Gå til innhold

Noen her med utendørs badebasseng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi vurderer å bygge utendørs badebasseng neste sesong (Str 3 x 6m), og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med bygging, driftskostnader, vedlikehold og lignende?

Hva kostet det å bygge deres, hva koster det å drifte det, og hva slags oppvarmingssystem bruker dere? (varmepumpe, solcelle etc)

Innspill fra alle med basseng tas i mot med takk! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3x7. Det er ikke gravd ned, men vi bygget platting rundt så bassenget er på nivå med "gulvet" og vi har ett stort uteområde med utepeis og sittegruppe på plattingen. Det er kjempekoselig!

Vi har ikke oppvarmet, solen gjør jobben. Husker ikke hva vi betalte men driftskostnader nå går kun på strøm til renseanlegget og klortabletter. Vi har alkurat fylt det opp med vann for sesongen så nå får vi håpe godværet holder :) Vi har sand i bunn med en slags tjukk pressening/plastdekke over. Det funker veldig bra selv om jeg mer enn gjerne skulle hatt ett flislagt Hollywood infinity pool ;) Men vi bygget det for barna og de bor der nesten, jeg kan se og høre dem fra kjøkkenvinduet og koser meg med å høre på plasking hele sommeren. Husk at det må være inngjerdet og at du risikererer å ha alle naboungene på besøk halve tida ;)

Vi (min mann) gjorde mesteparten av jobben selv og det sparte oss for en stor del av utgiftene vil eg tro.

Anonymous poster hash: 0bd69...db2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Driften er ganske dyr. Å varme det opp om vinteren er en kostbar strømutgift. En badstue er småtteri i forhold slik jeg har forstått det. Min mormor har innendørs svømmebasseng i huset sitt, og det koster. Hennes anlegg er riktig nok gammelt, men det kan hende at nytt utstyr er mer vennlig mot lommeboken.

Endret av Pene sko...
  • Liker 2
Skrevet

Vi har 3x7. Det er ikke gravd ned, men vi bygget platting rundt så bassenget er på nivå med "gulvet" og vi har ett stort uteområde med utepeis og sittegruppe på plattingen. Det er kjempekoselig!

Vi har ikke oppvarmet, solen gjør jobben. Husker ikke hva vi betalte men driftskostnader nå går kun på strøm til renseanlegget og klortabletter. Vi har alkurat fylt det opp med vann for sesongen så nå får vi håpe godværet holder :) Vi har sand i bunn med en slags tjukk pressening/plastdekke over. Det funker veldig bra selv om jeg mer enn gjerne skulle hatt ett flislagt Hollywood infinity pool ;) Men vi bygget det for barna og de bor der nesten, jeg kan se og høre dem fra kjøkkenvinduet og koser meg med å høre på plasking hele sommeren. Husk at det må være inngjerdet og at du risikererer å ha alle naboungene på besøk halve tida ;)

Vi (min mann) gjorde mesteparten av jobben selv og det sparte oss for en stor del av utgiftene vil eg tro.

Takk for svar! Jeg har gjennom hele min oppvekst ønsket meg basseng, og nå som jeg har fått barn selv, kjenner jeg at det er på tide å gjennomføre! Om "naboungene" vil komme på besøk, er det bare bonus. Vi bor ganske landlig til, så litt ekstra besøk er bare hyggelig, hehe :)

Ang inngjerding så har vi vel tenkt å "droppe det" og heller ha skikkelig duk (som tåler vekten av folk og dyr) Jeg er nemlig så redd for at dyr som kommer seg gjennom gjerdet skal drukne, etter en lei hendelse hos et vennepar for et par år siden..

Driften er ganske dyr. Å varme det opp om vinteren er en kostbar strømutgift. En badstue er småtteri i forhold slik jeg har forstått det. Min mormor har innendørs svømmebasseng i huset sitt, og det koster. Hennes anlegg er riktig nok gammelt, men det kan hende at nytt utstyr er mer vennlig mot lommeboken.

Takk for svar! Vi har ikke planer om å ha det oppvarmet om vinteren, det blir nok fra mai-september tenker jeg.

Slik jeg har forstått det, så skal de nyere bassengene være bedre isolert mot varmetap, og dagens oppvarmingsmulighetene skal være mer energieffektive. Men en viss utgift med det må nok påregnes! :) ikke bare i drift, men innkjøp også.

Av de prisene jeg har sett online, virker det ikke så avskrekkende, men spørsmålet er om disse prisene er reelle, eller om det er mye ekstra som tilkommer ved alle løsninger..

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke basseng selv, men en nabo har. Deres basseng er ikke oppvarmet og det er til tider veldig kaldt vann, særlig tidlig i sesongen. I år fylte de ikke i vann før i slutten av mai, og de har ennå ikke begynt å bade der. Vi bor i et område med varmt sommervær.

Jeg ville nok satset på oppvarmet basseng.

Anonymous poster hash: 8ab0b...7e4
Skrevet

Vi har ikke basseng selv, men en nabo har. Deres basseng er ikke oppvarmet og det er til tider veldig kaldt vann, særlig tidlig i sesongen. I år fylte de ikke i vann før i slutten av mai, og de har ennå ikke begynt å bade der. Vi bor i et område med varmt sommervær.

Jeg ville nok satset på oppvarmet basseng.

Anonymous poster hash: 8ab0b...7e4

ja, jeg tenker at det bør varmes opp. Om vi skal grave det ned, er det jo snakk om en ganske stor utgift for noe som kanskje ikke blir brukt så mye fordi det er for kaldt.

Om det blir oppvarmet, kan jo barna bade når det regner og er litt kjølig i luften også :)

Skrevet (endret)

Har basseng i hagen. Nedgravet, 4 x 7 meter og 1.4 meter dypt. Overtok dette etter tidligere eier av huset, så skal ikke si så mye om kostnad med å bygge det. Rektangulært, tidligere eier hadde et rundt først, men sa at alt ble billigere med et rektangulært. Mindre som må spesialtilpasses osv. I fjor brukte jeg vel tilsammen 1000 kr på bassenget (klor og strøm til pumpe). Det er altså ikke oppvarmet, men planen er å få dette til etterhvert. Av bekjente har jeg hørt at man må regne med å betale det man betaler for strøm om vinteren når oppvarmingen er aktivert - de bruker varmepumpe. Selv leker jeg litt med tanken på å la solen gjøre jobben ved å montere vakuumsolfangerrør på taket av huset.

En annen ting: Prøv å få til et overbygg med en gang. Det blir endel jobb å lense regnvann om man bare har en sikkerhetsduk over vannet. I tillegg fungerer et slikt overbygg som et drivhus. http://www.bassengutstyr.no/butikk/skyvbar-bassengoverbygg

Og en ting til: Om jeg noensinne flytter skal det være basseng dit jeg flytter også. Det er absolutt herlig å ha.

post-8500-0-16043800-1402005495_thumb.jp

Endret av skrue
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dere kommer til å gidde å ta på den presenningen hver dag om sommeren. Vi har inngjerdet hele området, ikke selve bassenget altså, så hvordan det skal være en fare for dyr ser jeg ikke.

Skrevet

Sikkerhetsduken jeg har som man kan se på bildet sveies vekk eller trekkes over på ca 10 sekunder. Så det skal nok la seg gjøre hver dag i sesongen. Jeg anbefaler allikevel overbygg da det har endel fordeler slik jeg skrev over.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere tenkt å bli boende der lenge/for alltid?

Basseng er noe som er negativt for mange ved salg, så det kan evt gjøre det vanskeligere.

Hadde det vært i varme strøk, hadde det vært noe annet.

Men dersom dere er villige til å ikke få pengene tilbake, så kjør på :)

Personlig syns jeg det er helt bortkastet her i Norge.

Anonymous poster hash: 09c5d...2c3

Skrevet

Har basseng i hagen. Nedgravet, 4 x 7 meter og 1.4 meter dypt. Overtok dette etter tidligere eier av huset, så skal ikke si så mye om kostnad med å bygge det. Rektangulært, tidligere eier hadde et rundt først, men sa at alt ble billigere med et rektangulært. Mindre som må spesialtilpasses osv. I fjor brukte jeg vel tilsammen 1000 kr på bassenget (klor og strøm til pumpe). Det er altså ikke oppvarmet, men planen er å få dette til etterhvert. Av bekjente har jeg hørt at man må regne med å betale det man betaler for strøm om vinteren når oppvarmingen er aktivert - de bruker varmepumpe. Selv leker jeg litt med tanken på å la solen gjøre jobben ved å montere vakuumsolfangerrør på taket av huset.

En annen ting: Prøv å få til et overbygg med en gang. Det blir endel jobb å lense regnvann om man bare har en sikkerhetsduk over vannet. I tillegg fungerer et slikt overbygg som et drivhus. http://www.bassengutstyr.no/butikk/skyvbar-bassengoverbygg

Og en ting til: Om jeg noensinne flytter skal det være basseng dit jeg flytter også. Det er absolutt herlig å ha.

Tusen takk for utfyllende svar!

Jeg så et bassengprosjekt på et annet forum, hvor vedkommede hadde solfangere på taket, og hadde kjemperesultater med det! Virker absolutt veldig interessant. Virket ikke som det var uoverkommelig å få til selv heller.

Et slik bassengoverbygg er sikkert også lurt å ha. Ser det er store forskjeller i pris da. Mon tro om den billigste ikke tåler snø?

Tror ikke dere kommer til å gidde å ta på den presenningen hver dag om sommeren. Vi har inngjerdet hele området, ikke selve bassenget altså, så hvordan det skal være en fare for dyr ser jeg ikke.

VI tenker på en slik duk som man ruller over. De fås tilogmed i elektrisk utgave. Om man skal ha basseng, er det enkelte ting man bare "må" gidde :) Ville uansett hatt det for å få mindre rusk i bassenget.

Og det er enkelte ville dyr som har en tendens til å komme seg inn/over/under hvor det enn måtte være.

Har dere tenkt å bli boende der lenge/for alltid?

Basseng er noe som er negativt for mange ved salg, så det kan evt gjøre det vanskeligere.

Hadde det vært i varme strøk, hadde det vært noe annet.

Men dersom dere er villige til å ikke få pengene tilbake, så kjør på :)

Personlig syns jeg det er helt bortkastet her i Norge.

Anonymous poster hash: 09c5d...2c3

Det er helt klart noe vi må tenke nøye over før vi starter. Vi har ihvertfall planer om å bli her i så mange år at utgiften knyttet til bassenget ikke er noe vi regner med å få igjen.

Jeg har vokst opp med venner som hadde basseng, og fra vi kunne svømme og til dags dato, har vi masse glede av det i sommersesongen :)

Basseng har nok tidligere vært negativt ved salg av bolig, men etterhvert som teknologien utvikler seg, vil det sannsynligvis være mindre utgifter og vedlikeholdstid knyttet til bassenget. Så det kan jo plutselig snu! (Men jeg regner som sagt ikke med det)

Takker for svar alle sammen!

Skrevet (endret)

Bassenget bør dekkes til når det ikke er i bruk. Synes ikke et gjerde er godt nok. Det blir for mye rusk i vannet som må fjernes. Jeg bor ikke så langt unna et lite vann og det hender jeg finner en frosk svømmende rundt så dyr finner veien inn om de vil. I enda større grad om det ikke er tildekket.

Når det gjelder overbygg så bør man antagelig førhøre seg på ulike fora og sjekke nøye på nett. De tåler en god del sne, men ikke uendelig mye. De jeg linket til lover å klare 150 kg pr kvm. Da hadde jeg satt en grense på 100 kg pr kvm. 1 mm nedbør veier 1 kg på 1 kvm og tilsvarer ca 1 cm tørr snø (må ha i mente at snø pakker seg sammen over tid og at våt snø kan være langt tyngre).

Endret av skrue
  • 4 år senere...
Skrevet

Ble det basseng på dere? Hvis det ble, er dere fornøyd nå etter flere år? :) (Hvis du fortsatt er her inne)

Anonymkode: 25a3b...e8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...