SuperFace Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 (endret) Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men.. Jeg er fast ansatt hos et privat firma, hvor vi har arbeidsdag fra 8:00-15:30 mandag-fredag med betalt lunsj. Det skal sies at jeg er relativt ny, har jobbet her i ett år nå. En av mennene på jobb er en skikkelig unnasluntrer.. Han kommer alltid 15-30 min for sent, og han drar samtidig som oss andre(avdelingen han og jeg jobber på består av ca. 5 personer som er spredd rundt i bygningen). Store deler av arbeidsdagen bruker han til å drikke kaffe med alt av folk (1 time kaffe med vaktmester, 30 min kaffe med IT-folkene, 1 time kaffe med vaskedamene osv.).. Det eneste jeg har hørt av kommentarer bak hans rygg er at "de har gitt han opp". Jeg bruker å kommentere når han kommer sent av og til i en spøkefull tone, men da sier han bare at han sitter litt lenger og jobber (jeg vet at han ikke gjør det heller). Det er greit nok det, litt provoserende adferd, men ikke noe jeg har brydd meg så mye om før i dag.. I dag sovnet jeg av og kom en halvtime for sent på jobb. Rundt lunsjtid sa jeg at jeg droppet å ta pausen i og med at jeg kom litt sent- slik at jeg fikk jobbet det inn.(ja jeg vet at det er betalt lunsj og at det ikke fungerer slik, men jeg regnet med det gikk greit å se mellom fingrene på denne lille halvtimen når det er snakk om på timesvis hos enkelte andre...) Da fikk jeg høre at i og med at vi har betalt lunsj, så kan jeg ikke gjøre det, og at jeg enten må jobbe det inn eller bli trekt i lønn. Hvorfor må jeg få konsekvenser for den halvtimen, mens han sluntrer unna ting hver eneste dag i flere timer uten at noen bryr seg? Jeg har aldri hørt noen nevnt noe som helst om det.. Jeg kommer tidsnok hver dag og gjør alt arbeidet mitt, og dette er den første gangen i år at jeg har sovnet av... Men så vet jeg jo såklart ikke om det er noen spesiell situasjon eller en avtale mellom han og sjefene. KORTVERSJON: Mann på jobben sluntrer unna på timesvis og kommer sent hver dag, mens jeg sovnet av i dag for første gang i år og må jobbe inn eller bli trekt i lønn for en halvtime. Spørsmålet mitt er; Er det frekt å spørre sjefen om denne mannen har en spesiell avtale som tillater at han gjør slik? Burde jeg "passe mine egne saker", eller har jeg faktisk krav på å få vite det? Endret 4. juni 2014 av SuperFace 3
Gjest Evans Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 Du har nok ikke noe krav om å få vite om det foreligger en avtale mellom denne en fyren og arbeidsgiver, om han har noen grunn eller lignende. Men du har absolutt lov til å påpeke at du opplever det urettferdig at en fyr kan komme sent hver eneste dag, men at du får tilsnakk om du kommer sent en dag.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 Jeg ville spurt i en spøkefull tone: Du er streng med meg når det skjer en gang, mens du lar ... (sett inn navn der) slippe unna med skiten sin??? For det der er dårlig ledelse. 18
Frisørdama Skrevet 4. juni 2014 #4 Skrevet 4. juni 2014 Hadde ikke vært greit med sånn forskjellsbehandling, det hadde jeg kommentert og forventet et ordentlig svar. Stå på ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #5 Skrevet 4. juni 2014 Du kom for sent, og det går jo greit å jobbe det inn en dag Fokuser på jobben din og bry deg i mindre grad om andre. Kjenner til det, men tro meg - det er folk som sluntrer unna MANGE steder og skal man irritiere seg over det så kommer man til å irritere seg store deler av sitt yrkesaktive liv. Det beste er å fokusere på å gjøre en god jobb selv og høste fruktene av det. Når det er sagt, så kan det være lurt å bytte jobb om det er en dårlig ledelse med SÅ stor forskjellsbehandling. Anonymous poster hash: ec660...85a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #6 Skrevet 4. juni 2014 Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men.. Jeg er fast ansatt hos et privat firma, hvor vi har arbeidsdag fra 8:00-15:30 mandag-fredag med betalt lunsj. Det skal sies at jeg er relativt ny, har jobbet her i ett år nå. En av mennene på jobb er en skikkelig unnasluntrer.. Han kommer alltid 15-30 min for sent, og han drar samtidig som oss andre(avdelingen han og jeg jobber på består av ca. 5 personer som er spredd rundt i bygningen). Store deler av arbeidsdagen bruker han til å drikke kaffe med alt av folk (1 time kaffe med vaktmester, 30 min kaffe med IT-folkene, 1 time kaffe med vaskedamene osv.).. Det eneste jeg har hørt av kommentarer bak hans rygg er at "de har gitt han opp". Jeg bruker å kommentere når han kommer sent av og til i en spøkefull tone, men da sier han bare at han sitter litt lenger og jobber (jeg vet at han ikke gjør det heller). Det er greit nok det, litt provoserende adferd, men ikke noe jeg har brydd meg så mye om før i dag.. I dag sovnet jeg av og kom en halvtime for sent på jobb. Rundt lunsjtid sa jeg at jeg droppet å ta pausen i og med at jeg kom litt sent- slik at jeg fikk jobbet det inn.(ja jeg vet at det er betalt lunsj og at det ikke fungerer slik, men jeg regnet med det gikk greit å se mellom fingrene på denne lille halvtimen når det er snakk om på timesvis hos enkelte andre...) Da fikk jeg høre at i og med at vi har betalt lunsj, så kan jeg ikke gjøre det, og at jeg enten må jobbe det inn eller bli trekt i lønn. Hvorfor må jeg få konsekvenser for den halvtimen, mens han sluntrer unna ting hver eneste dag i flere timer uten at noen bryr seg? Jeg har aldri hørt noen nevnt noe som helst om det.. Jeg kommer tidsnok hver dag og gjør alt arbeidet mitt, og dette er den første gangen i år at jeg har sovnet av... Men så vet jeg jo såklart ikke om det er noen spesiell situasjon eller en avtale mellom han og sjefene. KORTVERSJON: Mann på jobben sluntrer unna på timesvis og kommer sent hver dag, mens jeg sovnet av i dag for første gang i år og må jobbe inn eller bli trekt i lønn for en halvtime. Spørsmålet mitt er; Er det frekt å spørre sjefen om denne mannen har en spesiell avtale som tillater at han gjør slik? Burde jeg "passe mine egne saker", eller har jeg faktisk krav på å få vite det? Det er litt sånn typisk kvinne å henge seg for mye oppi hva andre gjør og driver med. Du er ikke arbeidsgiveren hans og det er en sak mellom han og arbeidsgiver. Der jeg jobber så har det ikke noe å si så lenge vi leverer til avtalt tid i de prosjektene vi holder på med og holder avtaler vi har med kunder. Det eneste er om vi skal ha overtidtsbetaling da blir det kontrollert og sjefen må godkjenne det. Anonymous poster hash: c9a01...766
SuperFace Skrevet 5. juni 2014 Forfatter #7 Skrevet 5. juni 2014 Det er litt sånn typisk kvinne å henge seg for mye oppi hva andre gjør og driver med. Du er ikke arbeidsgiveren hans og det er en sak mellom han og arbeidsgiver. Der jeg jobber så har det ikke noe å si så lenge vi leverer til avtalt tid i de prosjektene vi holder på med og holder avtaler vi har med kunder. Det eneste er om vi skal ha overtidtsbetaling da blir det kontrollert og sjefen må godkjenne det. Anonymous poster hash: c9a01...766 Så flott at du har en slik jobb, da! Delte meninger her hvertfall.. Jeg vet jeg ikke har rett til å vite grunnen til at han eventuelt får lov å holde på sånn, men om jeg har rett til å vite at det er en avtale der, og at de er klar over situasjonen? Jeg henger meg som sagt vanligvis ikke opp i slike ting, men når jeg er uheldig èn gang og får konsekvenser av det (noe som i og for seg er helt greit), så er det vel naturlig å reagere når enkelte andre ikke får konsekvenser av samme sak (som i tillegg er myye mer ekstrem..)? Jeg har veldig lyst til å ta det opp og liker forslaget med "en spøkefull tone", men nå er det jo for sent å ta den vrien (med mindre det skjer igjen).. Virker kanskje dumt hvis jeg spør de nå, dagen etterpå? 3
Gjest Evans Skrevet 5. juni 2014 #8 Skrevet 5. juni 2014 Så flott at du har en slik jobb, da! Delte meninger her hvertfall.. Jeg vet jeg ikke har rett til å vite grunnen til at han eventuelt får lov å holde på sånn, men om jeg har rett til å vite at det er en avtale der, og at de er klar over situasjonen? Jeg henger meg som sagt vanligvis ikke opp i slike ting, men når jeg er uheldig èn gang og får konsekvenser av det (noe som i og for seg er helt greit), så er det vel naturlig å reagere når enkelte andre ikke får konsekvenser av samme sak (som i tillegg er myye mer ekstrem..)? Jeg har veldig lyst til å ta det opp og liker forslaget med "en spøkefull tone", men nå er det jo for sent å ta den vrien (med mindre det skjer igjen).. Virker kanskje dumt hvis jeg spør de nå, dagen etterpå? Uten at jeg skal si det helt for sikkert, så tror jeg du ikke har noe krav på å vite om det foreligger en avtale mellom han som sluntrer unna og arbeidsgiveren. Men du kan selvsagt spørre Forstår godt at du ønsker å ta det opp. Det er lite gøy å føle seg forskjellsbehandlet - enten om man er mann eller kvinne.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #9 Skrevet 5. juni 2014 På min jobb er det en som har langt friere tøyler enn oss andre til å komme/gå etter behov, ta flere pauser enn oss osv. Årsaken er at de prøver å tilrettelegge for at han skal kunne være i jobb så lenge som mulig. Han har MS, og en "normal" arbeidsdag hadde ikke vært mulig. Det er langt fra sikkert at ledelsen bare lar kollegaen din sluntre unna. Det kan være en god grunn, men den har ikke du rett til å vite. På min jobb vet vi kun om min kollegas tilstand fordi han har valgt å være åpen om det for å unngå spekulasjoner. Om din kollega har en god grunn til oppførselen sin så er det ufint av deg å bruke det som unnskyldning for deg selv. Da er det naturlig at ikke de samme reglene gjelder for dere begge. Hvis ikke det er en god grunn kan jeg garantere at ledelsen har personen under oppsyn, og da kommer ikke oppførselen til å bli tolerert for evig. Min konklusjon er i grunnen "pass dine egne saker". Du var for sen. Jobb det inn igjen, eller få en halvtime mindre i lønn. Anonymous poster hash: b7bef...e57
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #10 Skrevet 5. juni 2014 På min jobb er det en som har langt friere tøyler enn oss andre til å komme/gå etter behov, ta flere pauser enn oss osv. Årsaken er at de prøver å tilrettelegge for at han skal kunne være i jobb så lenge som mulig. Han har MS, og en "normal" arbeidsdag hadde ikke vært mulig. Det er langt fra sikkert at ledelsen bare lar kollegaen din sluntre unna. Det kan være en god grunn, men den har ikke du rett til å vite. På min jobb vet vi kun om min kollegas tilstand fordi han har valgt å være åpen om det for å unngå spekulasjoner. Om din kollega har en god grunn til oppførselen sin så er det ufint av deg å bruke det som unnskyldning for deg selv. Da er det naturlig at ikke de samme reglene gjelder for dere begge.Hvis ikke det er en god grunn kan jeg garantere at ledelsen har personen under oppsyn, og da kommer ikke oppførselen til å bli tolerert for eigv. Min konklusjon er i grunnen "pass dine egne saker". Du var for sen. Jobb det inn igjen, eller få en halvtime mindre i lønn.Anonymous poster hash: b7bef...e57 Det er faktisk ingen garanti for at det kommer til å skje. Mange ledere syns det bare er mye mer behagelig å skyve problemene under teppet. Anonymous poster hash: 72eb7...d0a 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #11 Skrevet 5. juni 2014 Igjen, jeg skjønner at du reagerer - det har jeg også gjort i noen tilfeller, men dette er saken: Det er forskjell på folk nesten alle steder, noen står på nær sagt hele døgnet mens andre aldri gidder. Ja, det er irriterende men man må puste rolig inn og ut og lære seg å leve med det. Slik er det nemlig de aller fleste arbeidsplasser. Om man skal unngå det må man nesten begynne for seg selv. Anonymous poster hash: ec660...85a
Sissan1 Skrevet 5. juni 2014 #12 Skrevet 5. juni 2014 For det første: Du kom for sent, du må ta konsekvensen av det. Du har en kontrakt du skal følge opp, og har fått klar tilbakemelding på hvordan det skal gjøres. Når det gjelder din kollega, som du oppfatter at sluntrer unna og bruker 2 timer daglig på å skravle med vaskedamer og vaktmestre (virkelig? ikke overdrevet noe? - 10-12 timer i uka uten å gjøre noe produktivt?), kan du velge to veier. Enten tar du opp med nærmeste leder at det er et problem for deg. Da bør du ha begrunnelse for hvordan det utgjør et problem for deg - f.eks. at du får større arbeidsbyrde fordi han ikke tar sin del av jobben - at det er vanskelig å få kontakt med ham i saker etc. Eller så gjør du som alle andre, tenker at han er håpløs, og gjør din egen jobb godt uten å legge deg mer i det. Å koble ditt eget fravær opp mot hans (etter din mening) dårlige arbeidsmoral, og sutre over forskjellsbehandling til sjefen (jeg kaller det sutring, selv om jeg skjønner at du opplever det urettferdig), gir ingen plusspoeng i boka for deg, og kan slå ut negativt mot deg selv. Livet ER ikke rettferdig. Dessverre, men sant. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #13 Skrevet 5. juni 2014 For det første: Du kom for sent, du må ta konsekvensen av det. Du har en kontrakt du skal følge opp, og har fått klar tilbakemelding på hvordan det skal gjøres. Når det gjelder din kollega, som du oppfatter at sluntrer unna og bruker 2 timer daglig på å skravle med vaskedamer og vaktmestre (virkelig? ikke overdrevet noe? - 10-12 timer i uka uten å gjøre noe produktivt?), kan du velge to veier. Enig med det første, man tar konsekvens av det man selv gjør. Når det gjelder det andre så er det faktisk noen som kan prestere å bruke mye av arbeidstiden på å være sosial. En halvtime i kaffekroken på morgenen, en halvtime samme sted senere på dagen, 20 minutter inne hos en kollega med skravling, et kvarter ekstra lunsj for man sitter jo der til den som kom sist er ferdig med sin lunsj.. Og så må man gå veien innom "alle" på vei fra lunsj. I tillegg erfares det at disse også er de som kjappest klager når det blir mye å gjøre. Det er en eller to sånn på alle arbeidsplasser har jeg inntrykk av, en ting er der disse må levere selv uten at det medfører ekstra arbeid på de øvrige, noe helt annet når det medfører ekstraarbeid for kollegene. Det kan godt være at dette er tatt opp med vedkommende gang på gang uten at det skjer noen endring og at ledelsen velger å ikke gjøre noe mer med det, enten fordi de er feige eller av andre grunner. Det eneste som er sikkert er at dette handler om personalsaker og det som blir tatt opp mellom arbeidstakeren og lederen ikke er noe som blir informert ut til de andre ansatte, og sånn skal det også være. Anonymous poster hash: 2a861...b8d
Gjest Vinglepetra Skrevet 5. juni 2014 #14 Skrevet 5. juni 2014 Jeg hadde tatt dette opp med nærmeste leder, på en hyggelig måte. Veldig rart at enkelte slipper unna med det, mens du må jobbe inn den ene halvtimen du var sein. Enig i at han kan ha dokumentasjon på tilrettelegging på arbeidsplassen eller annen særskilt avtale med ledelsen som legger til rette for at han kan komme og gå som han vil. Men hvis dette ikke er tilfelle så er det viktig at ledelsen er bevisst på hva som foregår. Når det gjelder å komme for seint på jobb, så har ledelsen rett til å kreve at du jobber inn eller får trekk i lønn, men jeg skjønner at det er lite hyggelig for deg. Jeg håper det ordner seg for deg, men jeg synes absolutt du skal ta det opp med ledelsen, men husk å gjøre det så hyggelig som mulig.
SuperFace Skrevet 5. juni 2014 Forfatter #15 Skrevet 5. juni 2014 Takker for svar! Greit å få litt andre perspektiver på dette.. Jeg vet jeg burde passe mine egne saker, og ikke har noe som helst med det å gjøre og at det heller ikke påvirker min arbeidsdag.. Men det er likevel litt provoserende. Jeg overdriver kanskje litt, det er nok ikke 10-12 timer i uka, men timer her og der et par ganger i uka som jo faktisk utgjør ganske mye penger til slutt. Jeg kan ikke forstå at de ikke vil la meg bruke lunsjen på å jobbe inn den tapte halvtimen heller, når jeg tydelig husker at for to måneder siden gikk nestsjefen hjem en halvtime tidligere og nevnte i farta at hun tok ikke noen lunsj så derfor dro hun tidligere.. Men jeg må nok bare ta til takke med at verden er urettferdig. Jeg vet hvertfall at jeg skal ikke gi noe ekstra til denne bedriften enn det som står i kontrakten nå som jeg vet hvordan de oppfører seg.. Jeg har vært for snill og var kanskje dum når jeg forventet å få litt godvilje tilbake 1
ekkoet Skrevet 5. juni 2014 #16 Skrevet 5. juni 2014 Om du ikke hadde nevnt dette, bare jobbet lunsjen og ført full tid, tror du at du ville fått problemer da? Evt om du spiste lunsjen og likevel førte full tid?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #17 Skrevet 5. juni 2014 Takker for svar! Greit å få litt andre perspektiver på dette.. Jeg vet jeg burde passe mine egne saker, og ikke har noe som helst med det å gjøre og at det heller ikke påvirker min arbeidsdag.. Men det er likevel litt provoserende. Jeg overdriver kanskje litt, det er nok ikke 10-12 timer i uka, men timer her og der et par ganger i uka som jo faktisk utgjør ganske mye penger til slutt. Jeg kan ikke forstå at de ikke vil la meg bruke lunsjen på å jobbe inn den tapte halvtimen heller, når jeg tydelig husker at for to måneder siden gikk nestsjefen hjem en halvtime tidligere og nevnte i farta at hun tok ikke noen lunsj så derfor dro hun tidligere.. Men jeg må nok bare ta til takke med at verden er urettferdig. Jeg vet hvertfall at jeg skal ikke gi noe ekstra til denne bedriften enn det som står i kontrakten nå som jeg vet hvordan de oppfører seg.. Jeg har vært for snill og var kanskje dum når jeg forventet å få litt godvilje tilbake Hadde du ikke nevnt det så kanskje det ikke hadde blitt et problem? Uansett, når man har betalt lunsj så sier det seg vel selv at man ikke kan bruke lunsjen til å jobbe inn ekstra tid, da får man jo i praksis betalt dobbelt for den halvtimen. Skjønner at det er urettferdig at andre hvertfall tilsynelatende slipper billig unna, men skal du ta opp dette bør du ta utgangspunkt i hvilken grad det påvirker dine egne arbeidsoppgaver som at folk er utilgjengelige, at du selv har vanske med å få gjort jobben din når andre ikke er tilgjengelige etc. Som regel er det ikke hensiktsmessig å sammenligne seg selv med sjefen. Husk at man som sjef som regel har en helt annen avtale, ja man er fleksibel men er til gjengjeld potensielt tilgjengelig det meste av døgnet. Anonymous poster hash: ec660...85a
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. juni 2014 #18 Skrevet 5. juni 2014 (endret) De ansatte har gitt han opp, det betyr vel at sjefen vet godt om det. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg bare spurt den kollegaen som sa de hadde gitt han opp om sjefen visste det. Vet sjefen det, hadde jeg ikke laget noe styr av det, det er ikke vits i å lage drama av det, for da hadde JEG blitt den store stygge ulven. Endret 5. juni 2014 av Evilposelos
Sissan1 Skrevet 6. juni 2014 #19 Skrevet 6. juni 2014 Takker for svar! Greit å få litt andre perspektiver på dette.. Jeg vet jeg burde passe mine egne saker, og ikke har noe som helst med det å gjøre og at det heller ikke påvirker min arbeidsdag.. Men det er likevel litt provoserende. Jeg overdriver kanskje litt, det er nok ikke 10-12 timer i uka, men timer her og der et par ganger i uka som jo faktisk utgjør ganske mye penger til slutt. Jeg kan ikke forstå at de ikke vil la meg bruke lunsjen på å jobbe inn den tapte halvtimen heller, når jeg tydelig husker at for to måneder siden gikk nestsjefen hjem en halvtime tidligere og nevnte i farta at hun tok ikke noen lunsj så derfor dro hun tidligere.. Men jeg må nok bare ta til takke med at verden er urettferdig. Jeg vet hvertfall at jeg skal ikke gi noe ekstra til denne bedriften enn det som står i kontrakten nå som jeg vet hvordan de oppfører seg.. Jeg har vært for snill og var kanskje dum når jeg forventet å få litt godvilje tilbake Jeg skjønner godt at det kjennes frustrerende med slike kolleger. Trøsten får vel være at vi alle har dem, og vi har vel strengt tatt hatt dem siden barneskolen (du vet - det barnet som bare tullet bort timene, aldri fulgte med - eller studenten du ALDRI ville skrevet oppgave med, fordi du da måtte gjøre alt selv). Min erfaring er at det er bedre å jobbe med å akseptere at noen er slik og andre er slik, enn å forsøke å endre voksne mennesker. Det er ledelsens jobb å sette ned foten, og gjør de ikke det, så er det også deres problem at tid går tapt. Kanskje blir du leder en gang, da har du en verdifull erfaring på hvordan man IKKE skal gjøre det. Jeg tror nok kanskje du har vært litt dumsnill når du har gitt ekstra og forventet friheter tilbake som en umiddelbar respons. Gir du over tid (mer enn ett år) KAN det være at du oppnår noe - som forfremmelser, lønnstillegg eller økt frihet - men det er ingen garanti. Du kommer langt med en dose kynisme i arbeidslivet, og det har kanskje din (late) kollega skjønt? 2
SuperFace Skrevet 6. juni 2014 Forfatter #20 Skrevet 6. juni 2014 I går kom jeg faktisk på en hendelse som skjedde for en stund tilbake og.. Jobben min er ganske ny i firmaet, så jeg har to stk. vanlig ansatte som er mine "overordnede". Jeg har arbeidssted et annet sted enn hovedkontoret (vi er ca. 5 stykker i firmaet hvor jeg jobber, en av mine overordnede er også her). For et par mnd. siden var min andre overordnede her pga. et møte, og brukte hele arbeidsdagen sin her. Hun kom kl. 8:00, det vet jeg fordi jeg var her før henne. Klokken 15:00 dro hun hjem og nevnte på vei ut at hun tok en halvtime tidligere fordi hun skippet lunsjen.. Da gjør de det jo selv! Når hun dro hjem en halvtime tidligere var hun jo ikke engang tilgjengelig, noe jeg hadde vært dersom jeg hadde jobbet inn den halvtimen i lunsjen! Jeg tenkte jo ikke noe spesielt over det da, bare at "åh, så man kan gjøre det også ja", men nå må jeg jo si at det irriterer meg litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå