AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #1 Skrevet 3. juni 2014 Jeg er såå usikker på dette med når kjæreste overnatting er lov. For de fleste er regelen "over 16", men flere av vennene til dattera mi har fått lov til å ha gutteovernatting. Jeg syns det er vel ungt så klart, men hun og kjæresten har vært sammen i 1 år og de er ikke uansvarlige. Jeg stoler veldig på denne gutten, og jeg ser de har det som plommen i egget! Jeg vet de har hatt sex, så den biten er jeg ikke bekymret for da det gjelds overnatting. De er nykonfirmerte. (vær så snill ikke kommenter at hun har debutert tidlig og at hun er altfor ung blabla, både hun og vennene oppfører seg litt voksent for alderen på en positiv måte- og jeg straffer henne ikke for valget hun har tatt) Dattera mi har 3 småsøsken, der 2 er søstre- hvis jeg lar storesøster ha det tidlig blir dette så klart brukt mot meg når de kommer i den alderen. Det er jeg også bekymret for, fordi jeg har ingen garanti for at søstrene blir like modne som henne? Vet virkelig ikke hva jeg skal si til henne. Hun har veldig mange bra argument til at det er det samme om han sover over eller er til 12-1 på natta. Sjansen for sex er nok større på dagtid. Foreldrene hans syns det er greit nå etter 1 år. Skal jeg være den strenge? Er også redd for hva andre foreldre synes. Hva hadde du syns om du hørte de fikk overnatte? Anonymous poster hash: dd032...ca4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #2 Skrevet 3. juni 2014 Jeg er vanligvis mot overnatting for så unge barn, men hvis de har sex, og du synes dette er greit, hva er det da du prøver å forhindre? De samme reglene må gjelde for lillesøster ja, men det forutsetter jo at forholdene er de samme. Hvis hun har vært sammen med kjæresten sin så lenge når hun når den alderen, ser jeg ingen grunn til at du skulle ville nekte henne det. Anonymous poster hash: 564b3...6eb 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #3 Skrevet 3. juni 2014 Dattera mi er også nykomfirmert, og overnatter med kjæresten sin. De også har sex :O Hun kom veldig tidlig i puberteten og ble litt fort voksen kan man si. Men de her heldigvis ansvarlige, og beskytter seg. Sex har de uansett greid å hatt om de vill uten overnatting også... Anonymous poster hash: fd392...a91
Gjest Makemeloveit Skrevet 3. juni 2014 #4 Skrevet 3. juni 2014 Jeg er veldig enig i at det er litt ungt. Men med tanke på at de har vært sammen i 1 år, hadde jeg godtatt det. Vil de ha sex, så får de det til uansett hvor og når på døgnet. Ettersom du vet at de allerede har gjort det og er ansvarlige, så synes jeg det er ok at han overnatter hos dere/hun overnatter hos han. Når det gjelder lillesøsteren når den tid kommer, hun spør om det samme og du føler for å si nei av diverse grunner, da ville jeg brukt argumentet om at storesøsteren hadde hatt kjæresten i 1 år og at det derfor var ok.
Jade Skrevet 4. juni 2014 #5 Skrevet 4. juni 2014 Når de likevel har sex og dere har godtatt det, så ser jeg ikke problemet med at han sover over. Sex har de uansett. Nå kan de sovne i armene til hverandre, og ha sex på soverommet i stedet for i en bil eller toalett eller i smug på rommet mens småsøsken er våkne. Frivillig sex mellom to kjærester som er modne for det, skal være noe fint. Ikke noe skittent som man skal skamme seg over. 4
Berit Skrevet 4. juni 2014 #6 Skrevet 4. juni 2014 Jeg hadde sagt nei før hun var 16. Tror guttens foreldre synes det er helt greit, og bare fått et godt inntrykk av dere som foreldre. Selv hadde jeg ment det var positivt av foreldrene til jenten. 1
Gjest Naria Skrevet 4. juni 2014 #7 Skrevet 4. juni 2014 Jeg fikk ha overnatting av min kjæreste, men før vi ble 16 måtte vi sove på hvert vårt rom. Dette til tross for at mamma og pappa visste at vi hadde sex. Vi var sammen fra vi var 14 til vi ble 18. Hva jeg selv kommer til å gjøre dersom jeg noen gang får barn er jeg usikker på. Jeg tenker at man må vurdere ungdommene og forholdet og slik du beskriver det hadde jeg nok latt de sove sammen.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #8 Skrevet 4. juni 2014 Jeg hadde ment at du var en uansvarlig forelder som ikke brydde deg om lover og regler. Som forelder setter man grenser og eksempler. De kan være så modne de bare vil, men grensen er der av en grunn. Mange i den alderen virker modne, men til syvende og sist så er de ikke det. Ja, da kan ha sex på dagtid, men hvis du tillater at de ligger over, da sier du også at regler trenger dere ikke å forholde dere til. Anonymous poster hash: b9245...bd0 3
happiest Skrevet 4. juni 2014 #9 Skrevet 4. juni 2014 Jeg synes det er greit! Virker som du og din datter har et åpent forhold, siden du vet hun er ansvarlig og har hatt sex. De har jo vært sammen 1år, og da begynner jo forholdet å bli litt seriøst, selv om de er ung. Og siden hans foreldre synes det er greit, så ser jeg ikke helt problemet med å si nei.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #10 Skrevet 4. juni 2014 Jeg er vanligvis mot overnatting for så unge barn, men hvis de har sex, og du synes dette er greit, hva er det da du prøver å forhindre? De samme reglene må gjelde for lillesøster ja, men det forutsetter jo at forholdene er de samme. Hvis hun har vært sammen med kjæresten sin så lenge når hun når den alderen, ser jeg ingen grunn til at du skulle ville nekte henne det. Anonymous poster hash: 564b3...6eb Signerer denne. Det er ingenting å forhindre, sex blant unge skjer nesten oftere på dagen når man er alene hjemme, enn når man overnatter med hele familien i hus (desutten sier jo TS at hun er klar over at de allerede har hatt sex, så er ikke så mye å forhindre der uansett). Problemstillingen til TS ser ut til å være lillesøstrene, om hva de skal få lov til når de er 15-16 , men da signerer jeg som sagt dette: De samme reglene må gjelde for lillesøster ja, men det forutsetter jo at forholdene er de samme. Altså samme alder, et like seriøst og langvarig forhold, et like modent syn på forholdet, og at du som mor har et like godt på bånd mellom gutten, som du har til din eldste datters kjæreste nå. Anonymous poster hash: 4c3ab...b6a 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #11 Skrevet 4. juni 2014 Jeg fikk ikke lov før jeg var 18. Men jeg hadde bare noen få korte forhold på den tiden, så det kan jo være at jeg hadde fått lov om jeg hadde vært i et langvarig forhold. Argumentet hennes var at kjæresteovernatting er en "voksenting". Sex kan man ha når som helst, men det å sove over ble noe annet. Jeg er egentlig enig i det. Anonymous poster hash: 035ed...476 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #12 Skrevet 4. juni 2014 Signerer denne. Det er ingenting å forhindre, sex blant unge skjer nesten oftere på dagen når man er alene hjemme, enn når man overnatter med hele familien i hus (desutten sier jo TS at hun er klar over at de allerede har hatt sex, så er ikke så mye å forhindre der uansett). Problemstillingen til TS ser ut til å være lillesøstrene, om hva de skal få lov til når de er 15-16 , men da signerer jeg som sagt dette: De samme reglene må gjelde for lillesøster ja, men det forutsetter jo at forholdene er de samme. Altså samme alder, et like seriøst og langvarig forhold, et like modent syn på forholdet, og at du som mor har et like godt på bånd mellom gutten, som du har til din eldste datters kjæreste nå. Og ikke minst; at du og dine yngre døtre har et like godt og åpent forhold når de er i den alderen, det er veldig avgjørende på hvor mye tillit og tillatelser man kan gi. Anonymous poster hash: 4c3ab...b6a Glemte å si en ting, retter teksten litt. Anonymous poster hash: 4c3ab...b6a 1
brightness Skrevet 4. juni 2014 #13 Skrevet 4. juni 2014 Jeg ser ikke problemet. De har vært sammen i 1 år og har allerede hatt sex. Jeg hadde også kjæreste, sex og overnatting da jeg var nykonfirmert. Jeg tenker at når søsknene blir eldre får du vurdere hvordan de er, og hvis de er mindre modne så sier du nei. Vet om mange foreldre som gjør forskjell på akkurat dette. DU er jo forelderen. 1
King in the North Skrevet 4. juni 2014 #14 Skrevet 4. juni 2014 Det er forsåvidt ikke selve sexen som er et problem her alle sammen. Og uansett, hvorfor skal man stoppe noe helt naturlig, mellom et par som har vært sammen i et år? Loven er ikke til for å straffe 15-åringer som har sex med hverandre, men å beskytte disse mindreårige mot eldre som kan være i en posisjon til å utnytte den yngre part. Ellers ville jeg latt de få lov, og heller prøvd å forklare så godt som mulig til dine yngre barn hvorfor de fikk lov, om den tid kommer. 3
Druid Skrevet 4. juni 2014 #15 Skrevet 4. juni 2014 (endret) Jeg hadde ment at du var en uansvarlig forelder som ikke brydde deg om lover og regler. Som forelder setter man grenser og eksempler. De kan være så modne de bare vil, men grensen er der av en grunn. Mange i den alderen virker modne, men til syvende og sist så er de ikke det. Ja, da kan ha sex på dagtid, men hvis du tillater at de ligger over, da sier du også at regler trenger dere ikke å forholde dere til.Anonymous poster hash: b9245...bd0 1. Det å være ansvarlig forelder handler om å vurdere de reglene man setter ovenfor barna ut ifra hva de kan håndheve. Det finnes ingen grunn til å iverksette ett forbud om overnatting, hvis det ikke finnes noen bevegrunn for det. Regler for reglens egen skyld undergraver din autoritet. 2. Loven jeg tror du sikter til, har hverken formål eller legalitet for det som beskrives her. Det finnes ingen overordnet lover eller regler som regulerer at dette paret har sex. 3. Sex er en av de tingene vi har en kunstig modningsbegrep på som er psykososialt skapt. Vi er modne til å ha sex fra vi begynner å utforske det. 4. Det er ett helt feil signal å gi til barn at sex er noe som helst skal skje i konflikt med foreldrene når de kan snike seg til det. 5. Regler for søsken skal ALLTID være personavhengig. Og det må man begynne med tidlig. Barn er nødt til å tidlig forstå at regler er knyttet til handlingsmønster og har en grunn , og ikke er der for regelens egen skyld. (Og , ja , det e rtungt , men det er verdt det.) Endret 4. juni 2014 av Druid 5
King in the North Skrevet 4. juni 2014 #16 Skrevet 4. juni 2014 Signerer denne. Det er ingenting å forhindre, sex blant unge skjer nesten oftere på dagen når man er alene hjemme, enn når man overnatter med hele familien i hus (desutten sier jo TS at hun er klar over at de allerede har hatt sex, så er ikke så mye å forhindre der uansett). Problemstillingen til TS ser ut til å være lillesøstrene, om hva de skal få lov til når de er 15-16 , men da signerer jeg som sagt dette: De samme reglene må gjelde for lillesøster ja, men det forutsetter jo at forholdene er de samme. Altså samme alder, et like seriøst og langvarig forhold, et like modent syn på forholdet, og at du som mor har et like godt på bånd mellom gutten, som du har til din eldste datters kjæreste nå. Anonymous poster hash: 4c3ab...b6a Endelig noen som har svart på det TS spør om
Red-Ruby Skrevet 4. juni 2014 #17 Skrevet 4. juni 2014 Moren min pleide alltid å si at hun oppdrog meg og søsteren forskjellig fordi vi var to forskjellig folk. Jeg fikk gjøre som jeg ville, mens hun hadde mye strengere regler. Hun hatet det selvsagt, men jeg kan se mammas poeng. Og det er vel sånn det kommer til å bli i din situasjon også ts. Spørsmålet er : vil du være den moren som behandler alle like strengt uten behov, eller være den moren som blir sett på som "urettferdig" av minstemann? Du kan jo håpe på at verdiene til de eldste går over til de minste,men sånt skjer jo ikke alltid..
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2014 #18 Skrevet 4. juni 2014 Det er enkelte kjerringer her som ikke er helt gode i hodet, man skal ikke legge til rette for at ens småjenter har sex, uansett hvor tidlig de kom i puberteten. Og ha oppdratt ei jente til å skræve for den første og beste fyren som liksom er kjæresten hennes er pinadø et nederlag. 9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #19 Skrevet 4. juni 2014 Jeg fikk lov til overnatting, men vi måtte sove på hvert vårt rom til vi ble 16. Er 21 nå, så det er ikke såå lenge siden. Anonymous poster hash: d9b8f...e73
Jade Skrevet 4. juni 2014 #20 Skrevet 4. juni 2014 Når TS sin datter allerede får lov til å ha sex, så er eneste forskjellen ved å overnatte at de sover sammen i tillegg. Hvis han ikke får overnatte, så har de jo sex, og så reiser han hjem. Hvis hun skal følge loven, så må hun jo nekte de å ha sex, da. Ikke bare overnatte. Og jeg går utifra at de er "ordentlige kjærester" som er glade i hverandre, og at han ikke bare er en liksomkjæreste som hun "skræver" for. Da hadde han vel uansett ikke giddet å overnatte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå