Gå til innhold

Tverrfaglig opplegg FORMING og DRAMA


Sarasnøkkel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å forberede meg til eksamen på førskolelærerstudiet, og lurer på om det er noen som har forslag til hvordan man kan ha ett tverrfaglig opplegg med DRAMA og FORMING, barn i alder 0-6 år.

Da er det snakk om hvordan man kan holde på med både drama og forming på en gang, sammen med små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lage kostymer og så fremføre et lite skuespill med disse kostymene? Eller dukketeater?



Anonymous poster hash: 61278...cb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage kostymer og så fremføre et lite skuespill med disse kostymene? Eller dukketeater?

Anonymous poster hash: 61278...cb8

Ja det kan være en mulighet, men tenkte å få gjort det enda mer "samtidig" om du skjønner? At det ikke blir "Først forming, så drama", men ett helhetlig opplegg på en måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Vel, såpebobler er alltid en slager. :)



Anonymous poster hash: 61278...cb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har du ikke-newtonsk væske

og magisk sand

https://www.youtube.com/watch?v=5nTLWMTIThw

Magisk sand kan man kjøpe, eller så kan man lage det selv. Jeg har sett oppskrift på det, men aldri forsøkt å lage selv.



Anonymous poster hash: 61278...cb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger du denne såpebobleoppskriften kan ungene la såpeboblene sprette i hånda.

Var det noe sånt du hadde tenkt deg?



Anonymous poster hash: 61278...cb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at det kanskje er vanskelig å skjønne hva jeg mener, men det skal da være ett lærrerikt opplegg som både inneholder drama og forming på en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende da jeg var i praksis. Jeg valgte å ta utgangspunkt i eventyret om "den guddommelige pensel", et kinesiskeventyr om en fattig gutt som får en magisk pensel, der alt han maler blir ekte. Han bruker den deretter til å hjelpe de fattige. Finnes i en bok om kinesiske folkeeventyr.

Jeg hadde da et dramaforløp der vi "lekte" eventyret, og vi gikk rundt i avdelingen og "møtte" ulike personer som trenger hjelp, som vi malte de tingene de trengte (malte bare i lufta med penslene våre). Avsluttet med at alle barna fikk male fra eventyret på hvert sitt store ark.



Anonymous poster hash: 245e6...d9c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende da jeg var i praksis. Jeg valgte å ta utgangspunkt i eventyret om "den guddommelige pensel", et kinesiskeventyr om en fattig gutt som får en magisk pensel, der alt han maler blir ekte. Han bruker den deretter til å hjelpe de fattige. Finnes i en bok om kinesiske folkeeventyr.

Jeg hadde da et dramaforløp der vi "lekte" eventyret, og vi gikk rundt i avdelingen og "møtte" ulike personer som trenger hjelp, som vi malte de tingene de trengte (malte bare i lufta med penslene våre). Avsluttet med at alle barna fikk male fra eventyret på hvert sitt store ark.

Anonymous poster hash: 245e6...d9c

TUSEN TAKK!! :D

Det var akkurat noe slikt jeg tenkte på! Tipp topp!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orkan

Helt OT, men hvilken skole går du på? Vi hadde drama/musikk-eksamen og forming for seg selv nemlig. Mulig det var fordi vi hadde forming første året og drama og musikk andre året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være forming med mennesker?

Da kan du lage et slags forum teater der barna aktivt kan være med på å forme skuespillerne (skuespillerne fryser og så skal barna endre posisjon på dem) og barna kan være med på å endre historien i skuespillet. Som en lett variant av empowerment teater, men med fokus på lek og å ha det gøy.



Anonymous poster hash: cc1ed...18c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...