Gå til innhold

Be om begrunnelse på karakter, universitet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble veldig positivt overrasket av en karakter jeg fikk idag, og har lyst å be om begrunnelse for karakteren. Er dette vanlig å gjøre, eller er det kun dersom man ønsker å klage på karakteren?

Når jeg sender inn ønske om begrunnelse for karakteren ønsker de at jeg skriver hva jeg vil vite/hvorfor, skal jeg da bare skrive "jeg ble svært positivt overrasket over karakteren og ønsker å vite hvordan dere kom frem til den"? :P



Anonymous poster hash: 2c8ff...620
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En i klassen min ba om begrunnelse på en karakter fordi han mente den var for dårlig. Han fikk en D. Da viste det seg at det hadde skjedd en feil og karakteren ble rettet til en B uten at han behøvde å klage.

Om denne karakteren du fikk var veldig uventet og etter din mening ufortjent, ville jeg ikke bedt om begrunnelse. Tenk om det har skjedd en feil? Hva skjer da?

Som svar på spørsmålet ditt: nei, det er ikke vanlig å be om begrunnelse for karakterer man er fornøyd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her:

Dette er en stund før fullfart grad, så at den ikke er komplett vil ikke ha noe å si.

Å finne på en unnskyldning for hvorfor jeg ikke hadde full studieprogresjon det siste semesteret er ikke veldig vanskelig.



Anonymous poster hash: e7ed6...60d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på at du kan riskere å miste denne gode karakteren og få en lavere karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i klassen min ba om begrunnelse på en karakter fordi han mente den var for dårlig. Han fikk en D. Da viste det seg at det hadde skjedd en feil og karakteren ble rettet til en B uten at han behøvde å klage.

Om denne karakteren du fikk var veldig uventet og etter din mening ufortjent, ville jeg ikke bedt om begrunnelse. Tenk om det har skjedd en feil? Hva skjer da?

Som svar på spørsmålet ditt: nei, det er ikke vanlig å be om begrunnelse for karakterer man er fornøyd med.

Det er det jeg er redd for, men har aldri hørt at noen har fått en dårligere karakter etter å ha bedt om begrunnelse, kun en bedre en. De kan liksom ikke bare sette den ned, har jeg hørt da. Meeeen en gang må vel være den første.. vet du hvilket universitet den bekjente av deg gikk på?

TS her:

Dette er en stund før fullfart grad, så at den ikke er komplett vil ikke ha noe å si.

Å finne på en unnskyldning for hvorfor jeg ikke hadde full studieprogresjon det siste semesteret er ikke veldig vanskelig.

Anonymous poster hash: e7ed6...60d

Du er da ikke TS! Fy deg. :P

Anonymous poster hash: 2c8ff...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gikk på NTNU. Og jeg tenker litt som deg at det kan ikke "ta-fra-deg" karakteren når du først har fått den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har mest sannsynlig ikke skjedd en feil, jeg tror du kan trygt be om en begrunnelse uten at karakteren forsvinner. Det er jo tross alt ikke en klage du sender inn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går vi bare i servicetorget og fyller ut et skjema med klasse, fag, navn osv. også får vi tilsendt begrunnelse. Trenger ikke å klage/være fornøyd for å gjøre det, man får bare "rettingen" fra sensoren :-)



Anonymous poster hash: a39f1...9e0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å be om begrunnelse og det anbefales å alltid be om begrunnelse dersom man vurderer å klage. Å be om begrunnelse kan også være veldig god læring. En karakter sier veldig lite, men har du en interessert sensor kan du få veldig gode tilbakemeldinger. Noen sender riktignok bare ut den standardlista med "Kandidaten viser bla bla bla", men alle begrunnelsene jeg har fått har stort sett vært veldig grundige og jeg har tatt med meg god lærdom.



Anonymous poster hash: 8d1f9...cc3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: Det er forskjell på begrunnelse og klage! Ved å be om begrunnelse, skal det ikke skje noe som helst med karakteren din, den kan først endres ved en klage.

Derfor: Be om begrunnelse, det er veldig lurt å få vite hva du har gjort riktig, slik at du kan fortsette med det i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å be om begrunnelse når jeg får A, for da får jeg vite hva det var som trakk oppgaven min opp, slik at jeg kan ta det med meg videre til neste eksamen.

Pleier aldri å be om begrunnelse på B - er fornøyd med den karakteren, og har ikke behov for å vite om det ev nesten var en C, eller nesten en A... ;)



Anonymous poster hash: 41c5e...f9f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber alltid om begrunnelse, rett og slett for å lære noe av det.



Anonymous poster hash: 4f988...c5e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber alltid om begrunnelse, men oppgir ikke noen grunn til det.

Skriver bare at jeg ønsker en begrunnelse for karakter (semester) og legger ved studentnummer + kandidatnummer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ber om begrunnelse uansett hvordan karakter jeg får :) Er kjekt å se hva jeg skal bedre på og evt. hva jeg gjorde bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber om begrunnelse på de fleste eksamene mine. For å lære hva som trakk opp og hva som trakk ned. En gang ringte faktisk sensor meg og gikk gjennom hele oppgaven med hvor mange poeng jeg fikk for hvert emne osv. Ble overrasket da ja :)



Anonymous poster hash: 89d9c...f21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tar feil. Hvis sensor faktisk har gjort en feil, og gitt feil karakter, så kan den endres uten klage. Da mener jeg ikke at sensor leser oppgaven igjen og tenker "kanskje den ikke var så bra", da mener jeg at hvis sensor har skrevet feil på karakterlisten sin og slurvet med det, men har skrevet notater og slikt og hele tiden ment at oppgaven hadde en annen karakter. Dette er 100 % sikkert, det blir bare jævlig mye mas.



Anonymous poster hash: 08bdc...ff7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar alla ihopa!

Har pratet med noen på kullet mitt som også hadde blitt overrasket med gode karakterer, så det ser ut til at nivået var litt annet enn jeg antok i forkant. Jeg leste gjennom eksamensoppgaven min igjen, og ser at den var kanskje ikke så forferdelig dårlig som jeg trodde, men lurer fortsatt på hva som var så bra at den fortjente en B fremfor en C, så da tror jeg jommen meg at jeg spør litt likevel. Om sensor så finner ut at jeg ikke fortjente B, men heller en D, ja, da får jeg heller leve med det - da er det den karakteren jeg fortjente i utgangspunktet da. Trengte ikke bedre enn D på denne uansett, sånn egentlig, men en B var jo en skrekkelig kjekk overraskelse. :)

Har uansett ikke hørt om noen som har blitt satt ned, kun opp, ved forespørsel om begrunnelse, så satser på at det går greit. :)



Anonymous poster hash: 2c8ff...620
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har uansett ikke hørt om noen som har blitt satt ned, kun opp, ved forespørsel om begrunnelse, så satser på at det går greit. :)

Begrunnelse utløser ingen karakterendring, så fremt ikke det er gjort en formell feil, som har skjedd en gang på 5 år hos oss, så det er ikke akkurat vanlig. Begrunnelse kan derimot oppfordre studenten til å klage på karakteren, og besvarelsen vurderes dermed av ny sensor. Så du har ikke hørt om en haug av folk som har blitt satt opp ved begrunnelse, det ville jo vært en oppfordring for folk til å true sensor, eller at man kunne gjøre seg til kjenne på telefonen som datteren til sensors kollega, noe som kunne ført til at sensor ville endret karakteren. Heldigvis er det ikke slik.

Har dere ikke sensorveiledning? Der skal det stå hva som er kravene for god karakter, og da kan du jo bare sammenligne. Jeg synes det er å kaste bort folks tid med å få begrunnelse på en god karakter, så fremt man ikke er misfornøyd og lurer på hvorfor den ikke er enda bedre.

Anonymous poster hash: 08bdc...ff7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...