^me^ Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 Vi skal til danmark i sommer og skal først kjøre i fra vestlandet til kristiansand (ca 5-6 timers tur), være der et par dager for å besøke dyreparken og så ta båten over til danmark hvor det og blir en del kjøring rundt i danmark i fra der vi har feriehus. så det blir en del timer i bil i sommer jeg trenger tips til hva jeg kan ta med til 2,5 åringen min som kan gjøre hans biltur behagelig og underholdene. hva bør jeg kjøpe inn? alle tips tas i mot med et stort takk!
ekkoet Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 Vi kjørte turn bergen-kristiansand med jenten, hun var da like under 3 år. Kjøpte dvd-spiller til bilen like før turen, den betalte seg virkelig, var knapt en lyd fra baksetet hele turen. Blandet med lydbok på bilstereoen, litt spising og soving gikk turen som en lek. 1
tingelingen00 Skrevet 16. juni 2014 #3 Skrevet 16. juni 2014 Jeg har vært på kjøretur med to utålmodieg 2-3 åring, og det var en prøvelse. Da gjelder det å pakke praktisk Dersom småtten din trives i bil og syns det er gøy og se på film så er jo helt klart en dvd-spiller veldig praktisk. Jeg pakket med en del leker som de hadde å leke med. Jeg hadde alt i fremsetet, og lot de leke med leken frem til de var lei av den og litt lenger før jeg lette frem en ny. Dersom budsjettet tilsier det kan det jo være stort og få være med inn på bensinstasjoner og kjøpe en ny leke, dvd, et blad/bok etc. Jeg hadde også med matbokser med forskjellig stæsj i. Kan jo ha brødskive, vaffler, ferdig påsmurte pannekaker, kjøttkaker, osv. osv. Favoritten her er matbokser som inneholder oppskåret frukt og grønnsaker, kjeks og det er heller ikke feil med litt potetgull, rosiner osv. Alt etter hva barnet liker. Det kan kanskje være smart å unngå veldig mye sukker da det er lett å bli bilsyk av den slags. Husk drikkeflaske med vann! Prøvde å dra ut tida lengst mulig mellom hver gang jeg kom med ny overraskelse i form av leker eller noe spiselig. Også legg inn god tid med rom for lange stoppepauser. Alt av måltider tok vi utenfor bilen og da brukte vi vel en time bare på kos. Spiste mat, vasket bort evt søl fra både bilstol og barn, dogåing, gikk gjennom og ryddet opp i leker/mat i bakset, gjorde klart lageret i framsetet (kan fort bli rot) ungen fikk strekt masse på bena osv. Vi hadde med sykkel og hjelm og tok den i bruk dersom forholdene på rasteplassen tilsa det. Vi passet på at samtlige hadde gått på do, var mette osv før vi kjørte videre. Dersom det er mulig kan det jo være greit å ha en viss oversikt over ruten og holde ungen oppdatert ifht neste stopp osv. Bekledning av ungen kan også være avgjørende for trivselen. Kan fort bli for varm/kaldt. Vi kledde begge i lette klær som strømpebukse, tights, t-skjorte eller tynn genser. Vi brukte bomull men ull kan jo være like greit med tanke på regulering av temperatur. Jeg tenker uansett heller for lite en for mye, det er jo bare så koselig å sitte inntullet i dyne dersom det blir for kaldt Dersom barnet sitter bakovervendt er det jo kjekt med speil til småtten om dere ikke har det. Har massevis av tips, så bare spør om det er noe du lurer på 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå