Gå til innhold

Pris på dåpsgave som fadder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye tenker dere er vanlig å gi/bruke på dåpspresang dersom dere er fadder? Og har dere noen gavetips som passer seg? Barnet er en gutt.

Anonymous poster hash: dc8f7...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ga en liten lommekniv i sølv, tror den kostet rundt 1500,- til mitt fadderbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kr i dåp. Noe mer om det hadde vært konf, men ellers bør alle gjestene gi gave som minst koster like mye som det man spiser/drikker for har i pris. Sånn at man hvertfall har "betalt" for seg.



Anonymous poster hash: fe5df...680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest du skal gi det du har råd til. Jeg hadde ikke gitt 2000 kr, synest det er i overkant mye. Hadde nok gitt mellom 500-1000 kr og forventer ikke noe mer til mind barn.

Anonymous poster hash: c32b9...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Eg syns 2000 er litt mye. Tror jeg. Uff, jeg synes det er litt vanskelig for jeg husker ikke hva jeg har gitt til mitt andre fadderbarn og det er jo greit å gi noenlunde likt. Syns det er litt vanskelig. Jeg tjener ikke allverden men det er noe jeg kan spare til da så jeg kan bruke en del.

Anonymous poster hash: dc8f7...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Eg syns 2000 er litt mye. Tror jeg. Uff, jeg synes det er litt vanskelig for jeg husker ikke hva jeg har gitt til mitt andre fadderbarn og det er jo greit å gi noenlunde likt. Syns det er litt vanskelig. Jeg tjener ikke allverden men det er noe jeg kan spare til da så jeg kan bruke en del.

Anonymous poster hash: dc8f7...01a

Gi hva du har råd til! :)

Anonymous poster hash: c32b9...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker 500 jeg. Synes ikke man skal trenge å gi mye ekstra bare fordi man er fadder. Det er ikke derfor man er fadder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500-1500 alt etter privatøkonomi og "status" som jo kan variere fra enslig student til gifte par i trygge jobber. Men tanken bak gaven er alltid viktigere enn pris!:)

Også har man jo gaver som f.eks medlemskap i borettslag. Ikke så dyrt hvert år, men blir en anseelig sum over 18 år...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg for noen summer! :hakeslepp: Begge mine har fått/får barnehagesekk av sine faddere. Synes det er koselig med en gave som brukes hver dag i årevis :jepp: Men dette er faddere som er venner av oss da, hadde sikkert vært annerledes om vi brukte f.eks besteforeldre. Jeg hadde følt det vanskelig å gi fadderoppdrag til venner hvis jeg "forventet" gaver til flere tusen til dåpen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagesekker koster jo fort 500kr, da?:) og det er jo en fair sum for de fleste her...

Men vil man gi f.eks bunadsølje, som er tradisjon for mange, så koster jo de det det koster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Hvis du har tenkt å gi gave og ikke penger så hadde jeg ikke tenkt så mye på prisen, men prøvd å funnet en passende gave, om den koster 200 eller 2000(så lenge lommeboka tåler det) har vel ikke noe å si?

Din oppgave som fadder har ingenting med gave å gjøre og du trenger ikke gi mer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

2000 kr i dåp. Noe mer om det hadde vært konf, men ellers bør alle gjestene gi gave som minst koster like mye som det man spiser/drikker for har i pris. Sånn at man hvertfall har "betalt" for seg.

Anonymous poster hash: fe5df...680

Hva i all verden serverte dere i dåpen da? Ingen som spiste og drakk for 2000 kr i vår dåp i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagesekker koster jo fort 500kr, da?:) og det er jo en fair sum for de fleste her...

Men vil man gi f.eks bunadsølje, som er tradisjon for mange, så koster jo de det det koster...

Leste fort gjennom her i stad, og fikk inntrykk av at det var flere enn det som faktisk var tilfelle som ga 1500-2000. Uansett var det mest ment som et tips til trådstarter som spurte hva man kan gi et fadderbarn :)

Barnesøljer koster fra noen hundrelapper og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste fort gjennom her i stad, og fikk inntrykk av at det var flere enn det som faktisk var tilfelle som ga 1500-2000. Uansett var det mest ment som et tips til trådstarter som spurte hva man kan gi et fadderbarn :)

Barnesøljer koster fra noen hundrelapper og oppover.

Å? Det visste jeg faktisk ikke...:) Der min familie kommer fra er det bare en gullsmed, og han driver med håndlaget bunadssølv etter gamle tradisjoner, og sist jeg sjekket der startet barnesøljene på nærmere tusenlappen (vurderte å kjøpe dåpsgave til vårt ufødte barn sist vi var hjemme)...:) Men dette er et sted med en sterk og stolt bunadstradisjon, så jeg har faktisk aldri tenkt over at det kan finnes rimeligere, "kommersielle" alternativer.

Andre tips:

Barnestol med navn

Klassiske barnebøker (de store hvite, samlet astrid lindgren, brødrene grimm, hc andersen, thorbjørn egner osv)

Barnebibel

Sølvskje

Kniv

Medlemskap i borettslag

Design letters barneservise

Et fint fotoalbum, gjerne påbegynt med bilder av deg og foreldrene, deg og baby, en hilsen til baby, kanskje en sangtekst eller dikt?

Figgjo barneservise

"Eksklusivt" sengetøy til baby, fra f.eks By Nord eller Lexington

Gavekort på fotografering

Smykke eller armbånd

Og så vil jeg tips om å styre unna bokser til "min første tann", "min første hårlokk", ubrukelige tutekopper i sølv som lekker og annet nips. Vet om EI venninne som satte pris på dette. Alle andre stønner...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow! Her var det adskillig dyrere gaver enn det folk er villige til å gi i bryllup! Eller er folk på bryllupsrorumet bare mye gjerrigere enn dåpsgjester? :)

Gi det du har råd til. Synes det er viktigere med en fin gave enn prisen.

Anonymous poster hash: 2b170...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungen vår fikk 600kr av det ene fadderparet, de har dårlig økonomi og vi ble kjempeglade for den summen, hadde ikke forventet så mye fra de. Fra søstra mi som var fadder fikk ungen 2500kr + den store norske sangboka, hun tjener nesten en mill og valgte å gi så mye, ble overrasket. Den siste fadderen er student og ga sko til ca 300kr.

Syns ikke at man skal bry seg om prisen. Og du har fått mange fine tips. Sølvting er ikke er noe særlig å få syns jeg da, f.eks mine sølvskjeer (fikk i dåpen og konfirmasjonen) ligger ennå i en skuff hos mine foreldre og de har ligget der siden jeg ble døpt og konfirmert. Bunadsølv er en fin ting men ikke alle vil ha bunad, og iallfall ikke så mange gutter/menn. Sølvsmykker er fint å få.

Anonymous poster hash: ea860...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...