Gjest Gjesta Skrevet 18. juni 2004 #21 Del Skrevet 18. juni 2004 En annen ting jeg har lagt merke til (som antagligvis er en trend fra USA) er at det foregår faktisk en kampanje om at fedme er "helt greit" og at alle burde være stolt av kroppen sin uansett. Hva er dette for noe? Er helt enig i dette! Jeg er helt imot denne "ja til fedme"-trenden som holder på, ikke fordi jeg ikke vil at feite skal ha selvtillitt, men fordi fedme ikke skal gjøres til noe som er "bra"! "Menn liker kvinner med kjøtt på kroppen" eller "menn vil ha kvinner med former"..kjøtt på kroppen, ok! Men kall en spade for en spade...flesk er flesk, og kjøtt er kjøtt.... Former? hva er det? stemmer det ja...det er ikke bilringer man har, nå kalles det former..... Clea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 18. juni 2004 #22 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg har akkuratt sluttet å røyke. Har også for en tid siden slanket meg. Jeg syns det var 10000000 ganger lettere å slanke seg enn å slutte å røyke.................... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. juni 2004 #23 Del Skrevet 18. juni 2004 Kort sagt: En overvektig person har en forstyrret metabolisme' date=' ja. Men dette betyr ikke at det ikke er selvforskyldt...[/quote'] Lurer på hvor mange to-liter-cola-og-3kg-potetchips-om-dagen-mennesker jeg har vært borti som er ganske så tynne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 18. juni 2004 Forfatter #24 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg har akkuratt sluttet å røyke. Har også for en tid siden slanket meg. Jeg syns det var 10000000 ganger lettere å slanke seg enn å slutte å røyke.................... Vel... Jeg har ikke klart å stumpe røyken.. men jeg har slanket meg og trent meg opp uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #25 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg syns da nå i disse antirøyke-tider at det er viktig å sette fokus på en annen stor trussel mot folkehelsa. Fett! Mange er rett å slett for feite her til lands og resten av den vestlige verden. Dette har jeg inntrykk av at er et ganske tabu idag. Allikevel så er det ikke få som dør hvert år av åreforkalkninger og deretter hjerteinfarkt som er en direkte årsak av fedme. Hvorfor blir dette forbigått i stillhet? Dette blir da ikke forbigått i stillhet! Ikke lenge siden Høibråten lanserte sin kamp mot de norske kiloene, til protester fra en del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 18. juni 2004 #26 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg synes det burde være advarsler på mat med høyt fettinhold, likså det er advarsler på røykpakken. Så kanskje folk hadde tenkt seg litt mere om. Da jeg jobbet i butikk, så jeg den ene småbarnsfamilien etter den andre kjøpe potetgull og annet snacks midt i uka! Det kan da umulig være nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 18. juni 2004 #27 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg har akkuratt sluttet å røyke. Har også for en tid siden slanket meg. Jeg syns det var 10000000 ganger lettere å slanke seg enn å slutte å røyke.................... Enig med Jens! Det var utrolig tøfft å slutte å røyke. Det er mange år siden jeg sluttet, men husker det som om det var i går. Og jeg har rukket å slanke meg mange ganger siden den gang! Jeg er litt enig med DD her. Mange som røyker har et fysisk eller psykisk avhengighetsforhold til nikotin. På samme måte som mange overvektige har et fysisk eller psykisk avhengighetsforhold til mat. Det er ikke bare bare å slutte å røyke og det er ikke bare bare å slutte å spise litt for mye. Men samtidig så synes jeg det er flott at det blir akseptert at vi mennesker kommer i ulike fasonger. Ikke minst i disse dager hvor mote-idealet er tynnere enn det sunne idealet. Og hvor kvinnelige fasonger blir sett på som overvekt. Dessuten er det faktsikt lettere å legge om kostholdet hvis man først aksepterer den kroppen man har. For mange dreier nemlig overspising seg om selvtillit. Jaja, er ikke noen ekspert på dette. Men for mange (meg inkludert) så er det ingen sykdom forbundet med mine ekstra kilo. Det er en kombinasjon av hvordan jeg er skapt sammen med min glede over mat. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #28 Del Skrevet 18. juni 2004 Det var utrolig tøfft å slutte å røyke. Det er mange år siden jeg sluttet, men husker det som om det var i går. Og jeg har rukket å slanke meg mange ganger siden den gang! Synes du disse slankekurene har vært vellykkede, siden du har gjort det flere ganger siden den første? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 18. juni 2004 #29 Del Skrevet 18. juni 2004 Synes du disse slankekurene har vært vellykkede, siden du har gjort det flere ganger siden den første? He-he! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #30 Del Skrevet 18. juni 2004 Nå har ikke jeg noen erfaring med å slutte å røyke. Men jeg har jo venner som både har prøvd å slanke seg og å slutte å røyke. Det en del av de sier er vanskelig er forholdet til mat, for mat skal man jo fortsette å spise, og da er det så lett å spise mer. Røyk skal man kutte ut, ikke drive med 4-5 ganger om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ronja_80 I.I Skrevet 18. juni 2004 #31 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg synes det burde være advarsler på mat med høyt fettinhold, likså det er advarsler på røykpakken. Så kanskje folk hadde tenkt seg litt mere om. Da jeg jobbet i butikk, så jeg den ene småbarnsfamilien etter den andre kjøpe potetgull og annet snacks midt i uka! Det kan da umulig være nødvendig. Så enig så enig! Ser bare flere og flere direkte feite unger som går å spiser pølser, hamburgere, is etc, midt i ukedagene. Og foreldrene synes dette er helt greit. Om voksne mennesker velger å bli feite er opp til dem, men når voksne lar sine barn bli feite, ja , da vil jeg gå så langt å kalle det en form for barnemishandling. Ingen barn er tjent med å være feite, med tanke på lek, gym, selvbilde og sist men ikke minst mobbing. Mange voksne ser på mat som kjærlighet. Når barna får masse god (les:feit) mat, er det ofte ensbetydende med kjærlighet. Hvorfor? Fordi at barnet koser seg akkurat der og da, og slørper i seg unødvendigt søppel? Men tilbake til hovedinnlegget. Det bør vel være opp til hver enkel person hva de stapper i seg av mat. Alle i dag vet at fedme er farlig, og hvordan man kan bli feit. Syns allikevel at du gjør løsningen av problemet om til en bagatell. De aller fleste, tjaaa....la oss si 98 % av de som overspiser ,har ett eller annet dyptliggende problem. Det handler for det meste ikke om mat, men om trøst, belønning, erstatning o.l. Og hvor enkelt er det å ta fatt på slike problemer? Det handler ikke om å slutte å stappe i seg, men om å få en tilværelse man er fornøyd med. Så vil vekten bli deretter. Men enkelt er det nok ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 18. juni 2004 #32 Del Skrevet 18. juni 2004 Dette blir da ikke forbigått i stillhet! Ikke lenge siden Høibråten lanserte sin kamp mot de norske kiloene' date=' til protester fra en del.[/quote'] Kampanjar for sunn mat og mot usunn mat og levestil har då pågått i mange år. Og Gro Harem Brundtland/WHO har lenge kjempa mot bruk av alt for mykje sukker over alt, i mat og drikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille mor Skrevet 18. juni 2004 #33 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg er tildels enig med D.D, det er trendy å være antirøyker, så hvorfor ikke begynne med en antifedme kampanje? Overraskende mange mennesker som gir blaffen i vekta, og da snakker jeg ikke om 1-10 kg for mye. Nei de som virkelig har problemer med å bevege seg. Jeg synes vi virkelig burde "bry" oss om dem akkuratt som vi "bryr" oss om røykere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 18. juni 2004 #34 Del Skrevet 18. juni 2004 Ja' date= er ikke det typisk. Ingen ville sagt til en anorektiker "Det er da bare å spise mer!" Skulle ønske det var sant. Men, da jeg var veldig dårlig opplevde jeg mange som sa nettopp dette dessverre. Folk kan være utrolig korttenkte. Men ellers er jeg enig med deg altså, Arkana. I dag er jeg ikke lenger sykelig tynn, men fortsatt tynn. (Og det vil jeg muligens alltid være for det ligger i genene også). Og fortsatt er det veldig mange som kan mase på meg om å spise mer, f.eks. kolleger. Det er slitsomt i lengden. Forstår godt at det motsatte også er slitsomt, kommenterer bevisst ikke folks matvaner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 18. juni 2004 #35 Del Skrevet 18. juni 2004 Hvorfor er det da så ufattelig mange flere overvektige nå enn det var for 60 år siden? Det er mange årsaker til det. Hele kostholdet og alt vi omgir oss med har forandret seg, og vi har fått flere biler og en helt annen måte å leve på. Dessuten... Det er en STOR forskjell på fedme og røyking: At en person er fet skader/plager ikke noen andre, at en person røyker skader de som er allergiske og reagerer på røyk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bø Skrevet 18. juni 2004 #36 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg er enig med Poirot. Man kan slutte å røyke, men man kan ikke slutte å spise, og det er en vesentlig forskjell. Mange som har vært avhengig av noe, enten røyk, alkohol el.l. må kutte det ut helt. Èn røyk, eller èn drink medfører at de sprekker, og er tilbake i avhengigheten igjen. Sånn kan man ikke gjøre det med mat, for man må fortsette å spise... Og det er lett for deg å skryte av at du ikke hadde problemer med å gå ned i vekt. Det er beviselig mye enklere for en mann å tape fett, da de har større muskelmasse, og ikke hormoner som svinger iløpet av måneden. Grunnen til at vi er feitere idag, skyldes flere ting. De fleste har stillesittende arbeid, og i tillegg spiser vi mye ferdigmat som inneholder mye sukker. (Som regel er det sukker som er problemet, og ikke fett.) Jeg kan heller ikke se at det er akseptabelt å være feit. Hvis man går i klesforretningene, så ser man jo at størrelsene har krympet. Jeg ser ikke logikken i det, når vi mennesker vokser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 18. juni 2004 #37 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg blir faktisk ganske personlig sint og lei meg når jeg leser slike tråder. Dette er noe av det mest dustete jeg hører!! Hvorfor skal ikke store mennesker være glad i kroppen sin?! Er det ikke et mål at folk skal trives med seg selv? Hva er da målet: at de som veier mer enn gjennomsnittsvekta skal skamme seg og mistrives?! Ikke tro at man kan skjære alle over en kam. Noen mennesker spiser nok for mye. Men jeg er spent på hvordan man skal skille disse fra de som er store av andre grunner. Om det er enklere å slanke seg enn å slutte å røyke er vel strengt tatt også noe som er helt individuelt. Og jeg ser ikke poenget med å sette gruppene røykere og overvektige opp mot hverandre... Er det flere overvektige enn slanke som kritiserer røykere? Ifølge BMI veier jeg mer enn jeg burde... men jeg kommer aldri til å bli så tynn at BMI mener jeg er tynn nok. I de periodene jeg har hatt en vekt som virkelig har kledd meg godt og jeg har trivdes med, har jeg likevel vært overvektig i følge BMI. Men jeg har og har alltid hatt god helse. jeg spiser sunt og trives med meg selv, og det forbeholder jeg retten til. Det er da ingen grunn til å tro at jeg vil bli sykere med mitt ganske sunne kosthold enn en syltynn person som spiser masse usunn mat. Hva som legger seg på innsiden av blodårene viser ikke på rompa. Og om jeg vil slanke meg så må da det være mitt eget valg på samme måte som det er et eget valg å slutte å røyke. For øvrig tror jeg ikke det var færre overvektige før. (Og hva man tror er tydeligvis fakta godt nok i denne diskusjonen her) Det var bare at fokuset var på andre ting. Det fantes kraftige mennesker den tiden også... (Og jeg har mange fotografiske eksempler på det fra min egen familie) Kanskje ikke så mange ekstremt "amerikansk" overvektige, men veldig mange som ikke var innenfor dagens skjønnhetsideal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 18. juni 2004 #38 Del Skrevet 18. juni 2004 det er heller ikke sunnere å være tynn og ikke trene enn å være overvektig og trene. man må gjerne være overvektig (ikke sykelig overvektig), så lenge man trener på en jevn basis. sjansen for å få hjerte/kar-sykdommer minsker svært mye, mens i den tynne gruppen der treningen var minimal steg igjen sjansen for å få hjerte/kar-sykdommer. tror ikke det lønner seg å ha en kampanje mot overvekt/fedme - nettopp fordi (som så mange har nevnt) de som ikke kan noe for overvekten sin kommer til å bli sett ned på på lik linje som de som overspiser/ikke trener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 18. juni 2004 #39 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg fant en ganske opplysende artikkel på Lommelegen: http://www.lommelegen.no/art/art1989.asp Siden 1945 har andelen overvektige i verden omtrent blitt doblet, for det meste fordi vi beveger oss mindre og spiser annerledes enn tidligere. Diskusjonen om det var færre overvektige før i tiden er vel dermed over? Jeg er sikker på at jeg blir hugd hodet av her inne, men jeg faktisk litt enig med Donnie Drako, jeg. Hvis dere leser artikkelen, ser dere riktignok at det blir henvist til både arv, stoffskifte og hormoner, og det er klart at det er noe i det. Men disse tingene kan vel ikke ha endret seg dramatisk siden 1945? For eksempel er det litt interessant å lese om det som blir skrevet om arvelig fedme. Det man arver, er rett og slett enten en sterkere sultfølelse eller en metthetsfølelse som kommer senere enn hos "vanlige" folk. Noe som igjen da, er vel en naturlig konklusjon, fører til at man faktisk spiser mer. Tendensen til å bli overvektig ligger for en stor del til familier. Man antar at omtrent halvparten av all fedme i verden er arvelig. Det kan være mange årsker til det: For eksempel finnes det et hormon som heter leptin som sender beskjed til hjernen om at man føler seg mett. Signalet om metthet slår ofte inn svært sent, eller ikke i det hele tatt hos overvektige. Noen kan iblant gå rundt med en sultfølelse som er så sterk at det føler at de må spise for å overleve. Også et annet hormon, melatonin, er innblandet i appetittreguleringen og sultsignalene til hjernen. Også dette hormonet kan være i ubalanse hos overvektige. I tillegg blir livsstils- og matvaner oppgitt som en "arvelig belastning". Stoffskifteproblemer er som flere her har skrevet en sykdom, ganske sjelden sådan. Det finnes medisiner mot den, og det er heller ikke gitt at folk som har den blir overvektige. (de blir derimot garantert trøtte og slappe). Forbrenningen vår er noe ulik, men det har mye med muskler å gjøre også, og de kan bygges opp. For en stund siden så jeg også en reportasje på nyhetene om et sted i Danmark som overvektige i Norge reiser til, mange triste sjebner. Dette stedet har utrulig suksess, men det er bare et sundt kosthold og mosjon, såkalt livsstilsendring, de tilbyr. Jeg fant en artikkel, muligens basert på denne TV- reportasjen: http://pub.tv2.no/TV2/nyhetene/article218705.ece Selv om alt altså tyder på at så godt som alle vil gå ned i vekt hvis de spiser mindre og trener mer, må det jo være et psykisk aspekt ved saken som er vanskelig for oss andre å forstå. Når folk får beskjed om at de kan dø hvis de ikke slanker seg og allikevel ikke klarer det... Det er nesten noe skremmende ved det hele, det må jo være et avhengighetsforhold minst like sterkt som narkotika. Hva som er verst av å slutte å røyke og å slanke seg aner jeg ikke, jeg har faktisk aldri erfart noen av delene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 18. juni 2004 #40 Del Skrevet 18. juni 2004 Selv om alt altså tyder på at så godt som alle vil gå ned i vekt hvis de spiser mindre og trener mer, må det jo være et psykisk aspekt ved saken som er vanskelig for oss andre å forstå. Når folk får beskjed om at de kan dø hvis de ikke slanker seg og allikevel ikke klarer det... Det er nesten noe skremmende ved det hele, det må jo være et avhengighetsforhold minst like sterkt som narkotika. Om noen får beskjed om at de kan dø om de ikke slanker seg så er det snakk om svært stor overvekt. Det er ikke en beskjed man får om man veier 10 eller 20 kg for mye. Jeg kan virkelig skjønne at det kan synes uoverkommelig å slanke seg 70-80 kilo f.eks. Da er det snakk om å endre hele livet sitt. Og jeg tror ikke det er mulig å sette seg inn i situasjonen uten å ha vært der. Det var for øvrig en veldig interessant dokumentar om dette på TV nylig. (Om slankeoperasjoner på sykehuset i Førde tror jeg det var) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå