planlegge sin ferie og bestille tur i god tid.

For de som har opparbeidet "rett" til X antall dager fordi de startet på høsten i fjor, så betyr det at de har opparbeidet rett til feriepenger for disse dagene hos oss. Feriepenger for dager utover dette må dekkes fra feriepenger fra tidligere arbeidsforhold/NAV eller tas uten lønn. Vi lønner kun det antall feriedager som er opparbeidet fra fjoråret.

...men nekter jo ingen å ta ferie av den grunn!



Anonymous poster hash: 93fed...1d5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lønn 11 mnd. i året og feriepenger 1 mnd. Du må nesten høre med arbeidsgiver hvordan dette organiseres på din arbeidsplass, men tar du ut mer ferie enn du har oppspart feriepenger til blir det i praksis ferie uten lønn.

Anonymous poster hash: cf401...d09

Ok, da var det vel det han mente da han sa at jeg har spart opp lite ferie. At jeg ikke bør ta mer fri enn jeg "har råd til"?

Men gjelder disse feriepengene kun i sommer?

Har jeg ellers fem ukers ferie uten konsekvenser?

Anonymous poster hash: 04aff...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da var det vel det han mente da han sa at jeg har spart opp lite ferie. At jeg ikke bør ta mer fri enn jeg "har råd til"?Men gjelder disse feriepengene kun i sommer?Har jeg ellers fem ukers ferie uten konsekvenser? Anonymous poster hash: 04aff...f73

Det gjelder for hele ferien din. Feriepengene du har opptjent skal dekke hele ferien din (alle 5 ukene). Tar du ut mere ferie enn du har tjent opp feriepenger til, blir det ferie uten lønn de resterende dagene. Så ja, ikke ta ut mer ferie enn du har råd til og du kan be om samtale med sjefen / lønningskontoret og be dem forklare deg om ferie og feriepenger. Det måtte jeg gjøre i min første jobb og det var lurt.

Anonymous poster hash: cf401...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder for hele ferien din. Feriepengene du har opptjent skal dekke hele ferien din (alle 5 ukene). Tar du ut mere ferie enn du har tjent opp feriepenger til, blir det ferie uten lønn de resterende dagene. Så ja, ikke ta ut mer ferie enn du har råd til og du kan be om samtale med sjefen / lønningskontoret og be dem forklare deg om ferie og feriepenger. Det måtte jeg gjøre i min første jobb og det var lurt.

Anonymous poster hash: cf401...d09

Uff, det var kjipe nyheter!

Men takk! Jeg er glad jeg forstår hvordan det funker nå :)

Anonymous poster hash: 04aff...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått feriepenger i alle dine vikarjobber som du har hatt hele livet, så jeg skjønner ikke hvordan dette kan bli kjipe nyheter. Vil du ha fri med lønn i tillegg til feriepenger? Det vil jeg også, men jeg tror ikke arbeidsgiveren min (staten) synes det er en veldig god idé. :)



Anonymous poster hash: c1353...be2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått feriepenger i alle dine vikarjobber som du har hatt hele livet, så jeg skjønner ikke hvordan dette kan bli kjipe nyheter. Vil du ha fri med lønn i tillegg til feriepenger? Det vil jeg også, men jeg tror ikke arbeidsgiveren min (staten) synes det er en veldig god idé. :)

Anonymous poster hash: c1353...be2

Jeg har aldri hatt en jobb med ferie. Eller en jobb i mer enn ett år.

Hvorfor skjønner du ikke at det er kjipe nyheter? Jeg fikk nettopp vite at jeg får så lite feriepenger at jeg ikke kommer til å se stort mye til sommerferie i år.

Og jeg senser litt spydighet. Det trenger du ikke være. Jeg prøver bare forstå systemet og lære hvordan det funker.

Anonymous poster hash: 04aff...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...