Gå til innhold

førstegangsbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

trenger bil ganske kjapt. ser på en Suzuki grand vitara 2005 modell 89000km med aut.gir til 150 000,-. er dette et bomkjøp ?

min far mener det og sier jeg ikke trenger aut gir for det er så dyrt å reparere.

takk på forhånd for råd



Anonymous poster hash: 60cf3...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din far er en klok mann og kloke menn skal man lytte til! :)

Anonymous poster hash: d7e8b...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grand Vitara som første bil? Det virker en smule rart for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva hvis jeg tilføyer at jeg har en medlåner som også har interesse av bilen og har tanke om kanskje kjøpe bilen senere.

og hva er egentlig så galt med aut gir? ser på finn etter biler med aut gir på 150 000 og det er ikke så mange man får opp da.



Anonymous poster hash: 60cf3...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva er egentlig så galt med aut gir?

Anonymous poster hash: 60cf3...cec

De er dyre å reparere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for tips!

jeg har fortrinnsvis har sett på kombi 5-dørs og biler man sitter litt høyt i da jeg foretrekker det. type ford focus og Hyundai i30.

De er dyre å reparere.

40 000?:)

noen som har noe konkret på grand vitaraen?



Anonymous poster hash: 60cf3...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips!

jeg har fortrinnsvis har sett på kombi 5-dørs og biler man sitter litt høyt i da jeg foretrekker det. type ford focus og Hyundai i30.

40 000? :)

Anonymous poster hash: 60cf3...cec

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir ikke noe klokere, må bestemme meg i dag.

Det står mellom vitaraen og en '11 Swift 31000 km manuell bensin, 171.000 ,-

- Swift: liten plass, manuell, noe støy men det er det på begge, ikke så robust-følelse. holdbarhet?

-vitara: 05 modell, dyrere ifh drivstoff og forsikring

Hva bør jeg velge av disse to? takker for tips



Anonymous poster hash: 60cf3...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker bare for meg selv, men jeg liker å ha en bil som ikke bråker. Altså minimalt med støy når jeg kjører.

Liker også å ha plass så ut ifra de to valgene du kom med så hadde jeg gått for vitara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^takk for svar:) det ideelle hadde vært en bil uten mye støy ja, men begge disse har noe bråk.

har også vært inne på tanken om bagasjeplass og det er klart større plass i vitaraen.

selgeren sa at vitaraen bruker 6000,- mer i året på drivstoff. den bruker litt under 1 l/mil. Swift 0,60 ca.

Så det er plass+aut gir versus drivstofforbruk. + at jeg må ha den bilen jeg velger et par år før jeg kan tenke på å se etter en ny.



Anonymous poster hash: 60cf3...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke bilen til? Hvor skal du kjøre? Bor du og beveger du deg i by eller på landet?

Du skriver du liker å sitte høyt? Hvorfor? Biler som er høye har gjerne høyere tyngdepunkt, noe som gjør de "farligere" på glatt føre. Slike biler er gjerne også tyngre, bruker mer drivstoff og tar mer plass hvis man skal lukeparkere eksempelvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor på landet, med telehiv og smale, kuperte veier utfra hovedveier. om vinteren er det noen steder saltet andre plasser blir det glatt og sporete.

det blir mest å kjøre til og fra arbeid ca 4 mil dag . sånn sett er det vel greit med en bil som er litt økonomisk. liker å sitte høyt fordi man får oversikt:) noe jeg også tenker på hvis jeg skal inn byer med tett trafikk.

ang farligere på glatt føre: jeg innbiller meg at med en type bil som vitara at tyngden gjør den mer stabil i på litt krevende føre og at en småbil, fordi den er så lett, er mer ustabil.



Anonymous poster hash: 60cf3...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

liker å sitte høyt fordi man får oversikt:) noe jeg også tenker på hvis jeg skal inn byer med tett trafikk.

ang farligere på glatt føre: jeg innbiller meg at med en type bil som vitara at tyngden gjør den mer stabil i på litt krevende føre og at en småbil, fordi den er så lett, er mer ustabil.

Anonymous poster hash: 60cf3...cec

En av verdens største psykologiske undersøkelser viste at mange som var bekymret over egne kjøreferdigheter følte seg tryggere i en stor SUV - men det økte ikke deres egne kjøreevner, bare førte til at de ikke fulgte med like godt. Dette kom som en følge av rekordmasse ulykker med slike biler hvor de ikke fant tekniske feil. Problemet lå hos sjåførene som fikk en falsk trygghet.

Å sitte høyt oppe gir større blindsoner, og som en nevnte over - tyngre bil og høyere tyngdepunkt som gjør at bilen gynger mer, har lengre bremselengde, lettere sklir ut i svinger med dårlig dosering eller hvor det er glatt. De er også mindre smidige på veien.

Tenk deg selv - forsøk å dra en tung stor kjelke med høyt tyngdepunkt på isen og sving frem og tilbake, gjør så det samme med en liten lett kjlelke med lavt tyngdepunkt.

Anonymous poster hash: 701ef...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for informativt svar!

det med kjøreferdigheter kan stemme:p men altså; jeg føler at trailerene ser meg bedre i en i en stor bil enn en liten der de nesten kjører over en, hvis en treffer på de i en sving..

det med smidighet har jeg også merket meg, en liten bil har litt lettere fremkommelighet på park.plasser, og er litt mindre og holde styr på.

men f.eks forbikjøring: har kjørt både stor og liten bil, og når jeg må presse bilen opp i fart for å komme forbi så virker en stor bil mer stabil enn en liten?



Anonymous poster hash: 60cf3...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for informativt svar!

det med kjøreferdigheter kan stemme:p men altså; jeg føler at trailerene ser meg bedre i en i en stor bil enn en liten der de nesten kjører over en, hvis en treffer på de i en sving..

det med smidighet har jeg også merket meg, en liten bil har litt lettere fremkommelighet på park.plasser, og er litt mindre og holde styr på.

men f.eks forbikjøring: har kjørt både stor og liten bil, og når jeg må presse bilen opp i fart for å komme forbi så virker en stor bil mer stabil enn en liten?

Anonymous poster hash: 60cf3...cec

Da tror jeg det er kvaliteten på bilen du snakker om. Dårlige dekk, dårlig understell og en motor som presses til det ytterste. En stor bil som får en liten sleng under forbikjøring har normalt sett mye større problemer enn en liten lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^takk igjen for svar, setter stor pris på det!

medlåneren har veldig lyst på vitaraen. så da får jeg ta den og håpe på at personen overtar den i løpet av et par år. drivstoffkostandene på den er høye men det får bare være.



Anonymous poster hash: 60cf3...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...