Gå til innhold

Boots Klamydia Test 395,-

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å teste meg for klamydiatest selvom jeg ikke har hatt mer enn én partner, og det for ca 4 år siden.

Men er det lønnsomt å kjøpe Boots sin Klamydia Test? Den skal inneholde alt som trengs for undersøkelse, og slik jeg forstod det så inngår også selve undersøkelsen i den prisen.

Men finnes det andre alternativer som kan være billigere?

Et annet faktum som for meg påvirker kjøp er at resultatet ikke skal komme som brev hjem. vil kun ha det på min egen e-mail eller sms. og da må de ikke svikte der, fordi min familie bør ikke vite noe om dette.

Håper dere har noen gode anbefalinger innen dette området! :)

Anonymous poster hash: 413e0...b02
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å gå til lege er billigere.

Anonymous poster hash: 60bc1...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Forresten er du mest sannsynlig steril etter 4 år med klamydia. Tviler på at du har det, da.

Anonymous poster hash: 60bc1...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å teste meg for klamydiatest selvom jeg ikke har hatt mer enn én partner, og det for ca 4 år siden. Men er det lønnsomt å kjøpe Boots sin Klamydia Test? Den skal inneholde alt som trengs for undersøkelse, og slik jeg forstod det så inngår også selve undersøkelsen i den prisen. Men finnes det andre alternativer som kan være billigere? Et annet faktum som for meg påvirker kjøp er at resultatet ikke skal komme som brev hjem. vil kun ha det på min egen e-mail eller sms. og da må de ikke svikte der, fordi min familie bør ikke vite noe om dette. Håper dere har noen gode anbefalinger innen dette området! :)Anonymous poster hash: 413e0...b02

Det er billigere og sikrere og mer diskret å gå til lege. Hvis du bor i Oslo har du gratis undersøkelse og behandling ved Olafiaklinikken. Det finnes lignende tiltak i andre byer.

Ellers er det nok lite trolig at du har klamydia, og lite trolig at den vil slå ut på en test om den finnes.

Forresten er du mest sannsynlig steril etter 4 år med klamydia. Tviler på at du har det, da.Anonymous poster hash: 60bc1...1b5

Det er ingen automatikk i dette. Steriliteten kommer av komplikasjonen salpingitt, som er en betennelse i eggleder, og fører til arrdannelse og forsnevring - og påfølgende sterilitet.. Den er som oftest klinisk stum - ingen symptomer - men det er ikke slik at alle som går med ubehandlet klamydia får dette.

Anonymous poster hash: 676fe...30d

AnonymBruker
Skrevet

Ringer du legen og ber om klamydiatest er det gratis. Ville nok gjort det i stedet =)

Anonymous poster hash: 4d9ea...437
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk for klamydia hos legen er gratis :)

Anonymous poster hash: a07f6...2fb
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så hos fastlegen min er det altså gratis? Da må jeg altså ta urinprøve hos han direkte, eller er det mulig å spørre resepsjonisten om å få glass for å gjøre det hjemme og deretter levere det tilbake til dem for undersøkelse?

Kan dem gi meg svar kun via sms om resultatene? Og ikke som brev hjem?

Til de som har så lav IQ at de tør komme med så frekke påstander om at man kan være steril etter 4 år: Jeg har aldri hatt noen partnere før den jeg hadde for 4 år siden. Mao: Det var første gang. Og vedkommende var singel i 1,5 år.

Jeg tviler sterkt på at jeg har det, pga mine personlige grunnet til å tro det. Men her er jeg - og vil likevel sjekke det ut. Bare ikke kom med slike dumme kommentarer når du selv bare er en som kjeder deg foran PC-skjermen. Takk!

AnonymBruker
Skrevet

PS: legesenteret er ved lillestrøm

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp urinprøveglass på apotektet, ta med til legen lever til damen i resepsjonen. De ringer deg om du har klamydia, hvis du ikke har det hører du ikke fra de.

Tar en uke å få resultatet.

Anonymous poster hash: 24f5a...91f
AnonymBruker
Skrevet

Supert, takk for svar!

Har et spørsmål til, da jeg nå tenker "the worst case:"

La oss si at 4 år er gått. Jeg var for sent med å teste for klamydia. God forbid, men om jeg skulle ha blitt på virket negativt av denne sykdommen (reproduktive organer er skadet osv), vil det være for sent for de i laboratoriet å finne det ut per dags dato?

Eller vil de kunne også fortelle min helstetilstand utifra blodprøven?

Forresten : Jeg har vært hos gynekolog to ganger i fjord sommer, da jeg skulle sjekke om jeg hadde fått cyster i eggstokkene, men det har jeg ikke. Da kunne hun vel i samme slengen også kommentere om jeg skulle fått klamydia eller ikke, regner jeg med.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten er du mest sannsynlig steril etter 4 år med klamydia. Tviler på at du har det, da.Anonymous poster hash: 60bc1...1b5

Kroppen klarer vanligvis å bekjempe infekajonen selv innen 6 måneder. Noen få blir sterile, slett ikke alle.

Anonymous poster hash: 7d79d...ca3

AnonymBruker
Skrevet

Supert, takk for svar! Har et spørsmål til, da jeg nå tenker "the worst case:" La oss si at 4 år er gått. Jeg var for sent med å teste for klamydia. God forbid, men om jeg skulle ha blitt på virket negativt av denne sykdommen (reproduktive organer er skadet osv), vil det være for sent for de i laboratoriet å finne det ut per dags dato?Eller vil de kunne også fortelle min helstetilstand utifra blodprøven? Forresten : Jeg har vært hos gynekolog to ganger i fjord sommer, da jeg skulle sjekke om jeg hadde fått cyster i eggstokkene, men det har jeg ikke. Da kunne hun vel i samme slengen også kommentere om jeg skulle fått klamydia eller ikke, regner jeg med. Anonymous poster hash: 413e0...b02

Kunne du ikke bedt gynekologen om en klamydiatest? Man bør også teste for mycoplasma genitalis, som gir mange av de samme sykdomstegn som klamydia. Man kan be om å få resultatet hos legen på telefon i stedet for brev.

AnonymBruker
Skrevet

Kunne du ikke bedt gynekologen om en klamydiatest? Man bør også teste for mycoplasma genitalis, som gir mange av de samme sykdomstegn som klamydia. Man kan be om å få resultatet hos legen på telefon i stedet for brev.

TS her: Jo, det var jo en bedre idé egentlig! Men nå ble jeg litt usikker på hvem jeg skal ringe til først, fastlegen eller gynekolog :P hvis gynekologen kjører testen, og så sender den til fastlegen før jeg får svar, tar det kanskje lenger tid enn om jeg hadde dratt til fastlegen direkte siden de kanskje tester slikt også.

AnonymBruker
Skrevet

Du får gratis legetime hos fastlegen om du tester deg for klamydia, og du må uansett til lege om du tester positivt så jeg ser ikke helt hensikten med å ta en test som koster 300x mer, og du i tillegg risikerer å måtte dra til lege etterpå for å få behandling.

Anonymous poster hash: 25a73...b9b
Skrevet

Du kan faktisk bestille en gratis test fra mange sykehus. Sjekk om ditt nærmeste sykehus gjør det. Da betaler du bare portoen på 35kroner eller noe slikt.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Da har jeg ringt til legen som kommer til å videresende prøvene til sykehuset.. men da lurer jeg på, kan jeg levere urinprøven selvom jeg har mensen disse dagene? Eller bør jeg vente til det er over?

Resepsjonisten er alltid så stressa, så jeg rakk ikke stille henne dette spørsmålet...

AnonymBruker
Skrevet

jeg sa også til resepsjonisten om at jeg ville teste meg for mycoplasma i tillegg til klamydia, men da sa hun at "vi får bare testet på klamydia". Det er da et dumt svar! Hva skal det bety? :S Det er vel ikke sånn at de ikke har ressurser til det,...

AnonymBruker
Skrevet

jeg sa også til resepsjonisten om at jeg ville teste meg for mycoplasma i tillegg til klamydia, men da sa hun at "vi får bare testet på klamydia". Det er da et dumt svar! Hva skal det bety? :S Det er vel ikke sånn at de ikke har ressurser til det,... Anonymous poster hash: 413e0...b02

Denne mycoplasmatypen er svært sjelden. Det er ikke noe poeng i å teste for den spesifikt. Hvis du er negativ på klamydia, men allikevel får symptomer, kan den være aktuell.

Ressurser har de, men alle prøver har en kostnad knyttet til seg. Hvis alle pasienter fikk ta alle prøver de selv ønsket, får vi et unødvendig og uforsvarlig høyt kostnadsnivå, samt for høyt press på laboratoriene, slik at viktige prøver forsinkes. Det er legen som bestemmer hvilke prøver som er nødvendige, fordi det er han som har den nødvendige kunnskapen.

Med din bakgrunn vil jeg si at denne prøven er helt unødvendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så hos fastlegen min er det altså gratis? Da må jeg altså ta urinprøve hos han direkte, eller er det mulig å spørre resepsjonisten om å få glass for å gjøre det hjemme og deretter levere det tilbake til dem for undersøkelse? Kan dem gi meg svar kun via sms om resultatene? Og ikke som brev hjem? Til de som har så lav IQ at de tør komme med så frekke påstander om at man kan være steril etter 4 år: Jeg har aldri hatt noen partnere før den jeg hadde for 4 år siden. Mao: Det var første gang. Og vedkommende var singel i 1,5 år.Jeg tviler sterkt på at jeg har det, pga mine personlige grunnet til å tro det. Men her er jeg - og vil likevel sjekke det ut. Bare ikke kom med slike dumme kommentarer når du selv bare er en som kjeder deg foran PC-skjermen. Takk! Anonymous poster hash: 413e0...b02

De har kuttet urinprøve nå. Nå skal klamydiaprøve tas med sånn q-tips uansett. Det skjedde for et par uker siden eller noe

Anonymous poster hash: c9cee...d76

AnonymBruker
Skrevet

Denne mycoplasmatypen er svært sjelden. Det er ikke noe poeng i å teste for den spesifikt. Hvis du er negativ på klamydia, men allikevel får symptomer, kan den være aktuell.

Ressurser har de, men alle prøver har en kostnad knyttet til seg. Hvis alle pasienter fikk ta alle prøver de selv ønsket, får vi et unødvendig og uforsvarlig høyt kostnadsnivå, samt for høyt press på laboratoriene, slik at viktige prøver forsinkes. Det er legen som bestemmer hvilke prøver som er nødvendige, fordi det er han som har den nødvendige kunnskapen.

Med din bakgrunn vil jeg si at denne prøven er helt unødvendig.

Men kan man sjekke for mycoplasma med urinprøve? Jeg vet ikke altså, men det kan jo være derfor hun sa det.

Anonymous poster hash: 7f105...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...