Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt klart egen brukskonto. Der står bare det jeg kan sløse vekk, og det er den kontoen jeg har bankkort på. Alle andre penger flyttes automatisk til regningskonto og sparekonto når jeg får lønn.

Brukskontoen er også lønnskontoen - fordi banken krever det pga lånet.

Jeg har en lønns-/brukskonto med kort, en regningskonto som jeg setter over penger til for regninger som skal betales og alle automatiske trekk går ut fra, en felleskonto med to kort som jeg og samboeren disponerer sammen for div felles utgifter, flere sparekontoer for ulike formål, og i tillegg et par kontoer i den banken som jeg har boliglånet mitt i, som jeg egentlig kun har fordi jeg må pga lånet.

Ulik brukskonto og regningskonto er et must synes jeg, slik at man alltid har kontroll på at man har satt av nok til regninger på regningskontoen og dermed kan bruke fritt det som står på brukskontoen. Også lurt å ha relativt sett lite penger på den kontoen som har kort, i forhold til om kortet blir stjålet og forsøkt misbrukt f.eks.

Jeg har:

Lønnskonto: Lønn og feriepenger blir innbetalt hit.

Brukskonto: Til klær, øl, hobby, frisør og annen moro. Her går det inn det beløpet jeg har sett for meg at jeg kan sløse bort hver mnd.

Bilkonto: Faste utgifter som diesel, kalkulert vedlikeholdsutgifter, bompenger, veiavgift og forsikring. Setter inn fast beløp her hver mnd som dekker alt med bil.

Feriekonto: Feriebudsjettet for hvert år.

Matkonto: Felles matkonto med samboer hvor vi har egne bankkort og begge disponerer.

Regningskonto: Felles regningskonto med samboer.

Bufferkonto: Til den dagen SHTF!

BSU og BSU 2.0.

Masse kontoer, men føler det ikke er noe problem, alt går smooth og aldri noen overraskelser. Har aldri hatt problemer med å betale en regning.

• Liker 1

Annonse

Gjest Runforit

Har et par kontoer.

Lønnskonto(han har sin og jeg har min)

Regninger

Mat

Firmakonto

Skattekonto(han har et firma ved siden av fast inntekt)

Stor sparekonto(låst for uttak. Må inn i banken fysisk begge to)

Mini sparekonto(for diverse utgifter)

Lar det være litt igjen på lønnskontoene som er til spesielle ting som kino eller andre spesielle ting, men utover det så har vi "lommepenger" i form av kontanter som vi får en gang i uka.

Etter at vi innførte kontanter og ikke kort så bruker vi mye mindre. De lommepengene skal gå til cafe, godis eller andre småting vi har lyst på. Vil vi ha noe så må vi spare selv av de pengene(mannen bruker omtrent ikke penger etter at vi innførte dette. Før brant han penger på ingenting).

Er det større ting som at vi trenger noe(og da skal det ikke være noe vi bare har lyst på) så tar vi det fra minisparekontoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...