Gå til innhold

Er du overvektig? Spis mindre!

Donnie Darko

Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg noen erfaring med å slutte å røyke. Men jeg har jo venner som både har prøvd å slanke seg og å slutte å røyke. Det en del av de sier er vanskelig er forholdet til mat' date=' for mat skal man jo fortsette å spise, og da er det så lett å spise mer. Røyk skal man kutte ut, ikke drive med 4-5 ganger om dagen.[/quote']

Ja, det er et godt poeng. Røyken kan du gjøre enten eller med,- maten må du ha et forhold til hele livet. Har både sluttet og røyke og slanket meg. Slankinga var hardest for meg! Men jeg ser jo at andre har hatt det motsatt.

Forøvrig synes jeg DD har et godt poeng, (selv om jeg veier for mye selv og det er kjipt å innrømme),- det er svært ofte selvforskylt at man er tykk. Sier ikke alltid, men det er det i alle fall tilfelle med meg. Det er ikke til å bortforklare. Å si noe annet vil være å sy gedigne sofaputer under armene på alle oss overvektige. Jeg vet jo hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt. Alle overvektige som ikke går på medesiner, er syke e.l vet det, men det er bare så vanskelig, p.g.a samfunnet av i dag, der det ikke er mangel på noe. Det er et hav av fristelser å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn

Det er uansett en stor forskjell på å være røyker og å være tjukk. Røyking går utover tredjepart, så langt har jeg derimot aldri opplevd at en har dødd av passiv hamburgerspising på mac'ern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det DD skriver, men jeg synes det blir feil å sammenligne røyk og fedme på den måten. Røyk er skadelig for andre også, og man trenger ikke røyk. Men mat må man ha, og problemet for mange er vel at de bruker maten som terapi på et eller annet vis, om det er å nekte seg å spise noe som helst, eller å spise altfor mye.

Når det gjelder det at folk velger selv om de vil bli tykke eller ikke, er en sannhet med modifikasjoner. Jeg tror at grunnlaget blir lagt allerede i barndommen, og grunnen til det er denne:

Jeg har fire stesønner, og en gutt og en jente selv. Altså 6 barn. De får samme mat og har omtrent samme aktivitetsnivå. Men likevel er èn av guttene allerede overvektig. Jo større han blir, jo mer mat vil han jo ha, og jo mindre beveger han seg. Men i utgangspunktet var han like tynn som de andre. Så, hvorfor bli han tykk mens de andre er tynne streker?

Det er nok litt arvelig betinget da morens familie er av den staute kraftige typen. Men samtidig er jo kostholdet viktig. Jeg vet at hjemme hos moren får de mye snop, sjokolade frokostblanding, kun syltetøy og sjokolade pålegg på skivene. Det er vafler og pannekaker og kaker og ellers generelt "dårlig" mat for en som ikke tåler slik mat.

Svigermor sier også hele tiden at nå er han jo så tykk! Men likevel lager hun KUN usunn mat, nøyaktig samme mat som han får hjemme hos moren.

Jeg er veldig opptatt av mat og kosthold, så her har vi nå begynt å gjøre følgende for å endre matvanene hans (og de andres da, de har nok ikke vondt av det de heller! :) ) De får ikke mer en en kopp brus hver på lørdagen, snop får de kun på lørdag og bare litt av midt på dagen slik at de skal få "brukt opp" sukkeret de får i seg... Vi setter frem en stor skål med frukt som gjør at småspisingen mellom måltider er av en sunnere art. Vi spiser mye kylling og ris, og lager grønnssakssuppe fra "bunnen" av, ingen ferdigretter. De spiser ikke sjokoladegryn til frokost, men heller kokt egg og havregryn. De har ikke klaget mye på det, kun noen ganger når det ikke står syltetøy og sjokoladepålegg på bordet. Men de dør ikke hvis de ikke spiser, har ingen tro på at de sulter ihjel ved siden av gulosten akkurat... :wink:

Jeg snakker også mye om hva som er usunt, at sukker ikke er bra, hva sukker gjør med kroppen vår og at det gjør oss sløve, og at det er bra å spise mye frukt og grønnsaker.

Selv er pga allergier på en diett uten hvetemel, melk og sukker. Og har gått ned maange kilo selv om jeg var slank fra før. Det har ikke vært lett, men heller ikke uoverkommelig, og jeg spiste MYE snop før denne kuren.

Når folk sier til meg nå at de er tykke og vil slanke seg, så sier jeg at slutter du med disse tre tingene, så kommer du til å gå ned i vekt. Men da bare rynker de på nesen og sier det er umulig. Fordi at nå til dags er vi så vant til et kosthold som inneholder dette at det synes umulig å klare seg uten!

For 60 år siden ble hvitt sukker nesten ikke brukt i maten, problemet i dag er at det er så stor tilgang på usunn mat og den er så utrolig GOD at vi bare ikke klarer å la vær! :)

Jeg tror at de fleste vestlige land kommer til å ende opp som USA med de fedmeproblemene de har der. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen
Jeg blir faktisk ganske personlig sint og lei meg når jeg leser slike tråder.

Jeg også :( .... Jeg har en datter som er lubben og jeg strever med å få henne til å godta det og føle seg fin..

Det er trist å tenke på det tydeligvis er mange som mener at alle skal være tynne.. Det er så utrolig sårende å høre at det er selvforskyldt. Jeg stapper ikke i henne junkfood etc.. Hun er aktiv.. Jeg orker ikke å gå inn på denne tråden igjen

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det absolutt ikke alltid er selvforskylt,- som så mange av dere argumenterer med.

MEN, vi må ikke glemme at med mange så ER det det!

Selv om en del ikke kan noe for at de er tykke, og må slite med det, synes jeg ikke man skal stikke under en stol at MANGE har selv lagt opp til det,- ikke med vilje for å bli kjukke, of course, men de har levd på en måte over lengre tid, som de vet er helseskadelig. (Sånn som jeg har gjort).

I det hele tatt synes jeg det er viktig å prøve å skille helseaspektet med vekten, fra det utseendemessige ved den.

To eksempler:

1. Å gå å fortelle f.eks broren din at han burde slanke seg fordi han ser ekkel ut når han er så kjukk.

Det er selvf. helt uakseptabelt, etter min mening.

2., Å snakke med ham om at dette kan medføre en allvorlig fare for hans helse og likvskvalitet, og at jeg derfor håper han klarer å slanke seg.

Det synes jeg er greit.

Vi må i det hele tatt se litt mer nyansert på det synes jeg.

Selvfølgelig må man gjøre alt for å ikke knuse selvtillitten til dem som er tykke, og fortelle dem at de ikke ser riktig ut, i forhold til malen, (jeg er jo selv overvektig og vet hvordan det er å føle seg usikker pga vekta og utseende), men heller vinkle det som en rent helsemessig sak, som det jo er! Det er farlig å være veldig overvektig,- faktisk vel så farlig som røyking. (Bare at man kun skader seg selv, selvf).

Dessuten,- jeg tror nok at også noen av dem som påstår at de ikke har skyld i overvekten selv, i virkeligheten har det i stor grad. (Det vet jeg eksempler på). Det er bare at det er vanskelig å måtte innrømme at man faktisk ikke har hatt nok selvkontroll til å leve slik man vet man bør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett en stor forskjell på å være røyker og å være tjukk. Røyking går utover tredjepart' date=' så langt har jeg derimot aldri opplevd at en har dødd av passiv hamburgerspising på mac'ern.[/quote']

Jepps, dette er ett veldig-veldig viktig poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så den maten vi i vesten spiser opp den gjør at barna i fattige land blir like tjukke???

Når dere forbruker så mye mat så går det veldig ut over andre.....

Diabetes og overvekt tar sykehjemsplasser....... + flere enn ved passiv røykinng....

Feithet smitter!

Waco

Eller tror dere det er en tilfeldighet at det er høyere avgift på h-melk enn på lettmelk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Omtrent i 98% av tilfellene så er det selvforskylt.. Man ødelegger sitt eget stoffskifte ved a spise mye og usunt og havner i en ond sirkel hvor man blir større og større..

For du er jo eksepert på dette. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For du er jo eksepert på dette. :roll:

Ikke jeg.. Men en professor i biokjemi ved universitetet i Debrecen som fortalte dette er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg.. Men en professor i biokjemi ved universitetet i Debrecen som fortalte dette er det.

donnie ikke glem at disse damene mener at det ikke er noen sammenheng mellom hva man spiser og hva man blir... og da er det jo like greit og la dem leve videre i den villfarelsen, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Virker som Donnie Darko har behov for å rakke ned på andre for å føle seg bedre i forhold til sin egen røyking...

Sånn har jeg også gjort altså! Men, det var når jeg var i puberteten... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

donnie ikke glem at disse damene mener at det ikke er noen sammenheng mellom hva man spiser og hva man blir... og da er det jo like greit og la dem leve videre i den villfarelsen, eller hva?

Ja.. vi kvinner burde heller overlate dette til mannfolka som vet hva de snakker om. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et symptom på at det alltid er enkelt å løse andres problemer. Om man er ikke-røyker er det lett å si at det jo "bare" er å slutte. Er man tynn er det lett å si om overvektige at det "bare" er å slanke seg.

Det er "bare" å

- arbeide mindre,

- ta seg sammen,

- slutte å irritere seg over den vanskelige familien,

- flytte fra den den utro ektemannen,

- lukke ørene når kompisen kverulerer,

- feste mindre,

- lese mer,

- være konsekvent i barneoppdragelsen,

- bruke mindre penger,

og så videre.

Jeg tror de fleste vet ganske godt hva de kan bli flinkere til uten at andre skal fortelle dem det. Jeg kunne ha skjerpet meg på veldig mange felt. Men jeg har aldri lovet noen å være perfekt. Og om noen tror de har rett til å forvente perfeksjon av meg og andre, så er igrunn det i seg selv noe de bør jobbe litt med.

Klart man skal strebe for at befolkningen sett under ett skal være sunne og friske. Men det må skje gjennom holdningskampanjer, matvarepriser, aktivitetstilbud o.s.v

Ikke ved å skjele på alle som har noen kilo ekstra og si at de burde skjerpe seg. Og at det "bare" er å spise sunnere, mindre oftere, sjeldnere eller what ever.

Arbeidet med å få en sunnere befolkning må skje ved å se befolkningen under ett, ikke ved å se på enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som Donnie Darko har behov for å rakke ned på andre for å føle seg bedre i forhold til sin egen røyking...

Sånn har jeg også gjort altså! Men, det var når jeg var i puberteten... :ler:

hihihihihi.. Der traff du virkelig spikeren på hodet hihihi.. ehem.. :roll:

Jeg prøver ikke noensteder i innlegget mitt å forsvare andres eller min røyking. Jeg ville bare sette fokus på et helseproblem som er like stort i omfang som røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus
Det er uansett en stor forskjell på å være røyker og å være tjukk. Røyking går utover tredjepart' date=' så langt har jeg derimot aldri opplevd at en har dødd av passiv hamburgerspising på mac'ern.[/quote']

Det er ikke derfor flere og flere ser ned på røykere nå. Fakta er at man ser på det som usunt. Unge mennesker tar avstand fra røyk fordi det er skadelig for dem, ikke andre.

Det verste problemet med røyking vil aldri være den passive - det er ikke derfor man har antirøykekampanjer. Og slike kampanjer kan føles stigmatiserende for røykere, og det forstår jeg. Dermed ser jeg hvor DD vil med innlegget sitt. Hvorfor skal det være greit å stigmatisere røykere, men ikke andre usunne mennesker?

Fedme er arvelig? Hva slags argument er det? Alle mulig avhengigheter kan være arvelig, også avhengighet av røyk og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere områder en kan sammenligne røyking med fedme. Det er usunt, det koster samfunnet osv osv.

Det jeg likevel reagerer på i slike debatter, er at det tydligvis aldri er for mye mat som er problemet. Gang på gang kommer en med argumenter som arvlighet, sykdommer, spiseforstyrrelser osv. Selvfølgelig er dette også årsaker til fedme, men dette gjelder kun et fåtall.

Tidligere i tråden ble det referert til et program som gikk på NRK, om operasjon pga fedme. Dette var et veldig godt program, og der alle de tre som var med, var åpne om problemene sine, og som ikke kom med 1000 unnskyldninger for overvekten sin. Det står det respekt av.

Jeg mener at fedme er et stort samfunnsproblem, og at de som sliter med ekstrem overvekt har problemer som kan sammenlignes med alkholisme og narkomani. De trenger hjelp, og i Norge er det samfunnets oppgave å hjelpe dem.

Hilsen SiBa, som selv kunne tatt av endel kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er først og fremst ganske enig med Arkana, Grooo og

:-)anna.

Finner i denne tråden flere bevis på at det er ok å komme med "lure råd" om at det er såååå enkelt å gå ned noen kilo.

Det er som en sier her, at en kan fint si dette til overvektige, men at det er fy å si til en anorektiker at denne må spise mer!

Jeg synes det virker ganske enkelt og greit å si hva andre bør gjøre, når det ikke er et problem som gjelder en selv. Jeg kan godt tro at det er enkelt og griet å slutte å røyke siden jeg ikke røyker, men jeg vet jo egentlig ikke om alle synes det er like enkelt.

Nei, fysj. Vi må virkelig bli kvitt de feite late droga.

Slik oppfatter jeg en del personers meninger (ikke spes. i denne tråden, men generelt)

Jeg er klar over at om man er svært overvektig, så er det lurt å prøve å gå ned. Det er lurt, både for tynn og tykk å spise riktig med et balansert kosthold. Det er også viktig med mosjon og frisk luft + kutte den berømte røyken.

Det er faktisk mange andre lidelser enn fedme man kan få av å ha feil kosthold, så det er ikke bare tungvekterne som bør skjerpe seg.

Jeg skal ikke komme med unnskyldninger, men siden jeg har vært "stor" med kraftig benbygning og valpefett som aldri ser ut til å ville av, siden jeg var liten så mener jeg at en bør slutte å tro at "alle" bare sitter på sofaen og spiser potetgull og Cola foran tv`n hele dagen og ikke gidder noe. Det er vel en av de verste generaliseringen jeg hører i allefall.

Det er ikke alltid så enkelt, noen blir slankere av å skjerpe kosthold og aktivitet, mens andre faktisk ikke blir det, og trenger legehjelp.

Dette med vektnedgang er veldig individuelt. Jeg vil i allefall ikke være så bold at jeg mener at ALLE klarer alt like bra. Hadde det vært så enkelt, så hadde vi alle vært slanke og tynne og friske! Og muligens svært like. Tenk hvor kjedelig det ville vært om alle veide 60 kg ?

Og jeg har vitterlig lov til å kalle meg selv for formfull/frodig, selv om jeg er overvektig.

Jeg har heller ikke bilringer (ikke alle feite har det) og må få lov til å være fornøyd med kroppen min (når jeg endelig har klart å like meg selv etter lang tid med dårlig selvtillit, delvis pga enkelte meninger i slike tråder!) selv om jeg vet at jeg bør gå ned i vekt.

Det er som det har vært lenge, tynnhet og små klesstørrelser forhelliges :roll:

Det ER og blir mer akseptert å være tynn.

Sånn på tampen :

Jeg er svært klar over kiloene mine, likevel vil jeg ikke skamme meg og pakke meg inni tøy for at enkelte ikke tåler å se litt flesk.

Folk har vitterlig ikke vondt av min overvekt, det er mitt problem og ingen andre bør "henge seg opp i det".

En annen ting er at jeg ikke søker opp problemstillinger andre sliter med og synser i vei om hvor enkelt og greit det er å kutte det ut :o

Kanskje noen vil gå i mine sko en dag og se hvordan det er, før man uttaler seg så skråsikkert ?

;-)

Jeg er svært klar over at noe må gjøres med kostholdet til mange folk, og at det barn er mer overvektige enn noen gang.

Jeg tror det skyldes stillesittende aktiviteter som pc-dill, tv-spill og generell latskap og lite engasjement mht. aktiviteter fra de unge/voksne. Mer aktivitet og riktig kosthold er svært viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...