Gå til innhold

Gastroskopi - gruer meg...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått inkalling til gastroskopiundersøkelse i neste uke og kan ikke si jeg gleder meg akkurat..

Har gjort det en gang før da jeg var tenåring og det var mildt sagt en grusom opplevelse. Legen mente at jeg så såpass rolig ut at jeg ikke trengte noe beroligende, men da jeg hadde slangen godt nede i magen fikk jeg fullstendig panikk og måtte holdes fast mens jeg hylte og gråt og brakk meg (de prøvde å sette en likegladsprøyte på meg på dette tidspunktet, men i skrekkmodusen hadde blodårene mine krympet seg sammen, så det var helt umulig). Det var vondt og skummelt og veldig ydmykende.

Så nå er jeg selvsagt ganske redd for at det skal være like ille denne gangen.

Kommer til å forlange at de skal dope meg ned så mye som er forsvarlig, men er redd de ikke skal høre på meg.

Og på toppen av alt skal dette foregå langt utpå ettermiddagen; jeg blir vanligvis svimmel og kranky om jeg ikke spiser innen en time etter at jeg har stått opp.

Får mer og mer noia av å tenke på det - dette kommer til å gå dårlig... :cry:

Noen som har noen forslag og oppmuntrende ord? :lete:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Voksne får vel ikke noe beroligende gjør de vel? Men det kommer til å være en ekstra person der for å holde deg fast om panikken tar deg. Er nok ganske vanlig det.

Anonymous poster hash: 67150...c72

Skrevet

Selvfølgelig får voksne beroligende! For noe tull, ikke snakk om ting du ikke har greie på når det er en person som er tydelig redd! Nepskrell!

Snakk med de på forhånd, Anoia. Fortell om opplevelsen din og si at det ikke er aktuelt annet enn med maks du kan få av diverse. Så er de og du bedre forberedt til dagen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig får voksne beroligende! For noe tull, ikke snakk om ting du ikke har greie på når det er en person som er tydelig redd! Nepskrell!

Snakk med de på forhånd, Anoia. Fortell om opplevelsen din og si at det ikke er aktuelt annet enn med maks du kan få av diverse. Så er de og du bedre forberedt til dagen.

Jeg har bedt om det, fikk beskjed om at det ble ikke brukt. Var på Ullevål.

Nepskrell kan du være selv.

Anonymous poster hash: 67150...c72

Skrevet

Unødvendig med name calling her da..

Jeg var på min første gastoskopi i januar i år, eneste jeg fikk var bedøvelsesspray i halsen, og det gikk veldig fint!

Jeg var kjempenervøs! Men bare slapp av og konsentrer deg kun om pusten så går det bra.

Undersøkelsen tok under 5 minutter.

Brakk meg litt da han gikk ned i halsen og når han skulle ta vevsprøve, det var ekkelt. Men bare å fokusere på pusten og hent seg inn igjen. Sykepleieren var flink med å minne meg på å puste da!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært igjennom gastroskopi-undersøkelse, men coloskopi har jeg gjennomgått. Var rolig og ikke så nervøs, men gruet meg likevel. Jeg uttrykte likevel ønske om å få smertestillende (da denne undersøkelse kan være svært ubehalig og vond), men de insisterte på at det ville gå bra uten. Dersom jeg fikk smertestillende måtte jeg bli innlagt for et par timer, og det var jeg ikke så begeistret for, så dermed ble det ikke smertestillende. Det var svært ubehagelig, men jeg kom meg gjennom det ganske greit. Legen og sykepleieren som var tilstede, var begge rolige og forsiktige og strøk på armen hver gang det ble veldig ubehagelig - så heldigvis ble det en OK opplevelse for meg.

Det går nok bra. Du skal få beroligende dersom du spør, ikke gi deg hvis de insisterer! Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 1aa51...73f
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Satser på å ta kontakt med dem på forhånd.

Noen som har erfaringer med Trondheim Mage-Tarm senter? Er de greie der?

Gjest Makemeloveit
Skrevet

Jeg har tatt gastroskopi fire ganger, grunnet kronisk sykdom. Jeg har angst for oppkast og brekninger, derfor blir jeg "dopet" ned hver gang. Det er ingen som kan nekte det beroligende, og jeg har aldri fått et eneste spørsmål tilbake da jeg har bedt om dette. Undersøkelsen er ubehagelig ja, men medl litt beroligende går det helt fint. At de ikke gir til voksne er helt tull, kjenner mange på min alder som får det. Jeg får også denne såkalte banansprayen, den brekker jeg meg av og føler jeg ikke får puste, så jeg har tatt uten den noen par ganger. Lykke til :klem: Det kommer til å gå helt fint! Spør om beroligende du :)

Gjest Hyssingen
Skrevet

Jeg fikk lett narkose. Det er ikke en mulighet der du bor?

AnonymBruker
Skrevet

Aldri tatt før men vet at beroligende kan gis :)

Anonymous poster hash: bdbf5...761

Gjest Allergikeren
Skrevet

Det jeg fikk beskjed om, var at hvis man klarer det uten bedøvelse(lokalbedøvelse regner meg med man får uansett?), så er det det beste. Jeg prøvde en gang, det gikk ikke. Jeg fikk likegladsprøyte, de prøvde igjen, og jeg fikk panikk og dro opp igjen slangen. Legen ville prøve en tredje gang, men sykepleierne nedstemte ham. Da ble jeg innkalt til ny time senere, denne gang skulle inngrepet gjøres under narkose.

Jeg er enig med de over her; ta kontakt og forklar situasjonen, så ordner det seg nok. :)

Lykke til, jeg skal krysse fingre og tær for deg. :kose:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...