Gå til innhold

Alkohol og blodfortynnende


Anemone94

Anbefalte innlegg

Legen sa at jeg ikke burde drikke alkohol når jeg går på blodfortynnende. Er det farlig? Hva kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Allergikeren

Alkoholen kan(vil?) forsterke effekten av den blodfortynnende medisinen. For tynt blod er like ille som for tykt. Det er ikke uten grunn mange eldre spøker med at de skal ta rottegiften sin. Rottegiften er nemlig også blodfortynnende, slik at rottene blør ihjel ... Nå er jeg ikke heelt sikker på mekanismene bak dette, jeg har forstått det slik at risikoen er størst hvis man får et sår eller ved menstruasjon samtidig som at blodet ikke stivner slik det skal i kontakt med luft. Det er uansett ikke noe jeg hadde tatt sjansen på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men øl holder vel bare? Har drikket 6 øl, fikk bare løs mage, har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier pakken/legen din at man ikke må drikke alkohol mens man tar medisinen, så ikke drikk alkohol. Legen sier det ikke for kicks, det er en medisinsk grunn til at man ikke burde gjøre det. Det går da bra å ikke drikke de få dagene du tar medisinen?



Anonymous poster hash: 657c3...b38
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Takk for svar, men øl holder vel bare? Har drikket 6 øl, fikk bare løs mage, har det noe å si?

Har du lest den artikkelen jeg linket til? Seks øl er tre liter, det.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tar jo medisin hver dag, altså jeg er 20, og vil ikke bytte livsstil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

tar jo medisin hver dag, altså jeg er 20, og vil ikke bytte livsstil

Hva bruker du det for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eehh... Ja særlig at du er hjemme og drikker øl imens du har blodpropp i lungen ;) dårlig forsøk.

Anonymous poster hash: 1ff99...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allergikeren

tar jo medisin hver dag, altså jeg er 20, og vil ikke bytte livsstil

Altså, det er jo fysisk mulig å sjanse på at du kanskje kan leve som om blodproppen aldri har hendt. Det kan hende det går bra likevel, så lenge du ikke får magesår eller andre former for innvendige blødninger. Kanskje du til og med tåler et blåmerke eller to. (Blåmerker er jo tross alt en slags innvendig blødning, det også. Det går hull på en blodåre, og litt av blodet renner ut i vevet utenfor. Blodet i årene koagulerer/stivner for å stoppe blødningen, og blodet i vevet utenfor blir absorbert opp igjen i kroppen etter hvert.) Men uten koaguleringen vil vel blodet fortsette å renne ut under huden, vil jeg tro ...? Det er det som er så skummelt, skjønner du.

Hvorfor gamble på det? Hvorfor er den alkoholen så viktig at du heller setter livet på spill enn å i det aller minste redusere til en eller to øl av og til?

Ja, det er kjipt å måtte legge om. Jeg vet det. Dette blir ikke helt det samme, men i noen år måtte jeg velge mellom å spise hva jeg ville og få kvalmende luftsmerter og diare av det, eller holde meg unna gluten og laktose og dermed slippe smertene. Det var stor sjanse for at dette var noe jeg måtte gjøre resten av livet. Å avstå fra alkohol i festlig lag er en ting. Men mat er tross alt noe alle må ha minst et par ganger om dagen. Hver gang det er snakk om mat, må det planlegges. Vil der være noe jeg kan spise? Hvis ikke, er det verdt å bli sittende en halvtime på do etterpå, med magevondt fra helvete de påfølgende to dagene? Og aner du hvor mye god mat man må avstå fra hvis man ikke tåler gluten og laktose ...? Kanskje det bare er jeg som er pingle, men jeg valgte å gå på gluten- og laktosefri diett. Det var ikke verdt det, rett og slett.

Men for all del, det er ditt liv du velger å spille russisk rulett med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar jo medisin hver dag, altså jeg er 20, og vil ikke bytte livsstil

Vet du hva? Det handler ikke om å bytte livsstil, det handler om å ta vare på seg selv slik at man kan leve et bra liv på lang sikt. Latterlig at øl skal være viktigere enn det. Ta kontakt med lege og diskuter dette med han/henne, og be om informasjon.

Anonymous poster hash: 2fe82...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved for høye INR verdier øker sjansen for indre blødninger, Mage, hjerne mm.

Kan være livstruende å drikke for mye alkohol!



Anonymous poster hash: 0ddb0...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...