Gå til innhold

Kjæresteovernatting

Fremhevede innlegg

Skrevet

De har vært sammen i 1 år, du stoler på gutten, guttens foreldre synes at det er greit, de har jo sex uansett om det er overnatting eller ikke, og de har det bra sammen. Pluss at man også må ta i betraktning hvor modne ungdommene er og hvor ansvarlige de er. Og det virker som at de er det. Overnatting hadde vært null problem for meg iallefall.

Og når det gjelder søstrene hennes, så kan det jo være at de tar etter henne eller ikke. Om det skal være samme relger for de da, er noe du må vurdere når de blir eldre. Søsken er forskjellige og da er det gjerne forskjellige regler også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomsterert
Skrevet

Ville aldri tillatt det! Foreldre skal sette grenser. Og hvorfor skal han i det hele tatt overnatte?? Hva er liksom greia?

Fjortenåringer skal ikke leke voksne.

Skjønner meg virkelig ikke på enkelte foreldre!

Skrevet

Synes det er fint du har tatt det så fint at hun har sex allerede. Synes du skal hørre med kjærestens mor før du eventuelt lar de overnatte, fint å høre hennes syn på det.

Skrevet

Jeg blir faktisk veldig overasket over meningene til mange av dere. Sex er naturlig og de fleste jeg kjenner hadde det fra 14-17 års alderen. Selv fikk jeg lov å overnatte med kjæresten min etter vi hadde vært sammen 2-3 uker, da jeg var 15. Og jeg kan love dere at det var mye bedre enn å ha det i en park (som skjedde ). Dessuten tenkte jeg aldri på at min mor "tillot" sex ved overnatting, det er jo ikke hennes rett å nekte det? Men vi fikk et veldig naturlig og åpent forhold, noe jeg setter veldig pris på. Tror dessverre alt for mange jenter må lyve til foreldrene sine. Dessuten er ikke min mor naiv, hun trodde jeg hadde sex ett år før jeg faktisk hadde det. Å overnatte er koselig, og betyr ikke nødvendigvis sex.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg hadde ment at du var en uansvarlig forelder som ikke brydde deg om lover og regler. Som forelder setter man grenser og eksempler. De kan være så modne de bare vil, men grensen er der av en grunn. Mange i den alderen virker modne, men til syvende og sist så er de ikke det.

Ja, da kan ha sex på dagtid, men hvis du tillater at de ligger over, da sier du også at regler trenger dere ikke å forholde dere til.

Anonymous poster hash: b9245...bd0

Regler? Har du misforstått den seksuelle lavalderen såpass? :-)

Det er enkelte kjerringer her som ikke er helt gode i hodet, man skal ikke legge til rette for at ens småjenter har sex, uansett hvor tidlig de kom i puberteten. Og ha oppdratt ei jente til å skræve for den første og beste fyren som liksom er kjæresten hennes er pinadø et nederlag.

Herregud da. Tror nok det er bedre å la ens datter "skræve" for den man vil, enn å ha et så gammeldags og grusomt forhold til sex og kvinner som du.

Endret av miramis
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv 14 år da jeg fikk lov til å ha/og overnatte hos kjæresten min. Hun var på samme alder. Da hadde vi kun vært sammen i et par måneder.

Anonymous poster hash: 7dcd3...dd0
Skrevet

Ville aldri tillatt det! Foreldre skal sette grenser. Og hvorfor skal han i det hele tatt overnatte?? Hva er liksom greia?

Fjortenåringer skal ikke leke voksne.

Skjønner meg virkelig ikke på enkelte foreldre!

Dette er jeg enig i! Å tillate overnatting er å la dem trå inn i en voksenverden de ikke behøver å være i enda. For ikke å snakke om hvor hyggelig det blir når det blir slutt, og det neste helg kommer en ny kjæreste på overnatting ... Når du først tillater dette, er det vanskelig å snu igjen. Argumentet at han er der så sein likevel, gjelder like godt den andre veien. Han er der så seint at det er jo ikke behov for å overnatte.

Jeg fikk bare ha kjæresten min på overnatting da jeg hadde en kjæreste som bodde langt unna. Da var jeg over 18 år...

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det er for ungt. Greit de har sex, men foreldre trenger ikke oppfordre til det

• Liker 1
Skrevet

De får jo allerede lov til å ha sex. Ved å la dem overnatte, nekter de ikke ungdommene å ha sex, men å sove sammen etterpå, våkne opp sammen og spise frokost sammen. Sex kan de ha hvor som helst og når som helst.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal la dem få lov. Hva kan være "skadelig" med at de overnatter, særlig når de allerede har hatt sex, og de i tillegg er ansvarlige av seg? Og det at samme regler må gjelde for småsøsken synes jeg ikke er en selvfølge, da slike ting burde avgjøres ut i fra hvor moden hver enkelt person er på et bestemt tidspunkt.

Må bare si at jeg blir oppgitt over foreldre som ikke lar barna sine overnatte med kjæresten, fordi de er redde for at de skal ha sex. Dette har de nok mulighet til når som helst ellers på døgnet. Husker for fire år siden, da jeg var 16 år og spurte mamma om jeg kunne få overnatte til kjæresten. Hun begynte å styre med at jeg måtte ordne prevansjon osv... Da hadde vi allerede hatt sex mange ganger, og hovedgrunnen til at vi ville overnatte var at vi slapp å kjøre hjem om natten, for så å kjøre tilbake igjen neste morgen. Komisk at noen faktisk tror at første natt med kjæresten = sex for første gang.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Når TS tydeligvis synes det er greit at de har sex osv., ser jeg ikke helt hva hun prøver å hindre med overnattingsforbud.

Bifaller man ikke tidlig seksuell debut, bør man si nei til overnatting. At "de har sex uansett" er ikke noe argument. Det blir som å si at folk stjeler i butikken uansett, så vi kan like godt gi bort alle varene gratis. Dette handler om at man som forelder forteller barnet (for de er faktisk barn!) hva som godtas og ikke, samt en forhåpentlig formidling av hva man selv mener er gode verdier/holdninger. Å debutere seksuelt som 14-15-åring er ikke noe jeg som forelder bifaller, og det viser jeg barna mine. Jeg driter i at de kan ha sex i skogen etter skolen - jeg ønsker å formidle det jeg mener er riktig til barna mine. Som regel mener voksne barn det "kjipe" foreldrene gjorde var fornuftig når de selv blir voksne, selv om de opponerte mot det i tenårene. Det er naturlig for en tenåring å gjøre opprør og motsette seg foreldrene. Det betyr ikke at foreldrene skal gi etter for alt - tenåringene trenger grenser, kanskje mer enn i noen annen periode i livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det burde vært greit før man er fylt 16. Hilsen ei som selv var 13 når jeg mista jomfrudommen med min daværende kjæreste og var "voksen for alderen". Jeg var bare et barn, og burde absolutt hatt grenser. Foreldrene våre visste at vi hadde sex, og vi fikk overnatte hos hverandre.

Anonymous poster hash: 77975...597
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette er meget enkelt og forstår ikke dere som grubler over dette. Loven er klar: 16år. Man kan selvfølgelig diskutere om grensen kunne vært noe annet men nå er det nå der grensen er. Det hadde vært mye verre hvis man ikke hadde noen klar grense og skulle forsøke å bli enige om noe. Men når loven har en grense så er det da meget enkelt å forholde seg til den?

Dere som har problem med å forholde dere til denne grensen: Synes dere det er like vanskelig med andre grenser? F.eks. alkohol, tobakk, aldersgrense på film, bilkjøring, promillegrenser o.s.v.?

Og alle dere som mener at "ungene har sex uansett" er et argument: Gjelder det også i forhold til andre ting? Gir dere mindreårige alkohol fordi "de skaffer seg jo alkohol uansett"?

Skrevet

16årsgrensen gjelder vel sex, ikke overnatting.

AnonymBruker
Skrevet

Om bare jeg hadde så liberale foreldre :fnise: Jeg fikk ikke engang ha kjæreste før jeg var 18!!!!

Nå med det sagt syntes jeg at jeg hadde vært litt ubekvem av å vite at min datter antageligvis har sex med kjæresten den natten han overnatter. Og du burde også forholde deg til den lovlige aldersgrensen som er på 16 år gammel. Syntes det er rimelig da datteren din er antageligvis 15 år?

Anonymous poster hash: db2f5...155
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som var såvidt konfirmert når hun fikk kjæreste, og han fikk overnatte fra første stund og de var sammen hver dag. De holdt sammen i mange år etterpå så det var ikke masse skifte av partnere i ungdommen. Men min venninne har i voksen alder innrømt at hun ikke ville tillatt så tidlig overnatting for sine unger. Hun føler den dag i dag at hun ble alt for fort dratt inn i et voksent forhold, der hun aldri fikk en ungdomstid, da de som sagt alltid var sammen. (Han var noen år eldre)

Det samme med en annen venninne. Der bodde kjæresten hennes hos henne og foreldrene mens hun gikk på videregående. Hun sier akkurat det samme i forhold til dette.

Jeg vil ikke tillate overnatting så tidlig på bakgrunn av dette. At jeg synes det er alt for tidlig å ha et seksuelt forhold som 14-15 åring får jeg prøve å innprente før vi kommer i den problemstillingen. Hva som skjer om de begge er passert 16 får vi ta etterhvert hvis det dukker opp.

Selv fikk jeg ikke ha overnatting før jeg var 18. Så streng er det nok ikke sikkert jeg er ;)

Anonymous poster hash: 636dc...84c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sammen med han som nå er min samboer da jeg var 14. Vi overnattet, men hadde sex før det. Jeg synes du skal la dem få lov i og med at forholdet har vart såpass lenge, det å sove sammen er mye kos, og handler ofte om mye mer enn sex. Husker at å overnatte med kjæresten var noe av det beste jeg visste, og det hadde ingenting med sex å gjøre. Det å sovne sammen, og våkne i armene til den man elsker er en herlig følelse.

Når det gjelder søsken, så må du se det an. Man skal ikke forskjellsbehandle søsken, men man må ta avgjørelser etter forholdene:)

Anonymous poster hash: 54a21...ec3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg noe veldig til å få samme problemstilling i hus...!

Selv har jeg aldri hatt gutt på overnatting hjemme, flyttet ut når jeg var 19 år. :)

Anonymous poster hash: fbee2...a39
AnonymBruker
Skrevet

1. Det å være ansvarlig forelder handler om å vurdere de reglene man setter ovenfor barna ut ifra hva de kan håndheve. Det finnes ingen grunn til å iverksette ett forbud om overnatting, hvis det ikke finnes noen bevegrunn for det. Regler for reglens egen skyld undergraver din autoritet.

2. Loven jeg tror du sikter til, har hverken formål eller legalitet for det som beskrives her. Det finnes ingen overordnet lover eller regler som regulerer at dette paret har sex.

3. Sex er en av de tingene vi har en kunstig modningsbegrep på som er psykososialt skapt. Vi er modne til å ha sex fra vi begynner å utforske det.

4. Det er ett helt feil signal å gi til barn at sex er noe som helst skal skje i konflikt med foreldrene når de kan snike seg til det.

5. Regler for søsken skal ALLTID være personavhengig. Og det må man begynne med tidlig. Barn er nødt til å tidlig forstå at regler er knyttet til handlingsmønster og har en grunn , og ikke er der for regelens egen skyld. (Og , ja , det e rtungt , men det er verdt det.)

Mye enig i alt, men punkt 2 er feil. Regelen om sex med mindreårige gjelder også blant mindreårige. Dersom begge (eller alle for den saks skyld) er under 16 har de ikke "lov" til å ha sex, men i de fleste tilfeller vil en eventuell tiltale frafalle. Dersom 2 15-åringer har sex der det et stor forskjell i modenhet mellom paret, kan dog loven andvendes.

Anonymous poster hash: 8a989...537

Skrevet (endret)

Mye enig i alt, men punkt 2 er feil. Regelen om sex med mindreårige gjelder også blant mindreårige. Dersom begge (eller alle for den saks skyld) er under 16 har de ikke "lov" til å ha sex, men i de fleste tilfeller vil en eventuell tiltale frafalle. Dersom 2 15-åringer har sex der det et stor forskjell i modenhet mellom paret, kan dog loven andvendes.

Anonymous poster hash: 8a989...537

Lovteksten er klar; og det er vektige årsaker til å beholde lovteksten på dette nivået da en 15åring er fullt ut i stand til å manipulere en annen 15 åring til å gjøre noe som den første ikke er psykisk klar for.

Men poenget med loven er IKKE å sette en fast aldersgrense for sex; Poenget med loven er å lovfeste en beskyttelse av en svak part mot overgrep som ikke typisk regnes som overgrep. Dette er ÅRSAKEN til at selv om lovteksten er klar, så vil straffepraksis ikke være konsekvent.

Folk her fremstiller det som om loven primært regulerer når folk har lov til å sex, på tilsvarende nivå som aldergrenser for alkohol og bilkjøring. Og mitt poeng er at det ikke er riktig forståelse av loven..

Endret av Druid
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...