Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfart det? Lurer litt på hvordan det har artet seg,hvor lang tid,hvor stor kostnad. Hva med familie? Kan en ha små barn hjemme og alikevel få dette til(naturligvis ikke når en har praksis)? Hvem tar en kontakt med og hvordan gåt en fram? Er det alikevel godkjent studie av lånekassen og har en rett på stipend på lik linje?

På forhånd TAKK!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg anar eigentleg ikkje noko særleg om dette, men svarar likevel... :ler:

Det eg ville seie, var at ei eg veit om tok sjukepleiestudiet som såkalla deltidsstudium. Altså over litt fleire år, men med meir 'luft' i studiet. Ho var då heime med borna i alle fall nokre dagar i veka. Men på sjukepleien kan du vel neppe lese alt på eiga hand, utanom praksis - det er jo mykje praktisk undervisning òg, såvidt eg veit?

Når det gjeld studiefinansiering og mogelgeheit for støtte kan du kontakte lånekassen og få informasjon der.

Lukke til! :)

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Har aldri hørt om muligheter for å ta sykepleien som privatist.

Mye obligatorisk undervisning og ikke minst praksisperiodene gjør det umulig å være privatist. Husk på at ca 1/3 av studietiden er praksis.

Anbefaler utdanningen på det varmeste! :D

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Det er mulig å ta spl-utdanningen desentralisert, der studentene får undervisning via internett, og har møter tre (?) ganger per semester. Hvert møte varer rundt to uker, og er ganske intensivt. Praksisperiodene kommer du ikke utenom uansett.

Jeg studerer sykepleie, men tar den på "vanlig måte". Mange i klassen har barn og familie fra før, og klarer fint å kombinere skole med familieliv. Det er en kjempefin utdanning! :)

Skrevet

Takk for svar.

Har tenkt mye på dette både den ene veien og den andre,tror kanskje det er enklere å ta det på den vanlige veien slik som du. Har masse spørsmål ang økonomi,håper du kan hjelpe meg litt der.

Hvor mye er realistisk kostnad ved sykepleier studie? Jeg er nødt til å ta et visst studielån,men usikker på hvor mye. Hvor mye er det da mulig å få som stipend? Har pr idag ikke behov for å gå i jobb,men alikevel ikke så sterk økonomi at vi kan ta av budsjettet for å gå på skole. Kan jeg klare det med fullt stipend og lån? Er det greit å få tak i brukte bøker ol,eller er det nye pensum hele tiden?

Blir veldig takknemlig for svar.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Søk om fullt stipend i lånekassen. Det vil i utgangspunktet bli utbetalt som lån, men omgjort til stipend etterhvert som du består eksamene dine. Tror det er rundt 3000,- i mnd, altså i overkant av 30 000,- i året. Dette vil fint dekke utgiftene til bøker og skolemateriell, samt semesteravgift og andre avgifter.

Ellers så vil jeg anbefale at du ikke kjøper alle bøkene på pensumlista, enkelte bøker er grei å ha kjøpt og beholde både mens du studerer og når du er ferdig. Resten kan du kjøpe brukt og evt låne på biblioteket.

Om du lurer på noe angående lån/stipend, så sjekk www.lanekassen.no . De har den informasjonen du trenger. Og du må ikke søke lån for å ha krav på stipend. Om du klarer deg uten er vel det det beste? Om du søker begge deler, får du utbetalt rundt 80 000,- i året (fullt lån og stipend). Om du har jobb ved siden av, kan du tjene inntil 100 000,- per kalenderår uten at det går ut over studiefinansieringen fra lånekassen.

Håper ting ble litt klarere for deg, send meg gjerne PM om du lurer på noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...