Gå til innhold

Noen som har tips til en brukbar novelle? FORT!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal opp i norsk muntlig eksamen i morgen og var så heldig og trakk temaet Skjønnlitteratur med undertittelen novelle.

Dermed har jeg bestemt meg for å bruke en novelle som jeg skal lese opp og deretter liste opp virkemidler, sjangertrekk, etc. Lurer på om noen har tips til noveller som en lett kan finne ved et googlesøk?

Gjerne litt nyere, relativt korte (presentasjonen skal vare i maks 10 min og jeg har en del andre ting nedskrevet allerede).

Setter stooor pris på innspill!



Anonymous poster hash: e1587...1da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er da ingen som er veldig interessert i å gjøre jobben din for deg.

Anonymous poster hash: a0adf...cad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket trinn går du på? Har du ikke en leseliste? Se etter noveller i norskboka di.

Den er din eksamen og du må derfor gjøre jobben selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ingen som er veldig interessert i å gjøre jobben din for deg.

Anonymous poster hash: a0adf...cad

Spurte ikke om noen skulle "gjøre jobben for meg". Jeg ba konkret om et enkelt tips til en novelle som noen kanskje hadde kommet over eller har i minnet? Ba ikke om at noen skulle analysere for meg. Spar meg for den.

Hvilket trinn går du på? Har du ikke en leseliste? Se etter noveller i norskboka di.

Den er din eksamen og du må derfor gjøre jobben selv.

Jeg går på tiende trinn. Ja, jeg har en del lærebøker som jeg nå saumfarer for noveller, men de fleste er litt "brukt opp". Skulle gjerne brukt en litt original en. Som nevnt ovenfor, ba kun om eventuelle tips :)

-TS

Anonymous poster hash: e1587...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å lese opp en novelle høres ut som en dårlig idè. Det høres for meg ut som å bruke mye tid på uvesentligheter. Jeg går ut i fra at du skal ha en muntlig presentasjon, og deretter at det skal være en form for utspørring? Hvor lang er den muntlige presentasjonen?

Jeg er norsklærer og sensor på videregående skole, men kjenner ikke til eksamensformen på ungdomsskolen, dessverre.



Anonymous poster hash: 1f24c...20b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese opp en novelle høres ut som en dårlig idè. Det høres for meg ut som å bruke mye tid på uvesentligheter. Jeg går ut i fra at du skal ha en muntlig presentasjon, og deretter at det skal være en form for utspørring? Hvor lang er den muntlige presentasjonen?

Jeg er norsklærer og sensor på videregående skole, men kjenner ikke til eksamensformen på ungdomsskolen, dessverre.

Anonymous poster hash: 1f24c...20b

Jeg er litt usikker selv, men venter på svar fra faglæreren min da jeg spurte om det. Presentasjonen skal vare i om lag 10 minutter :) Vi får se hva jeg gjør, må vurdere litt...

-TS

Anonymous poster hash: e1587...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke vær overambisiøs i valg av novelle. At den skal være "orginal" og "lite oppbrukt" hjelper veldig lite hvis du ikke kan analysere den. Dessuten er det ikke meningen at eksamen skal være noe du leser til isolert fra resten av skoleåret - bruk noveller dere har hatt om i klassen, sjekk notatene dine, spør klassekamerater om hjelp.

2. Absolutt ikke bruk tid på å lese novellen høyt. Et kort handlingssammendrag holder i massevis. Helst skal presentasjonen din inneholde en oversikt over interessante ting du kan komme tilbake på under samtalen.

3. Lag deg en problemstilling knyttet til aktuell novelle.



Anonymous poster hash: 89552...c18
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke vær overambisiøs i valg av novelle. At den skal være "orginal" og "lite oppbrukt" hjelper veldig lite hvis du ikke kan analysere den. Dessuten er det ikke meningen at eksamen skal være noe du leser til isolert fra resten av skoleåret - bruk noveller dere har hatt om i klassen, sjekk notatene dine, spør klassekamerater om hjelp.

2. Absolutt ikke bruk tid på å lese novellen høyt. Et kort handlingssammendrag holder i massevis. Helst skal presentasjonen din inneholde en oversikt over interessante ting du kan komme tilbake på under samtalen.

3. Lag deg en problemstilling knyttet til aktuell novelle.

Anonymous poster hash: 89552...c18

Takk for tips! Jeg tenkte å bruke novellen Blodspor av Bakir Ahmethodzic som grunnlag, og den tar jo knappe tre minutter og lese høyt. Får se om jeg kutter ned litt.

Og; hvordan uttaler man etternavnet hans? Ametodisj? Noen som vet?

Anonymous poster hash: e1587...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg tenkte å bruke novellen Blodspor av Bakir Ahmethodzic som grunnlag, og den tar jo knappe tre minutter og lese høyt. Får se om jeg kutter ned litt.

Og; hvordan uttaler man etternavnet hans? Ametodisj? Noen som vet?

Anonymous poster hash: e1587...1da

Ametådsitsj.

Som de andre sier, ikke bruk tid på å lese novellen høyt! Velg heller en novelle dere allerede har gjennomgått eller en ny novelle av en forfatter dere har gjennomgått, kanskje Johan Borgen eller noen av de andre store novelleforfatterne.

Da er du sikret at du vet hva som er relevant å ta med. Høytlesning er ikke relevant, så det blir du trukket for. Du kan lese passasjer for å illustrere og eksemplifisere, men det er alt.

Anonymous poster hash: b8620...2d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk det, TS?

Jeg brukte da Blodspor av Ahmethodzic. Var litt nervøs, men greide det fint, samt og holde meg innenfor tidsskjema. Sensor likte hvordan jeg hadde brukt novellen og jeg fikk karakter 6! Kjempefornøyd nå!

Takk til dere som har kommet med tips!

-TS

Anonymous poster hash: e1587...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte da Blodspor av Ahmethodzic. Var litt nervøs, men greide det fint, samt og holde meg innenfor tidsskjema. Sensor likte hvordan jeg hadde brukt novellen og jeg fikk karakter 6! Kjempefornøyd nå!

Takk til dere som har kommet med tips!

-TS

Anonymous poster hash: e1587...1da

Så flott! Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...