AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #1 Skrevet 6. juni 2014 Jeg er ei jente på 18 år som er 164 høy. Jeg har siste tiden ( året ) ikke vært spesielt sulten og dette resulterer i at jeg spiser ganske lite og sjeldent. her er en typisk dagsmeny for meg: frokost : 07:00 som regel en kvart skive med egg og kaviar ( orker som regel ikke hele) Lunsj 11:20 en brødskive med leverpostei eller salami som regel. ( får som regel i meg hele ) Middag en gang mellom 17-18 enten kylling eller fisk( et stykke) med salat med siden. eventuelt spises det woc, lapskaus eller grønnsaksuppe. KVELDSMAT : 20:30 - en liten bolle med puffet havre eller et lite beger med youghurt. Alternativt ingenting. Lørdag er som regel det samme bort sett i fra at jeg dropper et av måltidene PGA jeg står opp sent. Pleier å kose meg litt på lørdager med en pakke oreokjeks og brus ved siden. Ellers i uka holder jeg meg unna søtsaker. hva tenker dere om mengden mat? for lite eller akkurat passe ? Anonymous poster hash: 0151c...639
debattanten Skrevet 6. juni 2014 #2 Skrevet 6. juni 2014 Høres litt trist og lite ut. Uten at jeg er noen ekspert så er det kanskje noen underliggende årsaker til at du ikke er så sulten? Ting i livet som er utfordrende, kanskje noe du kan ta tak i Jeg er som sagt ingen ekspert, men kostholdet så litt svakt ut. Hvordan går det med vekta de når du spiser sånn her? Nedover vil jeg tro? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #3 Skrevet 6. juni 2014 Det er altfor lite mat, og det tror jeg du vet godt. Selv for et lite barn er det der altfor lite. Ingen av måltidene inneholder nok næring. Og ærlig talt, en kvart skive til frokost - "orker som regel ikke hele"? Anonymous poster hash: 6cf36...f1b 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #4 Skrevet 6. juni 2014 Det er altfor lite mat, og det tror jeg du vet godt. Selv for et lite barn er det der altfor lite. Ingen av måltidene inneholder nok næring. Og ærlig talt, en kvart skive til frokost - "orker som regel ikke hele"? Anonymous poster hash: 6cf36...f1b Skulle stå at jeg ikke fikk i meg en hel skive til frokost. Anonymous poster hash: 0151c...639
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #5 Skrevet 6. juni 2014 Skulle stå at jeg ikke fikk i meg en hel skive til frokost. Anonymous poster hash: 0151c...639 Tror du virkelig at det er en avgjørende forskjell mellom å spise en kvart skive og å spise deler av en kvart skive? Anonymous poster hash: 6cf36...f1b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #6 Skrevet 6. juni 2014 Høres litt trist og lite ut. Uten at jeg er noen ekspert så er det kanskje noen underliggende årsaker til at du ikke er så sulten? Ting i livet som er utfordrende, kanskje noe du kan ta tak i Jeg er som sagt ingen ekspert, men kostholdet så litt svakt ut. Hvordan går det med vekta de når du spiser sånn her? Nedover vil jeg tro? Vekta mi er normal/lav. Ligger noen få kilo under idealvekta, men er ikke sånn at jeg ser skrapet ut. Har vel litt med ensomhet og gjøre tror jeg. følt meg ensom siden barneskolen. Men det er nå det siste året som den dårlige matlysten har kommet, så jeg er ikke helt sikker egentlig. Anonymous poster hash: 0151c...639
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #7 Skrevet 6. juni 2014 Tror du virkelig at det er en avgjørende forskjell mellom å spise en kvart skive og å spise deler av en kvart skive? Anonymous poster hash: 6cf36...f1b Nei, det tror jeg ikke. Det jeg mente var at jeg spiste en kvart skive fordi jeg som regel ikke orket en hel. Anonymous poster hash: 0151c...639
debattanten Skrevet 6. juni 2014 #8 Skrevet 6. juni 2014 Er nok fint om du tar litt tak i det, ville ikke regnet med at noen andre gjør det for deg. Det vil i tilfellet være når og om din situasjon blir skikkelig ille. Du må kanskje prøve å gjøre noe med ensomheten, har du noen aktiviteter du liker å drive med? Selv liker jeg fisking, ålreit hobby å drive med. Kanskje du burde finne noe du kan gjøre sammen med noen, om du ikke allerede gjør mye av det.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #9 Skrevet 6. juni 2014 Vekta mi er normal/lav. Ligger noen få kilo under idealvekta, men er ikke sånn at jeg ser skrapet ut. Har vel litt med ensomhet og gjøre tror jeg. følt meg ensom siden barneskolen. Men det er nå det siste året som den dårlige matlysten har kommet, så jeg er ikke helt sikker egentlig. Anonymous poster hash: 0151c...639 Du spiser virkelig altfor lite, kjære deg. Gjør noe for å ta tak i livet ditt, for sånn som dette kan du ikke holde på. Anonymous poster hash: 6cf36...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #10 Skrevet 6. juni 2014 Huff, det er jo veldig vondt å føle seg ensom over lang tid. Det kan jo fort også bli en vane (uvane) å spise så lite som du gjør. Det er en ond sirkel, du får ikke i deg nok mat og får lite energi, dermed orker du mindre og blir kanskje enda tristere. For du virker litt trist. Jeg vil anbefale deg å gå til legen din, du kan få resept på ernæringsdrikker som er forholdsvis enkle å få i seg og som inneholder mineraler/vitaminer/næringsstoffer som du trenger. Det kan jo være en overgang til et rikere kosthold for deg? Og kanskje du trenger noen å snakke med? Helsesøster, psykolog eller kanskje legen din er en ok samtalepartner? Anonymous poster hash: e13de...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #11 Skrevet 6. juni 2014 Huff, det er jo veldig vondt å føle seg ensom over lang tid.Det kan jo fort også bli en vane (uvane) å spise så lite som du gjør.Det er en ond sirkel, du får ikke i deg nok mat og får lite energi, dermed orker du mindre og blir kanskje enda tristere. For du virker litt trist.Jeg vil anbefale deg å gå til legen din, du kan få resept på ernæringsdrikker som er forholdsvis enkle å få i seg og som inneholder mineraler/vitaminer/næringsstoffer som du trenger. Det kan jo være en overgang til et rikere kosthold for deg? Og kanskje du trenger noen å snakke med? Helsesøster, psykolog eller kanskje legen din er en ok samtalepartner? Anonymous poster hash: e13de...d7d Man får ikke resept på næringsdrikker fordi man er undervektig. Da må det være en underliggende sykdom som gjør at man er undervektig isåfall. Mannen min er veldig undervektig, men han får ikke noe hjelp. Det er ikke fordi han spiser lite heller slik som TS. TS: kanskje du bør legge om kostholdet slik at du får i deg mer næring i det minste? Det behøver jo ikke bety at du må spise enorme mengder, men at du spiser mat med mer næring slik at du ikke sulter deg selvAnonymous poster hash: c54f7...619
pantora Skrevet 6. juni 2014 #12 Skrevet 6. juni 2014 Du starter jo innlegget med å skrive at du spiser lite, så du vet jo svaret selv.
Gjest Blomst83 Skrevet 6. juni 2014 #13 Skrevet 6. juni 2014 Man får ikke resept på næringsdrikker fordi man er undervektig. Da må det være en underliggende sykdom som gjør at man er undervektig isåfall. Mannen min er veldig undervektig, men han får ikke noe hjelp. Det er ikke fordi han spiser lite heller slik som TS. TS: kanskje du bør legge om kostholdet slik at du får i deg mer næring i det minste? Det behøver jo ikke bety at du må spise enorme mengder, men at du spiser mat med mer næring slik at du ikke sulter deg selvAnonymous poster hash: c54f7...619 Dette!
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2014 #14 Skrevet 6. juni 2014 Man får ikke resept på næringsdrikker fordi man er undervektig. Da må det være en underliggende sykdom som gjør at man er undervektig isåfall. Mannen min er veldig undervektig, men han får ikke noe hjelp. Det er ikke fordi han spiser lite heller slik som TS. TS: kanskje du bør legge om kostholdet slik at du får i deg mer næring i det minste? Det behøver jo ikke bety at du må spise enorme mengder, men at du spiser mat med mer næring slik at du ikke sulter deg selvAnonymous poster hash: c54f7...619 Har fått det selv pga anoreksi, så jeg vet det som oftest kreves at man har en sykdom, men noen er i gråsonen og vi vet ikke hva TS kan ha krav på. Hvis det kan hjelpe henne ville jeg iallfall spurt legen. Om man ikke får resept er det uansett mulig å prøve det fra apoteket (Ja, vet det er dyrt). Anonymous poster hash: e13de...d7d
Gjest Blomst83 Skrevet 6. juni 2014 #15 Skrevet 6. juni 2014 Har fått det selv pga anoreksi, så jeg vet det som oftest kreves at man har en sykdom, men noen er i gråsonen og vi vet ikke hva TS kan ha krav på. Hvis det kan hjelpe henne ville jeg iallfall spurt legen. Om man ikke får resept er det uansett mulig å prøve det fra apoteket (Ja, vet det er dyrt). Anonymous poster hash: e13de...d7d Nå har de strammet kraftig inn på hvem som får vedtak,så gråsoner er hvisket ut.Og ut i fra hva ts skriver så er ikke dette relatert til noe sykdom.
Dama til hanen Skrevet 10. juni 2014 #16 Skrevet 10. juni 2014 Nettsider som har hjulpet meg veldig med å se hvor mye næring kroppen faktisk trenger er disse: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html ( denne regner ut kaloribehovet du trenger iløpet av en dag basert på høyde, vekt og alder) http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/dagsmeny-for-kvinner-2000-kcal/ (melk.no sin kostliste for et normalt kosthold)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå