Gå til innhold

Behandle arr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen veldig stygge arr fra barndommen (jeg er 15 nå og jeg fikk dem når jeg var litt under 1 år så jeg vat at det er ganske lenge siden, og derfor kan det nok være litt vanskelig å gjøre noe med, men jag håpet at noen kanskje har noen tips alikevel).

Når jeg var ca 1 år og var på sykehuset så var det en pleier/sykesøster som veltet en mugge med glovarm melk over armen min og dermed har jeg fått et veldig stygt brannsår overst på armen. Det er bare på siden av armen, det går liksom ikke rundt hele, men det plager meg alikevel. Det går vel ca 3/4 nedover armen min. Når vi dro til legen så måtte jeg gjennomgå en hudtransplantasjon hvor de overførte hud fra framsiden på låret mitt, og som du kanskje skjønner så har jeg derfor arr der også. Arret på armen er verst, fordi det er litt klumpete og hardt, og jeg er veldig klønete så når jeg løper så hender det at jeg springer inni dørhåndtak og da får jeg på en måte dørhåndtaket inni på grensen mellom der hvor arret starter og hvor den vanlige huden er, så det kjenness liksom ut som om det blir "revet opp" på innsiden av arret hvis dere skjønner.. Det er selvfølgelig veldig vondt og arret ser heller ikke pent ut.

På låret så er det på en måte to slags strimler som er litt lysere enn huden min. Det gjør ikke vondt eller noe fordi der er huden myk og elastisk slik som vanlig hud, men det ser ikke pent ut. Det er også sånne småe "hull" på det arret som er vanlig hud, og det er flest ved kantene av arret. Kan det være fordi det holder på å forsvinne eller minke?

Arrene hindrer meg på en måte fra å bruke vanlige "tenårings klær" og slikt fordi jeg synes de ser så rare ut så jeg vil ikke gå å vise dem frem. På sommeren for eksempel når alle bruker shortser og ermeløse topper så kommer jeg i bukse og genser. Jeg skulle så gjerne likt å gå i en shorts og t shorte offentlig for en gangs skyld, fordi det er så syyykt varmt å gå i bukser og gensere når det er over 20 grader ute, men siden jeg går på ungdomsskolen er det veldig mye kropspress og fokus på utseende og derfor skaper arrene store problemer for meg.

Vet dere om noen måte jeg kan fjerne dem på eller minke dem eller gjøre dem mindre synlige eller skjule dem? Vær så snill å hjelp meg så fort som mulig. Arrene trenger ikke å forsvinne helt (med mindre det er mulig) fordi litt arr er jo kult (hehe) men mine er så store og de synes så godt. På grunn av dette blir jeg heller ikke med vennene mine og bader ol på sommeren.



Anonymous poster hash: d3065...419
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

oi. det hørtes ikke bar ut nei. du kan snakke med legen og høre om det finnes noe mulighet? har hørt at laser kan minske arrene noe ihvertfall. også er det jo hudtransplantasjon for å minske arr. men det er vell det som er litt av problemet ditt på låret. at du har de arrene etter der også. men jeg ville nok snakket med legen om jeg var deg ang de arrene.

skjønner veldig godt at du synes det er vanskelig med alt kroppspresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...