Gjest Errata Skrevet 11. april 2013 #1 Skrevet 11. april 2013 Nå som det går mot vår og lysere tider tenkte jeg det kunne være morsomt med en tråd for alle oss som må nøye oss med å være gartnere i egen vinduskarm. Jeg er selv i stor grad en uvitende amatør når det kommer til potteplanter og andre buskvekster, men vil gjerne se det spire i vinduskarmen min fremover. Forløpig har jeg en orkidé som har blomstret neste sammenhengende i over tre år, et paraplytre som vokser helt ut av kontroll og diverse stueplanter. Kjøkkenvinduet har fire potter med basilikums- og timianfrø, men jeg frykter at frøene som var kjøpt i fjor er døde, for her skjer ingenting. Andre som vil dele planter og prosjekter - og ikke minst gode ideer for glade planter? 1
Gjest Errata Skrevet 11. april 2013 #2 Skrevet 11. april 2013 Jeg kan forresten starte selv med et tips og et spørsmål: Tips: Ikke hør på de som sulteforer orkideene sine med et eggeglass vann i uken - det er mye bedre å gjennombløte de under springen eller i en bøtte med vann tilsatt gjødsel, for så å la de renne godt av. Spørsmål: Jeg har en saintpaulia (?) som har mistet blomstene sine. Den har fått ny jord og større potte siden den hadde det litt trangt, men det er kun bladene som vokser. Kan jeg få nye blomster også? 1
Bolla! Skrevet 11. april 2013 #3 Skrevet 11. april 2013 Mine orkideer står i vann hele tiden og blomstrer som bare det!
lilletuss87 Skrevet 11. april 2013 #4 Skrevet 11. april 2013 Håper ikke du har plantet st pauliaen i altfor stor potte? De trives sjelden hvis de får for stor potte nemlig Uansett, du får blomster igjen og igjen på st pauliaen, husk å gjødsel litt innimellom Lykke til Jeg kan forresten starte selv med et tips og et spørsmål: Tips: Ikke hør på de som sulteforer orkideene sine med et eggeglass vann i uken - det er mye bedre å gjennombløte de under springen eller i en bøtte med vann tilsatt gjødsel, for så å la de renne godt av. Spørsmål: Jeg har en saintpaulia (?) som har mistet blomstene sine. Den har fått ny jord og større potte siden den hadde det litt trangt, men det er kun bladene som vokser. Kan jeg få nye blomster også?
Gjest Errata Skrevet 12. april 2013 #5 Skrevet 12. april 2013 Håper ikke du har plantet st pauliaen i altfor stor potte? De trives sjelden hvis de får for stor potte nemlig Uansett, du får blomster igjen og igjen på st pauliaen, husk å gjødsel litt innimellom Lykke til Ikke spesielt stor, det når fortsatt utfor kanten med bladene. På størrelse med en standard potte som de fleste planter kommer i, men det var i en veldig liten når jeg fikk den, så den forsvant i alle potteskjulerne jeg hadde. Må den ha en spesiell type gjødsel? Jeg antar at orkidégjødselen jeg har neppe kan brukes?
Gjest Errata Skrevet 12. april 2013 #6 Skrevet 12. april 2013 Mine orkideer står i vann hele tiden og blomstrer som bare det! På en skål med vann, da? Har du hatt de slik lenge? Det høres jo passe idiotsikkert ut, særlig om jeg skal bort en stund... Hvordan gjør du det med gjødsling?
Bolla! Skrevet 12. april 2013 #7 Skrevet 12. april 2013 På en skål med vann, da? Har du hatt de slik lenge? Det høres jo passe idiotsikkert ut, særlig om jeg skal bort en stund... Hvordan gjør du det med gjødsling? Bare vanner de masse og lar de stå med vannet i krukken. gjødsler de ikke i det hele tatt jeg. Har gjort det sånn et par år og de blomstrer om igjen og om igjen!
Gjest Tulipana Skrevet 13. april 2013 #9 Skrevet 13. april 2013 Spørsmål: Jeg har en saintpaulia (?) som har mistet blomstene sine. Den har fått ny jord og større potte siden den hadde det litt trangt, men det er kun bladene som vokser. Kan jeg få nye blomster også? Dersom du fjerner en del av bladene som kommer opp i midten vil planten sannsynligvis sette blomster igjen. Jeg har overvintret flere pelargonia som nå står med blomster, og så har jeg haugevis med småpotter stående rundt omkring med persille, petunia, verbena, fuchsia, solsikker, stemor, jordbær, tomater, paprika, chili osv osv. Jeg har også en drueranke og to små sitrustrær som er nye av året, og jeg er spent på hvordan de vil klare seg ute når det blir varmere.
Ciara Skrevet 13. april 2013 #10 Skrevet 13. april 2013 Må man egentlig overvintre pelargonia? :klø: Hvorfor har man dem ikke bare framme hele vinteren også?
Gjest Tulipana Skrevet 13. april 2013 #11 Skrevet 13. april 2013 Du kan gjøre begge deler, men de blir litt mer skrantne når de står i stua.
Rumle Skrevet 13. april 2013 #12 Skrevet 13. april 2013 Fin tråd En del pelargonia på gang her også, samt diverse sommerblomster og litt grønnsaker/ krydder. I dag har jeg planer om å plante en del løk og knoller som skal drives frem litt over en måneds tid, før de forhåpentligvis kan flyttes ut
Gjest Errata Skrevet 13. april 2013 #13 Skrevet 13. april 2013 Nå har jeg fjernet noen av de nye bladene i midten av Saintpaulia'en min, og håper på nye, lyseblå blomster. Også har jeg blitt minnet på at jeg syns røde pelargonia er veldig fine, så det står på ønskelisten min nå, sammen med nye urtefrø, siden jeg har konkludert med at de gamle jeg hadde er døde. Har forøvrig en tom potte med jord som jeg innimellom dumper alt fra chilifrø til sitronstener i, så håper det skal dukke opp noe morsomt der. For noen år siden fikk jeg avokadosten til å spire, ved å sette den med bunnen ned i et vannglass, holdt oppe av tannpirkere. Den utviklet først røtter ned i vannet, så en grønn spire fra toppen. Den ble stående igjen der jeg bodde da, men tror jeg skal forsøke det på nytt, og se hvordan den utvikler seg videre.
Rumle Skrevet 13. april 2013 #14 Skrevet 13. april 2013 Avocado tenker jeg alltid at jeg skal prøve å gro, men jeg glemmer det hele tiden! Akkurat nå har jeg stående cherrytomat og granateplefrø fra frø jeg har tatt fra frukt selv. Blir spennende å se hvordan det går. Ingen action på granateplene enda, men det er 10-12 fine spirer på cherrytomatene Noen som har prøvd å gro ananasplante fra toppen av en ananas? 1
Gjest Errata Skrevet 13. april 2013 #15 Skrevet 13. april 2013 Jeg har flere pelargonia og paraplytrær Jeg har også et paraplytre, det vokser jo lynraskt også. Mitt er forøvrig blitt veldig topptungt. Tror de som dyrker frem slike til salg må ha et triks, for når jeg kjøpte det var det ganske jevnt og fint og rett opp - men den øverste halvdelen som har vokst frem hos meg strekker seg både hit og dit, og er dobbelt så bred som nederste del. Prøver å snu det av og til bare så det ikke skal tippe helt overende i sin iver etter å vokse mot solen (tror det er dét det gjør)
Gjest Errata Skrevet 13. april 2013 #16 Skrevet 13. april 2013 Avocado tenker jeg alltid at jeg skal prøve å gro, men jeg glemmer det hele tiden! Akkurat nå har jeg stående cherrytomat og granateplefrø fra frø jeg har tatt fra frukt selv. Blir spennende å se hvordan det går. Ingen action på granateplene enda, men det er 10-12 fine spirer på cherrytomatene Noen som har prøvd å gro ananasplante fra toppen av en ananas? Vi plantet en ananastopp i det gamle kollektivet mitt. Fikk laaaange blader, men ingen ananas Cherrytomatfrø hørtes spennende ut. La du bare frøene med "tomatgugge" og alt i jord? Eller tørket/vasket du de på noe vis først?
Rumle Skrevet 13. april 2013 #17 Skrevet 13. april 2013 Vi plantet en ananastopp i det gamle kollektivet mitt. Fikk laaaange blader, men ingen ananas Cherrytomatfrø hørtes spennende ut. La du bare frøene med "tomatgugge" og alt i jord? Eller tørket/vasket du de på noe vis først? Så gøy! Jeg tenker at den sikkert må ha masse sol og varme for å vokse? Men, det hadde vært artig å prøve, bare for å ha gjort det. Cherrytomatfrøene vasket og renset jeg ja. Så la jeg dem på litt matpapir og lot de ligge å tørke til de var helt tørre før jeg plantet dem
Gjest Tulipana Skrevet 13. april 2013 #18 Skrevet 13. april 2013 Jeg sådde paprikafrø fra en paprika og har fått de herligste planter av dem. Det hadde dog en uventet bieffekt, for hver gang jeg kutter paprika nå så tenker jeg på alle de fine frøene jeg kaster bort...
Gjest Errata Skrevet 15. april 2013 #19 Skrevet 15. april 2013 Da har jeg puttet litt tomatfrø i en potte, så får vi se om det blir plante på meg. Føler det går treigt med alt i vinduskarmen, skulle tro plantene visste at våren er forsinket utendørs. (Selv om det jo er like mye, om ikke mer sol enn i fjor)
elise00 Skrevet 15. april 2013 #20 Skrevet 15. april 2013 Her i vinduskarmen har jeg plantet masse rart. Gikk litt amok da jeg kjøpte frø på nettet Tomatplantene har begynt å spire veldig, og gressløken. De andre er litt tregere, det er dill, sitronmelisse, markjordbær, jordbær, vaniljebasilikum, øyeblomst, husfred, bladpersille, kruspersille og lavendel. I tillegg har jeg plantet "levende steiner" og de har såvidt tittet opp. Blir spennende Kanskje jeg skal prøve meg på paprika og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå