AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #21 Skrevet 7. juni 2014 Her er det noe rart. - Du har tjent mesteparten selv, men vil ikke jobbe fordi du må betale skatt? - Du er student, men har ikke merket at man ikke har rett på stipend hos Lånekassen med 700k på bok? Tar denne tråden med en klype salt foreløpig Anonymous poster hash: 74fc4...b85
Oslomann71 Skrevet 7. juni 2014 #22 Skrevet 7. juni 2014 Sjekk med banken og selg inn planen din. En plan med leieinntekter fra det ekstra rommet osv. Du kan også satse på avdragsfritt lån frem til du er ferdig med studiene, men prøv å betale ned så mye du kan
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #23 Skrevet 7. juni 2014 Her er det noe rart. - Du har tjent mesteparten selv, men vil ikke jobbe fordi du må betale skatt? - Du er student, men har ikke merket at man ikke har rett på stipend hos Lånekassen med 700k på bok? Tar denne tråden med en klype salt foreløpig Anonymous poster hash: 74fc4...b85 Jeg er student, men jeg tar ikke opp studielån eller stipend. Har jeg nevnt noen steder at jeg gjør det? Det går fint an å være student uten å ta opp studielån. Jeg har sagt at jeg ikke er så veldig motivert til å jobbe fordi jeg skatter rundt 40% , grunnet en inntekt på 350 000kr i året og fordi jeg hater å betale rest skatt, liker jeg heller å betale litt mer i skatt. Anonymous poster hash: 13a52...503 1
Gjest Vinglepetra Skrevet 7. juni 2014 #24 Skrevet 7. juni 2014 Her er det noe rart. - Du har tjent mesteparten selv, men vil ikke jobbe fordi du må betale skatt? - Du er student, men har ikke merket at man ikke har rett på stipend hos Lånekassen med 700k på bok? Tar denne tråden med en klype salt foreløpig Anonymous poster hash: 74fc4...b85 TS har ikke nevnt at hun tar opp studielån, eller stipend? Det går fint ann å være student uten å måtte ta opp studielån, jeg er klar over at de fleste studenter tar opp studielån og at det er uvanlig å ha 700 000kr på bok som student, men det er ikke usannsynlig.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #25 Skrevet 7. juni 2014 Sjekk med banken og selg inn planen din. En plan med leieinntekter fra det ekstra rommet osv. Du kan også satse på avdragsfritt lån frem til du er ferdig med studiene, men prøv å betale ned så mye du kan Jeg skal ta kontakt med banken Jeg har veldig lyst på egen leilighet. Er litt lei av å bo hos foreldrene mine. Anonymous poster hash: 13a52...503
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #26 Skrevet 7. juni 2014 Jeg er student, men jeg tar ikke opp studielån eller stipend. Har jeg nevnt noen steder at jeg gjør det? Det går fint an å være student uten å ta opp studielån. Jeg har sagt at jeg ikke er så veldig motivert til å jobbe fordi jeg skatter rundt 40% , grunnet en inntekt på 350 000kr i året og fordi jeg hater å betale rest skatt, liker jeg heller å betale litt mer i skatt. Anonymous poster hash: 13a52...503 Skatter 40% grunnet inntekt på over 350000? Toppskatt har mye høyere innslagspunkt enn det, og formueskatt er på 1,1% av formue over 800000. Forøvrig koster du nok samfunnet mer i året enn du betaler skatt på 350000 i inntekt son student Anonymous poster hash: 74fc4...b85 1
Tandra Skrevet 7. juni 2014 #27 Skrevet 7. juni 2014 Hvis du tjener såpass selv om du er student, er det nok ikke noe problem å få boliglån når du har så mye egenkapital.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #28 Skrevet 7. juni 2014 Hvis du tjener såpass selv om du er student, er det nok ikke noe problem å få boliglån når du har så mye egenkapital. Litt OT, men da jeg skulle ha boliglån sa rådgiveren min at det eneste som telte var inntekten min, de ville ikke gi meg mer i lån om jeg økte egenkapitalen. Syntes det var litt rart, men forståelig siden egenkapitalen ikke er penger som "formerer" seg. Er det ikke sånn? Pleier man å få låne mer hvis man har mer egenkapital?Anonymous poster hash: d142d...249
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #29 Skrevet 7. juni 2014 Hvis du tjener såpass selv om du er student, er det nok ikke noe problem å få boliglån når du har så mye egenkapital. Men denne inntekten er ikke stabil, da jeg ikke har en fast stilling enda. Anonymous poster hash: 13a52...503
