Gå til innhold

Din erfaring med å slutte på p-piller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for å ta en pause fra p-pillene en periode, litt for å se hvilke effekt det har på kroppen, og for å kunne ta noen hormontester pillen ellers ville ødelagt for.

Men gruer meg litt for negative virkninger, har gått på pillen lenge (først Diane, senere Loette), og husker nesten ikke hvordan kroppen fungerte før det.

Forløpig har jeg denne første uken bare merket at jeg har hatt litt brun/blodig utflod hver dag, vanligvis er mensen helt over etter tre-fire dager, så mulig den "drøyer ut litt" nå som jeg ikke begynte på nytt pillebrett. Håper det gir seg snart i det minste.

I mellomtiden lurer jeg da på ting som:

- hvordan var mensen etter du sluttet, hvor raskt ble den regelmessig, fikk du større smerter/blødninger igjen, etc.?

- merket du forandringer på huden, og etter hvor lang tid i så

fall? Hva med håret? Både på hodet og kroppshår...

- gikk du opp/ned i vekt, og når?

- merket du noe på humør/sexlyst, og tok det lang tid?

- noe annet?



Anonymous poster hash: dec3c...af1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har bestemt meg for å ta en pause fra p-pillene en periode, litt for å se hvilke effekt det har på kroppen, og for å kunne ta noen hormontester pillen ellers ville ødelagt for.

Men gruer meg litt for negative virkninger, har gått på pillen lenge (først Diane, senere Loette), og husker nesten ikke hvordan kroppen fungerte før det.

Forløpig har jeg denne første uken bare merket at jeg har hatt litt brun/blodig utflod hver dag, vanligvis er mensen helt over etter tre-fire dager, så mulig den "drøyer ut litt" nå som jeg ikke begynte på nytt pillebrett. Håper det gir seg snart i det minste.

I mellomtiden lurer jeg da på ting som:

- hvordan var mensen etter du sluttet, hvor raskt ble den regelmessig, fikk du større smerter/blødninger igjen, etc.?

- merket du forandringer på huden, og etter hvor lang tid i så

fall? Hva med håret? Både på hodet og kroppshår...

- gikk du opp/ned i vekt, og når?

- merket du noe på humør/sexlyst, og tok det lang tid?

- noe annet?

Anonymous poster hash: dec3c...af1

- Mensen tok laaang tid (rundt 1 år) før den stabiliserte seg, men jeg gikk på p-piller i 10 år før jeg slutta.

- Huden ble forferdelig. Gikk gjennom akne-helvete i 1 - 1.5 år før det roet seg. Jeg har fremdeles mer kviser og urenheter enn jeg hadde når jeg gikk på pillen, men det er hvertfall ikke store byller som det var i starten.

- Sexlysten økte

- Skal ALDRI begynne på p-piller igjen. Det er noe herk for kroppen.

Anonymous poster hash: 2fc96...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har bestemt meg for å ta en pause fra p-pillene en periode, litt for å se hvilke effekt det har på kroppen, og for å kunne ta noen hormontester pillen ellers ville ødelagt for.

Men gruer meg litt for negative virkninger, har gått på pillen lenge (først Diane, senere Loette), og husker nesten ikke hvordan kroppen fungerte før det.

Forløpig har jeg denne første uken bare merket at jeg har hatt litt brun/blodig utflod hver dag, vanligvis er mensen helt over etter tre-fire dager, så mulig den "drøyer ut litt" nå som jeg ikke begynte på nytt pillebrett. Håper det gir seg snart i det minste.

I mellomtiden lurer jeg da på ting som:

- hvordan var mensen etter du sluttet, hvor raskt ble den regelmessig, fikk du større smerter/blødninger igjen, etc.?

- merket du forandringer på huden, og etter hvor lang tid i så

fall? Hva med håret? Både på hodet og kroppshår...

- gikk du opp/ned i vekt, og når?

- merket du noe på humør/sexlyst, og tok det lang tid?

- noe annet?

Anonymous poster hash: dec3c...af1

Det tok vel 4 mnd eller noe sånt før jeg fikk tilbake menstruasjonen, så tok det ca 1,5 år før den ble regelmessig.

Hudsykdommen min ble verre. Fetere t-sone og mer tilstoppede porer i dette området.

Etter 1-2 mnd startet håravfallet. Klødde som en gal i hodebunnen i 1 års tid. Så ille at jeg ikke fikk sove. Fetere hodebunn, sliter med dette fremdeles. Mistet 2/3 av det tykke håret mitt. Håravfallet varte i ca 1,5 år.

Jeg skal aldri gå på p-piller igjen. Gikk på de i 7-8 år. Nå har jeg satt inn kobberspral.

Anonymous poster hash: 6bda3...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kassycat

Dere som fikk værre hud - hadde dere problemhud før dere startet også? Blir jo så redd for å slutte på pillene en gang senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet for ca 2 mnd siden. Har hatt menstrasjoner etter dette, begge har vært regelmessige. Har ikke hatt noen særlige plager, vært noe plaget med fordøyelsen men usikker om dette bare er tilfeldig.

Sexlysten var lik som med pillen, men hadde heller ikke noe særlig problem me dette. Merker kanskje at jeg tenker mer på det når jeg er alene enn tidligere.

Ellers har jeg vært plaget med litt kviser, men det har ikke vært så mye egentlig.

Jeg har hatt hormon prevensjon ca siden jeg var 18, er nå 26. Har noen pauser innimellom samt p ring. Gikk på loette de 4 siste årene.

Har egentlig god erfaring med p pille slutten :) Humøret har stabilisert seg, var plaget med irritasjon og ofte grining.



Anonymous poster hash: c29ce...c25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fikk værre hud - hadde dere problemhud før dere startet også? Blir jo så redd for å slutte på pillene en gang senere...

Jeg hadde aldri kviser før jeg startet på pillene. Heller ikke mens jeg gikk på de. 1-2 mnd etter jeg slutta brøt helvete løs :P

Anonymous poster hash: 2fc96...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BrienneOfTarth

Fikk regelmessig mens etter 1-2 måneder tror jeg.

Huden ble litt verre. Fetere og mer kviser, men nå har dette stabilisert seg igjen. Vet ikke hvorfor. Kanskje hudpleie og kanskje den endelig har begynt å bli litt mer normal. Er forresten glad bare jeg slipper store kviser og rød hud.

Sexlysten var omtrent den samme.

Mer regelmessig humør og nå vet jeg når jeg får humørsvingninger. Det er jo en gang i måneden det, og ikke hele tiden :)

Skal aldri ta p-piller igjen, og vil holde meg unna hormoner. Har nå spiral og er fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Gruer meg litt for perioden fremover, altså. Har hud som jeg har jobbet for å få kontroll over, som jeg bare venter på at skal slå seg vrang over forandringene, og jeg kommer sikkert til å gå rundt å tro at jeg får supermensen på helt uventede og upassende tidspunkt. Men dersom jeg kan finne mitt gamle, mer emosjonelt stabile selv igjen, tror jeg det er verdt det.

Kan forøvrig legge til et spørsmål: Dere som ikke sluttet for å bli gravide, hva slags prevensjon brukte dere? Ser for meg at jeg må ut å handle kondomer, for jeg er ikke klar nok for barn til at vi satser på å "hoppe av i svingen"...



Anonymous poster hash: dec3c...af1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet på Loette mange ganger, ikke merket noe særlig til "bivirkninger" :) Som regel rett tilbake i regelmessig menstruasjon, ingen mellombløsninger eller annet tull. Merker ingen forskjell på håret og ikke lagt merke til endring i vekt heller. Mulig jeg har fått litt flere kviser, men ikke noe som plager, og for alt jeg vet kan det komme av kosthold/alkohol i det siste. Har fundert litt på om humøret er mer stabilt når jeg ikke går på pilla, men jeg vet ikke helt? Ikke stor forskjell i såfall. Det jeg merker er at jeg har mer menssmerter når jeg ikke går på pilla, og det er jo kjedelig. Mulig litt økt sexlyst uten pilla, men det varierer veldig i syklusen :) Og sexlysten skulle jeg ønske var mye større uansett..



Anonymous poster hash: 6ce9a...1e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min deler bruker vi hopp av i svingen metoden. Den er ikke trygg det vet jeg, men er heller ingen krise om det kommer en liten selv om vi ikke er der helt. Men følger med på når eggløsningen er ca, har regelmessig mens så prøver å passe på det bruker gjerne kondom da. Ellers finnes det ladycom som jeg sjekket ut, litt dyrt men folk virker fornøyde. Eller kan du bestille gratis kondomer på en side på nettet, det er fra helsedirektoratet. Å kan kjøpe på kondomeri nett sider om du syns det er noe flaut :)

Anonymous poster hash: c29ce...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladycom skal jeg sjekke ut. Vi har kjøpt inn kondomer forløpig, og kunne konstatere at vi begge ble redusert til klønete tenåringer igjen for en stakket stund. Satser på at det er som å sykle, og at teknikken kommer tilbake til oss ganske kjapt ;)

Forøvrig har jeg følt meg helt på gråten i hele dag, uten grunn. Tro om det er østrogenabstinenser eller noe annet funky på gang.



Anonymous poster hash: dec3c...af1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Mensen kom tre dager senere enn den pleier, varte litt lenger, men var ellers normal.

- Har begynt å få litt vondt i magen ca midt i syklusen, regner med det er eggløsning eller noe sånt.

- Jeg har blitt EKSTREMT mye gladere!

- Sexlysten er bedre!

- Fikk først litt renere hud, og så litt mer kviser, men det har stabilisert seg nå.

- Sinnsykt vonde brystvorter den første måneden.

- Fikk fett hår mye lettere, men det virker som det har begynt å bli bedre igjen nå.

- Har svettet mer (men temperaturen har også økt, så det går nok hånd i hånd).

- I starten hadde jeg veldig lett for å gråte litt.

Har ikke vært uten så veldig lenge ennå, men jeg trives mye bedre uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Gikk på Diane, fikk BEDRE hud etter slutt, ellers ingen forskjell. Ikke på mens heller.

Skulle bare ha en lengre pause selv, frister ikke å starte på nytt egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på Diane, og det er ca. ett år siden jeg sluttet. Det jeg har merket er:

- Har fått verre hud nå enn da jeg gikk på de, men jeg har alltid hatt problemer med huden.

- Har fått økt sexlyst

- Har mye mer stabilt humør, ikke så mye humørsvingninger og tungt humør som før.

- Hadde ofte vondt under sex før (vestibulitt/vaginisme-symptomer), nå er det bare av og til. Er i fast forhold, bruker kondom og synes det er helt ok :)

- Mensen er uregelmessig, men det har den alltid vært hos meg. Har kortere mens nå enn på p-pillene, og har begynt å få mer vondt i brystene dagene før mensen.



Anonymous poster hash: c2209...efb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har alltid hatt regelmessig mens, også da jeg gikk på p-piller, så for meg var det ikke noen forandring sånn sett. Eneste er at mensen er sterkere, jeg har alltid slitt med til dels ekstremt sterke menssmerter. Det har kanskje roet seg ned noe ift smertene, men de kan bli ganske intense.

Utover det merker jeg ikke så stor forskjell. Har gått litt ned i vekt, det er vel det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Her gikk det til helsike.

Tok et år før jeg fikk tilbake mens, som plutselig ble helt vanvittig, masse blod, helsikes masse menssmerter.

Cyster på eggstokkene.

Kviser

Gikk opp i vekt

Mistet hår

Ble så ille at legen fortsatt sier at jeg bør begynne på p-piller igjen, etter to år uten.

Positivt, fikk mere sexlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på Mercilon i 5 år, mistet pillene på ferie og plutselig ble det 8 mnd pause fordi jeg ikke orket å styre med det.

- Voldsom sexlyst. Av typen voldsom. Hadde nesten ikke annet i hodet.
- Første mensen etter pillefri mnd var helt grusom. Store mensensmerter, blødde mye mer en vanlig og ble generelt sett "syk" i kroppen. Neste mensen igjen var helt normal. Hadde regelmessig mens, men det hadde jeg før piller også.
- Fikk mye strammere svettelukt som fint kunne dukke opp to timer etter siste grundige dusj. Hard vask, såpe og deo fra apoteket fikset dette greit.

Ellers så merket jeg ikke så veldig mye forskjell på noe egentlig. Hud og hår er som det alltid pleier å være, men så hadde ikke jeg noe problem med det før jeg startet på pillene heller.

Nå har jeg begynt på piller igjen, og kjenner at i hvert fall sexlysten begynner å stabilisere seg litt igjen. Blir ikke helt koko av en mannekropp lenger... Som oftest.



Anonymous poster hash: a1484...da2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på yasmin28 i ti år.

-Fikk første menstruasjon kom 6 uker etter p-pille slutt. Jeg har alltid hatt små,korte blødninger pga en tidligere sf. Håper det fortsetter slik! Forventer neste mens om 1 uke, er mao nettop sluttet på pillene.

-Har fått litt kviser, har hatt 5-6 kviser i ansiktet, en på brystkassen og jeg har fått litt hudormer. Har aldri vært plaget med kviser, så tror dette bare er en midlertidig effekt av p-pilleslutten. Ingen foreløbige forandringer på håret, men det har bestandig vært puslete, så det kan ikke bli verre.

-Tydelige symptomer på eggeløsning, og brystene og brystvortene blir helt latterlig vonde rett før mens.

-Ingen forandringer i vekten eller humør, men sexlysten er omsider tilbake! Jeg blir både kåt og våt, noe jeg ikke har vært de siste 6-7 årene!

-Ellers, skal jeg aldri tilbake på p-piller! Har samboer, skal ikke ha barn, og teller dager. Bruker kondom når det nermer seg eggløsning, og jeg bruker og strimler for å teste eggeløsning, og graviditet om mensen uteblir. Er foreløbig ikke gravid, og vi har de siste to månedene hatt mer sex enn hele fjoråret til sammen, så jeg tror det er håp for at dette skal fungere! Det er dog ingen krise om det kommer barn, det er bare veldig lite ønskelig, selv om vi begge er klar over risikoen.

Har noen apper på mobilen som hjelper meg med tellingen.

Det andre bruker for å bli gravid, bruker jeg for å ikke bli gravid!



Anonymous poster hash: 6910a...e04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...