Sissan1 Skrevet 11. juni 2014 #21 Skrevet 11. juni 2014 Vi har bare jenter, men det er en selvfølge at de bruker dobørsten etter seg når det er nødvendig, og at de vasker om de søler på ringen. Det har de gjort siden de var 5 år begge to (og ja - jeg har måttet gå over etterpå - men poenget er at de lærer å gjøre det), og det er like naturlig for dem som å vaske hender når de er ferdige. Det er da ikke straff - det er å bidra til å holde det hyggelig hjemme. 3
Sissan1 Skrevet 11. juni 2014 #22 Skrevet 11. juni 2014 Jeg finner ikke ut hvor man får kjøpt sånne klistremerker TS, vi hadde det på et hotell jeg jobbet på for lenge siden. Et godt tips er å bruke de dosåpedingsene som du klemmer ut en dæsj som setter seg fast av seg selv (altså uten holder) og setter den strategisk plassert langt ned og på siden av der hovedvannet kommer når man trekker opp. Godt nok å sikte på det :-)
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #23 Skrevet 11. juni 2014 Her er ihvertfall sånne klistermerker på ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xtoilet+aiming+stickers&_nkw=toilet+aiming+stickers&_sacat=0&_from=R40 Anonymous poster hash: a637f...bee 1
Anciol Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #24 Skrevet 11. juni 2014 Jeg hverken kjefter eller brøler , sier vennlig nå må du tørke opp etter deg, og gir han duk og bøtte med såpevann. Gutten min er aktiv så han løper inn på do og løper fort ut igjen , så det er hastverk
Kattugla Skrevet 11. juni 2014 #25 Skrevet 11. juni 2014 Din logikk er altså at når barnet ikke mestrer en ferdighet er virkemiddelet for å få han til å mestre dette å straffe han? Tror du skal tenke litt over dette her, og hva slags mulige konsekvenser dette vil få for din sønn. En normalt utrustet tredve åring vil noen ganger være uheldig. Dobbeltstråler kan for eksempel forekomme. Jeg tenker at det er snarere en motivasjon til å bli flinkere - og dermed slippe å vaske hver gang han har vært på do
Arianna Skrevet 11. juni 2014 #26 Skrevet 11. juni 2014 Synes ikke du er streng i det hele tatt. Dette er jo noe han faktisk må lære seg. Bedre nå, enn når han får seg samboer og enda ikke klarer å treffe doskålen. Sikkert ikke kjempekult for hverken han eller henne! Det beste er jo å få det inn som en vane allerede fra når man er liten. Jeg ser i alle fall ikke på det som en straff, men heller en tjeneste for ham til senere tid!
Gjest Iddy Skrevet 11. juni 2014 #27 Skrevet 11. juni 2014 Mulig jeg misforstår konteksten her. Jeg tolket dette som et dagligdags problem, og at det dreide seg om mer enn bare litt urin på doskåla. I så fall om det er slik at det er innenfor hva man kan forvente hos en syvåring ser jeg ingen grunn til at man ikke kan oppfordre barnet til å tørke opp etter seg. Om det derimot er slik at det etter hver urinering er urin på tak, vegger og gulv, mener jeg det er mer hensiktsmessig å gå til kilden til problemene.
Ciara Skrevet 12. juni 2014 #28 Skrevet 12. juni 2014 Mulig jeg misforstår konteksten her. Jeg tolket dette som et dagligdags problem, og at det dreide seg om mer enn bare litt urin på doskåla. I så fall om det er slik at det er innenfor hva man kan forvente hos en syvåring ser jeg ingen grunn til at man ikke kan oppfordre barnet til å tørke opp etter seg. Om det derimot er slik at det etter hver urinering er urin på tak, vegger og gulv, mener jeg det er mer hensiktsmessig å gå til kilden til problemene. Dét er jeg enig i.
snoker Skrevet 12. juni 2014 #29 Skrevet 12. juni 2014 Syns ikke du er streng, barn har godt av å lære handling=konsekvens enten i positiv eller negativ retning.. Her har jeg en på 7 som på en eller annen måte klarer å få avføring rundt i hele doen, både I doen og på setet, han må pent vaske etter seg selv.. Lær barna opp til å rydde/vaske etter seg selv nå så får du igjen for det senere :D
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #30 Skrevet 12. juni 2014 Nevøen min tisset også utenfor og overalt. Det viste seg at det ikke var noen som hadde fortalt ham at han var nødt til å holde litt i den, trekke forhuden litt tilbake og sikte litt. Han bare dro ned buksene og sto forann doen og lot det stå til. Alle hadde tatt det som en selvfølge at han visste hva han skulle gjøre...Anonymous poster hash: 3a1be...968 1
Anciol Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #31 Skrevet 12. juni 2014 godt å vite at jeg ikke er for streng:) Får snakke med gubben og få han enig med meg:) Gutten min er litt for rask til å tisse når han må så det blir slurv.
ViljaH Skrevet 12. juni 2014 #32 Skrevet 12. juni 2014 Putt en cheerio (frokostblanding, ring) i do og utfordre ham til å treffe den. Da lærer han seg å tisse riktig sted på morsom måte. 1
Gjest brutal_mann Skrevet 12. juni 2014 #33 Skrevet 12. juni 2014 Å vaske etter seg er den riktige løsningen, men det er veldig avhengig av hvordan kravet om å vaske etter seg fremlegges. Det må fremlegges både vennlig og forklarende, hvis ikke vil det å vaske og rydde være noe han forbinder med straff resten av livet. Å be ham sitte er helt feil løsning.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #34 Skrevet 13. juni 2014 her sitter gutta og tisser:) de er 7 og 10 år. Men jeg kan anbefale det rører her som du ser på bilde?? Anonymous poster hash: d1731...636
Tante-Sofie Skrevet 13. juni 2014 #35 Skrevet 13. juni 2014 Å be ham sitte er helt feil løsning. Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #36 Skrevet 13. juni 2014 Jeg har bedt min 7-åring om å vaske ene vinduet i stua opp til flere ganger grunnet håndavtrykk som 7-åringen selv har plassert på ruta. Streng? Kanskje, men så igjen er det også viktig å lære barna våre grunnleggende vaskeegenskaper? Det vil ikke være en straff, vil heller være en motivasjon til å klare å tisse i do? Anonymous poster hash: 94d59...264
Gjest brutal_mann Skrevet 13. juni 2014 #37 Skrevet 13. juni 2014 Hvorfor det? Det høres kanskje banalt ut, men å kunne stå og tisse samtidig er en viktig komponent i det å bygge identitet som mann. Den riktige løsningen er alltid å lære gutten hvordan en tisser riktig. Det handler som nevnt tidligere om å trekke forhuden tilbake. Nb! Husk at for mange små gutter kan det være ekstremt smertefullt å trekke forhuden helt tilbake! Derfor må barnet selv få regulere hvor langt tilbake forhuden skal trekkes ved urinering og/eller vask.
Tante-Sofie Skrevet 13. juni 2014 #38 Skrevet 13. juni 2014 Det høres kanskje banalt ut, men å kunne stå og tisse samtidig er en viktig komponent i det å bygge identitet som mann. Ja, det høres helt banalt og latterlig ut. Både eks-mannen og min nåværende mann sitter og tisser, så heldigvis blir ikke ungen min påvirket til å tro på noe så idiotisk som at han må tisse stående for å være mann. 2
Gjest brutal_mann Skrevet 13. juni 2014 #39 Skrevet 13. juni 2014 Ja, det høres helt banalt og latterlig ut. Både eks-mannen og min nåværende mann sitter og tisser, så heldigvis blir ikke ungen min påvirket til å tro på noe så idiotisk som at han må tisse stående for å være mann. Det er hverken banalt eller latterlig. Som barn utvikler vi vår identitet. En del av denne identiteten er det å erkjenne seg som mann eller kvinne. (Jeg går ikke inn på transpersoner her for enkelhetens skyld). Som mann og kvinne har vi en del medfødte forskjeller. Som mann kan en blant annet stå og urinere. Det er en av mange biter som gjør at et barn finner kjønnsidentiteten sin. Så, ingen har sagt at en må stå og tisse for å være mann. Men, å nekte en ung gutt å stå å tisse er et overgrep mot hans identitetsbygging. Der en som ung kvinne i puberteten gjerne studerer kroppens endringer i et speil og vokser fra rollen som jente til kvinne, så er det å stå og urinere for unge gutter en del av det å lære hva som er en unik egenskap med han som mann. Foreldre som nekter sine barn å kjenne på hva som er naturlig og riktig for barna selv når det kommer å finne og utvikle sin egen kjønnsidentitet vil jeg påstå begår overgrep mot barna.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå