Gå til innhold

Sydentur i studietiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg og min kjære planlegger sydentur til høsten. Problemet er bare at vi begge to da begynner på universitetet.

Jeg er ikke så veldig gira på å gå glipp av ting, mens han tar det litt mer med ro.

Ettersom jeg har forstått er det ikke høstferie på universitetene.

Er det i det hele tatt mulig å få reist avgårde slik i studietiden utenom sommer- og vinterferie?



Anonymous poster hash: 88928...e5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hva du studerer! Hos oss har det aldri vært noe problem, tar med meg bøkene eller lese meg opp på forhånd hvis jeg går glipp av noen forelesninger :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte for 10 +/- år siden, hadde vi i praksis nesten høstferie, siden mange av foreleserne la opp til undervisningsfri den uka. Neppe stress med mindre dere har obligatoriske greier/praksis eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem i det hele tatt!

Eksamen er jo ikke før et halvt år etter dere har begynt, og forlesningene er jo frivillige! Er det noe som er obligatorisk, så styr unna dette, men er jo også en fraværskvote så det går jo fint uansett som regel.

Men få med dere fadderuka da, ellers vil dere angre hardt!! Mange som ikke får seg nye venner fordi de skippa den uka!

Men høstferie er det kjempemange som "tar" seg, de reiser hjem en ukes tid til foreldrene sine.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jusstudent i Oslo, og vi har maks en dag eller to med obligatorisk undervisning i halvåret. Medisinstudentene, derimot, har etter det jeg forstår nesten en skoleuke med mye obligatorisk. Så det spørs helt hva man skal studere, og da må du nesten bare lese deg opp på undervisningsopplegget. Jeg reiste uten problemer bort i en måned et semester, men det kan man ikke gjøre på alle studier, akkurat.



Anonymous poster hash: 03b05...a3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kommer som Sommernatt sier helt an på hva du skal studere. Noen studier har mange obligatoriske innleveringer, laboratorie-øvinger osv., og da blir det fort begrenset hvor lenge man kan være borte. Å være bort en uke burde uansett være ganske uproblematisk på de fleste studier da, så lenge du klarer å ta igjen det du går glipp av mens du er borte. :)



Anonymous poster hash: 9b65e...4e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!
Jeg skal studere sosialt arbeid og han skal studere historie:)

Så er jo ikke de tyngste studiene som finnes.

Men vi tenkte på fra 29. september uka etter, men på halvårsplanen står det midtveiseksamen den uka.

Aner jo ikke hva det er?



Anonymous poster hash: 88928...e5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtsemestereksamen er gjerne obligatorisk, og må på mitt studie vera bestått for å kunna gå opp til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser jo så klart ikke under midtveiseksamen! Mente å få med at vi da nok tar uka etter:)

Anonymous poster hash: 88928...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dere skal begynne med innføringsfagene da, og dersom dere har valgt seminarmodellen for f.eks. ex.phil., er det en del obligatorisk oppmøte for å bestå, i tillegg til innleveringer. Husker ikke nøyaktig, men da jeg tok seminarmodellen måtte en møte minst 7 av 10 seminarer for å gå opp til eksamen. Ingen unntak ble gjort, selv med sykemelding (mener jeg å huske). Derfor er det i prinsippet lurest å ikke skulke når en er frisk, i tilfelle en blir så syk at en går glipp av et seminar for mye.

Når det gjelder seminarmodell i ex.phil. skal også første del (alfa) leverst inn midtveis i semesteret og en breddetest gjennomføres midtveis før en begynner på siste del.

Dersom dere også skal ta akademisk skriving, så er innleveringsfristen ganske tidlig. Jeg mener å huske at hele emnet var avsluttet med en eksamensinnlevering den 1.oktober, og siste uken ble brukt flittig til skriving, da det er mye annet å gjøre.

I tilegg så kommer ex.fac. med diverse krav, men fagene er veldig ulikt.

Slik fungerte det for oss på UiB, men kravene kan selvsagt være lagt opp noe ulikt hos andre universitetet.

Summert sett er det litt skumlere å planlegge sydentur akkurat når det gjelder førstesemesterstudiene da det var en del krav jevnt i hele semesteret dersom det er det dere skal ta. Alternativt hadde jeg tatt sydenturen til etter at alfa og akademisk skriving eller lignende fag er gjennomført, da er det vel relativt god tid de neste kravene som vanligvis er nærmere juleferien. Så kanskje mer midten i oktober? Sjekk uansett eksamensplanene. Dere kan selvsagt velge å ta skolemodellen i ex.phil., men strykprosenten har vært så høy som 50-60%, så det kan vel strengt tatt ikke anbefales om en ønsker å stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, jeg har reist på ferie et par ganger mens jeg har studert. bare å passe på at det ikke er noe obligatorisk oppmøte, fremlegg eller innlevering mens du er borte. gikk bare glipp av 2-3 skoledager hver gang så det gikk fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det ikke vært noe problem å reise bort en uke midt i semesteret, og jeg har også gjort det flere ganger. Jeg har ingen obligatoriske forelesninger eller seminar og kun en eller to innleveringer per fag. De fleste innleveringer blir publisert i god tid, stort sett tre uker i forveien, så de få gangene det har kræsjet har jeg gjort ferdig innleveringen før jeg har reist og levert før fristen. Ellers har jeg alliert meg med venner som tar samme emne som gir meg notater fra forelesninger. Jeg ville uansett kanskje drøyd det litt med å bestille ferien, slik at du har oversikt over semesteret, faget og din egen evne til å ta igjen/lese deg opp ved fravær.



Anonymous poster hash: fe084...9fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...