Gå til innhold

Noen med psoriasis på neglene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bekreftet at jeg har psoriasis på neglene. Ikke begynt med noen former for behandling enda, var kaotisk hos spesialisten jeg var hos så fikk ikke tid til å snakke noe særlig om det. Jeg har "pitting" på to negler, og ellers har båndet løsnet på to andre. Jeg er så langt bare mildt rammet, men det er skjemmende uansett. Ser nesten ut som om jeg har neglesopp, og var jo det jeg trodde det var i begynnelsen... hadde nesten vært bedre, for psoriasis er jo kronisk sykdom!

Har googlet veldig mye på internett, og funnet ut at jeg bør ta sol. Jeg er kronisk motstander av soling, har veldig lys hud og bruker som regel høy høy faktor om jeg først er ute i solen for å hindre for tidlig aldring. Så det er virkelig ikke noe som frister...

Googlingen min første også til at jeg fikk se bilder av de med psoriasis som er veldig sterkt rammet, utrolig stygt. Er fryktelig redd for at mine negler skal ende opp på samme måten, da vet jeg rett og slett ikke hva jeg hadde gjort. :( Er så fortvilet, kjenner ingen andre med dette her. Jeg er bare 21 år gammel, og det å gå rundt med stygge negler da er ikke særlig gøy. Jeg jobber også i matbutikk, så er redd for at om dette utvikler seg videre vil jeg ikke klare å arbeide der lengre (pga det er så skjemmende).

Trenger litt gode ord! Noen her som har det? Behandlinger som har fungert? Hvor hardt rammet er dere? Jeg har bare sett symptomer på neglene mine...

Heldigvis er jeg jente, så kan jo bruke neglelakk (tror ikke det skal være uheldig?), men blir jo ikke noe pent når jeg har pitting også.

Anonymous poster hash: ce879...d79
AnonymBruker
Skrevet

Hele slekten min har psoriassis i forskjellig grad. Jeg har psoriassis på hendene bare. Et annet familiemedlem har over hele kroppen og sliter fælt. Det finnes ingen kur, bare behandlinger som hjelper til en viss grad. Men nå har NTNU utviklet en kur som de tester ut i Danmark. Så er bare å krysse fingrene.

Du kan få solbehandlinger hos hudlegen. Det er bare på 5-10 sekunder, så da trenger man ikke bekymre seg for aldring. Neglelakk er ikke skadelig, så det er det bare å bruke :)

Anonymous poster hash: e5f23...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...