Gå til innhold

2 biler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kun 1 bil i dag (2003-modell) og ingen billån. Vi bør ha to biler dersom jeg får ny jobb, men vi vet ikke hvor mye vi bør beregne på utgifter per måned eller år med to biler.

Hvis vi ser bort i fra kjøpesummen (blir en bruktbil av liten størrelse, men med 5 seter), hvor mye bør vi beregne på utgifter for to biler? Dette blir jo avhengig av service og sånn etterhvert selvfølgelig, men i og med at jeg ikke helt har koll på hva vi betaler per i dag på den ene bilen er det fint med litt innspill :)

Bil nr.1 (nåværende bil) blir bruksbilen, mens bil nr.2 er planlagt å primært brukes fra A til B, feks fra hjem-barnehage-jobb. Her er det ikke snakk om store avstander i utgangspunktet.

Hvor mye bruker dere på to biler i måneden? Setter pris på alle seriøse svar :)



Anonymous poster hash: c3299...e06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har to biler, en Honda 7-seter og en Toyota sedan. Jeg kjører Hondaen, 4 mil tur/retur på jobb. Samboer kjører Toyotaen 3 mil tur/retur til jobb i motsatt retning. Beregner ca 6000kr/mnd på bil, alt inkl.

Anonymous poster hash: 93325...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt ny bil som er uten lån. Den har serviceavtale så jeg har ingen utgifter der de første 2 årene.

Jeg setter av 4000kr i mnd til diesel, bom, veiavgift, vedlikehold(nye dekk og andre ting), forsikring osv.

Å ha bil er dyrt, selvom den er ny og uten lån. Kommer selvfølgelig ann på bruk når det kommer til diesel og bomavgifter i ditt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, våre bil er ti år gamle begge to. På ny bil må du sette av 15-40000kr/år i verditap. Du kan regne ut sjøl hva det er per måned. :)

Anonymous poster hash: 93325...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verditap har jeg ikke med i mitt regnestykke. Så dyr bil jeg har så er nok mer 50-70 000kr i verditap hvert år mer realistisk.

Poenget mitt er at kostnadene er dyre uansett, for gammel bil er de løpende utgiftene høyere pga vedlikehold og reperasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, jeg budsjetterer med 15000kr/år i vedlikehold per bil. Det går som regel fint opp. Ca 25000kr/bil i drivstoff, resten er forsikring, skatt, væsker, bomringer, verditap osv. Kjøper bil til 20-60000kr og har de 2-6 år av gangen.

Jeg synes det er veldig viktig å få med verditap. På nye biler er jo det den største posten. Taper du virkelig 70k i året, er det jo røfflig 6000kr/mnd. Det er mer enn vi betaler i lån+avdrag på huset...

Anonymous poster hash: 93325...1c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt riktig, jeg budsjetterer med 15000kr/år i vedlikehold per bil. Det går som regel fint opp. Ca 25000kr/bil i drivstoff, resten er forsikring, skatt, væsker, bomringer, verditap osv. Kjøper bil til 20-60000kr og har de 2-6 år av gangen.

Jeg synes det er veldig viktig å få med verditap. På nye biler er jo det den største posten. Taper du virkelig 70k i året, er det jo røfflig 6000kr/mnd. Det er mer enn vi betaler i lån+avdrag på huset...

Anonymous poster hash: 93325...1c5

Jepp, det stemmer nok ganske bra det :) Huff og huff, men fin bil da :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert el-bil?



Anonymous poster hash: e78b2...85c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert el-bil?

Anonymous poster hash: e78b2...85c

Nei, helt uaktuelt for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Vi har faktisk vurdert el bil, men i og med at ingen av oss har noe peiling på bil er vi så usikre. Og vi vet ikke hva vi har å rutte med heller, det kommer helt an på hva slags lønn jeg får.

Hvilke avgifter/utgifter er det å spare ved å ha el bil?



Anonymous poster hash: c3299...e06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreløpig mye å spare på elbil om dere skal kjøpe nytt uansett, men det er mye risiko og usikkerhet knyttet til det. Bare google det du. :)

@debattanten, helt greit altså, det er bare et valg man gjør.

Anonymous poster hash: 93325...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, elbil kan være et valg, men for oss er det ikke et valg engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...