Gå til innhold

Barn som ikke tåler ull mot huden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poster dette som anonym, da innholdet vil kunne identifisere meg og barnet.

Min sønn ble født med barneeksem. Han var ekstremt tørr i huden som baby. Som med storesøstera benyttet vi ull innerst mot huden. Vi smurte og smurte, men ingenting hjalp. Da han var 5 mnd fikk han blefaritt - og endte opp på Ullevål hvor de kunne fortelle oss at det er 1 barn i året som får dette.

Høsten det året han fylte 1 år sluttet vi å bruke ull nærmest huden, noe som resulterte i at eksemen forsvant, men har blir fortsatt tørr i huden vinterstid.

Vi har siden kun benyttet teknisk undertøy og undertøy laget av bambus vinterstid.

Det jeg er ute etter er god produkter, både kremer, oljer og tøy (merker). Noen som har erfaringer de vil dele?



Anonymous poster hash: 0c41f...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min stedatter er plaget med tørr hud og kløe.

Er ikke sikker på hva det heter det hun har.

Men vi bruker en krem som heter Lipikar.

Det er en balsam mot huden som du får kjøpt hos apoteket.

Vi bruker den hver kveld før hun legger seg.

Når hin bader bruker vi alltid babyolje i badevannet så hun ikke skal bli inntørket.

Når vi vasker klær bruker vi kun Neutral, er det eneste som hjelper her hvertfall.

Når det kommer til tøy så bruker vi aldri ull siden det klør noe voldsomt.

Ellers bruker vi alt annet tøy :)

Vi holder oss unna tøy som er tettsittende mot huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.. skal se etter Lipikar på apoteket.



Anonymous poster hash: 0c41f...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en del bambusklær fra lilleba. Veldig myk og skånsom for huden. Litt dyrt, men jeg synes det er verdt det om man ikke trenger veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en del bambusklær fra lilleba. Veldig myk og skånsom for huden. Litt dyrt, men jeg synes det er verdt det om man ikke trenger veldig mye.

Vi har kjøpt en del fra tiljamid, men synes stoffet blir veldig slakt. Spesielt rundt ermene nederst. Hvordan er lilleba sine? Hva er prisen på disse ift tiljamid som koster fra 350,- og opp for en genser, og 500,- for ei bukse?

Anonymous poster hash: 0c41f...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk ull på naken hud! :sjokkert: Vi som har eksem klør oss ihjel av det.

Beste er å bruke bomull. Bader dere han? I så fall kan dere kjøpe babyolje og sprute en dæsj oppi der når han bader.

Locobase fettkrem er en veldig fin krem når man er tørr på vinterstid. Men viktig å smøre ofte!

Hvis han fremdeles er veldig tørr, så kjøp klister-bandasje på apoteket - så kan dere smøre han inn tjukt og godt for å så surre han inn i litt bandasje. Da trenger kremene dypere inn i huden og det tar kortere tid for han å bli eksem fri.

Nå som det er sommer, sørg for at han ikke blir klam og svett - da dette kan føre til mer eksem.

Ellers er det best å bruke vaskemiddel som er fri for parfyme. Har dere testet han for allergier? Forskjellig mat kan også trigge eksem.

Blir det veldig dyrt med kremer,oljer o.l så kan dere få et skriv fra sykehuset om hvor mye han bruker av diverse kremer o.l som dere kan sende inn til helfo. Da får dere dekket mye. :laugh:

Ikke lett å ha eksem, jeg hadde det som liten - så ble det borte, og nå er jeg 22 og har det enda. Ha i tankene at det er mulig han ikke vokser det av seg. :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bruk ull på naken hud! :sjokkert: Vi som har eksem klør oss ihjel av det.

Beste er å bruke bomull. Bader dere han? I så fall kan dere kjøpe babyolje og sprute en dæsj oppi der når han bader.

Locobase fettkrem er en veldig fin krem når man er tørr på vinterstid. Men viktig å smøre ofte!

Hvis han fremdeles er veldig tørr, så kjøp klister-bandasje på apoteket - så kan dere smøre han inn tjukt og godt for å så surre han inn i litt bandasje. Da trenger kremene dypere inn i huden og det tar kortere tid for han å bli eksem fri.

Nå som det er sommer, sørg for at han ikke blir klam og svett - da dette kan føre til mer eksem.

Ellers er det best å bruke vaskemiddel som er fri for parfyme. Har dere testet han for allergier? Forskjellig mat kan også trigge eksem.

Blir det veldig dyrt med kremer,oljer o.l så kan dere få et skriv fra sykehuset om hvor mye han bruker av diverse kremer o.l som dere kan sende inn til helfo. Da får dere dekket mye. :laugh:

Ikke lett å ha eksem, jeg hadde det som liten - så ble det borte, og nå er jeg 22 og har det enda. Ha i tankene at det er mulig han ikke vokser det av seg. :blomst:

Han har ikke det som ser ut som eksem mer etter at vi sluttet med ull mot huden og bader han i vann med olje i, men han blir fortsatt tørr i huden på vinteren. Ikke eksem tørr, men tørr-tørr.

Er ikke all mat han tåler heller har vi merket, kaviar feks (som han elsker) blir han kjemperød rundt munnen av - så det får han ikke mer.

Nå sommerstid med varmen går det veldig bra med huden hans, men det er på vinteren han sliter mest.

Det som sitter verst i hos oss foreldre er blefaritten og skrekken for at det skal skje igjen.

Anonymous poster hash: 0c41f...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt en del fra tiljamid, men synes stoffet blir veldig slakt. Spesielt rundt ermene nederst. Hvordan er lilleba sine? Hva er prisen på disse ift tiljamid som koster fra 350,- og opp for en genser, og 500,- for ei bukse?

Anonymous poster hash: 0c41f...375

Stemmer at det blir litt slakt når det har vært på en stund, men de tingene vi har kjøpt er helt ok at blir det. Kortermet/kortbukse/korte sommerdresser. Kjenner ikke til merke dere har brukt, men kan virke som om prisene er ganske like. Har gitt mellom 400 og 500 for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke det som ser ut som eksem mer etter at vi sluttet med ull mot huden og bader han i vann med olje i, men han blir fortsatt tørr i huden på vinteren. Ikke eksem tørr, men tørr-tørr.

Er ikke all mat han tåler heller har vi merket, kaviar feks (som han elsker) blir han kjemperød rundt munnen av - så det får han ikke mer.

Nå sommerstid med varmen går det veldig bra med huden hans, men det er på vinteren han sliter mest.

Det som sitter verst i hos oss foreldre er blefaritten og skrekken for at det skal skje igjen.

Anonymous poster hash: 0c41f...375

De gangene jeg fikk blefaritt så renset jeg godt med pyrisept, også fikk jeg terra cortil av legen - det gjorde susen og ble borte i løpet av et par dager. :laugh:

Kanskje dere kan klippe neglene hans og holde de korte? Så slipper han å skrape opp øyet og evt få bakterier. Men er det noe spesielt han har vært borti de gangene han har fått blefaritt?

F.eks min søster fikk stadig blefaritt fordi hun var allergisk mot limet de brukte når de satt på vipper på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aderma exomega, smør morgen og kveld når det er ille, en gang om dagen forforebygging ellers. Bare dropp ull helt, barn vokser utmerket opp med flisjakker og bomull, og ull blir for varmt og trekker fuktighet ut.

Decubal er en annen god krem som ikke er like dyr som Aderma.

Mildison kortison 1% for behandling av utbrudd når nødvendig.

Neutral vaskemiddel.

Babyshampo hvis nødvendig, og badeolje istedetfor såpe.

Aco gel for hodebunn.

Kle barnet generelt lett og luftig.

Ha kløstillende gele tilgjengelig for små utbrudd, elveblest, myggstigg osv, slik hud er veldig sensitiv og det skal ikke så mye til før det klør masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen til en venninne av meg tålte ikke ull. Hun kjøpte ulltøy i Teddy-serien fra Devold. Innsiden er tynn microfiber så barnet ikke får ulla rett på huden.

Du kan teste ut det.



Anonymous poster hash: 6c22b...a9a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg fikk blefaritt så renset jeg godt med pyrisept, også fikk jeg terra cortil av legen - det gjorde susen og ble borte i løpet av et par dager. :laugh:

Kanskje dere kan klippe neglene hans og holde de korte? Så slipper han å skrape opp øyet og evt få bakterier. Men er det noe spesielt han har vært borti de gangene han har fått blefaritt?

F.eks min søster fikk stadig blefaritt fordi hun var allergisk mot limet de brukte når de satt på vipper på henne.

Legene fortalte at det kom av at hudflak som drysset fra tørr hud/eksemen som gjorde det slik at han fikk byller under våtkanten på alle 4 lokkene (over og under).

Han har heldigvis bare hatt det en gang. Problemet er at det ikke lages medisin til barn under 40 kg - da dette som nevnt ikke er noe mange barn får.

Anonymous poster hash: 0c41f...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd - ikke alt man finner ut av selv til tross for at man leter og søker. Kjekt med råd og erfaringer.



Anonymous poster hash: 0c41f...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...