Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har vært i USA før? Vil dere fortelle om deres opplevelse? Hva gjorde dere og hvor var dere? :) Noe dere kan anbefale?

Og hvor dyrt er det å kjøpe sko/klær der?

Jeg skal snart til USA, og skal innom både New York, LA, og Las Vegas. Trenger litt tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært i USA mange ganger, og også bodd der :)

Har vært flere ganger i både New York, L.A. og Vegas så kan sikkert komme med noen tips, men hvor skal man begynne ;)

Tommelfingerregelen er at man ofte kan gjøre kupp på amerikanske merker, mens importerte kan ha samme prisnivå som hjemme. Eks. vesker fra Gucci er omtrent samme pris om man legger til tax. Men det er selvsagt unntak så gjør litt research på forhånd hvis det er noe spesielt du er interessert i :)

Jeg opplever at det er mer å spare på klær og sko enn f.eks. vesker. Tror det kan ha med å gjøre at det er toll på klær og sko i Norge, men ikke på vesker. En del billigere å kjøpe treningsklær og sko fra eks. Nike.

På sminke og hudpleie er det også en del å spare :) Sephora er et must!

De beste kuppene finner man på outlet. Veldig mange av disse nær Las Vegas så det bør du prøve å få med deg :)

Misunner deg veldig som skal på tur :)

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar!
Men er det lett å komme seg rundt omkring i byene? :fnise:
Alt virker så sinnsykt stort. Jeg har vært i USA før, men ikke i de byene, så det kan bli spennende!

Endret av vaniljeglasur
Skrevet

Har vært i USA mange ganger, og også bodd der :)

Har vært flere ganger i både New York, L.A. og Vegas så kan sikkert komme med noen tips, men hvor skal man begynne ;)

Tommelfingerregelen er at man ofte kan gjøre kupp på amerikanske merker, mens importerte kan ha samme prisnivå som hjemme. Eks. vesker fra Gucci er omtrent samme pris om man legger til tax. Men det er selvsagt unntak så gjør litt research på forhånd hvis det er noe spesielt du er interessert i :)

Jeg opplever at det er mer å spare på klær og sko enn f.eks. vesker. Tror det kan ha med å gjøre at det er toll på klær og sko i Norge, men ikke på vesker. En del billigere å kjøpe treningsklær og sko fra eks. Nike.

På sminke og hudpleie er det også en del å spare :) Sephora er et must!

De beste kuppene finner man på outlet. Veldig mange av disse nær Las Vegas så det bør du prøve å få med deg :)

Misunner deg veldig som skal på tur :)

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Tusen takk for svar!

Men er det lett å komme seg rundt omkring i byene? :fnise:

Alt virker så sinnsykt stort. Jeg har vært i USA før, men ikke i de byene, så det kan bli spennende!

Har ikke vært i New York, men der vil jeg anta at det er både sosialt akseptert og enkelt og greit å komme seg rundt med offentlig transport..

I L.A er det endel busser, og det er ikke BARE fattige svarte som bruker dem (som i Florida), men likevel om noen av dere er kyndige til å kjøre bil, så er bil noe man "må" ha i USA. Man kan fort bli litt fritt villt på gata. Personlig synes jeg LA var et høl uten like. Falske Hollywood, ekle mennesker, slum, masse mentalt syke folk overalt..uteliggere på stranda, pågående ...

Å kjøre i L.A er nokså stressende, men det lar seg gjøre, og sikkert enklere i dag hvor alle biler og alle mobiler har GPS.

Las Vegas..blodharry, masse tragiske skjebner, casnioer overalt, tacky, horer, billig sprit..Se for deg at Charter-Svein har designet sin drømmeby..der har du vegas. Kult å spille poker..alt annet er bare så overfladisk og tragisk at man grøsser. Utrolig mange tragiske skjebner der, og masse feite amerikanske turister med rompetaske og kart. Man trenger ikke late som at man er noe annet enn en turist der i hvert fall..

Anbefaler heller San Diego da..litt mer soft stemning, digge strender, greit å lære seg surfing, enklere å kjøre osv osv.

Hadde også heller kjørt nordover mot San fransisco og til og med mot Oregon. ALLE har jo vært i LA og Las vegas..og med mindre man er chartersvein og eller er midtsidepike fra Jessheim, så burde man ikke dra dit. Det er bare så harry at du vil dø,

Men ha det gøy da! :)

• Liker 1
Skrevet

Noen gode svar du har fått fra FuturePrimitive her vaniljeglasur, men ikke la deg skremme av surt oppgulp. Vegas er selvsagt harry, men det betyr ikke at det ikke er gøy for det :) Og L.A. er så mye mer en West Hollywood.

Å ta seg rundt i Vegas er veldig greit! Det meste skjer på og rundt hovedgaten The Strip, og om man er litt sprek så tar man seg fint rundt til fots. Det går en monorail bak hotellene som man kan benytte om man vil, men jeg syntes det var like langt å gå til de ulike stasjonene som det var å gå til de plassene vi hadde tenkt oss. Husker den også som litt dyr. Mulig jeg tar feil :)

New York opplever du best ved å spasere (med gode sko, helst joggesko) men subway'en er veldig enkel og grei når man setter seg litt inn i den. Alle bruker den så det er trygt og billig :)

L.A. er den mest utfordrende byen. L.A. er delt inn i ulike områder og mellom disse områdene kan det være ganske shady og shabby, man bruker derfor bil for å ta seg fra et område til et annet. Det er den største ulempen med den byen. Ønsker dere ikke leiebil kan man sikkert ta en taxi, men avstandene er altså for store til spasere og offentlig kommunikasjon har jeg ikke hørt mye positivt om.

