Gå til innhold

Hvordan klage på karakter vgs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har spurt læreren men hun sier bare at jeg må sende et brev til rektor.. Altså jeg har googlet men jeg lurer på om noen her har klaget på karakter og vet hvordan man gjør det?

For det første: skal det sendes på data, eller printes ut å gi i et brev til rektor?

Hvordan skal jeg begynne klaget? Kan dere komme med eksempel.

Må man skrive det sånn som dette under uten noe mer begrunnelse? Man har jo ikke bevis på f.eks

  • At du ikke har fått gjøre egenvurdering eller vært med på å diskutere vurderingskriterier

Jeg aner jo ikke hvilken ''lov'' læreren har ''brutt''. Men jeg er helt sikker på at karakteren jeg har fått er for lav, og jeg skjønner ikke hvordan læreren kunne gi en så lav karakter når jeg ikke har karakteren på noen av vurderingene.

Fant denne ''veiledende oppskriften''

  • At andre ting enn kompetansemålene i læreplanen har dannet grunnlag for fagkarakteren, f.eks. innsats eller oppførsel – uten at dette står i kompetansemålene.
  • At du ikke har fått begrunnelse og veiledning når du har fått karakterer på prøver eller terminkarakter
  • At du ikke har fått gjøre egenvurdering eller vært med på å diskutere vurderingskriterier
  • At læreren har vektlagt målene i læreplanen feil, eller ikke tatt med alle mål i vurderingen
  • At du ikke har fått standpunktkarakter på grunn av høyt fravær, når læreren likevel kan vurdere deg
  • At du og/eller foresatte ikke har fått varsel om fare for ikke vurdert i tide til å rette opp
  • At ordenskarakteren, atferdskarakteren eller ordens- og atferdskarakteren ikke har tatt hensyn til dine forutsetninger eller til din arbeidsinnsats (orden)
  • At du ikke har blitt gjort kjent med kriteriene skolen bruker for fastsetting av ordens- og atferdskarakterene tidlig i skoleåret


Anonymous poster hash: 5a3ce...145
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dude91

Har ingen erfaring med å klage på standpunktkarakterer, men har fått positiv respons (endring fra 4 til 5) på klage på eksamenskarakter. Hvis prinsippet er ganske likt, kan det nevnes at jeg skrev tre linjer, der jeg enkelt forklarte at jeg ønsket begrunnelse på karakter og eventuell endring i henhold til kompetansemålet for eksamenen.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...