Gå til innhold

Angrepille (hjelp!)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er ei jente på 19 som i går opplevde det som for meg er en av mine verste mareritt: kondomet sprakk når jeg hadde sex og jeg fikk sæd inni meg. Jeg følte at noe var galt da han fikk utløsning ettersom at jeg syns jeg kunne føle sæden inni meg, men ettersom partneren min ikke sa noe, tenkte jeg ikke mer over det.

Da jeg omtrent en time senere skulle ta av meg trusa for å ta en dusj, så jeg at det var en del hvit, litt tykk "væske" i trusa mi, og på veien hjem hadde jeg også følt at det rant litt fra underlivet, men tenkte kanskje at det bare var utflod. Jeg ble livredd, og ringte til en venninne, og sammen fikk vi dratt til et apotek og kjøpt angrepille.

Jeg tok altså angrepillen omtrent 2-3 timer etter "uhellet", men fortsatt er jeg skikkelig stressa over hele greia. Så spørsmålet mitt til dere er: er det noen som kan dele sine erfaringer med angrepiller? Fungerte det på dere? (altså at dere ikke ble gravide)

Hilsen litt engstelig jente

Anonymous poster hash: 033e7...382
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dytt

Skrevet (endret)

Har aldri opplevd at angrepille ikke har fungert. Har ikke brukt de mange gangene, men vil tro det er til sammen 5 eller 6. Det har vært alt fra kondom som sprakk, ingen prevensjon, eller bare at var usikker på om jeg hadde husket pillene dagen før. Nå er jeg litt overnervøs for å bli gravid, og er veldig forsiktig, men som sagt, angrepillene har fungert akkurat slik de skal.

Tror mye skal til for at de ikke fungerer, spesielt når du tok den så tidlig som 2-3 timer senere. Er verre hvis du drøyer den, jo lengre tid det går, jo større er sannsynligheten for at den ikke vil fungere. Men skal sies at jeg også tok den to dager senere, og det funket for meg! Så lenge du ikke oppleveler diare, oppkast og liknende, skal nok pillen fungere. :) Eventuelt får du vente et par uker for så ta en graviditetstest for å være sikker. MEN, synes ikke du skal være stresset. Det skal mye til for at pillen ikke funker, etter min erfaring og mange andres. :) Ta det med ro!

:hug:

Edit: Skriveleif.

Endret av Irovar
  • Liker 2
Skrevet

Tatt angrepille flere ganger, aldri blitt gravid. Og jeg har ventet lenger enn 2 timer. :)

AnonymBruker
Skrevet

Veier du under 80 kilo? I så fall skal den fungere godt bare du tar den innen 48 timer etter sexen.

Angepillen gjør at egget ikke får festa seg om det blir befrukta, og eg befrukta egg fester seg ikke fra naturens side før etter tidligst 4 dager. Så du er godt innenfor. Om ca to uker, ta en graviditetstest. Kun for å roe ned deg selv, for den kommer til å være negativ.

Anonymous poster hash: aa74e...93a
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at angrepille ikke har fungert. Har ikke brukt de mange gangene, men vil tro det er til sammen 5 eller 6. Det har vært alt fra kondom som sprakk, ingen prevensjon, eller bare at var usikker på om jeg hadde husket pillene dagen før. Nå er jeg litt overnervøs for å bli gravid, og er veldig forsiktig, men som sagt, angrepillene har fungert akkurat slik de skal.

Tror mye skal til for at de ikke fungerer, spesielt når du tok den så tidlig som 2-3 timer senere. Er verre hvis du drøyer den, jo lengre tid det går, jo større er sannsynligheten for at den ikke vil fungere. Men skal sies at jeg også tok den to dager senere, og det funket for meg! Så lenge du ikke oppleveler diare, oppkast og liknende, skal nok pillen fungere. :) Eventuelt får du vente et par uker for så ta en graviditetstest for å være sikker. MEN, synes ikke du skal være stresset. Det skal mye til for at pillen ikke funker, etter min erfaring og mange andres. :) Ta det med ro!

:hug:

Edit: Skriveleif.

Tusen tusen takk for et så fint svar!! :hug: Er så utrolig redd og nervøs, jeg kan absolutt ikke bli gravid nå, så dette var betryggende å lese! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Veier du under 80 kilo? I så fall skal den fungere godt bare du tar den innen 48 timer etter sexen.

Angepillen gjør at egget ikke får festa seg om det blir befrukta, og eg befrukta egg fester seg ikke fra naturens side før etter tidligst 4 dager. Så du er godt innenfor. Om ca to uker, ta en graviditetstest. Kun for å roe ned deg selv, for den kommer til å være negativ.

Anonymous poster hash: aa74e...93a

Tusen takk for svar!! :hug: Jeg er 175 cm høy og veier ca 62 kg

AnonymBruker
Skrevet

TS her ! Vet ikke om det har noe å si, men jeg ble ferdig med mensen for akkurat en uke siden. Er litt dårlig informert om dette med syklusen og når man har størst sjanse for å bli gravid..tenkte bare jeg skulle nevne i tilfelle det spiller noen rolle :)

AnonymBruker
Skrevet

dytt

Skrevet

Venninnene mine og jeg har aldri opplevd at angrepilla ikke har fungert. Den er laget slik at den skal påvirke eggløsningen og hemme befruktningen, så det den i praksis gjør er å flytte litt på syklusen din. Har aldri lest noe om at det skal ha noe å si hvor du er i syklusen, men generelt er det størst sannsynlighet for å bli gravid rundt eggløsning, som er cirka to uker etter første dag med mens. Noe variasjoner her såklart. Ellers så er det mye som skal klaffe for at en graviditet, men jeg har like noia for slikt selv etter litt for mange episoder av "oops, I'm pregnant".

Tror du kan ta det veldig med ro, men gjør som de oppe her sier og ta en test om par-tre uker. Og forresten, ikke få panikk om mensen ikke kommer akkurat når den pleier, det er vanlig og har skjedd meg hver gang, uavhengig om jeg har tatt fordi jeg er usikker på om jeg tok p-pilla tidsnok eller om jeg ikke har hatt hormonprevensjon.

AnonymBruker
Skrevet

TS her ! Vet ikke om det har noe å si, men jeg ble ferdig med mensen for akkurat en uke siden. Er litt dårlig informert om dette med syklusen og når man har størst sjanse for å bli gravid..tenkte bare jeg skulle nevne i tilfelle det spiller noen rolle :)

Syklusen regnes ut i fra når mensen starter. Eggløsning tror jeg er omtrent midt mellom mellom to mens-starter. Det er ikke umulig at du har fått eggløsning allerede. I tillegg kan egg løsne utenom egentlig eggløsning, blant annet på grunn av sex. Jeg tror ikke du er i den delen av syklusen der du har høyst risiko for å bli gravid, men jeg er ikke sikker.

Sannsynligheten for at du er gravid er likevel veldig liten, siden du tok angrepilla så raskt. Effekten av angrepilla synker med tiden, den er ca 95% sikker etter et døgn men bare 55% sikker etter tre døgn. Siden du tok den etter bare noen timer bør det være enda sikrere.

Du bør prøve å slappe av og ikke tenke så mye på det. Hvis det er veldig tungt kan du også prøve å snakke med noen, for eksempel venninna di.

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, og jeg ble ikke gravid.

Anonymous poster hash: 40b6d...16e

Skrevet

Jeg har tatt angrepille en gang i hele mitt liv, jeg er under 80 kg, og jeg tok den ca 15 timer etter ( pga steng apotek )

Resultatet av det er en fin jente som går på barneskolen.

Jeg fikk også mens som vanlig etter den episoden, så jeg skjønte ikke hva som var på gang.

Husk å sjekk deg! Men pga den tiden du var i syklusen så tror jeg du har gått klar

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:) Er fortsatt ganske stressa, men føler meg mye mer rolig nå etter å ha lest svarene deres!

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg har tatt angrepille en gang da jeg glemte en pille noen dager etter sex. Det fungerer så lenge du ikke har eggløsning akkurat når han kommer inni deg. Du tok den også så fort etterpå at det går nok bra. Ta en test om 14 dager. Lykke til :)

Gjest avocadoen
Skrevet

Syklusen regnes ut i fra når mensen starter. Eggløsning tror jeg er omtrent midt mellom mellom to mens-starter. Det er ikke umulig at du har fått eggløsning allerede. I tillegg kan egg løsne utenom egentlig eggløsning, blant annet på grunn av sex. Jeg tror ikke du er i den delen av syklusen der du har høyst risiko for å bli gravid, men jeg er ikke sikker.

Sannsynligheten for at du er gravid er likevel veldig liten, siden du tok angrepilla så raskt. Effekten av angrepilla synker med tiden, den er ca 95% sikker etter et døgn men bare 55% sikker etter tre døgn. Siden du tok den etter bare noen timer bør det være enda sikrere.

Du bør prøve å slappe av og ikke tenke så mye på det. Hvis det er veldig tungt kan du også prøve å snakke med noen, for eksempel venninna di.

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg, og jeg ble ikke gravid.

Anonymous poster hash: 40b6d...16e

Unge kvinner har ofte veldig varierende tidspunkt for eggløsning i følge gynekolog, men vi krysser fingrene :) Hva med å bruke p-piller TS?

AnonymBruker
Skrevet

Unge kvinner har ofte veldig varierende tidspunkt for eggløsning i følge gynekolog, men vi krysser fingrene :) Hva med å bruke p-piller TS?

Er litt engstelig for p-piller pga hormonene og bivirkningene. Har hørt så mye forskjellig, blant annet: uren hud, vektøkning med strekkmerker, uregelmessig menstruasjon ++. Innser jo at det kanskje er til det beste.

Jeg har et spørsmål: vet du sa at eggløsning er veldig varierende for unge kvinner, men når er eggløsning vanligvis? Sånn generelt sett? Jeg ble ferdig med mensen for nøyaktig ei uke siden. Vil jeg mest sannsynlig ha eggløsning nå eller ikke?

TS

Gjest avocadoen
Skrevet

Er litt engstelig for p-piller pga hormonene og bivirkningene. Har hørt så mye forskjellig, blant annet: uren hud, vektøkning med strekkmerker, uregelmessig menstruasjon ++. Innser jo at det kanskje er til det beste.

Jeg har et spørsmål: vet du sa at eggløsning er veldig varierende for unge kvinner, men når er eggløsning vanligvis? Sånn generelt sett? Jeg ble ferdig med mensen for nøyaktig ei uke siden. Vil jeg mest sannsynlig ha eggløsning nå eller ikke?

TS

Jeg har gått på p-piller siden jeg var 15. Eneste bivirkning jeg har hatt er større pupper og ingen kviser. Vet ikke om det telles som en bivirkning for jeg anser det bare som positivt. De fleste får ren hud av p-piller og ikke motsatt. Gjennomsnittlig vektøkning er 0,2 kg så du vil ikke merke så mye akkurat. Går du opp 10 kilo så er det nok noe annet en p-pillene som har skylda :)

Uregelmessig menstruasjon er også et problem som skal forsvinne når man begynner på p-piller. Har man fortsatt uregelmessig mens på p-piller bør man sjekke om man kanskje får eggløsning til tross for p-pillene og heller da bytte til en pille med mer hormoner i.

Det er veldig kjekt at en slipper mensen på p-pillen fordi en kan hoppe over mensen om man ønsker det.

Eggløsning er vel midt i syklusen, så om du er så heldig at du ikke har en varierende eggløsning som veldig mange unge kvinner har så har du nok ikke eggløsning nå bare en uke etter mensen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...