Hvis du har vært i USA før så tror jeg ikke du får noen store overraskelser :)

Skrevet

Jeg var i LA, og det var ikke OVERFLOD av offentlig transport, iallfall beregn god tid (vi endte opp med å bruke to timer på buss fra Santa Monica til Hollywood!). Veldig gøy uansett, da vi møtte en masse hyggelige folk på reisen. :) Om du er der på en mandag, stikk innom House of Blues! Eller generelt forsøk å komme deg på en konsert. Snakk med folk du møter, ikke bare de du reiser med, så vil du nok få vite mange lokale hemmeligheter og møte utrolig spennende folk! :)

Vegas er nok litt harry, men det var også veldig morsomt! Det er ikke sånn "syden-harry" vil jeg si, men du vil se en del stereotyper som man ikke skulle tro faktisk fantes. Men Vegas er også så mye mer enn bare stripa, deriblant gamle delen av Vegas! Masse omkringliggende ting man kan finne på, og selvsagt; helikoptertur om Grand Canyon!

NY har jeg aldri vært i (har ikke hatt den brennende lysten til det enda), men har vært i blant annet Miami og store deler av Texas. Mye spennende omkring, utover bare storbyene også. ;)

God tur!

Skrevet

I L.A er det endel busser, og det er ikke BARE fattige svarte som bruker dem (som i Florida), men likevel om noen av dere er kyndige til å kjøre bil, så er bil noe man "må" ha i USA. Man kan fort bli litt fritt villt på gata. Personlig synes jeg LA var et høl uten like. Falske Hollywood, ekle mennesker, slum, masse mentalt syke folk overalt..uteliggere på stranda, pågående ...

Å kjøre i L.A er nokså stressende, men det lar seg gjøre, og sikkert enklere i dag hvor alle biler og alle mobiler har GPS.

Men ha det gøy da! :)

Tror det spørs helt litt på personen som drar. Ser man etter dem finner man dem også, så enkelt er det. Nå vet ikke jeg hvilke deler av LA du var i, men holder man seg i de litt "finere" delene av byen er ikke dette noe man ser på hvert gatehjørne.

Jeg er veldig enig Kraula:

Jeg var i LA, og det var ikke OVERFLOD av offentlig transport, iallfall beregn god tid (vi endte opp med å bruke to timer på buss fra Santa Monica til Hollywood!). Veldig gøy uansett, da vi møtte en masse hyggelige folk på reisen. :) Om du er der på en mandag, stikk innom House of Blues! Eller generelt forsøk å komme deg på en konsert. Snakk med folk du møter, ikke bare de du reiser med, så vil du nok få vite mange lokale hemmeligheter og møte utrolig spennende folk! :)

;)

God tur!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også enig i det som blir sagt, dra til USA med et åpent sinn og vær imøtekommende. Amerikanere er åpne og ofte genuint interessert i andre mennesker. I California er de også særdeles høflige og hyggelige. Når de sier "thank you" så hører du at de virkelig mener det. Reiser man fra vestkyst til østkyst, og da spesielt New York, blir tonen litt annerledes, men for all del - relativt hyggelige og høflige der også.

Lover at turen blir veldig mye mer minnerik om dere snakker med folk underveis :)

Skrevet

Takk for svar! Mange gode tips som vi kan ha med oss på veien :)

Men er det langt å gå til Las vegas skiltet fra the strip? eller anbefaler man å ta en taxi dit? Vi skal overnatte på treasure island. Så at flyplassen ligger ganske sentralt, og nesten rett ved det skiltet? Stemmer dette? :)

Skrevet

Takk for svar! Mange gode tips som vi kan ha med oss på veien :)

Men er det langt å gå til Las vegas skiltet fra the strip? eller anbefaler man å ta en taxi dit? Vi skal overnatte på treasure island. Så at flyplassen ligger ganske sentralt, og nesten rett ved det skiltet? Stemmer dette? :)

Vet du - og dette høres sikkert skikkelig harry ut - jeg må faktisk si at jeg var ganske bedugget store deler av Las Vegas (dro rett fra middag og til flyplassen), men jeg mener at jeg ble kjørt dit!

Til skiltet fra stripa er det ca 3 kilometer, og det spørs jo veldig på været/når på dagen du skal dit. Om det er midt på dagen, i 40 grader, så anbefaler jeg ikke å gå dit fremfor å heller ta taxi - koster så lite uansett, så slipper du at sandalene dine smelter under føttene mens du går på asfalten... Og ja, da snakker jeg av erfaring! De var helt nye til $100, så det var skikkelig nedsig - da er det billigere med taxi! :(

Skrevet

Vet du - og dette høres sikkert skikkelig harry ut - jeg må faktisk si at jeg var ganske bedugget store deler av Las Vegas (dro rett fra middag og til flyplassen), men jeg mener at jeg ble kjørt dit!

Til skiltet fra stripa er det ca 3 kilometer, og det spørs jo veldig på været/når på dagen du skal dit. Om det er midt på dagen, i 40 grader, så anbefaler jeg ikke å gå dit fremfor å heller ta taxi - koster så lite uansett, så slipper du at sandalene dine smelter under føttene mens du går på asfalten... Og ja, da snakker jeg av erfaring! De var helt nye til $100, så det var skikkelig nedsig - da er det billigere med taxi! :(

Okei, det er såpass ja! :o

Da vår vi heller satse på taxi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...