Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da var standpunktkarakterene satt. Om eksamenene ikke går til helvete, vil jeg trolig havne på rundt 49 i snitt. Drømmen var å komme inn i Bergen..

Nesten hver dag etter skolen har jeg regnet ut snittet mitt, sett hva jeg kan forbedre, hvilke karakterer jeg trenger osv.

Vet ikke hva som er formålet med tråden, vil nok høre om andre er i samme situasjon som meg.

Irriterer vettet av meg for at det er så stor interesse for juss! I 2009, "bare" 5 år tidligere, kom du inn i Oslo med 48.8 i snitt, Bergen 48.9.

:(

Hvordan tror dere det vil se ut i år? Ser bare en oppgang i antall søkende jeg..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig tviler jeg på at du kommer inn med et snitt på 4.9. Tar du opp et par fag skal du nok se at du kan komme deg inn til neste år.

Anonymous poster hash: 8612d...7cc
Skrevet

Har du førstegangsvitnemål? Er nervøs jeg og. Kommer til å ende på 57,"noe" mest sannsynlig, og håper at jeg klarer å komme inn på noe. Orker ikke enda et år med "dritt"

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg kommer inn på jus. Tror jeg får åtte/ni seksere, 5 firere, og resten fem. Kommer an på skriftlig eksamen...

Anonymous poster hash: 22139...abf
AnonymBruker
Skrevet

Har du førstegangsvitnemål? Er nervøs jeg og. Kommer til å ende på 57,"noe" mest sannsynlig, og håper at jeg klarer å komme inn på noe. Orker ikke enda et år med "dritt"

Hvis du har 5.7 i snitt kommer du jo garantert inn et sted, ikke noe å bekymre seg for :)

Til TS: dessverre er det nok slik at snittet ikke pleier å gå ned, nei. Men det pleier ikke å gå drastisk opp heller, selv om det er flere søkere. Og er ikke 4,9 nok til å komme inn på vårsemesteret i Oslo uansett? Det var det da jeg søkte, men det er jo 3 år siden..

Anonymous poster hash: 909c7...68d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt både høyt og lavt etter gulrotjus, men dessverre uten å finne noe. :grine:

Anonymous poster hash: e4996...900
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dagligvarebutikker :)

Anonymous poster hash: d8afb...6cc

Skrevet

Har førstegangsvitnemål ja.

Imponerende med 57 k.poeng! Hvordan i all verden samlet du opp så mye? Du kommer nok garantert inn, er jo høyt poeng selv for ordinært vitnemål.

AnonymBruker
Skrevet

Kjære Anonym, ikke noe å tulle over når det faktisk skrives "jus". http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=jus&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Jeg tuller da ikke? Jus er fullt av vitaminer, smakfullt og fargerikt. Og dessverre er det ikke mulig å oppdrive den varianten jeg ønsker i butikkene her hvor jeg bor. For øvrig vet jeg selvsagt at ordet har dobbel betydning, og jeg valgte den betydningen som fristet mest. :spise:

Anonymous poster hash: e4996...900

AnonymBruker
Skrevet

Imponerende med 57 k.poeng! Hvordan i all verden samlet du opp så mye? Du kommer nok garantert inn, er jo høyt poeng selv for ordinært vitnemål.

Det er da slettes ikke høyt for ordinært vitnemål. Husk alle mulige tilleggspoeng en får!

Anonymous poster hash: 61ebf...667

Skrevet

Som en annen sa er det ikke så høyt nei, mest alderspoeng dessverre :P

AnonymBruker
Skrevet

Det er et veldig høyt karakterpress på jussen også etter man er kommet inn på studiet. Da ikke rundt VGS-karakterene, men likevel. Karakterpress er bare å bli vant til. Om du kommer inn vet jeg ikke. Bare å sjekke Samordnaopptak og hva poenggrensene var ifjor. Du kan forvente at det går noe opp i år.

Hilsen student på 2.avd

Anonymous poster hash: 112f4...17b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte med 4.8. Kom ikke inn i 2006.

Anonymous poster hash: 0bfe0...0cc

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan fortelle meg forskjellen ved å studere jus/juss og rettsvitenskap?

Kan noen forklare meg forskjellen ved å studere rettsvitenskap master og rettsvitenskap bachelor? Etter man har tatt bachelor kan man vel gå videre på master?

Det går jo an å ta rettsvitenskap på Universitetet i Stavanger og Universitetet i Agder. Her kan man jo komme inn med en poengsum på litt under 47. Hvorfor er ikke det gunstig å gå her?

Skrevet

Noen som kan fortelle meg forskjellen ved å studere jus/juss og rettsvitenskap? Kan noen forklare meg forskjellen ved å studere rettsvitenskap master og rettsvitenskap bachelor? Etter man har tatt bachelor kan man vel gå videre på master? Det går jo an å ta rettsvitenskap på Universitetet i Stavanger og Universitetet i Agder. Her kan man jo komme inn med en poengsum på litt under 47. Hvorfor er ikke det gunstig å gå her? Anonymous poster hash: 61ebf...667

For universitetene har en integrert master, så man søker seg inn på første året uansett. Man kan få fritak for fagene man har tatt og dermed starte på 4. året i Bergen og Oslo, men det er så langt kun Lillehammer som har en avtale om automatisk fritak.

Så man kan gå i Lillehammer, men problemet er at kravene til ordinært vitnemål er så høyt at selv med alderspoengene er man ikke garantert å komme inn etter endt bachelor

AnonymBruker
Skrevet

For universitetene har en integrert master, så man søker seg inn på første året uansett. Man kan få fritak for fagene man har tatt og dermed starte på 4. året i Bergen og Oslo, men det er så langt kun Lillehammer som har en avtale om automatisk fritak.

Så man kan gå i Lillehammer, men problemet er at kravene til ordinært vitnemål er så høyt at selv med alderspoengene er man ikke garantert å komme inn etter endt bachelor

Det er da ikke høyt? Med 8 alderspoeng og 2 universitetspoeng trenger en jo kun ha et snitt på 4,7-5 for å komme inn på rettsvitenskap i . Grensene for ordinær kvote for rettsvitenskap/juss er det samme som grensene for førstegangsvitnemålkvoten for medisin.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan fortelle meg forskjellen ved å studere jus/juss og rettsvitenskap?

Det er ikke en forskjell - det er akkurat det samme. Bare to ulike navn.

Det er et veldig høyt karakterpress på jussen også etter man er kommet inn på studiet. Da ikke rundt VGS-karakterene, men likevel. Karakterpress er bare å bli vant til. Om du kommer inn vet jeg ikke. Bare å sjekke Samordnaopptak og hva poenggrensene var ifjor. Du kan forvente at det går noe opp i år.

Hilsen student på 2.avd

Anonymous poster hash: 112f4...17b

Karakterpresset blir jo hva en gjør det til. Selv bryr jeg meg ikke om det, men det betyr ikke at jeg ikke klarer å få gode karakterer. Å stresse med karakterene gjør ingen verdens forskjell; enten går det bra, eller så går det ikke så bra.

Anonymous poster hash: 8612d...7cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også 49 i snitt og det er med alderspoeng. Har fått to poeng nå for høyere utdannelsen, men må likevel ta opp igjen fag til høsten.

Anonymous poster hash: 9c4b9...96a
Skrevet (endret)

Det er da ikke høyt? Med 8 alderspoeng og 2 universitetspoeng trenger en jo kun ha et snitt på 4,7-5 for å komme inn på rettsvitenskap i . Grensene for ordinær kvote for rettsvitenskap/juss er det samme som grensene for førstegangsvitnemålkvoten for medisin. Anonymous poster hash: 61ebf...667

Joda, men hvis man starter rett etter vgs har man ikke 8 alderspoeng, men 4. Og hvis man da ønsker å komme inn oslo høst må man ha et temmelig høyt snitt.

edit: jeg hadde forøvrig 47,7 i poeng før alderspoeng ect. og jeg kom langt ned på ventelista i Bergen ifjor.

Endret av melly666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...