AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #1 Skrevet 7. juni 2014 Jeg har lenge hatt lyst på noen høner. Høner er fine dyr, og det virker koselig å ha dem gående rundt her hjemme. I tillegg blir det jo gratis egg. Men jeg kom til å tenke på at disse eggene blir jo ikke kontrollert, sånn som egg fra produsenter gjør. Jeg har ikke full kontroll på hva hønene mine kommer til å spise, og kanskje de spiser noe som ikke er bra for eggene, eller noe som er sinnsykt ekkelt. Og eggene blir jo ikke gjennomlyst, da vil det jo være sjanse for at det kan være kylling i dem, eller at det er noe galt i egget som jeg ikke finner ut før jeg åpner dem. Har dere noen tanker om dette? Anonymous poster hash: b86af...b71
Red-Ruby Skrevet 7. juni 2014 #2 Skrevet 7. juni 2014 Det kan ikke komme kylling i egg uten å ha blitt befruktet, akkurat slik du ikke kan føde uten å ha hatt sex. Vil du ha høner i stua? skjønte ikke helt jeg. Isåfall vil jeg si at de ikke er stuerene og driter overalt. 9
Fiolinisten Skrevet 7. juni 2014 #3 Skrevet 7. juni 2014 Les deg opp på temaet. Det er ikke mulig at det blir kylling i eggene med mindre du har en hane i tillegg. Det er ikke vanskelig å gjennomlyse eggene selv, og det trengs ikke mye utstyr for å få til det. 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #4 Skrevet 7. juni 2014 Ts her. Hønene skal bo ute, altså. Bor på et småbruk, så har stor uteplass. Men blir det kanskje veldig mye avføring rundt ute? Griser høner mye til? Tenkte ikke å ha kjempemange, altså. Men de er jo flokkdyr, så kanskje 4-5 stk er passe? Ang. kylling i eggene. Jeg vet jo at det må hane til, men naboen 2 hus borte har hane. Det er langt mellom husene her, så hønene vil måtte vandre i kanskje 10 minutter for å komme dit, men hva om de gjør det? Er det sannsynlig at hanen eller hønene tar kontakt med hverandre? Og hva tenker dere om at alt det hønene spiser, og hvordan det påvirker egget. Egget blir vel laget av det høna spiser? Anonymous poster hash: b86af...b71
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #5 Skrevet 7. juni 2014 Det kan ikke komme kylling i egg uten å ha blitt befruktet, akkurat slik du ikke kan føde uten å ha hatt sex. Vil du ha høner i stua? skjønte ikke helt jeg. Isåfall vil jeg si at de ikke er stuerene og driter overalt. Jeg håper da for ts sin skyld at hun skal ha de ute Anonymous poster hash: 80add...e57
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #6 Skrevet 7. juni 2014 Egg fra egne høner er kjempegode. Har aldri opplevd at det har vært noe galt med eggene. Og plommen er knallgul,spesielt om du forer med litt mais :-) Anbefaler at du leser deg litt opp på emnet før du går til anskaffelse av hønene. Lykke til. Anonymous poster hash: d1bf3...911 8
Gjest Coolaid Skrevet 7. juni 2014 #7 Skrevet 7. juni 2014 (endret) Du kan fint ha høner hjemme. Les deg litt opp eller ta kontakt med noen som driver gård og få vite hva du trenger. Sørg forresten for at katter og andre rovdyr ikke kan komme seg inn til hønene, enten over eller under gjerdet. Jeg kjenner folk som driver med høner, de har hønsenetting også som tak over luftegården. Endret 7. juni 2014 av Coolaid
Red-Ruby Skrevet 7. juni 2014 #8 Skrevet 7. juni 2014 Jeg håper da for ts sin skyld at hun skal ha de ute Anonymous poster hash: 80add...e57 hahah,burde jeg ha skjønt
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #9 Skrevet 7. juni 2014 Hvor tror du de fikk eggene sine fra i gamle dager? Anonymous poster hash: ab585...29e 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #10 Skrevet 7. juni 2014 Hvor tror du de fikk eggene sine fra i gamle dager? Anonymous poster hash: ab585...29e Ts her. Joda. Men folk var jo mindre kresne i gamle dager. Jeg bare tenker at eggene blir jo litt mer ekle når de ikke får den strenge kontrollen industrihønene får. De kontrollerer jo hver smule hønene spiser, og sjekker eggene grundig. Mine høner kan jo spise hva de vil i tillegg til foret jeg gir dem. Da kan de jo spise ting som er farlige/ekle og så produsere egg av dette. Anonymous poster hash: b86af...b71 4
Gjest Jørild Skrevet 7. juni 2014 #11 Skrevet 7. juni 2014 Så naturlige egg er ekle, mens egg fra tørrfor er snadder? Hva har skjedd med verden?? Du kan ikke ha hønene helt fritt, du må gjerde de inn. Hvis ikke blir de spist opp. De spiser matavfall, tørrfor, gress, meitemark osv. De plukker veldig i gresset, så det blir gressfritt der de står. Når de er inngjerdet kan de ikke spise farlige ting heller. 18
Frk Midnattsol Skrevet 7. juni 2014 #12 Skrevet 7. juni 2014 Ja, vi er forskjellige skjønner jeg.... Jeg ser nemlig på det som litt luksus å kunne ha spist egg fra egne høner. Da vet jeg at de har et godt liv, jeg vet hva de spiser, og jeg vet hva de har fått i seg av medisiner i form av penicillin og slikt. Jeg har også hatt full kontroll på hvor gamle eggene er, og alt slik.... Nei, tror du kommer til å bli veldig glad i egg fra egne høner, og som de andre sier, les det litt opp på temaet... Du skal nå i alle fall vite at jeg misunner deg den muligheten :) 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #13 Skrevet 7. juni 2014 Jeg har vokst opp med både høner og ender og har aldri opplevd at eggene har vært Så naturlige egg er ekle, mens egg fra tørrfor er snadder? Hva har skjedd med verden?? Du kan ikke ha hønene helt fritt, du må gjerde de inn. Hvis ikke blir de spist opp. De spiser matavfall, tørrfor, gress, meitemark osv. De plukker veldig i gresset, så det blir gressfritt der de står. Når de er inngjerdet kan de ikke spise farlige ting heller. Tenkte det samme Alt av mat skal ligge i en pakke fra rema 1000 før det kan spises?! wtf Vi hadde høner og ender hjemme og når de gikk fritt ble de spist av reven. Når vi hadde de inngjerdet kom reven og gravde seg inn. Til og med hønsehauken kom seg på innsiden av gjerdet. Anbefaler gjerde med tak og som går et stykke ned i bakken hvis ikke blir hele flokken revemat. Anonymous poster hash: e8e7f...e1e
Gjest lurven Skrevet 7. juni 2014 #14 Skrevet 7. juni 2014 Egg fra egne høner smaker 14 ganger bedre enn de du får kjøpt i butikken,og plommen er som regel helt gul, i motsetning til de oransje du kjøper i butikken, antar det har med kostholdet å gjøre... Jeg spiste egg fra frittgående høner i afrika da jeg var der, der var plommen grå
Gjest crazycatlady Skrevet 7. juni 2014 #15 Skrevet 7. juni 2014 overskriften! Men fra spøk til revolver, egg fra høner hjemme i hønsegård er mye bedre enn prior sine industriegg! Jeg kjenner ei som har høner i hønsegård hjemme og kjøper egg av henne. De er kjempegode og naturligvis helt ferske med knallgul plomme. Aldri om jeg kjøper prioregg igjen. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2014 #16 Skrevet 7. juni 2014 Du må bare knekke eggene i egen bolle før du har de i kakerøren. Anonymous poster hash: 6ae8f...554
Guybrush Skrevet 8. juni 2014 #17 Skrevet 8. juni 2014 Ts her. Joda. Men folk var jo mindre kresne i gamle dager. Jeg bare tenker at eggene blir jo litt mer ekle når de ikke får den strenge kontrollen industrihønene får. De kontrollerer jo hver smule hønene spiser, og sjekker eggene grundig. Mine høner kan jo spise hva de vil i tillegg til foret jeg gir dem. Da kan de jo spise ting som er farlige/ekle og så produsere egg av dette. Anonymous poster hash: b86af...b71 Bedre kvalitet, mindre sykdom og salmonella på småproduksjon. Er du i utlandet og vil ha gode egg kjøper du rett dra bonde. Ikke industrigårder. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #18 Skrevet 8. juni 2014 Ang. kylling i eggene. Jeg vet jo at det må hane til, men naboen 2 hus borte har hane. Det er langt mellom husene her, så hønene vil måtte vandre i kanskje 10 minutter for å komme dit, men hva om de gjør det? Er det sannsynlig at hanen eller hønene tar kontakt med hverandre? Anonymous poster hash: b86af...b71 Du skjønner at du må bure inn hønene dine? Anonymous poster hash: 4767d...9b6 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2014 #19 Skrevet 8. juni 2014 Dette ble jo igrunnen bare ganske morsomt. Anonymous poster hash: a4767...734 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #20 Skrevet 9. juni 2014 Et blogginnlegg til deg, TS: http://lonelandmand.wordpress.com/2014/06/09/noget-om-forskellen-pa-honsemad-og-honsefoder/ Anonymous poster hash: e402e...9ab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå