Donnie Darko Skrevet 18. juni 2004 #1 Skrevet 18. juni 2004 Lignende utsagn blir ofte brukt mot røykere. F.eks. "Du er svak hvis du ikke klarer å slutte å røyke" eller "Du bør kunne klare deg uten røyken". Jeg syns da nå i disse antirøyke-tider at det er viktig å sette fokus på en annen stor trussel mot folkehelsa. Fett! Mange er rett å slett for feite her til lands og resten av den vestlige verden. Dette har jeg inntrykk av at er et ganske tabu idag. Allikevel så er det ikke få som dør hvert år av åreforkalkninger og deretter hjerteinfarkt som er en direkte årsak av fedme. Hvorfor blir dette forbigått i stillhet? Er det fordi de som er overvektige ikke skal bli satt fingeren på fordi de ikke liker det? Er det synd på dem? NEI! Det er ikke noe mer synd på de overvektige enn det er på røykere! Begge parter har faktisk i 98% av tilfellene valgt dette selv! Så derfor bør det ikke være noe skille der. Dere ivrigste antirøykere der ute bør være enig med meg i dette. Det er nøyaktig den samme retorikken som dere bruker. En annen ting jeg har lagt merke til (som antagligvis er en trend fra USA) er at det foregår faktisk en kampanje om at fedme er "helt greit" og at alle burde være stolt av kroppen sin uansett. Hva er dette for noe? Skulle jeg gått rundt og sagt at å ha noen rusrelaterte laster er "helt greit"? Dette er jo faktisk et ganske stort problem og folk må tørre å se sannheten i øynene! Eneste måten å bli kvitt røyken på er å slutte. Samme med fedme. Er du overvektig er det bare en ting å gjøre. Spis mindre og sunnere og tren mer! Hei sveis...
Gjest Ethereal Skrevet 18. juni 2004 #2 Skrevet 18. juni 2004 Du har et poeng, men samtidig er det mange overvektige som lurer seg selv ved å gå på slankekurer der de faktisk spiser så lite at det går ut over forbrenningen.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. juni 2004 #3 Skrevet 18. juni 2004 Nå er vel ikke alle tjukke skyld i det selv 100 %. Det er veldig få som hadde klart å bli så stor som Marit Christensen uansett hvor mye dem hadde prøvd.
Donnie Darko Skrevet 18. juni 2004 Forfatter #4 Skrevet 18. juni 2004 Nå er vel ikke alle tjukke skyld i det selv 100 %. Omtrent i 98% av tilfellene så er det selvforskylt.. Man ødelegger sitt eget stoffskifte ved a spise mye og usunt og havner i en ond sirkel hvor man blir større og større..
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. juni 2004 #5 Skrevet 18. juni 2004 Omtrent i 98% av tilfellene så er det selvforskylt.. Man ødelegger sitt eget stoffskifte ved a spise mye og usunt og havner i en ond sirkel hvor man blir større og større.. Dokumentasjon takk.
Gjest Fighter Skrevet 18. juni 2004 #6 Skrevet 18. juni 2004 Det er mange grunner til overvekt: - man spiser mer enn man forbrenner. - arv - fysisk sykdom - psykisk sykdom, blant annet spiseforstyrrelser - man spiser for lite og utvikler for lav forbrenning - medisiner Det er sikkert flere grunner også. Poenget er at det er absolutt ikke alle overvektige som har satt seg selv i den situasjonen de er i. Det er også en vesensforskjell på overvekt og røyking, røyking skader andre det gjør ikke fedme. Jeg mener ikke vi bør undervurdere fedme som et problem, men problemet kan ikke løses på en så lettvint måte som du tror, DD!
Donnie Darko Skrevet 18. juni 2004 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2004 Det er mange grunner til overvekt: - man spiser mer enn man forbrenner. - arv - fysisk sykdom - psykisk sykdom, blant annet spiseforstyrrelser - man spiser for lite og utvikler for lav forbrenning - medisiner Det er sikkert flere grunner også. Poenget er at det er absolutt ikke alle overvektige som har satt seg selv i den situasjonen de er i. Det er også en vesensforskjell på overvekt og røyking, røyking skader andre det gjør ikke fedme. Jeg mener ikke vi bør undervurdere fedme som et problem, men problemet kan ikke løses på en så lettvint måte som du tror, DD! Hvorfor er det da så ufattelig mange flere overvektige nå enn det var for 60 år siden? Du er vel enig i at på løs hånd kan man anslå at ihvertfall over 60 % av de overvektige er skyld i det selv? Og da er jo den eneste løsningen og spise sunnere og mindre og trene mer. det kan da vel umulig være negativt å spre et slikt budskap
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. juni 2004 #8 Skrevet 18. juni 2004 Du har nok nevnt det meste Optimist. Vil bare legge til at forbrenning og matlyst faktisk er arvelig. Noen har bedre evne til å få i seg riktig inntak av kalorier i forhold til forbrenning. Det er ikke noe man styrer selv.
Arkana Skrevet 18. juni 2004 #9 Skrevet 18. juni 2004 Ja, er ikke det typisk. Ingen ville sagt til en anorektiker "Det er da bare å spise mer!" Men det er fritt fram å si til en som er overvektig "Det er bare å spise mindre." Det er tydeligvis få som har forståelse for at sterk overvekt kan være vel så psykisk betinget som anoreksi. Alle godkjenner at anoreksi er en sykdom, men alvorlig overvekt er ren latskap. Å gå opp eller ned 10-20-30 kg er ikke gjort over natten, det er et langvarig tankemønster og livsstil som har begynt lenge før de rundt deg kan se det på deg. Selvsagt er overvekt farlig, det er det ingen som sier deg i mot, men det er så arrogant og uvitende å tro at det bare er å spise mindre. Og, at det finnes overvektige her i verden gjør ikke din røyking noe bedre.
Gjest Fighter Skrevet 18. juni 2004 #10 Skrevet 18. juni 2004 Forbrenning og matlyst kan være arvelig, men det kan også styres av både fysisk og psykisk sykdom. Kjenner flere overvektige som knapt spiser, fordi de ikke tør av frykt for å legge på seg. Selv om de vet at det er spise de må for å gå ned i vekt. Ikke alle anorektikere er sylslanke.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. juni 2004 #11 Skrevet 18. juni 2004 Gjennomsnittsvekten har økt med noen kg, det gjelder alle sammen. De som er sterkt overvektig hadde vel vært overvektig om de hadde levd på 60-tallet eller nå. Btw. lavt stoffskifte er en sykdom. Det er ikke noe man får av feilernæring. Kanskje greit å sjekke basic fakta før du uttaler deg?
Donnie Darko Skrevet 18. juni 2004 Forfatter #12 Skrevet 18. juni 2004 det er så arrogant og uvitende å tro at det bare er å spise mindre. Er det ikke like arrogant å si til en røyker at det bare er å slutte?
Gjest Fighter Skrevet 18. juni 2004 #13 Skrevet 18. juni 2004 Btw. lavt stoffskifte er en sykdom. Det er ikke noe man får av feilernæring. Kanskje greit å sjekke basic fakta før du uttaler deg? Var den til meg? Vet at lavt stoffskifte er en sykdom, men man kan også ødelegge forbrenningen ved å spise for lite.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 18. juni 2004 #14 Skrevet 18. juni 2004 Det da ikke det samme i det heletatt! man kan ikke sammenligne fedme med röyk! er du rar? Mat er noe ALLE trenger, siggen er totalt unödvendig. man dör ikke uten. Å misbruke mat ligger på et helt annet nivå rent psykisk enn det å röyke!!!! :o :o :o
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. juni 2004 #15 Skrevet 18. juni 2004 Var den til meg? Vet at lavt stoffskifte er en sykdom, men man kan også ødelegge forbrenningen ved å spise for lite. Den var ikke til deg nei .Men lav forbrenning og lavt stoffskifte er ikke det samme.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 18. juni 2004 #16 Skrevet 18. juni 2004 http://www.lommelegen.no/art/art1989.asp en grei artikkel.
Gjest Fighter Skrevet 18. juni 2004 #17 Skrevet 18. juni 2004 Den var ikke til deg nei .Men lav forbrenning og lavt stoffskifte er ikke det samme. Jeg vet, det var derfor jeg stussa litt. Lav forbrenning kan være en av flere symtomer på lavt stoffskifte.
strangeways Skrevet 18. juni 2004 #18 Skrevet 18. juni 2004 Omtrent i 98% av tilfellene så er det selvforskylt... -Og dette tallet har du fra..? Er dette din personlige hypotese eller?
*Lene* Skrevet 18. juni 2004 #19 Skrevet 18. juni 2004 Jeg har både vært overvektig (slanket meg 20 kg) og røyket. Å slutte å røyke, er 1000000 ganger lettere enn å slanke seg/holde vekten! Jeg røyket i 16 år. Jeg sier ikke at dette gjelder alle!!
Donnie Darko Skrevet 18. juni 2004 Forfatter #20 Skrevet 18. juni 2004 Btw. lavt stoffskifte er en sykdom. Det er ikke noe man får av feilernæring. Kanskje greit å sjekke basic fakta før du uttaler deg? Basic fakta (i henhold til Devlin: Textbook of Biochemistry 5th ed. 2003): Ja; Lavt stoffskifte/fedme generelt, er en sykdom. I en MEGET lav fraksjon av tilfellene kan dette skyldes endokrine sykdommer som Cushing's syndrom, eller hypothyroidisme. Tilsvarende finnes meget sjeldne mutasjoner i gener som koder/regulerer apetitt- og fettregulerende hormoner som Leptin. Men det gjenstår som et ganske uomtvistelig prinsipp at; akkurat som man kan ødelegge kroppens egen regulering av glukose opptak og metabolisme (først og fremst ved å fucke opp produksjon og regulering av insulin) ved å innta overdrevne mengder av karbohydrater, så blir kroppens regulering av fett-opptak, lagring og forbrenning forstyrret ved overdrevent inntak. (dette henger faktisk sammen da Insulin også regulerer fett-metabolisme og Leptin har innvirkning på apetitt generelt) Kort sagt: En overvektig person har en forstyrret metabolisme, ja. Men dette betyr ikke at det ikke er selvforskyldt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå