Gå til innhold

Nevropsykologen imorra


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Imorra har jeg min aller første time hos nevropsykologen imorra for utredning av Adhd/add. Jeg har lest en god del rundt på nettet og slikt, men lurer litt på hva jeg kan gjøre for å forberede meg på best mulig måte før timen imorra? :) Vet noen hva de pleier å gjøre første timen? Bare prate? Er litt smånervøs, men det skal nok gå fint. Hadde satt pris på litt innspill om noen har gått igjennom det samme. :) Vet noen om det er vanlig at jeg får time hos psykiater etterhvert, eller holder det på en måte med utredninga hos nevropsykologen? :)



Anonymous poster hash: 042e9...807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men jeg skal mest sannsynlig gjennom den samme utredningen som deg veldig snart, og vet heller ikke hvordan det blir. Det hadde vært veldig snilt om du kunne ha oppdatert denne tråden når du har vært der i morgen og kanskje vet litt mer om hvordan opplegget blir videre! Det er helt sikkert ikke noe å være nervøs for. :)

Lykke til! :)



Anonymous poster hash: a9332...13b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men jeg skal mest sannsynlig gjennom den samme utredningen som deg veldig snart, og vet heller ikke hvordan det blir. Det hadde vært veldig snilt om du kunne ha oppdatert denne tråden når du har vært der i morgen og kanskje vet litt mer om hvordan opplegget blir videre! Det er helt sikkert ikke noe å være nervøs for. :)

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: a9332...13b

Det skal jeg gjøre, tusentakk. :)

TS

Anonymous poster hash: 042e9...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke.. Men jeg er nysgjerrig på om dere måtte vente lenge på time der?

Anonymous poster hash: 04d47...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke.. Men jeg er nysgjerrig på om dere måtte vente lenge på time der?

Anonymous poster hash: 04d47...2e9

TS her! Det kommer nok litt an på selve klinikken du skal ha timen hos. På hjemmesida til nevropsykologen min står det at det skal ta maks to uker fra legen sender henvisning til man skal ha fått inkalling :) Tror jeg sendte inn henvisning 20.mai og fikk time imorgen.

Anonymous poster hash: 042e9...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble henvist til utredning og kvalifiserte til rask legehjelp. Jeg skulle få time innen 8 måneder ... Fikk en time 5 måneder etter henvisning.



Anonymous poster hash: 0cd23...806
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til!! Det blir spennende å bli bedre kjent med seg selv :)

Har du skrevet noe brev som ble sendt sammen med henvisningen? Hvis ikke ville jeg skrevet en liste med symptomer som du har slitt med som voksen og som barn. Altså hvorfor du selv tror at du har ADHD/ADD. Kanskje om andre har gjort lignende observasjoner. F.eks. lærere, foreldre, venner, partner, kolleger osv.

Har du noen i slekten som har ADHD?

Hvis ikke nevropsykologen kan skrive ut medisiner, så må du vel bli henvist til noen som kan det, om det er et alternativ du ønsker.



Anonymous poster hash: f596c...316
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos nevropsykolog. Det var riktignok bare én time, så det er kanskje litt annerledes enn hvis man skal gå dit flere ganger. Jeg var der vel i ca. 2 timer til sammen, men dette fikk jeg beskjed om på forhånd.

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan det var, men hun spurte litt generelt om meg og sykdomshistorien min, hva slags symptomer jeg hadde og hvordan jeg var som barn. Deretter tok jeg en del tester som gikk på blant annet finmotorikk, konsentrasjon og reaksjonsevne.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tok det en ukes tid før jeg fikk time hos Nevropsykologen.

Det aller viktigste er å møte uthvilt. Man kan bli litt sliten i hodet der, så da er det greit å være så våken og kvikk som mulig.

Jeg tok alle tester på en dag. Så jeg var der i 8 timer og rakk knapt å tisse og få kjøpt meg en baguett jeg måtte spise på mellom slagene (skulle egentlig fordele på to dager, men vi klina til og tok alt på en dag).

Var innom flere forskjellige "stasjoner" og gjorde forskjellige ting. Mange forskjellige tester og noen samtaler. Jeg synes hele opplegget faktisk var ganske gøy og selv om det var slitsomt, så var det artig også. Jeg har forøvrig ikke ADHD.



Anonymous poster hash: e23f0...cc3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del tok det en ukes tid før jeg fikk time hos Nevropsykologen.

Det aller viktigste er å møte uthvilt. Man kan bli litt sliten i hodet der, så da er det greit å være så våken og kvikk som mulig.

Jeg tok alle tester på en dag. Så jeg var der i 8 timer og rakk knapt å tisse og få kjøpt meg en baguett jeg måtte spise på mellom slagene (skulle egentlig fordele på to dager, men vi klina til og tok alt på en dag).

Var innom flere forskjellige "stasjoner" og gjorde forskjellige ting. Mange forskjellige tester og noen samtaler. Jeg synes hele opplegget faktisk var ganske gøy og selv om det var slitsomt, så var det artig også. Jeg har forøvrig ikke ADHD.

Anonymous poster hash: e23f0...cc3

Veldig enig i dette.

Jeg var sliten da jeg kom dit, og for å teste reaksjonsevnen satt jeg foran en dataskjerm og skulle trykke hver gang en bestemt farge kom opp, tror jeg. Jeg sovna. :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en samtaletime med NP eller skal du ha utredning? Det pleier jo å stå i brevet du har fått! Om det er en samtale var den ganske lik en psykologtime for min del. I etterkant hadde jeg fire timer med tester. Man blir skikkelig sliten i hodet av dem, og som flere nevner er det derfor greit å være uthvilt! Etter min mening er det ikke noe man gjør hos NP som man bør forberede seg til. Lykke til! :)



Anonymous poster hash: 8411f...5ad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blir sliten pga at du har ADD, så bør du jo ikke sove 12 timer i forkant for å unngå det. De skal jo gjerne se det på deg at du sliter med noe. Imponere gjør vi på Facebook, ikke hos psykologen :)



Anonymous poster hash: f596c...316
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk for så mange bra tilbakemeldinger! :D Veldig fint å høre om erfaringer, synes jeg! I brevet mitt står det at det bare er første av flere konsultasjonstimer, så er nok sikkert bare en liten prat som skal foregå i morgen! Må si jeg er spent på hva han sier og hva som skal skje videre :) Kan godt oppdatere her om det er ønske for det.


TS



Anonymous poster hash: 042e9...807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følger. Vil gjerne vite hvordan det gikk.

Anonymous poster hash: e117e...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Da har jeg vært på den første timen hos en nevropsykolog!

Det gikk egentlig ganske greit. Han informerte meg om at han ikke spesifikt er på "utikk" etter adhd, men at han utreder meg bredt og ser på andre alternativer samtidig også. Dette sa han helt i starten.

Fikk en bunke med skjemaer jeg måtte fylle ut. Det var et par skjemaer jeg fylte ut på DPS for noen år siden blant annet, om angst, depresjoner osv. En som går på hvordan jeg har det og psyken min den siste tida.

Et annet spørreskjema gikk direkte på dette med adhd-symptomer de siste 6 mnd. Tok også noe som kalles WURS-testen. Det går egentlig også på det med adhd hos voksne. Måtte også fylle ut skjemaer om jeg var høyre, venstre eller brukte begge hender i diverse sammenhenger (heheh ikke noe koffert her, tenkte det med en gang han sa det :fnise: ). Var også en test om hvordan jeg var som barn, noe som kan være litt vanskelig å huske, men måtte prøve å fylle ut etter beste evne. Var også en stor test med veldig mange forskjellige "temaer" bare sånn generelt på meg, mine vaner, hvordan jeg reagerer på ting osv osv osv. Har gjort noen av disse før, som sagt. Etter dette tok jeg denne datatesten, som går ut på å trykke hver gang det dukker opp en bokstav på skjermen, bortsett fra bokstaven "X". Haha, følte meg litt teit, da jeg feila på sikkert 90% og trykte på den forbanna X'en gang etter gang. Den var faktisk litt vanskelig, tro det eller ei ! hahaha.

Fikk ny time allerede denne uka, og da skal jeg visst ta en test som går over mange timer. Deeet blir ganske spennende, og jeg er litt spent på hva han nevropsykologen tenker om meg, og hvordan han evaluerer meg. Veldig spent på hvordan denne testen over flere timer også foregår. Har noen tatt den, og hva går det ut på isåfall ? :)



Anonymous poster hash: 042e9...807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på dette med nevropsykolog. Jeg ble henvist til "bare" en psykolog, betyr ikke dette at kompetansen og kunnskapen rundt utredningen vil sannsynligvis være dårligere? Spesielt dersom det er en annen nevrologisk lidelse jeg har som ligner ADHD?



Anonymous poster hash: 0cd23...806
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje de skal utelukke psykiske lidelser, og så blir du overført til nevropsykolog etterpå? Jeg ville hørt med dem hva de har tenkt.

Anonymous poster hash: f596c...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...