AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #1 Skrevet 8. juni 2014 Skal prøve meg på lavkarbo. Jeg har Cøliaki å elsker alt som skal spises..smør, fløte, fete ting osv. Så hvorfor ikke? 😊 men, jeg må vel holde meg innenfor en viss mengde kcal vil jeg tro? For uansett hvilken diet du går på, kan man vel ikke spise mer en det man har behov for? 😜Anonymous poster hash: 8cec9...5f1
Gjest Jørild Skrevet 8. juni 2014 #3 Skrevet 8. juni 2014 Poenget med lavkarbo er at man spiser til man er behagelig mett og så stopper, man teller ikke kcal. 8
sullå Skrevet 8. juni 2014 #4 Skrevet 8. juni 2014 Min erfaring er at jeg ikke trenger å telle kalorier på lavkarbo. Jeg klarer ikke å overspise, rett og slett! Dessuten spiser jeg ikke godteri lenger = kalorier spart
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #5 Skrevet 8. juni 2014 Jeg eier ikke magemål, så d spørs om jeg må være litt obs på det. Men kanskje jeg ikke klarer å spise så mye av maten når den er mektig. Takk for svar 😊Anonymous poster hash: 8cec9...5f1
MiniMjau Skrevet 9. juni 2014 #6 Skrevet 9. juni 2014 Det er ikke alle som greier å stoppe nårde er mett. En skal heller ikke overdrive fettmengden. Jeg hadde nok talt kalorier i starten for å få en oversikt, samt holdt meg til en porsjon pr måltid. Er ikke meningen en skal spise eggerøre av 5 egg og fløte, en pakke bacon og toppe det med majo, en hel avocado og kaffe med fløte. Et behagelig kosthold, mett lenge, men går du veldig lavt på karbene blir du veldig slapp i starten.
Supraspinatus Skrevet 9. juni 2014 #7 Skrevet 9. juni 2014 Ikke tell energimengden med mindre du går veldig opp i vekt. Det er normalt å spise noe mer energi, spesielt i begynnelsen. Og se vekten an på 2 mnds basis. Om du går opp 1kg til i morgen er det ikke "lavkarbo" sin feil. Energibehovet som du kaller det går opp, eller forbruket som det egentlig er, når du spiser mer. Ikke lag lavkarbo-varianter av alt mulig i begynnelsen. Det er en feil mange gjør og de ender opp med å basere kostholdet sitt på det som egentlig er en slags godteri eller desserter.
MiniMjau Skrevet 9. juni 2014 #8 Skrevet 9. juni 2014 Ikke tell energimengden med mindre du går veldig opp i vekt. Det er normalt å spise noe mer energi, spesielt i begynnelsen. Og se vekten an på 2 mnds basis. Om du går opp 1kg til i morgen er det ikke "lavkarbo" sin feil. Energibehovet som du kaller det går opp, eller forbruket som det egentlig er, når du spiser mer. Ikke lag lavkarbo-varianter av alt mulig i begynnelsen. Det er en feil mange gjør og de ender opp med å basere kostholdet sitt på det som egentlig er en slags godteri eller desserter. Enig, det er ikke nødvendig å begynne å google frenetisk etter lavkarbokaker med en gang fokuser på den daglige maten, og ikke kaker og godis.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 Jeg er en av de som legger veldig lett på meg om jeg overstiger kalorimengden jeg har behov for. Jeg har også tendens til å spise mer en jeg har behov for. Så derfor tror jeg det er lurt av meg å telle. I hovedsak tenker jeg på å erstatte potet/pasta/ris med blomkål og brokkoli. Kutte ut halvfabrikater. Jeg har jo som sagt cøliaki, så det blir ikke den alt for store overgangen. Heldigvis er jeg lite glad i kaker og søtt. Takk for svar Anonymous poster hash: 8cec9...5f1
MiniMjau Skrevet 9. juni 2014 #10 Skrevet 9. juni 2014 Høres jo fint ut! Husk å tilføre litt fett også
Supraspinatus Skrevet 9. juni 2014 #11 Skrevet 9. juni 2014 Jeg er en av de som legger veldig lett på meg om jeg overstiger kalorimengden jeg har behov for. Jeg har også tendens til å spise mer en jeg har behov for. Så derfor tror jeg det er lurt av meg å telle. I hovedsak tenker jeg på å erstatte potet/pasta/ris med blomkål og brokkoli. Kutte ut halvfabrikater. Jeg har jo som sagt cøliaki, så det blir ikke den alt for store overgangen. Heldigvis er jeg lite glad i kaker og søtt. Takk for svar Anonymous poster hash: 8cec9...5f1 Du overspiser ikke om du spiser med normalt tempo og stanser når du er mett. Om du er redd for å overspise kan jo du ta mindre på tallerkenen og heller kjenne etter, etter hver porsjon om du vil ha mer. Om du hele tiden stopper før du er mett vil jo du etterhvert utvikle et ganske anstrengt forhold til mat.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #12 Skrevet 9. juni 2014 Det er helt og holdent viljestyrken min det går på. "Ailler så mætt at d itj går ein bit ætt" sa bestandig farmoren min. Klinger ikke så pent på bokmål 😜 jeg kjenner jeg er mett, men "det var jo sååå godt" I morgen skal jeg prøve å lage meg knekkebrød 😊Anonymous poster hash: 8cec9...5f1
MiniMjau Skrevet 9. juni 2014 #13 Skrevet 9. juni 2014 Du overspiser ikke om du spiser med normalt tempo og stanser når du er mett. Om du er redd for å overspise kan jo du ta mindre på tallerkenen og heller kjenne etter, etter hver porsjon om du vil ha mer. Om du hele tiden stopper før du er mett vil jo du etterhvert utvikle et ganske anstrengt forhold til mat. Ikke alle har den evnen, å stoppe når en er mett, det er derfor noen er overvektig. Ikke alle normalvektige som skjønner dette
Gjest Runforit Skrevet 10. juni 2014 #14 Skrevet 10. juni 2014 Ikke alle har den evnen, å stoppe når en er mett, det er derfor noen er overvektig. Ikke alle normalvektige som skjønner dette Man kan lære seg å stoppe i tide ved å bruke mindre tallerkener, spise saktere og spise mat som er mer næringstett. Når magen blir vant med dette så vil hjernen følge etter og faktisk registere når en faktisk er mett. Det handler om å innarbeide nye rutiner og vaner slik at kroppen lærer seg og kjenne etter når den faktisk er sulten og når den faktisk er mett.
Pringle Skrevet 10. juni 2014 #15 Skrevet 10. juni 2014 Ikke alle har den evnen, å stoppe når en er mett, det er derfor noen er overvektig. Ikke alle normalvektige som skjønner dette Man kan lære seg å stoppe i tide ved å bruke mindre tallerkener, spise saktere og spise mat som er mer næringstett. Når magen blir vant med dette så vil hjernen følge etter og faktisk registere når en faktisk er mett. Det handler om å innarbeide nye rutiner og vaner slik at kroppen lærer seg og kjenne etter når den faktisk er sulten og når den faktisk er mett. Jeg har hatt stor nytte av en kombinasjon av kaloritelling, porsjonskontroll, "ekte mat", faste måltider, og en slags mindfullness ifbm mat, spising og metthet, jeg bruker "The Hunger Scale", finnes i mange varianter, her er én: http://www.oprah.com/health/The-Best-Life-Diet-The-Hunger-Scale
Leehyori Skrevet 10. juni 2014 #16 Skrevet 10. juni 2014 Skal prøve meg på lavkarbo. Jeg har Cøliaki å elsker alt som skal spises..smør, fløte, fete ting osv. Så hvorfor ikke? men, jeg må vel holde meg innenfor en viss mengde kcal vil jeg tro? For uansett hvilken diet du går på, kan man vel ikke spise mer en det man har behov for? Anonymous poster hash: 8cec9...5f1 Lavkarbo = feit, salt mat = du klarer ikke spise for mye av det. Jeg spiser egg og bacon, jeg klarer bare å spise to egg og noen baconbiter, jeg krydrer eggene også + drikker mye vann/te som gjør at jeg blir stapp mett og dette varer noen timer. I går så spiste jeg vell kl.11 og spiste ikke før 16.00
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #17 Skrevet 10. juni 2014 Nei, det kan jeg tro på. Jeg lagde knekkebrød i dag, spiste til frokost og jeg er mett enda ☺️ Lagde av solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø og egg. Anonymous poster hash: 8cec9...5f1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #18 Skrevet 10. juni 2014 Hvordan synes dere dette ser ut Frokost - to hjemmelagde knekkebrød. Uten pålegg Middag - to stk laksefile, rømme og masse brokkoli og blomkål. Stekt i meierismør Kvelds - eggerøre av 3 egg med spekeskinke og ost. Stekt i meierismør. Mellom-måltid - en neve valnøtter. Hadde ikke lunch idag pga. sen frokost, da jeg måtte lage knekkebrøde først. Er jeg på rett vei? Anonymous poster hash: 8cec9...5f1
Gjest Runforit Skrevet 10. juni 2014 #19 Skrevet 10. juni 2014 Hvordan synes dere dette ser ut Frokost - to hjemmelagde knekkebrød. Uten pålegg Middag - to stk laksefile, rømme og masse brokkoli og blomkål. Stekt i meierismør Kvelds - eggerøre av 3 egg med spekeskinke og ost. Stekt i meierismør. Mellom-måltid - en neve valnøtter. Hadde ikke lunch idag pga. sen frokost, da jeg måtte lage knekkebrøde først. Er jeg på rett vei? Anonymous poster hash: 8cec9...5f1 Vanskelig å si. Sånn grovt regnet så kommer jeg til knapt 1000 kcal.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #20 Skrevet 10. juni 2014 Ikke mer? Rart..jeg er stappmett 😜 det kan jo uansett være lurt å telle, sånn at jeg vet at jeg får i meg nok. Anonymous poster hash: 8cec9...5f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå