Anciol Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Det har seg slik at gutten min på snart 7 tusser ofte utenfor eller utover doen, dette er jeg gått lei så nå holder jeg et øye med han og gir han en bøtte med såpevann og en vaskeduk til å vaske opp etter seg. Fordi jeg er pisselei av å moppe opp piss 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Nei, 7-åringer kan vaske etter seg selv. Men hvorfor ber du ham ikke sitte og tisse? Anonymous poster hash: 0ea5e...4e1 14
FalconPunch Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 (endret) . Endret 20. februar 2018 av FalconPunch 3
Xmir Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 De trenger den treningen de kan få. Om de etterhvert skjønner at det å tisse utenfor medfører at de må vaske gulvet så tipper jeg det løser seg ganske fort. Har faren evt. snakket teknikk med gutten? Eksempelvis kan det fort bli brannslange om man ikke trekker forhuden tilbake. Ang. sitting: det er heller ikke en 100% løsning. Er man virkelig tissetrengt eller sitter på feil måte så kan man risikere å tisse mellom skåla og lokket med resultat at man har gitt klærne en liten dusj. I mange tilfeller er det heller ikke ønskelig å sitte (offentlige toaletter etc). 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Kjenner til det.. ;( Her har jeg en 6 åring som tisset ut hele toalett. Han ville ikke sitte. Så jeg søkte litt rundt på nette, fant en barne urinal som jeg kjøpte for noen dager siden. Satt den opp til jr i går, da tisse han oppi den og tømte den i toalettet. Så nå ser det ut som at vi slipper å vaske toalettet 6 ganger for dagen.. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49009645 Anonymous poster hash: d1731...636
Sissan1 Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Det finnes figurer du kan lime i doskåla. Da har han noe å sikte på. Hjelper på voksne i allefall :-)
Ciara Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Hva er strengt med det? Min eldste har vært med og vasket etter seg når han har sølt siden han var to. Det var fordi han griste enormt mye og var veldig ukonsentrert ved matbordet. Da han måtte være med å vaske begynte han å passe bedre på selv. 5
Rotemor Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Kjenner til det.. ;( Her har jeg en 6 åring som tisset ut hele toalett. Han ville ikke sitte. Så jeg søkte litt rundt på nette, fant en barne urinal som jeg kjøpte for noen dager siden. Satt den opp til jr i går, da tisse han oppi den og tømte den i toalettet. Så nå ser det ut som at vi slipper å vaske toalettet 6 ganger for dagen.. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49009645 Anonymous poster hash: d1731...636 Dette ser jeg ikke på som en løsning. Tvert imot bare skaper det mer arbeid og utsetter problemet. De blir jo ikke mer treffsikre på toalettet av å tisse oppetter veggen. Lær gutta å sitte, OG lær de å vaske! 5
Anciol Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #10 Skrevet 11. juni 2014 Det finnes figurer du kan lime i doskåla. Da har han noe å sikte på. Hjelper på voksne i allefall :-) Kor kan jeg finne slike figurer? Mannen min er uenig med meg han mener at det stresser gutten visst jeg ber han tørke opp og kommenterer det . Han mener jeg er for streng
regine Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Kor kan jeg finne slike figurer? Mannen min er uenig med meg han mener at det stresser gutten visst jeg ber han tørke opp og kommenterer det . Han mener jeg er for streng Da syns jeg du skal informere mannen om at det fra nå av er HANS jobb å holde doen rent, siden han mener guttungen blir traumatisert ved å måtte tørke opp sin - bokstavelig talt - egen dritt. En normalt utrustet 7-åring kan selvsagt lære seg at enten så tisser han der han skal - I do - eller så må han selv vaske etter seg. Han må jo innimellom forholde seg til doer andre steder enn hjemme, og jeg tror neppe hans venners foreldre el. syns det er stor stas å ha en unge på besøk som rett og slett griser ned doen..... 7
Gjest Iddy Skrevet 11. juni 2014 #12 Skrevet 11. juni 2014 Din logikk er altså at når barnet ikke mestrer en ferdighet er virkemiddelet for å få han til å mestre dette å straffe han? Tror du skal tenke litt over dette her, og hva slags mulige konsekvenser dette vil få for din sønn. En normalt utrustet tredve åring vil noen ganger være uheldig. Dobbeltstråler kan for eksempel forekomme.
regine Skrevet 11. juni 2014 #13 Skrevet 11. juni 2014 Din logikk er altså at når barnet ikke mestrer en ferdighet er virkemiddelet for å få han til å mestre dette å straffe han? Tror du skal tenke litt over dette her, og hva slags mulige konsekvenser dette vil få for din sønn. En normalt utrustet tredve åring vil noen ganger være uheldig. Dobbeltstråler kan for eksempel forekomme. Hva er "straff" med at dersom man søler så må man tørke opp? og hvem mener du skal tørke opp etter den "uheldige" 30-åringen som aldri har lært å tørke opp etter seg? 10
Gjest Iddy Skrevet 11. juni 2014 #14 Skrevet 11. juni 2014 Hva er "straff" med at dersom man søler så må man tørke opp? og hvem mener du skal tørke opp etter den "uheldige" 30-åringen som aldri har lært å tørke opp etter seg? Det er en viss forskjell på de kognitive evnene til en tredve åring, og en syv åring. Poenget var følgende, uhell kan skje. Sannsynligheten for at det skjer med syv åring er større enn ved at det skjer hos en tredve åring, og det har fysiologiske årsaker. Hvorfor bommer han hele tiden da? Det kan ikke være fryktelig vanskelig å finne ut hvorfor, har han en krakk eller noe som han kan stå på, eller har han problemer med blæra/urinveiene, har noen lært han hvordan dette skal gjøres, har han ekstreme konsentrasjonsproblemer, hvorfor kan han ikke sitte? Når et barn ikke mestrer en ferdighet skal man ikke straffe de. Du påstår det ikke er en straff, men da forutsetter du at denne gutten er en tabula rasa, og ikke har en velutviklet ToM. Selvfølgelig er dette nedverdigende og sårt for gutten, han trenger veildedning, og ikke mors irritasjon og en vaskebøtte.
Ciara Skrevet 11. juni 2014 #15 Skrevet 11. juni 2014 Det er da ikke straff at barna må være med å tørke opp! Jeg må tørke opp når jeg søler, straffer jeg meg selv da? 7
Gjest Iddy Skrevet 11. juni 2014 #16 Skrevet 11. juni 2014 Det er da ikke straff at barna må være med å tørke opp! Jeg må tørke opp når jeg søler, straffer jeg meg selv da? Flott at du sammenligner deg med et barn, men ja, om du bevisst søler vil jeg si du straffer deg selv. Poenget mitt er følgende, dette er en gjentagende atferd, og det krever systematisk trening for å avlære/lære. Med andre ord, vedkommende trenger noen som kan veilede han, og motivasjon. Hadde dette vært noe som forekom en gang i blant ville det vært naturlig å påpekt at han kunne tørket opp etter seg. Ser du forskjellen? Om et barn gjentagende mobber/slår eller viser en atferd/søler som ikke er ønskelig hjelper det ikke at barnet sier unnskyld/ tørke opp. Selv om de voksne ofte føler de har gjort en god jobb. Dette barnet har tydeligvis ikke den kompetansen for å inngå i lek med andre barn, og dette er gjentagende. Derfor må man bygge opp kompetansen før barnet kan delta i de sosiale situasjonene som er utfordrende. Barnet kan si unnskyld, men barnet vet fortsatt ikke hvordan dens atferd er, eller hvordan den skal være.
Rotemor Skrevet 11. juni 2014 #17 Skrevet 11. juni 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor det konkluderes med at det er en straff og ikke motiverende for barn å lære og tørke opp/vaske etter seg! Selvsagt kan dette læres på en naturlig og fin måte. TS har da ikke antydet at hun kjefter og smeller heller! Det blir sikkert innlært på samme måte som å ta tallerken og glass til oppvaskmaskinen, putter skitne klær i kurv etc etc. Det er noe man bare gjør. Det er en del av å bli større, ta ansvar for seg selv og egne handlinger. Det trenger ikke være noe som helst negativt i det. 5
Gjest Violetta Skrevet 11. juni 2014 #18 Skrevet 11. juni 2014 Det er en viss forskjell på de kognitive evnene til en tredve åring, og en syv åring. Poenget var følgende, uhell kan skje. Sannsynligheten for at det skjer med syv åring er større enn ved at det skjer hos en tredve åring, og det har fysiologiske årsaker. Hvorfor bommer han hele tiden da? Det kan ikke være fryktelig vanskelig å finne ut hvorfor, har han en krakk eller noe som han kan stå på, eller har han problemer med blæra/urinveiene, har noen lært han hvordan dette skal gjøres, har han ekstreme konsentrasjonsproblemer, hvorfor kan han ikke sitte? Når et barn ikke mestrer en ferdighet skal man ikke straffe de. Du påstår det ikke er en straff, men da forutsetter du at denne gutten er en tabula rasa, og ikke har en velutviklet ToM. Selvfølgelig er dette nedverdigende og sårt for gutten, han trenger veildedning, og ikke mors irritasjon og en vaskebøtte. Tror ikke du at det kan oppleves like mye nedverdigende og som en straff å måtte sitte som å måtte tørke opp etter seg? Jeg tror dette har mye med måten ting blir sagt på. Om man forklarer i en vennlig tone at når uhell skjer må man tørke det opp igjen. Eller om man kjefter fordi uhellet skjedde og bruker det å tørke opp som en straff. Slik jeg tolker ts bruker hun det første alternativet, og jobbe kan ikke se annet enn at dette er en nødvendig deler av oppdragelsen. 1
Ciara Skrevet 11. juni 2014 #19 Skrevet 11. juni 2014 Flott at du sammenligner deg med et barn, men ja, om du bevisst søler vil jeg si du straffer deg selv. Poenget mitt er følgende, dette er en gjentagende atferd, og det krever systematisk trening for å avlære/lære. Med andre ord, vedkommende trenger noen som kan veilede han, og motivasjon. Hadde dette vært noe som forekom en gang i blant ville det vært naturlig å påpekt at han kunne tørket opp etter seg. Ser du forskjellen? Om et barn gjentagende mobber/slår eller viser en atferd/søler som ikke er ønskelig hjelper det ikke at barnet sier unnskyld/ tørke opp. Selv om de voksne ofte føler de har gjort en god jobb. Dette barnet har tydeligvis ikke den kompetansen for å inngå i lek med andre barn, og dette er gjentagende. Derfor må man bygge opp kompetansen før barnet kan delta i de sosiale situasjonene som er utfordrende. Barnet kan si unnskyld, men barnet vet fortsatt ikke hvordan dens atferd er, eller hvordan den skal være. Diskuterer vi lek og sosial kompetanse, eller diskuterer vi søling? Jeg vil tro foreldre klarer å se an barnet sitt og gjøre seg noen tanker om årsakene. Mitt barn, for eksempel, kan være skikkelig vimsete og veive med armene ved bordet. Og vips, så er et glass slått overende. Det er ingen krise for meg at glass velter, og ingenting jeg blir sint for. Det er bare en kjensgjerning at melk utover gulvet må tørkes opp igjen, og at barnet likesågodt kan være med på det. Jeg sier: "Oisann! Nå må vi visst tørke litt!" Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor dette skal være straff. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #20 Skrevet 11. juni 2014 Be mannen din forklare sønnen om at han må trekke forhuden litt tilbake ved toalettbesøk. Huden forran urinrøret gjør ofte at det blir en veldig stor sprut her og der. Anonymous poster hash: ebd87...680
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå