Gå til innhold

skattetrekk?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

er det noen som vet hva jeg må trekke i skatt? jeg har jobbet hittil i år med et frikort og derfor ikke trukket noe i skatt! nå skal jeg bestille meg skattekort :-? og vet ikke helt hvordan dette gjøres!

kan det gjøres over internett, slik jeg gjorde med skattekortet mitt? og hvordan vet jeg hvor mye skatt jeg skal trekke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror at du kan gjøre det på nettet. Søk på skatteetaten eller ligningskontoret. De beregner hvor mange % du skal trekke. Har du brukt opp frikortet blir det mest sansynlig 50% desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke trukket 50% fordi du har brukt opp frikortet, det blir 50% dersom du ikke leverer nytt kort.

Du må selv regne ut hvor mye du tror du kommer til å tjene, så regner de på likningskontoret ut hvor mye skatt du må betale. Når du skal beregne hvor mye du tror du kommer til å tjene resten av året, bør du ta godt i, sånn at du ikke må bytte skattekort enda en gang i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk så mye!

vet dere hvordan jegregner ut dette? la oss si jeg da for eksempel tror jeg vil tjene 50 000 kroner.. hvordan skal jeg da regne ut resten? eller er det egne tabeller for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke regne ut dette selv. Bare send inn tallene (det du kommer til å tjene) til skatteetaten, så finner de trekkprosenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ok!

takk

regner da med at jeg finner en slik siden på ligningskontoret.no

takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg finner det ikke:( noen som vet hvo rjeg kan få bestilt det uten p dra ned å hente det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei lea.. ja jeg har sett der inbne men problemet er bare det at jeg har ikke noe gammelt skattekort! har aldri hatt et skattekort...og jeg har rett og slett ikke tid til å reise ned dit...uff så problematisk dette var :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koden skulle vel være med på frikortet ditt også.

men enda lenger nede på siden tror jeg det var noe for de som ikke hadde skattekort også. Finnes garantert noe på den siden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

nei det gjorde det ikke:( det var ikke noe der og jeg må nok ta turen ned til ligningskontoret..fælt men sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du få deg et nytt skattekort. Med 50k i inntekt, blir det nesten ikke skatt i det hele tatt. På skatteetatens sider er det et skatteberegningsprogram der du kan sjekke ("Hva blir skatten?"). Når jeg legger inn 50k på inntekt, blir skatten 3900 kr.

Så istedenfor å få et skattekort der dette blir trukket av arb.giver, kan du vel likesågodt sette disse pengene på en konto og få renter på dem. Spar dem til april neste år og betal da inn beløpet som "tilleggsforskudd". Giro for dette følger med selvangivelsen når den kommer i april neste år.

Var jeg deg, ville jeg spart i BSU. Da får du trukket fra 20% av dette sparebeløpet skatten. Sparer du 15k i BSU, blir fradraget 3000 kr, og da blir skatten du skal betale for år 2002 bare 900 kr. Men vent til slutten av desember før du setter inn på BSU, slik at du vet hvor mye du har tjent og dermed hvor mye skatt det faktisk ble. Da unngår du å få større BSU-fradrag enn skatten du skal betale i år 2002.

Men om du det er slik at du må få deg et nytt skattekort, så husk å si fra på ligningskontoret at du har tenkt å spare i BSU (enten dette er nå sant eller ei). Da får du en behagelig liten skatteprosent. Det gjelder også å ikke overdrive inntjeningsanslaget. Husk at en restskatt er en fordel for deg, forutsatt at du vet å sette av penger på en konto til å betale denne i april neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hei gjest!

jeg fattet ikke helt det der..

jeg sa bare 50 000 kroner som et ekesempel.. hittil i år har jeg jobbet ut frikortet mitt som er på 23000 kroner. såå jeg regner jo med å tjene litt mer en 50 000 kroner. og alle må jo da ha et skattekorty må de ikke?

har tenktpå å spare i bsu men vet ikke helt hvordan dette foregår!

råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei gjest!

jeg fattet ikke helt det der..

jeg sa bare 50 000 kroner som et ekesempel.. hittil i år har jeg jobbet ut frikortet mitt som er på 23000 kroner. såå jeg regner jo med å tjene litt mer en 50 000 kroner. og alle må jo da ha et skattekorty må de ikke?

har tenktpå å spare i bsu men vet ikke helt hvordan dette foregår!

råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, man ikke ha skattekort, men har man ikke det, trekker arb.giver 50% i skatt, og det vil være en katastrofe. Jeg har ikke brukt frikort, så jeg visste ikke at de ble "oppbrukt".

Du vil få den samme skatten uansett hvilken prosent det står på skattekortet. Skattekortet er bare til for at arbeidsgiver skal trekke skatt fra din lønn og betale den til skatteoppkreveren etter hvert. Dette som en "tvungen hjelp" til dem som elles ikke greier å sette av en del av inntekten sin til skatt.

Så når man får nytt skattekort på likningskontoret mener jeg det er om å gjøre å få en så lav trekkprosent som mulig. Prosenten du får er jo ditt ansvar som det heter. Når du vet hvor mye du skal betale i skatt (sjekk "Hva blir skatten?" på etatens nettside), kan du jo sette av det som arbeidsgiver ikke har trukket på sparekontoen din og få renter på dem helt frem til april neste år, da du betaler beløpet inn som "tilleggsforskudd". Giro til dette kommer i posten sammen med selvangivelsen i april. Men det er viktig å overholde fristen og betale før 30. april. Man får nemlig 5% tillegg på skatt som ikke er betalt før (eller på) denne dato.

En hjelp til å få ned prosenten, er å oppgi alle fradrag du har krav på, samt underdrive lønns- og evt. renteinntekter. Husk å få med evt. reisefradrag hvis du bor mer enn 13.2 km fra jobben. BSU-sparing gir rett til fradrag også.

BSU-konto kan alle banker opprette for deg (men det kan lønne seg å velge en som har bra rente). Ta deg en tur i banken du bestemmer deg for og be om å få opprettet en BSU-konto. Funksjonæren ordner alt der og da, og du får et papir som du signerer på. Etterpå kan du sette penger inn på denne kontoen som en hvilken som helst annen konto (jeg overfører fra lønnskontoen min vha. giro). Max sparebeløp pr. år er 15000 kr. Sparingen gir deg et skattefradrag på 20% av sparebeløpet, altså maks 15000 * 20% = 3000. Dette forutsetter selvsagt at du får noe skatt å trekke fradraget fra på, mao. at du har hatt nok inntekt. Totalt kan du spare 100 000 kr på BSU-kontoen (pluss renter fra de årene du har spart.) Banken har sikkert en folder om BSU-sparing.

Du kan bare ha en BSU-konto i ditt liv. Og vil du beholde skattefradraget, er pengene og rentene på dem låst der til du bruker dem til boligkjøp (evt. nedbetaling av boliggjeld). Jeg anbefaler derfor sterkt at du ikke bruker BSU-beløpet før du har nådd "full pott" på 100 000 kr. Du får nemlig ikke mulighet til å fylle mer på BSU-kontoen etter at den er "sprettet", og da får du ikke utnyttet dets fulle potensiale (100 000 kr * 20%).

Håper dette ble litt klarere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

(Samme gjest fortsetter:)

Har nå snakket med en saksbehandler på ligningskontoret. Frikortet er beløpsbegrenset. Når arbeidsgiver skal gi deg mer enn denne grensen (23000) trenger han et skattekort som forteller hvor mye han skal trekke. Elles vil han trekke 50% av lønnen i skatt. (Han må riktignok ikke trekke så mye, men hvis ikke blir han selv ansvarlig for din skatt i tilfelle du ikke betaler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forresten er det det minste problemet å ta en telefon til likningskontoret for å få tilsendt et skjema for å søke om skattejort etter en beløpsgrense man selv setter opp. Må ikke reise dit i det hele tatt, desuten går det kjapt å ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Hei ser at du ikke vet vilken prosent du skal ha på skatte korte ditt...

Jeg annbefaler deg og få et prosent trekk....

Da trekker de deg ut i fra hva du tjener hver månde enkelt vis...

Det vil si at du kan tjene mindre eller mere enn det du tror du kommert til å tjene uten å få smell å skatten neste år....

Prosent trekk

Og du får skjema på posten..så du trenger ikke gå på lingnings kontoret....skatte korte blir utlevert fire dager etter du har vært på lingningskontoret det vil ta litt lengre tid hvist du henter skjema på posten og sender det da kan du regne med at det tar en uke til fjorten dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk for mange gode svar! så dere mener at jeg egentlig burde ringe da fordi da går det fortere...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...