AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #1 Skrevet 5. juni 2014 Det hender at jeg kaster i meg maten når jeg er sulten, noe jeg vet ikke er lurt. Blir veldig fort stappmett, og det er mulig jeg kunne spist mindre enn jeg gjør om jeg spiste saktere, selv om jeg ikke er noen direkte storspiser heller. Er alltid fortere ferdig med maten enn alle andre, og pleier å være ferdig etter 5-8 minutter, alt ettersom det er lett å få raskt ned eller har mye tyggemotstand. Hvor lang tid bør man bruke på et vanlig, gjennomsnittlig middagsmåltid? Jeg har lest noe om at man bør tygge hver bit minst 15 ganger eller noe, det synes jeg ikke høres noe hyggelig ut. Da foretrekker jeg heller å vente litt mellom hver bit jeg tar. Anonymous poster hash: 30fff...bad
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #2 Skrevet 5. juni 2014 Tygg hver matbit 32 ganger, det lærte jeg da jeg var barn. Anonymous poster hash: 9c477...351
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #3 Skrevet 5. juni 2014 Tygg hver matbit 32 ganger, det lærte jeg da jeg var barn.Anonymous poster hash: 9c477...351 Hvem gjør egentlig det? -TS Anonymous poster hash: 30fff...bad 2
Despicable Me Skrevet 5. juni 2014 #4 Skrevet 5. juni 2014 Det tar som kjent omtrent 20 minutter fra magen er mett til signalene om dette treffer hjernen. Derfor er det smart å spise sakte, slik at denne reaksjonen rekker å komme før du har spist deg stappmett.
pantora Skrevet 6. juni 2014 #5 Skrevet 6. juni 2014 Tror ikke det er noe fasitsvar på hvor fort/sakte man bør spise. Hva med å være nøye på å ta passe store munnfuller, tygge godt, og ikke ta en ny munnfull før du har svelget den forrige?
Gjest Kv84 Skrevet 6. juni 2014 #6 Skrevet 6. juni 2014 Jeg spiser alt for fort og svelger store biter og sliter med magen etter det. Men mister matlysten midt i en bit så må spise fort, kunne spist et lite beger med youghurt og blitt mett,
Viktualia Skrevet 6. juni 2014 #7 Skrevet 6. juni 2014 Tips for å huske å ta det med ro når man spiser: legg ned bestikket/brødskiva mellom hver bit. Kjenn godt på smaken av maten. Dette gjør det lettere å spise i et fornuftig tempo samtidig som man slipper å telle tygg. Det å ikke spise for fort gjør det lettere å merke når man er mett, og i tillegg er det bra for fordøyelsen. Og ikke minst blir nytelsen av maten langt bedre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå