Gå til innhold

Har du et barn som bruker linser? Trenger noen gode tips!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter skal begynne med linser i sommer, og vil gjerne ha noen gode råd og start-tips. Feks; Kan man bade med linser? Hva skjer hvis hun gråter - detter da linsene ut? (Sikkert dumme spørsmål, men vi har jo ingen erfaringer her..) Regner jo med at optikeren vil gi oss gode tips før oppstart, men vil gjerne høre deres erfaringer også! Hvordan var oppstartfasen - var det mye styr? Andre ting som er viktig utenom god hygiene og det å IKKE klø seg i øynene?

Anonymous poster hash: a4548...a27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt linser i femten år, siden jeg var tretten. Du kan bade med linser, de detter ikke ut hvis hun gråter og går greit å klø seg i øynene. Skal endel til for at de detter ut. Første gang jeg tok på linsene tok det vel et kvarter, men ganske snart tar det maks et par minutter. Husker første gang jeg tok dem på hvor deilig det var for første gang å se uten briller. Lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hun kan klø så mye hun vil i øynene. Om de faller ut da så var de blidd for tørre uansett. Dere kan jo forsøke å dryppe øynene i linseveske om det klør mye, eller ta linsene inn og ut å vaske de linsevæske.

Edit;

For å si det slik; jeg har pollen allergi å klør hele døgnet. Har aldri mistet en linse med mindre den var "brukt opp" anyways. Dessuten er det ikke stress å miste en linse, dagslinser koster ikke så mye!

Endret av MockingJay
  • Liker 1
Gjest Enhjørning
Skrevet (endret)

Fikk vel linser når jeg var 10/11 år så har da brukt det i ca 10år også. Man kan bade med linser ja, men personlig syns jeg det er ubehagelig å få vann i øynene så om jeg er på stranda f.eks har jeg med meg briller, ekstra linser og øyedråper i bakhånd. Har bare behøvd øyedråper en gang :) Linsene ikke dette ut om hun gråter men jeg føler at de "krymper" på øyet og tar da bare i øyedråper så blir de helt fine igjen.

Jeg hadde store problemer i begynnelsen da jeg ikke klarte måten optikeren lærte meg å sette inn linsene på og kunne lett bruke en halvtime på hvert øye, men så fant jeg min egen teknikk og det er den samme jeg bruker nå som er bare å ta linsen ut av etuiet, sette den på fingeren og putte på øyet. Tar ikke lang tid når man har blitt komfortabel med det :) Man kan godt klø seg i øynene men som ved all annen kontakt med øynene bør man ha rene hender :) Håper det var litt til hjelp.

Endret av Enhjørning
Skrevet

Dere skal få skikkelig opplæring av optiker før hun starter med linser, så ville ikke bekymret meg så mye for akkurat den biten. Får dere ikke det, da hadde jeg vurdert å bytte optiker i så fall.

Men som de andre sier; man kan både bade, klø og gråte med linser - så lenge den passer. Har opplevd noen ganger at yngre mister linsene lettere, men det er ene alene på grunn av feil størrelse, eller feil type linse. Man må gjerne prøve seg frem for å finne den som passer best, men optiker skal ha en viss anelse etter undersøkelsen! :)

Lykke til! Linser er en helt fantastisk mulighet for barn, man blir så mye friere enn om man skulle brukt briller! :)

• Liker 1
Skrevet

Har brukt linser i nærmere 17 år nå. Her er mine tips:

• Dersom hun klær seg i øynene kan linsene dette ut. Derfor bør man ikke klø seg like hardt i øynene som man gjør uten linser. Dette er i grunn en vanesak altså.
  • Å gråte med linser går fint.
  • Bade med linser går fint det, men dersom man åpner øynene under vann kan de dette ut. Eks. Badeland.
  • Kunstig tårevæske er gull dersom linsene føles tørre.
  • Kommer an på linsene; om de er dagslinser eller månedslinser, ta de ut av øynene hver kveld for å rense dem, samt at øyet får slappet av uten. Dette kommer også an på linser og alder til barnet.
  • God håndhygiene er viktig! Aldri pell i øynene med skittene hender, de skal være vasket først! Det samme gjelder når man skal sette de inn.
  • Når man skal sette i linser skal de ligne en halvkule. Dersom det er linser som kan brukes flere ganger kan det være greit å sjekke om linsen har noen skader på seg ol. Linser med skader irriterer øynene. Dersom linsen ligner en halvkule som har "håndtak" er de på branga og den veien skal de ikke inn i øynene. Dette vil en optiker fortelle dere om.
  • Har en linse en skade på seg=kast den.

Ellers vil jeg si at jeg brukte tid i begynnelsen på å sette de inn, men det er ren vanesak. Nå setter jeg de inn uten speil, med lange negler på maks noen sekunder. Går så fort så :) Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Kan fint bade med dem, men hun kan ikke åpne øynene under vann, da har de lett for å falle ut. Så jeg anbefaler å kjøpe dykkebriller så hun får sett når hun bader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er datteren din da?

Datteren min begynte med linser da hun var ni etter å ha gått igjennom en periode med briller som ga så mye utslett og plager at det ikke var en løsning. Vi har ikke hatt problemer av noe slag. Men noter det du lurer på før du skal til optikeren. Det er gjerne mye man lurer på, men man kommer jo ikke på noe når man står der.

Vi valgte månedslinser til henne, for å ikke ha linsestyret hengende over oss hver morgen. Så hun sover med dem. Men i tillegg har vi endagslinser som hun bruker når hun skal i basseng, på stranda eller lignende. Da gjør det ingenting om hun mister dem. For det kan jo skje og har også skjedd en sjelden gang.

Anonymous poster hash: 4b3bc...296

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min begynte med linser da hun var 11, er 13 nå. Det var helt uproblematisk. Fikk god og grundig opplæring fra ortoptist, og etter to dager hadde hun stålkontroll på å sette inn og ta ut. Så gode råd har jeg egentlig ikke - hun har aldri hatt noen problemer.

Anonymous poster hash: 1519f...8e2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er datteren din da?

Datteren min begynte med linser da hun var ni etter å ha gått igjennom en periode med briller som ga så mye utslett og plager at det ikke var en løsning. Vi har ikke hatt problemer av noe slag. Men noter det du lurer på før du skal til optikeren. Det er gjerne mye man lurer på, men man kommer jo ikke på noe når man står der.

Vi valgte månedslinser til henne, for å ikke ha linsestyret hengende over oss hver morgen. Så hun sover med dem. Men i tillegg har vi endagslinser som hun bruker når hun skal i basseng, på stranda eller lignende. Da gjør det ingenting om hun mister dem. For det kan jo skje og har også skjedd en sjelden gang.

Anonymous poster hash: 4b3bc...296

Vi fikk høre av vår ortoptist at det var viktig at barn bruker enganglinser, mye fordi det er viktig at øyet får hvile innimellom. Hun skal bruke linser maks 2/3 av dagen, og dessuten ha én linsefri dag i uka (bruker da briller).

Anonymous poster hash: 1519f...8e2

Skrevet

Husker at jeg strevde veldig med å få dem på i begynnelsen selv om optikeren hadde vist meg det godt. Er jo litt merkelig å skulle putte noe i øyet :P Også viktig å ha en god rutine på bytte av linser dersom man f.eks har månedslinser, f.eks bytte den første hver mnd eller noe.

Skrevet

Min datter bruker linser, startet da hun var 11 år. Har vært helt uproblematisk! Har dagslinser, og bruker linser og briller litt om hverandre. Mest linser på sommeren, for da slipper hun "brilleskille" og kan bruke solbriller.

Hun fikk god og grundig opplæring av optikeren, måtte ta de inn og ut flere ganger til hun var trygg på å gjøre det hjemme.

Hun fikk beskjed om å ikke bade med sine linser fordi de hun bruker er slike som transporterer vann gjennom linsen, og da er det økt fare for infeksjon. Vet ikke om dette bare gjelder denne type linse som hun bruker? Aldri brukt linser selv, så var helt grønn på dette da hun startet ;-).

Skrevet

Når jeg gnir meg for hardt i øynene, så forsvinner linsene på en måte opp i øyelokket. Det kan være litt ekkelt og noen ganger tar det litt tid før jeg får de på plass igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle innspill alle sammen! Regner jo også absolutt med at optiker gir oss en grundig innføring ved oppstart!. Hun er 12 år, og vi starter til uken (time hos optiker på onsdag). Men en kollega sa at det å ta de UT var vanskeligere enn å sette de på - hva mener dere om det? (altså i tilvenningsfasen).

Skrevet

Tusen takk for alle innspill alle sammen! Regner jo også absolutt med at optiker gir oss en grundig innføring ved oppstart!. Hun er 12 år, og vi starter til uken (time hos optiker på onsdag). Men en kollega sa at det å ta de UT var vanskeligere enn å sette de på - hva mener dere om det? (altså i tilvenningsfasen).

Jeg begynte med linser da jeg var 13 år. Syntes de var kjempevanskelig å få de på, men gikk helt greit å ta de ut. Har brukt linser i over 10 år nå :)

Skrevet

Noe sminke blir sittende fast på linsa sånn at de blir ødelagt så man burde være litt forsiktig med sminke. Men det går stortsett fint om man søler litt sminke på linsa. Bare et tips om hun bruker linser..

Skrevet

Ha korte negler når hun skal ta dem ut. Da er det enklere. Jeg slet veldig etter at jeg sluttet å bite/rive negler, for da gikk ikke den "teknikken" jeg hadde innarbeidet, lenger. Jeg synes det er mye enklere med korte negler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...