AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Hunden min kom i går over til naboens hage, skulle hente en ball. Naboen ser hunden løpe inn, hente ball og stikke igjen. Han hentet geværet og sa til meg at neste gang den gikk inn så skyter han. har han rett til det? Trodde bare det gjaldt hvis hunden faktisk gjorde noe, feks jaget sau eller hoppet på mennesker. Min var helt rolig Anonymous poster hash: 3df4b...d59 1
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Hunden min kom i går over til naboens hage, skulle hente en ball. Naboen ser hunden løpe inn, hente ball og stikke igjen. Han hentet geværet og sa til meg at neste gang den gikk inn så skyter han. har han rett til det? Trodde bare det gjaldt hvis hunden faktisk gjorde noe, feks jaget sau eller hoppet på mennesker. Min var helt rolig Anonymous poster hash: 3df4b...d59 nei. Dette er ikke texas. Skyter han bikkja di da er jeg sikker på at det er straffbart. 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Nei, det har han ikke rett til. Man gjør naturligvis sitt beste for å holde hunder og unger unna naboenes hager - er dette et gjentakende problem kan du kanskje sette opp kompostgrinder eller noe for å holde hunden i egen hage, eller finne et annet sted å kaste ball. Men det er under ingen omstendighet lov å skyte naboens hund bare fordi den løper inn i en hage. Det er kun lov å skyte en annens hund dersom den utgjør umiddelbar fare for folk eller andre dyr, og selv da er det kun lov dersom mildere virkemidler ikke vil være tilstrekkelige. Denne naboen derimot, høres ut som han trenger en smekk på fingrene fra onkel politi for å urettmessig true med skytevåpen."Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse."http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74#KAPITTEL_5 Anonymous poster hash: e6718...8ca 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Angående punktet om forsvarlighet vil jeg tro politiet har ett og annet å si om å vifte med gevær i boligområder... Men uansett hva naboen har rett og ikke rett til, så er det ditt ansvar å sikre bikkja så du er bombesikker på at den ikke provoserer naboen unødig - ditt ansvar er nemlig å ta vare på hunden din, og om naboen skyter bikkja og deretter får en klekkelig bot, så hjelper ikke det den stakkars hunden. Her må hundens trygghet gå først, og rettigheter er mindre viktige. Anonymous poster hash: e6718...8ca 13
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 nei. Dette er ikke texas. Skyter han bikkja di da er jeg sikker på at det er straffbart. Tro meg, det er ikke lov i Texas heller. Da måtte han ha en legitim grunn til å frykte den, akkurat som her til lands. Nei, TS, han kan ikke uten videre skyte hunden din fordi den går inn i hagen hans. Likevel virker jo ikke dette som en helt normal fyr, og du gjør nok lurt i å gjøre alt du kan for å holde hunden unna hans eiendom. Kanskje får han en bot eller i ytterste konsekvens betinget fengsel, men han får jo kvittet seg med hunden din. Nå er jo dette helt hypotetisk, da, antagelig skyter han ikke hunden din uansett, men det er neppe så lurt å ta sjansen. Anonymous poster hash: 31c27...8d0 4
netpuppy Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Jeg hadde kanskje anmeldt det til politiet? At han sto og viftet med et gevær og truet med å skyte hunden din. Det blir nok henlagt, men om han da ved en senere anledning faktisk skulle skyte hunden din har du allerede trusselen anmeldt hos politiet og det blir mer enn påstand mot påstand. Om det skulle komme så langt *bankibordet* Ellers er det mulig jeg har sett for mye på Judge Judy.. 10
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Tusen takk for alle svar! Fint at en hjalp meg å tolke lovteksten, var litt usikker på dette. Skal sende skriftlig mail til politiet med navn og full pakke på naboen, just in case. Så ringer jeg om jeg ikke får svar. det er første gang hunden løp ut, var et uhell. Så første gangen den gikk inn der, litt av en måte å reagere på. Heldigvis skal jeg flytte i sommer, så da gjelder det bare å være på vakt nå. takk:)Anonymous poster hash: 3df4b...d59 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Du vet at det er båndtvang nå...?Anonymous poster hash: aa03b...2e6 3
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Tusen takk for alle svar! Fint at en hjalp meg å tolke lovteksten, var litt usikker på dette. Skal sende skriftlig mail til politiet med navn og full pakke på naboen, just in case. Så ringer jeg om jeg ikke får svar. det er første gang hunden løp ut, var et uhell. Så første gangen den gikk inn der, litt av en måte å reagere på. Heldigvis skal jeg flytte i sommer, så da gjelder det bare å være på vakt nå. takk:)Anonymous poster hash: 3df4b...d59 Politiet svarer ikke på mail. Gå til politiet og anmeld han for truende oppførsel med våpen og håp på at politiet beslaglegger våpenet.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 Politiet svarer ikke på mail. Gå til politiet og anmeld han for truende oppførsel med våpen og håp på at politiet beslaglegger våpenet. Jo, de svarer på mail. Har sendt mail ved tidligere anledninger, der de har loggført. Så lenge man får svar så vet men de har mottatt den:) Anonymous poster hash: 3df4b...d59 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Du vet at det er båndtvang nå...?Anonymous poster hash: aa03b...2e6 Ja, jeg vet det er båndtvang. Men når jeg er inne på min eiendom kan jeg ha den løs. Jeg var ute og lekte med ham, da ballen gikk litt for langt og han klarte å komme seg over på nabotomten. Jeg har ikke vært aktsom nok, helt rett i det, men jeg har ikke brutt båndtvang-regelen. Anonymous poster hash: 3df4b...d59 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #12 Skrevet 11. juni 2014 Ja, jeg vet det er båndtvang. Men når jeg er inne på min eiendom kan jeg ha den løs. Jeg var ute og lekte med ham, da ballen gikk litt for langt og han klarte å komme seg over på nabotomten. Jeg har ikke vært aktsom nok, helt rett i det, men jeg har ikke brutt båndtvang-regelen. Anonymous poster hash: 3df4b...d59 Du har vel brutt båndtvang-regelen når hunden var uten bånd på andres eiendom? Anonymous poster hash: 31838...66e 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #13 Skrevet 11. juni 2014 Du har vel brutt båndtvang-regelen når hunden var uten bånd på andres eiendom? Anonymous poster hash: 31838...66e Der gav jeg deg en like, med et uhell. Så den er fra meg til deg. Nei, jeg har ikke brutt båndtvangregelen. Jeg har ikke vært så aktsom som jeg burde vært på min egen eiendom, og hunden var så gira på å hente ballen at jeg ikke rakk å stoppe den. Fra min hage og til naboens er det bare noen busker som sperrer, jeg burde ha vært raskere til å ta kontroll. Jeg tar selvkritikk, men jeg brøt ikke båndtvangen, da jeg har lov å ha den løs på egen tomt. Den har aldri før løpt over til naboen, så jeg kunne ikke forventet dette. I etterpåklokskapen innser jeg at jeg burde vært mer obs. Slutt å kveruler på dette er du grei, det er ikke dette som er problemet her. Her er problemet at han sier han skal skyte hunden min og viser meg geværet sitt. Anonymous poster hash: 3df4b...d59 9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #14 Skrevet 11. juni 2014 Du har vel brutt båndtvang-regelen når hunden var uten bånd på andres eiendom? Anonymous poster hash: 31838...66e Du kverulerer på ting som ikke har noe med saken å gjøre. Det som skjedde med TS blir tilsvarende å gå tur med hunden i bånd, og så miste båndet ved et uhell for så å få tak i hunden igjen kort tid senere (hvor lang tid kan det ta å hente en ball, 30 sekunder?). Det er ikke et bevisst brudd på båndtvangen. Politiet ville ikke ha brydd seg om de så hadde sett dette med egne øyne (så lenge det ikke ble et gjentakende problem), og straffen for brudd på båndtvangen er uansett ikke å skyte bikkja. Anonymous poster hash: e6718...8ca 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #15 Skrevet 11. juni 2014 Du kverulerer på ting som ikke har noe med saken å gjøre. Det som skjedde med TS blir tilsvarende å gå tur med hunden i bånd, og så miste båndet ved et uhell for så å få tak i hunden igjen kort tid senere (hvor lang tid kan det ta å hente en ball, 30 sekunder?). Det er ikke et bevisst brudd på båndtvangen. Politiet ville ikke ha brydd seg om de så hadde sett dette med egne øyne (så lenge det ikke ble et gjentakende problem), og straffen for brudd på båndtvangen er uansett ikke å skyte bikkja.Anonymous poster hash: e6718...8ca Takk:) Det var et uhell, mange har vel mistet taket på båndet eller at den har kommet seg ut av halsbåndet. Som oftest er det kjapt å fange de inn igjen. Det er altså ikke brudd på regelen her. Sendte mail tidligere, og de ringte meg opp nå nettopp. Så snakket jeg litt med dem, de har notert det som skjedde:) De sa forøvrig at uhell kunne skje, så jeg har dem på min side i hvert fall:) De var også enige i at båndtvang-regelen ikke spilte inn her. Skikkelig greie folk jeg snakket med!:D Anonymous poster hash: 3df4b...d59 3
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juni 2014 #16 Skrevet 11. juni 2014 Tro meg, det er ikke lov i Texas heller. Da måtte han ha en legitim grunn til å frykte den, akkurat som her til lands. Nei, TS, han kan ikke uten videre skyte hunden din fordi den går inn i hagen hans. Likevel virker jo ikke dette som en helt normal fyr, og du gjør nok lurt i å gjøre alt du kan for å holde hunden unna hans eiendom. Kanskje får han en bot eller i ytterste konsekvens betinget fengsel, men han får jo kvittet seg med hunden din. Nå er jo dette helt hypotetisk, da, antagelig skyter han ikke hunden din uansett, men det er neppe så lurt å ta sjansen.Anonymous poster hash: 31c27...8d0 trodde de hadde lov å skyte pga trespassing jeg... men kanskje det er lenge siden
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #17 Skrevet 11. juni 2014 trodde de hadde lov å skyte pga trespassing jeg... men kanskje det er lenge siden Ja, det må være lenge siden. De har lov å skyte om det er til fare for andre dyr eller mennesker. ''Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse'' Anonymous poster hash: 3df4b...d59
Gjest BettyBoop Skrevet 11. juni 2014 #18 Skrevet 11. juni 2014 Ja, det må være lenge siden. De har lov å skyte om det er til fare for andre dyr eller mennesker. ''Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse''Anonymous poster hash: 3df4b...d59 ja jeg vet jo det ikke er lov her i landet. Jeg bare trodde at det var annerledes i visse skyteglade hillbillysteder i usa.
Howl Skrevet 11. juni 2014 #19 Skrevet 11. juni 2014 (endret) *slett* Endret 20. desember 2016 av Howl 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #20 Skrevet 11. juni 2014 Tro meg, det er ikke lov i Texas heller. Da måtte han ha en legitim grunn til å frykte den, akkurat som her til lands. Nei, TS, han kan ikke uten videre skyte hunden din fordi den går inn i hagen hans. Likevel virker jo ikke dette som en helt normal fyr, og du gjør nok lurt i å gjøre alt du kan for å holde hunden unna hans eiendom. Kanskje får han en bot eller i ytterste konsekvens betinget fengsel, men han får jo kvittet seg med hunden din. Nå er jo dette helt hypotetisk, da, antagelig skyter han ikke hunden din uansett, men det er neppe så lurt å ta sjansen. Anonymous poster hash: 31c27...8d0 I Danmark er det lov. Anonymous poster hash: c0c8f...0c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå