Gå til innhold

Hvilke potteplanter kan man formere ved å skjære av en stilk og sette i vann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hvilke kan man ikke formere ved samme fremgangsmåte?

Hvilke planter har du erfaring med å gjøre dette med?

Hva med orkideer? Kan man også der klippe av et blad og prøve å få det til å slå røtter?

Anonymous poster hash: 50a1f...a8a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

:blomst: På forhånd tusen takk for alle tips og råd! :roser:

Hilsen blivende hobbygartner :)

AnonymBruker
Skrevet

Orkideer formerer seg ikke fra vanlige stiklinger men fra keiki.

Google stiklinger og du vil få svar på det du lurer på...

Anonymous poster hash: ee4f4...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Orkideer formerer seg ikke fra vanlige stiklinger men fra keiki.

Google stiklinger og du vil få svar på det du lurer på...

Anonymous poster hash: ee4f4...34f

Tusen takk! :blomst: Keiki hadde jeg ikke hørt om fra før, og fant denne fine videoen. Det ser ut som om de bruker mose når de skal plante "stiklingen" Noen som vet hva man må gjøre for at den nye orkideplanten skal få røtter?

Skrevet

Paraplyplante er enkel!

AnonymBruker
Skrevet

Paraplyplante er enkel!

Takk for tips! :)

Skrevet

Tusen takk! :blomst: Keiki hadde jeg ikke hørt om fra før, og fant denne fine videoen. Det ser ut som om de bruker mose når de skal plante "stiklingen" Noen som vet hva man må gjøre for at den nye orkideplanten skal få røtter?

Røttene på en keiki skal være noenlunde utviklet før den fjernes fra moderplanten. Når den da pottes så fortsetter den å vokse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Røttene på en keiki skal være noenlunde utviklet før den fjernes fra moderplanten. Når den da pottes så fortsetter den å vokse.

Ok. Tusen takk! :) Men utvikles keikien av seg selv på enkelte typer orkideer, eller er det noe man må gjøre for å få moderplanten til å lage keiki?

Skrevet

Noen ganger kommer de av seg selv, men man kan også forsøke å framprovosere en. Jeg vet ikke så mye om det, men det burde være greit å google. :)

Det står litt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Keiki

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger kommer de av seg selv, men man kan også forsøke å framprovosere en. Jeg vet ikke så mye om det, men det burde være greit å google. :)

Det står litt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Keiki

Tusen takk! :blomst:

Skrevet

Mange planter trenger du strengt tatt ikke å sette i vann før du planter. Jeg går og kniper av små avleggere på de fleste typiske sommerblomster hele tiden, og dytter de ned i andre potter her og der. Noen blir det ikke noe av, og de tar jeg bare vekk etter en stund, men mange "setter" seg og jeg får mange små nye planter på den måten, med veldig lite arbeid :)

Gjest Teora
Skrevet

Og hvilke kan man ikke formere ved samme fremgangsmåte?

Hvilke planter har du erfaring med å gjøre dette med?

Hva med orkideer? Kan man også der klippe av et blad og prøve å få det til å slå røtter?

Jeg holder på å prøve å få frem en ny St. Paulia ved å ta av blader og sette i jord med en plastpose over, det skal visst ikke mer til, men jeg har ikke kommet så langt at jeg kan se om det funker eller ikke enda.

Forøvrig er du hjertelig velkommen til å dele resultat og ideer av stiklingene i denne tråden, jeg har forløpig skrevet mest om urter og chiliplanter, men skal forsøke å huske å legge inn St. Paulia-resultatene også:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=736313

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...