xeno Skrevet 7. juni 2014 #30 Skrevet 7. juni 2014 "Er litt lei av å bo hos foreldrene mine.." Kjære min venn, jeg vet at der koselig å ha sin egen leilighet. Ta så kjøp deg leilighet i Oslo. Jeg vet at det er dyrt der, men hvis du kjøper deg leilighet. Å leie i Oslo koster mellom 9.000-11.000 kr. Og der ligger pengene, de som leier betaler lån for deg, mens du studerer og bor hos foreldrene dine. Ikke sant? Hvis du betaler ikke en eneste krone hos foreldrene dine, bare hjelper mamma med hushjelp, så er det kjempe bra. Jeg skal ta kontakt med banken Jeg har veldig lyst på egen leilighet. Er litt lei av å bo hos foreldrene mine.Anonymous poster hash: 13a52...503
Gjest FuturePrimitive Skrevet 8. juni 2014 #31 Skrevet 8. juni 2014 Hei, jeg er 23 år gammel og har 700 000 kr på sparekonto, er det lurt? Med tanke på dagens lave rentenivå tjener jeg ingenting på disse pengene. Jeg vurderer å kjøpe en bolig og investere pengene mine der, men siden jeg fremdeles er student så er det ikke mange banker som villig til å gi meg et boliglån? Har dere noen råd til meg? Jeg føler at jeg taper på å ha disse på bok, det eneste jeg gjør er å betale skatt. Ikke veldig mange av mine venner betaler 40% skatt av inntekten, jeg gidder nesten ikke å jobbe lenger, da nesten halvparten av det jeg tjener går til skatt.Anonymous poster hash: 13a52...503 700.000 er ikke kjempemye, men litt. Det jeg hadde gjort om jeg var et stykke unna å ha råd til å bruke pengene på et sted å bo hadde vært følgende; Leie så billig som mulig Fyll på så mye du kan på BSU hvert år 25.000 Sett 400.000 på høyrentekonto (Bluestep 3,45% rente) Kjøp utbytteaksjer (f.eks gjensidige, seadrill, awilco drilling etc) for 300.000 Dette gir deg garantert 9935 kroner første året i renter på sparepengene Snitter du på cirka 8% årlig i utbytte på utbytteaksjene så blir det 17500 kroner, og da har jeg ikke regnet med om kursen skulle trekke videre opp. Har du i tillegg la oss si 100.000 på BSU så får du rundt 4000 i rente der. Da klarer du over 30.000 første året med 700.000. Det er ikke gæernt med så lav risiko. Er du mer crazy kjøper du jojo-aksjer og spiller nettpoker for hele sulamitten. Jeg ville dog kanskje gjort det for om lag 50.000 i tilegg til det andre. Tenk risiko og sett mest penger på det med lavest risiko/lavest avkastning, og minst penger på det med høyest risiko/høyest avkastning. Les og lær om money managment. 1
debattanten Skrevet 8. juni 2014 #32 Skrevet 8. juni 2014 (endret) Jeg er student, men jeg tar ikke opp studielån eller stipend. Har jeg nevnt noen steder at jeg gjør det? Det går fint an å være student uten å ta opp studielån. Jeg har sagt at jeg ikke er så veldig motivert til å jobbe fordi jeg skatter rundt 40% , grunnet en inntekt på 350 000kr i året og fordi jeg hater å betale rest skatt, liker jeg heller å betale litt mer i skatt.Anonymous poster hash: 13a52...503 Man skatter ikke 40% av 350 000kr i året, jeg vil tippe med minstefradrag/personfradrag som alle får så ender du opp med rundt 27% skatt på inntekten din. Det kan virke fristende å kjøpe seg f.eks en leilighet, det du må huske at dette sjeldent lønner seg på kort sikt. Det er store kostnader ved kjøp og salg av eiendom som regel pga avgifter til staten og meglerutgifter. På 2-3 år er det ikke sikkert eiendommen vil stige mer i verdi enn hva disse kostnadene er. I tillegg har du risiko for at eiendommen kan synke i verdi... Ville ikke gjort det med mindre du kjøper på en plass du kunne tenke deg å bo etter studiene. Endret 8. juni 2014 av debattanten
Gjest FuturePrimitive Skrevet 8. juni 2014 #33 Skrevet 8. juni 2014 Dumt å ikke like restskatt. Penger du HAR får du rente på. Penger du har RETT til, men ikke fått utbetalt enda tar staten rentene fra. Altså, det gjelder å alltid HA penger, dvs betale så lite skatt som overhode mulig, spare/investere de pengene og så selvsagt ha råd til å betale baksmellen. Folk jubler når de får igjen penger på skatten. Folk er jo søte og enkle da Dette er penger som du kunne tjent renter på, investert etc. Isteden får du dem tilbake uten at de har rentegodgjort seg for deg. 4
xeno Skrevet 8. juni 2014 #34 Skrevet 8. juni 2014 "Kjøp utbytteaksjer (f.eks gjensidige, seadrill, awilco drilling etc) for 300.000" Vil hun tjene på dette 100% er du? Litt kjedelig å kjøpe utbytteaksjer som du sier, og til slutt så har du tapt disse pengene. (Har ikke peiling på aksjer, bare spør) Jeg ville gjort, opprette i Sparebank 1, Sparekonto med bonus. Det vil si at: vanlig rente blir:1.8% bonusrente:1.5%= 3.3% totalt blir det. Da må du ordne, at for hver måneden, skal det trekkes fra sparekonto som hun har, på denne sparenkonto med bonus 3000 kr feks. Vet ikke hvor mye man kommer til å tjene på dette med bonus. Det var bare eksempel fra meg. 700.000 er ikke kjempemye, men litt. Det jeg hadde gjort om jeg var et stykke unna å ha råd til å bruke pengene på et sted å bo hadde vært følgende; Leie så billig som mulig Fyll på så mye du kan på BSU hvert år 25.000 Sett 400.000 på høyrentekonto (Bluestep 3,45% rente) Kjøp utbytteaksjer (f.eks gjensidige, seadrill, awilco drilling etc) for 300.000 Dette gir deg garantert 9935 kroner første året i renter på sparepengene Snitter du på cirka 8% årlig i utbytte på utbytteaksjene så blir det 17500 kroner, og da har jeg ikke regnet med om kursen skulle trekke videre opp. Har du i tillegg la oss si 100.000 på BSU så får du rundt 4000 i rente der. Da klarer du over 30.000 første året med 700.000. Det er ikke gæernt med så lav risiko. Er du mer crazy kjøper du jojo-aksjer og spiller nettpoker for hele sulamitten. Jeg ville dog kanskje gjort det for om lag 50.000 i tilegg til det andre. Tenk risiko og sett mest penger på det med lavest risiko/lavest avkastning, og minst penger på det med høyest risiko/høyest avkastning. Les og lær om money managment.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #35 Skrevet 8. juni 2014 Har dem allerede i en høyrentekonto, men får ikke mer enn 3% rente.Anonymous poster hash: 13a52...503 Nordax finans har rente på 3,95%. Anonymous poster hash: 41932...1a3 2
nojac Skrevet 9. juni 2014 #36 Skrevet 9. juni 2014 Jeg er student, men jeg tar ikke opp studielån eller stipend. Har jeg nevnt noen steder at jeg gjør det? Det går fint an å være student uten å ta opp studielån. Jeg har sagt at jeg ikke er så veldig motivert til å jobbe fordi jeg skatter rundt 40% , grunnet en inntekt på 350 000kr i året og fordi jeg hater å betale rest skatt, liker jeg heller å betale litt mer i skatt.Anonymous poster hash: 13a52...503 Du har et høyt skattetrekk fordi du har stor formue og kapitalinntekt, og så gidder du ikke å jobbe fordi skattetrekket er så høyt? Du må jo betale formueskatten og skatten på kapitalinntektene uansett. Husk at forskuddstrekk og faktisk skatt på inntekten er to forskjellige ting Ellers signerer jeg forslagene om BSU, Nordea Boligspar og Nordax Kapitalkonto.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #37 Skrevet 9. juni 2014 Veldig lurt ned aksjer eller aksjefond nå som børsen har mer enn tredoblet seg de siste fem årene.Anonymous poster hash: 97472...b6b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #38 Skrevet 9. juni 2014 Ikke fortell alle om pengene. Noen blir utsatt for mas fra folk som vil låne eller få penger fra deg. Evt kan det være lønnsomt å låne bort penger og få rentegevinst dersom den/de du låner bort til er pålitelig. Husk skriftlig kontrakt. Anonymous poster hash: 8b41f...51d
V.S. Skrevet 13. juni 2014 #39 Skrevet 13. juni 2014 Dersom du har de på sparekonto, må renten være over ca 4,5 % for at du skal gå i null med tanke på skatt på renter og inflasjon. Du bør spare litt spredt. Litt på sparekonto, BSU, fond osv.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 14. juni 2014 #40 Skrevet 14. juni 2014 Veldig lurt ned aksjer eller aksjefond nå som børsen har mer enn tredoblet seg de siste fem årene.Anonymous poster hash: 97472...b6b Jeg har tjent greit med penger siste månedene jeg..framfor å ha så alt for mye på sparekonto. Man investerer ikke børsen uten å ha en stop loss-plan. Spiller ingen stor rolle for meg om børsen skulle krakke. Selv om stop loss utløses på samtlige aksjer jeg eier så har jeg gått solid i pluss de siste fem årene, inkludert det siste halve. Aldri for seint å investere på børsen, selv om toppen er nær. Bare ha en god back out plan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå